globalmoto_duben_nolan




Prezentace KTM 2011 ve Španělsku

Rakušani z KTM nejsou vůbec skromný, klidně řeknou: „Ničíme konkurenci, jsme prostě nejlepší.“ Když si z hromady plusů a mínusů odfiltrujeme vedlejší informace, dostáváme se k letošnímu cíli KTM: na další sezónu soustředit všechny síly do modernizace dvou modelů. Jde o tyhle dva krasavce: KTM SX-F 350 a hlavně KTM SX-F 250, která je dosavadní špičkou v třídě MX2. Zapomeňte na čtyřistapadesátku, tuhle kapitolu už KTM uzavřela.

Kapitoly článku

Začnu tím, že celá paleta krosových modelů prošla lehkým liftingem. Modely od 125 do 250 dostaly nový rám, vidlici a zadní tlumič. Třistapadesátku tady máme poprvé s přepákováním. Endura spolu s dvoutakty používají starší systém PDS s přímým ukotvením pružící a tlumící jednotky na kyvce. Ve dvoutaktech se nám objevila nová přední vidlice WP o průměru 48 mm. Nejmenší změny jsou v oblasti motorů. Jednotky byly lehce upraveny, nejvíc je to znát v případě SX 250.
Upravil se chladič, kde se zredukoval počet hadic, a nově projektované airboxy by měly optimalizovat tok vzduchu. Každý z motocyklů teď budí svěží dojem a živěji reaguje na plyn. Největší změny proběhly u modelu SX-F 450. Kromě všech vyjmenovaných úprav, došlo i k úpravě zavěšení zadního kola a kroska je daleko líp ovladatelná a chová se značně předvídavě. Trošku zesílený motor a jemnější převodovka je také dobrý výsledek.

EXC-kosmetické změny

Na první pohled lze konstatovat, že v sekci endur nedošlo k žádný větší revoluci. Něco málo kosmetických úprav se přeci jen výrobci povedlo. Barevné kombinace, ochrana řidítek v sérii z fabriky, protektory na rámu a zesílená řidítka. Poslední letošní změna se týká designu, nové modely mají průhlednou nádrž. Tedy věc, která se dřív sériově montovala pouze u motocyklů určených na šestidenní.

Model EXC 250 je čím dál oblíbenější, a to nejenom u nás. Ostatně kdo se koukne na cenu, rychle pochopí. Proto v generaci 2011 uvidíme typ E, který má startér a to nejdůležitější, šestirychlostní převodovku. Díky nové převodovce je enduro daleko přátelštější k uživatelům, než kdykoli předtím. Každé z endur se nyní chová víc kultivovaně, protože byly použity nové tlumiče výfuku. Jó euronormy hluku jsou euronormy hluku. Rammstein to už zkrátka není. KTM tvrdí, že likviduje konkurenci, ale když se kouknem na ceník centrály, zjistíme, že za všechna vylepšení si připlatíme zhruba o 5 % ceny víc. A to je zajímavý příspěvek v debatě o konkurenceschopnosti - ale uvidíme, jak budou nasazeny ceny pro jednotlivé trhy.

To bude rok v trysku
Jakkoli nesmyslně zní nadpis, fakta jsou jasná. Sezóně 2011 budou dominovat motocykly s vstřikováním. A zvlášť krosky. Nedávno se objevila informace od Husabergu, jakoby Švédi chtěli vypustit dvoutakty se systémem EFI. Údajně by i dvoutakty plnily normu EURO 3.
První housle dnešního testování hrajou dva modely:

KTM 250 SX-F 2011

Linie motorky je neskutečně placatá, to je cejtit už po prvních sekundách po rozjezdu. Široký řidítka Renthal podněcují agresivní úchop. Úzká nádrž ti dává chvílemi dojem, že ti kolena narážej o sebe. Není to tak. Párkrát vrknout plynem, a moto vyráží vpřed. Zvuk z výfuku je fakt slabej. Předpisy FIM a AMA si vynutily novou konstrukci výfuku. První metry mluví za vše, ta motorka je nová kvalita ala KTM. Rozdíl oproti minulé generaci je hodně znát. 
Zadní tlumič WP odvádí dobrou práci, úplná regulace je samozřejmostí. Další kousky trati, pár skoků a málem jsem chytil řidítka do zubů. Ještě pár zatáček, krátká děravá rovinka, levá a hned za ní dlouhá pravá. Progrese zadního tlumení je fantastická. Silně brzdit a hurá do levý zatáčky, cíl. Brembo nezná bratra. Konec! Fakt se to vodí lehce jak stopětadvacítka.
Motor: Máme tady vodou chlazený jednoválec o obsahu 248,6 ccm, vybavený vstřikováním značky Keihin. Tento sytém nás definitivně zbavil starého neduhu karburátorů. Tím myslím výkonovou díru. Tady žádná není. Zapomeňte na doby, kdy jste museli vlítnout do zatáčky s přesně odpovídajícíma otáčkama. Tahle nová dvěpade se nestydí a rve to vpřed kdykoliv a kdekoliv. Ale pozor, není to jen chvilkový nával síly, naopak je k dispozici v celém spektru otáček.
Nová SX-F 250 je skvělá kroska. Nechá se tak skvěle vodit, že na první pohled nepoznáte, jestli na ní jede amatér, nebo profesionál. Je precizní a dobře stavěná. Starší modely jezdí hodně crosscountry a ani s novým se vám do města určitě chtít nebude.

KTM 350 SX-F 2011

Malý knoflík startéru, to je to oč tu běží. To on má na starost, že motocykl ožije. Nová 350tka je fakt nová. Není to nafouklá dvěstěpade, ani zmenšená čtyřistapadesátka. Jednoválec o obsahu 349,7ccm s dvěma vačkami v hlavě pracuje hodně specificky. To se trošku přidá titan a hned máme trochu síly na víc. Motor pracuje opravdu plynně a měkce. První kola v sedle třistapadesátky Vám dají pocit, že je to něco nového. Tak trošku to kombinuje lehkost dvěstěpadesátky s silou čtyristapade. Výkon je víc k dispozici ve středních a vysokých otáčkách.
Jinak tady máme spoustu novejch vychytávek, jako jsou brzdy Brembo, úžasnej podvozek s tlumiči WP, dále krásný brejle frézovaný na CNC mašině. Kola jsou značky Excel, brzdy nafasovaly vlnité kotouče. Dále je motocykl vybaven novým vstřikováním paliva, které lze nastavit na čtyři předprogramované mapy, jejich ovládání je zajímavě řešeno malou tyčkou pod sedlem. Pokud máte vypracovanější know-how, můžete si k motocyklu připojit PC a vytvořit si mapu vlastní. Amatérovi stejně bude stačit palivová mapa „soft“, protože ostatní mapy je docela slušná řezničina do terénu.
Přední vidlice je WP, jak jsem se už zmínil, má silnější průměr 48 mm. No na nakonec se ještě zmíním o rychloupínáku airboxu. Dva pohyby a je venku, no prostě radost ho vyndat a vyčistit. Klidně po každé blátivé projížďce v terénu. Jak se komu chce.
KTM SX-F 350 je pro laika opravdu trochu nebezpečný stroj, ale středním amatérům dává pocit absolutní kontroly a bezpečí. Lehkost řízení a přijatelná ergonomie působí dojmem, že se na něm každý cítí jak v pohodlnejch a dobře vyšláplejch bačkorách.
Výše zmíněné modely KTM jsme testovali ve Španělsku v Benicasi. Dalo nám dost zabrat, ale ještě jsme dopadli dobře. Dva bulharští kolegové si na třistapadesátce polámali ruce. Jmenovitě třeba i vítěz Dakaru Cyril Despres se vracel domů s obvázanou rukou.

Vzhledem k tomu, které modely jsme měli k dispozici a kolik času jsme stávili s oranžovými kráskami se dá říct jen jedno: nová třipade je opravdová sportovní motorka pro širokou masu lidí. Tedy pro Vás. Dostupná, spolehlivá a výkonná. Záleží jen na Vás, jak ji budete používat. V každém případě i amatérovi dává pocit, že řídí našlapaný závodní speciál. Záleží na tom, co má v hlavě pilot. Vivat KTM.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist