ktm_unor




Navštívili jsme Retro Garáž – staromódní hrabárnu i seriózní aukci

Zajeli jsme se podívat na akci Retro Garáž a byli jsme překvapeni, jaký rozsah má tahle veteránská burza, spojená s aukcí. Na nemalé ploše tří výstavních hal a venkovních prostor výstaviště v Lysé nad Labem se rozprostírá ohromný výběr dílů, ale i doplňků a dobových reálií, věnovaných z většiny našim nejpopulárnějším veteránům.

Kapitoly článku

Retro Garáž má celkem patrné hlavní zacílení – koneckonců jako jakákoliv veteránská burza u nás. Z motocyklů jsou to Jawy, z aut potom staré Škodovky. A objemy dílů, které mají místní prodejci rozložené ve svých více či méně improvizovaných prodejních stáncích, jsou svým způsobem fascinující. Desítky a desítky plastových dílenských krabiček obsahují tisíce a tisíce drobností – od koleček do převodovky, přes díly bubnových brzd po palivové kohouty. Ale pak jsou tu věci, co se do krabiček nevešly. Ráfky, rámy, motory, nádrže, plechařina, sedla… Původní díly s patinou, zjevně vytažené na světlo z půd a garáží, až po novou výrobu z Česka i Asie, případně repasované díly. Do toho celé motorky, vyvoněné i předrenovační, a samozřejmě nezbytná směs předmětů, které s motorkami a motorismem buď alespoň rámcově souvisí, nebo s nimi nesouvisí absolutně nijak.

V rozmístění prodejců je znát citlivě nastavená a vydržovaná hierarchie. Je tu hala prodejců vozidel, kde si lze prohlídnout nové Jawy a Royal Enfieldy, ale automobilové importy z USA vedle aut určených k odpoledním dražbám. Dále je tu burzovní hala s renomovanými prodejci dílů. Svoje zastoupení tady mají e-shopy s veteránskými díly, renovátoři, ale i soukromí majitelé s úhledně roztříděnou nabídkou.

Pokračujeme v hale, kde přehlídka zboží nabírá tak trochu „hrabárenský“ rozměr. Spousty dílů zejména na malé motocykly – v čele pochopitelně s ikonickým Fichtlem – se zde mísí s předměty, které mají k motorizovaným prskoletům a vozidlům obecně jen větší či menší vazbu. No a nakonec jsou tu obří venkovní plochy, kde místy ještě stále převažují veteránské motorky a auta, ale místy se dostáváme do nefalšované všeobecné burzy. Kdo miloval víkendové ranní procházky legendární Kolbenkou, bude i tady místy jako doma. Retro Garáž je ta akce, ze které si můžete domů odvézt vidlici na Fichtla spolu se vzduchovkou, broušenou vázičkou, momenťákem a maketou druhoválečného granátu.

Na druhou stranu jen co odbyde dvanáctá a na hlavním nádvoří je tažena hlavní cena tomboly – Panelka s „revmaplechy“ a dobovou patinou – přesune se hlavní dějiště akce do patra výstavní haly A, kde získá nový a vážnější rozměr. Ve třech blocích totiž startuje aukce veteránů. Začíná se padesátkami od koruny a pokračuje až k velkým položkám – na vrcholu aukčních bloků letos stály tři Jawy 500 OHC, ale taky Praga 350 BCS z roku 1930 a o dva roky mladší Praga 500 BDS. Jako jediný „cizák“ je tu Kawasaki KZ1000 v originální úpravě pro americkou policii.

Z automobilových veteránů vyčnívá obyčejná Škoda 105 S s originálním nájezdem 834 kilometrů, Praga Lady, sanitní vůz Wikov 7/28 a vzácná porevoluční Tatra 700 z roku 1996.

Samotných aukcí se chopil sám pořadatel aukce Pavel Kočí a zájemci v sále, na telefonu, ale i online skrze Aukro.cz se postarali o slušnou podívanou. Třetí dražená Jawetta 50/551 Sport šla za 91 500 korun, první vyrobená Jawa 50/555 New Pionýr přímo ze sbírky majitele Motoscootu pak jako první přesáhla magickou hranici sta tisíc, když se vydražila za symbolických 101 tisíc korun. S první Jawou 500 OHC pak padl první milion při částce 1 070 000 korun, a za podobné sumy se prodaly i obě Pragy. 350 BCS za 1 050 000, mladší 500 BDS za 1 150 000 korun.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist