Jak se vyrábí Triumphy
Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva | Zveřejněno: 14.9.2009 | Zobrazeno: 32 485x
Naše letošní cesta po Britských ostrovech byla jedinečnou příležitostí navštívit továrnu jedné z nejstarších motocyklových značek vůbec. Díky českému zastoupení Triumphu se nám dostalo vřelého uvítání a dostali jsme všechny informace, které by vás mohly zajímat.
Kapitoly článku
Nejdřív ale trocha stručné historie
Po představení značky a historie přichází čas prvních otázek, a tak se tedy ptám na to, co zajímá mnoho motorkářů – Kdy bude Daytona 1000? Oba muži v košilích s logem Triumph se na sebe podívají a říkají, že o nových modelech se bavit nemůžeme. Otázkou je, co si o tom máme myslet? Bude, nebo ne? Snad se v Miláně něco ukáže.
Další moje otázka směřovala k celosvětové ekonomické krizi, která se dotkla především trhu ve spojených státech. Přestože Triumph exportuje největší část svých produktů právě do USA, nebyl letošní rok nijak tragický. Továrna sice nepokračovala v růstu z minulých let, ale ani se nepropadla do ztráty, takže výsledky jsou téměř stejné jako v loňském roce. Za to Triumph podle Paula vděčí především rozmanitosti produkce, kdy vyrábí jak crusisery s odbytem především v USA, tak i retra, superbike, cestovní stroje a naháče.
Jak se vyvíjí nový model
Výroba
Po šedivé teorii se jdeme konečně podvívat do výrobní haly. První část haly připomíná spíš skladiště, vysoké regály plné dílů pro nové motorky v dokonalém pořádku s přesným systémem. Před nimi jsou v krabicích připravené hotové motocykly s adresami zemí, do kterých jsou určeny. Bohužel jsme se trefili do celopodnikové dovolené, ale na druhou stranu je v hale alespoň klid a nebudeme se nikomu plétst.Po skladu dílů následují stroje pro přesné obrábění kovů. Dokáží opracovávat například klikové hřídele s přesností desetitisícin milimetrů a například výroba klikové hřídele pro Rocket III trvá z polotovaru zhruba 15 minut. Motory jsou následně kompletovány a přepravovány k montážní lince.
To je konečně to místo, na které jsme se těšili. Na celé lince visí motocykly v různé fázi rozpracovanosti a je dokonale vidět, jak se taková motorka staví. Nejdříve je pomocí nejmodernějšího softwaru a mechaniky zkontrolována perfektní funkčnost motoru (komprese, podtlak, správná funkce převodovky, atd..), motor je následně zamontován do rámu. Dále se postupně montují další komponenty jako jsou tlumiče, palubní deska, světla, kola, plasty až se motorka dostane na konec výrobní linky k finální výstupní kontrole. Triumph má i zajímavý systém postupu výroby jednotlivých modelů. Překvapilo mě, že mezi Thunderbirdy sem tam visela Daytona, nebo Street triple. Linka je natolik variabilní, že není problém v jakoukoli dobu splnit objednávku některého dealera na motorku, která zrovna není vyrobena. Obsluze linky se pouze změní číslo dílu, který mají na motorku namontovat a za zhruba čtyři a půl hodiny je nový stroj na světě. Triumph v současné době vyrábí zhruba 50 000 motocyklů ročně v třísměnném provozu. Zhruba každých pět minut tedy opustí výrobní linku jeden hotový stroj. I při takové produkci jsou schopni angličané udržet maximální kvalitu a přesnost výroby. V námi navštívené faktory 2 pracuje 600 lidí. Čas kvapí a my musíme opět nasednout na Trophy 1200 – jeden ze dvou typů čtyřválců, které kdy opustily Hincley a pokračovat na další cestě po Anglii.
Na závěr bych rád poděkoval Tomovi i Paulovi za ochotu odpovídat na naše všetečné otázky a českému zastoupení Triumphu, firmě DKracing za zprostředkování této zajímavé návštěvy.