Projížďka v KTM X-BOW v Mostě
Text: Filip Tichý | Foto: Filip Tichý , Matěj Oliva | Zveřejněno: 30.3.2009 | Zobrazeno: 13 886x
V uších mi ještě zní jekot čtyř pneumatik týraných průletem zatáčkou v driftu spolu s dunivou kulisou přeplňovaného dvoulitru. Znovu a znovu se mi vybavuje drsné zakousnutí brzd, které oba jezdce pověsí do čtyřbodových pásů, a ruce se jen neochotně smiřují s klávesnicí při vzpomínce na úžasný zápas s volantem při krocení „formule crossbow“. Vrátili jsme se z Mostu, kde jsme díky pozvání společnosti Racetool mohli na okruhu vyzkoušet KTM X-BOW.
Kapitoly článku
I přesto, že vůz je homologovaný do běžného provozu, KTM X-BOW má asi nejblíž k označení formule – žádné čelní sklo, dveře či střecha, tohle je opravdu kokpit, jedinou ochranu před větrem zajišťuje jen nenápadný deflektor. V kombinaci samonosné karosérie s karbonovými částmi konstrukce je výsledkem zajímavý poměr již zmíněných parametrů váhy a výkonu. Vzadu za řidičem je ukrytý přeplňovaný motor Audi 2.0 TFSI, převzatý s roadsteru Audi TT, který vozu dokáže nadělit dynamiku se zrychlením 0-100 km/h za 3,9 sekund. Při pohledu zepředu vás kromě odkrytých kol chráněných jen tenkými karbonovými blatníky hned zaujme zajímavě řešené zavěšení kol s přepákovaným odpružením vytaženým nad přední kapotu, které odhaluje dvě tlumící jednotky jak jinak než značky WP. V kolech pak prosvítají na rudo nastříkané brzdiče značky Brembo. Pohledu zezadu dominuje tlumivka výfuku a zadní svítilny.
Mě ovšem po příjezdu na okruh samozřejmě nejvíc zajímalo místo řidiče. Jak tam moji dlouhou postavu nasoukám? Tady si sedačku dozadu rozhodně nedám, místo k sezení tvoří tvarovaný kokpit vyložený lehkými pěnovými výplněmi. Počáteční obavy naštěstí hravě rozptýlil snímatelný volant a možnost posunutí pedálů dopředu.
V prvním kole si vůz hlavně osahávám, zvykám si na reakci řízení a zkouším brzdy. Čekal jsem ostrý nástup, ale opak je pravdu a pedál je pro razantní účinek třeba pořádně zašlápnout. Do zatáčky jde vůz mírně nedotáčivě, ale jakmile to drobet přepísknete z nájezdovou rychlostí nebo přidáním plynu uvnitř oblouku, okamžitě musíte škubnutím kontra krotit zadek, který se už už hodlá utrhnout. X-BOW na při řízení okruhu působí tak trochu jako dospělá překoňovaná motokára, se kterou je kvůli absenci všech elektronických systémů jako ABS/EBS/ECS úžasná zábava – a přitom je to perfektně ovladatelný stroj, ve kterém už po pár kolech v každé chvíli přesně cítíte, jak moc pneumatiky ještě drží a kolik si toho ještě můžete dovolit.
Po dvou kolech za volantem už si troufám na rychlejší nájezdy s občasným utržením kol a náznakem driftíku a získávám víc jistoty. Ale ouha, stačí příliš ukvapené dupnutí na plyn na výjezdu z retardéru a hned vím, že tohle už srovnat nestihnu a točíme se na dráze v potupných hodinách. Jak následně při pokecu s ostatními zjistil, tohle si musel na začátku vyzkoušet asi každý. Smyk zadních kol ve výjezdu je nutné podchytit okamžitě na začátku, jak se o milisekundu opozdíte, už není šance.
Ještě pár kol a vyhrazená rozjížďka končí a já se jen neochotně vzdávám volantu. X-BOW je nádherně hravá věc, tedy alespoň na okruhu. Ovladatelnost daná nízkým těžištěm (pouhých 39 cm nad zemí) a perfektním podvozkem dovolí skvělé svezení každému, kdo má aspoň nějaké zkušenosti se svezením ve sportovnějším autě. Ovšem tady vás od vozovky a zatáček dělí jen tenká slupka z karbonu a jízda se svištěním větru v helmě je mnohem bezprostřednější zážitek než v případě jezdce izolovaného v kabině sportovního vozu. Z Mostu si rozhodně odvážím úžasný zážitek a velkou touhu tohle dvoustopé peklo ještě někdy zažít.
Další informace o KTM X-BOW najdete na stránkách Racetool, dále se ještě můžete těšit na video z celé akce, které během týdne zveřejníme v sekci Video.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)