yamaha_demo_tour




Arc dává k elektrické motorce „chytrou“ helmu a bundu

Arc Vector, nejvýraznější elektrická novinka letošního veletrhu EICMA, o níž jste si mohli přečíst zde. Karbonový monokokový rám i ráfky, nejlepší podvozková výbava skvělé parametry. A také cena přes 2,5 milionu korun. Za svoje peníze ovšem kromě motocyklu dostanete i dva hodně zajímavé kousky výbavy.

Zkratka HMI znamená Human Machine Interface, v překladu „rozhraní člověk-stroj“, a budeme si na ni muset zvyknout. Britský Arc ji nepoužil jako první, ovšem dává u něj smysl jako málokde jinde. Tím rozhraním je u něj helma Zenith s HUD displejem a bunda Origin s haptickou odezvou!

Nejprve k helmě, ta je trochu méně revoluční než bunda, i když ne o moc. Technicky je to vlastně kompozitka Hedon Heroine od maličké luxusní britské značky, s výstelkou z antibakteriálního mikrovlákna a lemováním teletinou. Ovšem pro Arc navíc dostává do zadní části kameru, která obraz předává na head-up displej před pravým okem.

Na ten se informace promítají projektorem, není to monitor, takže prý nemusíte přeostřovat. HUD zobrazuje také obvyklé věci jako satelitní navigaci, údaje o motorce apod. Ovládání je hlasem a co víc, v helmě je ukryt „šém“ k bezklíčkovému zapalování motocyklu. Žerete Iron Mana? Tady se jím do značné míry vlastně stáváte…

Bunda Arc Origin je ještě větší úlet. Vznikla ve spolupráci se značkou Knox, známou především jako výrobce chráničů, a je to prý vůbec první bunda na světě s haptickou odezvou. Co to znamená? Smartphonoví maniaci už tuší. Haptický alias hmatový. V páteřovém chrániči je osmička vibračních bodů s bezdrátovým připojením k motorce i helmě, které vás buď varují, nebo prohlubují vaše zážitky z jízdy.

K dispozici jsou tři módy. Urban je zaměřený na bezpečnost, bere informace z kamery na helmě a aktivuje vibrační body, když se zezadu blíží nějaké vozidlo nepřiměřenou rychlostí, nebo když máte někoho ve slepém úhlu. Sports je zaměřený na dynamiku jízdy a podle údajů z elektroniky motocyklu zesiluje varování, že se blížíte k limitu motocyklu. Ono to totiž na elektrice nepoznáte zdaleka tak přesně jako na řvoucím vibrujícím benzíňáku. A mód Euphoric prý dokáže skrz vibrační body hrát muziku a simulovat basové dunění, takže to působí, jako by vámi hudba prostupovala!

Tahle charakteristika je umožněna především tím, že ony vibrační body nejsou řešeny jako v mobilech motoricky, nýbrž akusticky. Vlastně jsou to maličké reproduktorky v gumovém obalu. Každý druh signálu má jinou frekvenci, takže hned víte, co se vám bunda snaží sdělit. Systém vydrží v chodu zhruba dvě hodiny, potom ho musíte nabít. A jelikož bunda není k jízdě na Vectoru na rozdíl od helmy bezpodmínečně nutná, není součástí žádného procesu, můžete jezdit klidně s vybitou.

Náš tip

Kompletní přehled novinek z výstavy Eicma naleznete zde.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Petr7474 přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist