Představení H-D & Buell 06 v ČR
Text: Jarda Ducháček , Filip Tichý , Michal Moucha | Zveřejněno: 10.10.2005 | Zobrazeno: 10 884x
Harley - Davidson, legenda z Milwaukee, synonymum pro motocykl. Žádná jiná značka mezi motocyklovými producenty nemá takový zvuk a takový věhlas. Již více než sto let produkuje tato původně rodinná firma charismatické motocykly s charakteristickou koncepcí, které se mění a vyvíjejí jen pozvolna. My jsme byli pozváni na pražský statek Šalamounka, do sídla zastoupení značky Harley-Davidson, abychom se seznámili s novinkami pro rok 2006.

H-D
chlubil tím, že po jejich strojích je taková poptávka, že v Milwaukee nepotřebují žádné marketingové oddělení a největší reklamu a image motocyklům dělají sami jejich zákazníci. To se však v posledních změnilo, ne že by zájem o stroje H-D ustal, značka se ale začíná prezentovat poněkud jinak, než jak ji máme asi všichni v povědomí. Stačí letmý pohled do propagačních katalogů a zjistíte, že něco je jinak. Na „Harlejích“ už zde nejezdí fousatí a potetovaní drsňáci, ale krásní, mladí a úspěšní lidé. Už žádné obrázky ve stylu scén z filmu Easy rider, ale mladý, úspěšný manager se svou neméně úspěšnou přítelkyní, tráví víkend po náročném pracovním týdnu vyjížďkou na svých krásných motocyklech. Skalní příznivci značky příliš nadšeni nejsou a ještě méně je těší rozhodnutí vedení firmy nedovážet do zemí Evropské unie otevřené tlumiče výfuků, doposud nabízené jako originální příslušenství. Budou tedy do budoucna brázdit evropské silnice jen tiše brumlající „Harleye“? Těžko, spíše se zde otevírá prostor pro nejrůznější neoficiální dovozce motocyklového příslušenství.

Všechny stroje Dyna jsou nyní vybaveny novou, šestistupňovou převodovkou, inovovanou spojkou, novou přední vidlicí s o 10mm silnějšími kluzáky, nový rám s vylepšenou geometrií, nové zavěšení motoru omezující přenos vibrací do rámu a celou řadu dalších novinek.
Nové, pružné uložení motoru v rámu přináší i řada Sportster a to pro obě motorové varianty XL 883 i XL 1200. Sportstery dále přicházejí s vylepšenou převodovkou a inovovanou spojkou a mnoha novinkami především v barevných provedeních a stylingu jednotlivých dílů, podtrhujících klasický vzhled této modelové řady.
Největší novinkou řady Softail je návrat modelu FLSTI Heritage Softail, který byl vyráběn v letech 1986 – 1990 jako reprezentant této modelové řady a je ideálním základem pro individuální úpravy a přestavby motocyklů Harley – Davidson. Mě osobně nejvíc zaujal model FXSTBI Night Train s černým lakováním nádrže, blatníků i motoru, které je decentně doplněno chromovanými díly. Night Train je vybaven zadní pneumatikou o šířce 200mm, předním kolem o průměru 21 palců a větším sklonem přední vidlice a evokuje tak motocykl určený pro závody dragsterů.


Buell
. Vedle osvědčených modelů Lightning XB12S, Lightning CityX XB9S a sportovněji laděného modelu Firebolt XB12R se v nabídce objevuje novinka Buell Lightning Long XB12Ss, tedy „dvanáctkový“ Lightning s delším rámem a zadní kyvnou vidlicí prodlouženou o 50mm, což přináší větší stabilitu ve vysokých rychlostech a díky delšímu sedlu i větší pohodlí.Největší novinkou v nabídce Buellu a svým způsobem revoluční stroj je nepochybně Buell Ulysses XB12X. Na designu stroje je vidět, kam marketingoví odborníci tento stroj směrují. Podobnost s GS 1200 od BMW jistě není náhodná. Je ovšem třeba říci, že Ulysses je skutečný krasavec, rám a zadní kyvná vidlice, stejně jako motor jsou použity z modelu Lightning Long XB12Ss, motocykl má však delší zdvihy pérování, a konečně také sedlo skutečně pohodlné pro dvoučlennou posádku.
V rámci představení tohoto modelu nám bylo umožněno v jeho sedle absolvovat i krátkou testovací jízdu a musím přiznat, že ačkoli jsem původně na umístění motoru původem z H-D do stroje kategorie cestovní enduro pohlížel s nedůvěrou, již krátká projížďka veškeré pochybnosti vyvrátila. Motocykl je díky vysokému a širokému sedlu nesmírně pohodlný, vysoká řidítka zajišťují výbornou pozici pro delší cestování a ochrana proti proudícímu vzduchu je překvapivě dobrá. Motor a podvozek je ale typický „Bullík“. Do zatáček se zpočátku nechá rozpačitě přemlouvat, aby po chvíli jezdec přišel na to, „jak na něj“ a zjistil, že i takto vysoký a subjektivně mohutný stroj se do každého oblouku vrhá střemhlav a s radostí.
Odpružení je komfortní, o přejezdu retardéru před přechodem se jezdec díky dlouhým zdvihům prakticky nedozví, přesto si však podvozek zachovává dostatečnou přesnost. A motor? Prostě Buell, spousta vibrací, spousta síly, spousta radosti. Ulysses je jednoznačně nejcharismatičtějším cestovním endurem dneška. Se sadou originálních zavazadel se s ním můžete vydat skutečně kamkoli, s tímto strojem získává okřídlené úsloví, že „cesta je cíl“ zcela nový rozměr.

Informace o redaktorovi
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Michal Moucha - (Odebírat články autora)