První jízdy na nových Blatách
Text: Filip Tichý | Foto: Filip Tichý | Zveřejněno: 1.11.2007 | Zobrazeno: 25 331x
Určitě si vzpomenete na krásný prototyp Blata Motard 125 vystavený na stánku Motorkáři.cz na letošní jarní motocyklové výstavě v Praze. O zahájení výroby se tehdy hovořilo jako o jisté věci a jako neoficiální datum byl zmiňován červen. Pak se ale výrobce odmlčel a další informace nepřicházely... Proto nám udělalo velkou radost, když jsme minulý týden dostali pozvánku na první testovací jízdy na téměř finálních výrobních modelech Blata Enduro a Blata Motard 125 na závodním okruhu Autoklubu Písek-Hradiště.




Příjemným pomocníkem byla šestistupňová převodovka s jistým a přesným řazením. Odstupňování jednotlivých kvaltů se na motardovém okruhu osvědčilo, přestože pětka přišla ke slovu jen výjimečně a šestka vůbec. Žádný falešný neutrál, žádné nedořazení, snesla i občasné přeřazení bez spojky. Jednička nám připadala trochu kratší, tahle výtka ale padla po svezení se spolujezdcem, kdy byla podle slov řidiče kratší jednička na místě a mašinu plynule rozjela i do mírného kopce bez přehnaného vytáčení motoru. Testovaný Motard 125 byl vepředu osazen radiálně uchyceným čtyřpístkovým brzdičem a velkým kotoučem a tato kombinace toho zvládala hodně. Na závodní trati by se sice hodil ostřejší nástup a dravější záběr, ovšem tohle je stroj do provozu. Radost mi kazilo jen rezonování kotouče při ostřejším brzdění - ale i tady teprve výrobce rozhoduje, jaký materiál bude montován na finální produkt.
Na podvozku a odpružení kol se evidentně nešetřilo. Už první metry na Motardu poskytují jistý dojem řízení a umocňují radost z jízdy. Přední vidlice upside-down Marzochi o pořádném průměru 40 mm a zadní centrální tlumič Sachs prokazují svoji dobrou pověst a ve spolupráci s kvalitním a pevným rámem zvládnou i v náklonu vyřešit veškeré nerovnosti povrchu. Oba modely mají shodné zdvihy, Enduro ale má delší přední trubky. Předek Motardu dává dobrou odezvu a v každém okamžiku umožňuje mít vše pod kontrolou. I zde se výběr dodavatele pneumatik podle mého plně osvědčil a obutí Mitas 100/80-17 vepředu a 130/70-17 vzadu tomuto modelu prostě sedne. Motorka je v každé situaci jistá, případné podklouznutí lze snadno korigovat, nevlní se, v nouzi snese i menší přibrždění v zatáčce bez citelného narovnávání - v tomto směru jsem opravdu nenašel nic, co bych jí vytkl.
Tak a je po jízdách, po novinářích přijdou na řadu vylosovaní zájemci z řad veřejnosti. Přesto ale ještě máme chvíli na pořádné prozkoumání celého stroje. Po sejmutí sedla se ukazuje absence odkládacích prostor, jen úplně vzadu je uložená pěkná sada nářadí, podobně jako u BMW. Oba motory mají také bytelný kryt pod motorem. Trochu rozpaků vzbuzují madla spolujezdce - designově moc poveden řešení, kdy vystouplé plasty umožňují držení přímo za trubku podsedlového rámu, ale pohodlné to zrovna není.
A teď už je čas na krátkou tiskovou konferenci a prezentaci hlavních parametrů - a tady jsou hlavní informace. Motor, proč nakonec Morini a ne Blata?

Výsledky ze zkušebny udávají maximální výkon 10,7 kW při 10250 ot/min (tj skoro 15 koní) a krouťák 11,2 Nm při 8500 ot/min. Maximální rychlost je 115 km/h. Motor je vybaven katalyzátorem a splňuje emisní normu EURO3, zatím zůstává vybaven karburátorem a se vstřikováním se v nejbližší budoucnosti nepočítá. Hmotnost, maximální rychlost...

Finální cena bude pro oba stroje shodná - 90 tisíc korun. Motocykly budou na trhu od března 2008 a dealerská síť bude čítat asi 8 prodejců, motocykly nebudou prodávány přímo továrnou Blata, jak se původně zvažovalo, ale výhradně přes dealerskou síť. Doplňky, příplatkové kity...

Kde budou modely Blata Motard 125 a Blata Enduro 125 prezentovány.
Blata sice nechystá svůj vlastní stánek na jarní výstavě Motocykl 2008, ovšem s motocykly se setkáte v expozicích jejích dealerů.