ktm_duke_890gp




Nová česká značka obytných vozů Mansora myslí na motorkáře

Pošilháváte po alpských průsmycích nebo španělských okreskách, ale nechce se vám na kapotované silničce na místo po ose? Nebo jezdíte motokros, ale bolí vás záda už jen ze samotného pomyšlení na to, jak zase před víkendem vykládáte firemní dodávku? A to ani nezačínám o tom, že když už se vypravíte s motorkou někam dál a na delší dobu, chcete taky někde bydlet…

Zážitky, které každou sezónu zažíváme v sedle motorek, patří mezi ty vůbec nejsilnější. Jenže jakkoliv je motorka po mnoha stránkách geniální, má i svoje jistá úskalí. Motokrosaři, okruháři a závodníci moc dobře vědí, jaká anabáze často předchází tomu, když chcete na motorce jezdit „až na místě“, do toho mít vyřešené spaní, ale třeba i večerní sezení nebo ranní… potřeby. Přímo z naší kotliny se nicméně blíží možné řešení celého tohohle problému. Nová značka Mansora totiž dokončuje prototypovou fázi a chystá se vyjet s obytným přívěsem a vestavbami do dodávek, které pojmou vedle běžných životních potřeb i motorky s malou dílnou, nebo jakoukoliv jinou aktivitu, kterou se chystáte provozovat.

Tohle není ten klasický obytňák, který na čtrnáct dní píchnete na přesně vymezené místo v kempu u rybníka. Mansora míří na sportovce a aktivní jedince, kteří potřebují zázemí pro svoje záliby. Ideou se Mansora odděluje od tradičního chápání obytného vozu, kdy je cílem „dovolená v obytňáku“, místo toho chce ale fungovat jako pravá ruka všech nadšenců, jejichž koníček svou prostorností vyžaduje garáž. A je úplně jedno, jestli jezdíte na motorce, ve sportovní bugině, létáte balónem či na paraglidu, nebo třeba vozíte dílnu plnou RC modelů.

Ve středočeském Benešově jsem se byl podívat na první kusy a musím uznat, že celý tenhle projekt vypadá dost slibně. Jak už to tak bývá, prvotním impulzem byly vlastní potřeby tvůrců, kteří jsou nadšenými enduristy, a kteří už si se svými vlastními výtvory střihli i nějakou tu dálkovou rallye. Od začátku tak bylo rozhodnuto, že vestavby musí být robustní a bytelné, jednoduše udržovatelné, zároveň ale praktické.

Nahlédnout jsem mohl do dodávkové vestavby i do na míru postaveného přívěsu. Obytné interiéry nejsou přeumělkované, jsou šikovně vyřešené a spojuje je dojem, že by mohly „leccos vydržet“. Dvířka skříněk mají pořádné panty, materiálem je pak většinou plech nebo sendvič hliník-plast-hliník. Prakticky všechno je vlastní konstrukce a výroby, předem nakoupené vestavné moduly se nekonají. Vestavba v dodávce má koupelnu řešenou jako malý sprchový kout, do nějž se v případě potřeby dá mobilní chemická toaleta, přívěs má pak v aerodynamické přídi na poměry obytných vozů ohromnou koupelnu s napevno zabudovanou keramickou (!) toaletou.

Spaní je v obou případech řešeno jako pohyblivé patro nad oddělenou garáží v zadní části. V případě že se vzadu přepravují motorky a další vybavení, posune se lůžko s matrací až ke stropu a prostor pod ním stačí na jednu až tři motorky. Délka garáže je u obou vozidel 2,3 metru, šířka je u přívěsu 2,01 metru, u vestavby pak 1,2 metru – záleží pochopitelně na velikosti motorek a taky na tom, kolik dílenského vybavení se veze. Možnosti prostoru jsou různorodé. Prototypový přívěs měl vzadu ještě klasické dvoukřídlé dveře, finálním řešením ale bude sklopné čelo, které bude sloužit jako nájezd, případně při zarovnání s podlahou a podložení i jako další manipulační plocha.

Když dojde na spaní, lůžko o rozměru 2x2 metry se naopak sníží a je na něj přístup z obytného interiéru. V případě vestavby do dodávky se s lůžkem hýbe ručně pomocí kličky, u přívěsu pak tuhle činnost přenecháte elektromotoru. Další spaní je pak možné na rozkládacím vnitřním gauči. V obytné vestavbě se vyspí celkem čtyři lidé, v přívěsu až pět.

Nad rámec koupelny a prostoru na spaní jsou součástí samozřejmě i další nezbytnosti, související s bydlením na kolech. Na střeše mohou být solární panely, získávající dodatečnou energii do baterií, pohánějících elektrické příslušenství včetně zásuvek na 230 V. Topení, vaření a ohřev vody v nádrži je řešen plynem, stejně jako lednice, která umí fungovat na plyn i na elektřinu. Přívěs má ve výbavě i vlastní klimatizaci a nechybí mu výsuvná markýza.

Mansora má v tuhle chvíli v plánu uvedení tří sériových variant. Tou nejjednoduší bude vyjímatelná vestavba do dodávky, kterou půjde celkem snadno plně nebo částečně vyndat, takže pak dodávka může sloužit svému původnímu účelu. Středním řešením, které jsem si mohl prohlédnout na místě, je pevná vestavba do Iveca Daily. A viděl jsem také vlajkovou loď značky, kterou bude zmiňovaný přívěs o celkové délce necelých 7 metrů. Finální verze bude mít provozní hmotnost okolo 1 500 kilogramů, aby se celková hmotnost vešla do 2 tun. To znamená, že přívěs půjde zapřáhnout i za většinu větších SUV nebo dodávek.

Postupně je v plánu jsou také menší přívěsy – jeden by měl být hmotností do 1,6 tuny, a ten úplně nejmenší – určený pro jednoho člověka s jednou motorkou podle filozofie „man and his trailer“ – bude mít celkovou hmotnost dokonce 750 kilogramů, takže půjde táhnout i za menším osobákem.

Všechny stavby jsou k vidění v ústředí firmy BRA-TRA s.r.o. na adrese: Křižíkova 766, Benešov.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)




TOPlist