ktm_kveten




Rataják 2021 – 10. ročník jízdy do vrchu historických vozidel

Reportáž z desátého ročníku jízdy do strašlivého vrchu Rataják v Ratajích nad Sázavou.

No, co vám budu povídat,

asi před 13 lety jsem byl na pozvání FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens) ve Švýcarsku na rallye motocyklů. Jezdili jsme převážně v Alpách, na pomezí Švýcarska a Itálie. Pod Alpami +30, na hřebenech, kam nás zavedly historické silnice -2, v Itálii, opět pod Alpami +35. Stupňů Celsia. Děs. Nahoře si v kiosku můžete dát klidně čaj, pokud se smíříte s cenou kolem 20 CHF. Tedy něco přes 400,-Kč. Dole v Itálii kavárna, zahrádka, kde se smělo kouřit a kolem plot. Na plotě navěšené motorkářské kůže. Nikoli trofejní. Naše. A kolem spousta lidí, kteří si nás prohlíželi a nechápali, proč ti divní lidé odněkud ze severu jezdí přes Alpy, když každý ví, že se dají projet tunelem.

Jeden z hřebenů, který jsme přejížděli, byl Klausen Pass. Necelé dva kiláky vysoký. A na ten hřeben klikatá silnice. Asi 200 zatáček. Nezapamatovatelných. Jak se tam orientovali pánové Merz, Chiron, Caracciola a třeba také Čechoslovák Čeněk Junek ve dvacátých a třicátých letech minulého století? A povrch? Žulové kostky. Za nás již vydatné prorostlé trávou. Naprosto vražedná kombinace. Neznám nic klouzavějšího.

A tady se ve mně zrodila myšlenka uspořádat závody do vrchu v rodném městečku poloviny mých předků, v Ratajích nad Sázavou. Stejný kopec, stejná historická dlažba, která Rataje zdobí již od jednačtyřicátého. Jenom trošku menší. No, trošku: asi desetkrát. Délka asi 1,3 km, převýšení skoro 200 m na takovém kousku…

A v roce 2011 se už jel první ročník. Přijelo 8 statečných posádek. Všechny dojely, všechny byly první. V roce 2019 startovalo již přes 70 posádek. A pak nám vir přerušil činnost. Naštěstí jen na rok.

V letošním roce se sjelo téměř 80 strojů. Od nejstarších z počátku dvacátých let minulého století, po auťáky a motorky z osmdesátých. Jeden motorkář, pan Zdeněk Pastrňák na Motocyclette Griffon tu oslavil rovných 100 let od výroby svého stroje.

A jak to dopadlo? Díky zajištění trati příslušníky Veřejné Bezpečnosti z OOVB Strnadice proběhla obě kola jízdy rychle, plynule, a bez jakýchkoli problémů. Mnozí závodníci netušili, že na konci ratajské Aleje byl umístěn sice historický, ale funkční radar. Naměřené rychlosti nám zatím soudruzi od SNB nesdělili, ale hříšníkům přijdou obsílky. Mnohým prý jde o řidičák.

A to nejdůležitější: letos jsem předal pořádání jízdy do vrchu svému kamarádovi Michalu Borskému, kterého mnozí znáte z různých motoristických časopisů. Jak se přiznal, poprvé v životě pořádal takovouto akci. Já jsem mu dělal jen něco jako poradce. A musím zkonstatovat, že se s nelehkým úkolem vyrovnal vysoce profesionálně a bez větších problémů. Ač jsem starý šťoura, vytknout jsem mu nemohl vlastně vůbec nic. Drobné chybičky, které na akci byly, jsou nepodstatné a vznikají každému, kdo chce něco dělat.

Tedy musím mu poděkovat za sebe, svůj bývalý tým složený z naší rodiny a několika kamarádů, a v neposlední řadě pak za asi 600 diváků, kteří se na jízdu přijeli podívat.
No, co vám budu povídat…

Ota Kmínek – startmaršál, bývalý ředitel jízdy do vrchu v.v.

Ocenění účastníci:

Nejlépe oblečený: Mirek Popelka
Nejstarší stroj: Zbyněk Pastrňák - Motocyclette Griffon 1921
Nejstarší účastník: Jiří Nachtigall – Tatra 57A
Nejhezčí stroj: Martin Foukal – IFA 1955
Z největší dálky: Karel Voráček – Škoda 120L – Žatec

Rataják 2021 výsledky po kategoriích

Kategorie automobilů
33 1 Jana Nováková Triumph Dolomite 2litre Saloon
60 1 Jan Skala Ford Mutt M151
62 1 Václav Pomer Škoda 100 L
8 2 Martin Foukal IFA
47 2 Jakub Sojka Trabant 601
66 2 Ladislav Šalda Škoda Rapid
2 3 Matyáš Bohata Škoda 125 L

Kategorie motocykly
6 1 Luboš Dlouhý Harley Davidson WLA
69 2 Petr Matouš ČZ 150 C
71 2 Michal Semerád Jawa 350
13 3 Milan Kvíz Jawa 250
19 3 Lukáš Kaucký Ariel VH 500
35 3 Zbyněk Pastrňák Motocyclette Griffon

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist