yamaha_demo_tour




4SR – z jihu Čech až na světové okruhy

V našem seriálu Zlaté české ručičky navštěvujeme úspěšné tuzemské firmy s výrobou v ČR, ale pro jednou jsme se rozhodli udělat výjimku. Václav Jiruš to totiž s výrobou kvalitního oblečení myslí vážně, je to srdcař a co si budeme povídat, nebýt jeho zlatých ručiček a hlavně mozku, nebyl by tam, kde teď je. Pojďte se s námi podívat do nového sídla značky For Street Racing alias 4SR, kde jsme si popovídali o tom, jak je těžké vybudovat značku s dobrou pověstí.

Kapitoly článku

Reportáž z návštěvy začneme profláknutým heslem „kdo dnes nevyrábí v Asii?“. Ono to totiž není jenom nějaké ohrané zaříkávadlo, on je to prostě fakt. Podívejte se na výrobky těch nejrenomovanějších značek z blyštivého světa MotoGP a z 90 % najdete na visačce made in .... a doplňte si libovolnou zemi z východu. V těch zbylých deseti procentech se schovává několik dílen na Balkáně a jen mizivé procento výrobků pochází z rodné země té či oné značky. Tohle samozřejmě neplatí jen u motorkářských hadříků, tak je to všude.
Jenže ony jsou tu dvě cesty, jak takovou výrobu můžete pojmout. První, jednodušší a bohužel i častější spočívá ve vybrání asijského výrobce a produktů z jeho katalogu, ti odvážnější si navrhnou design vlastní, pak zbývá jen osadit loga a rozjet linku na 100 %. Nízká cena a pořádné promo se už o výsledek postará tak nějak samo. Vašek ale od začátku zvolil druhou, výrazně klikatější cestu. Tak třeba výrobce. 4SR má v Asii svou vlastní kancelář s místními, co se dokonale vyznají v tamní džungli a na vše dohlíží. S nimi probíhá úzká spolupráce, dokonce tak úzká, že jsou to vlastně zaměstnanci jihočeské firmy. V samotné dílně jsou pak stálí zaměstnanci, kteří šijí jen a jen pro For Street Racing. Ono totiž těžko udržíte nějaký standard, když se vám na jednom místě během týdne protočí tři lidi, které už nikdo nikdy neuvidí.

Strašně důležitá je samozřejmě kontrola kvality, která ale začíná už u vstupního materiálu. Ten si nepohlídáte lépe, než když ho nakupujete osobně v Evropě. Vašek se proto vydal touhle cestou a takovou malou perličkou z vyprávění je, že si v současné době musíte dát pozor i na zipy. 4SR mimo jiné používá známé zipy YKK, které patří k tomu nejlepšímu, co si člověk může koupit. No a protože je to značka známá, kvalitní a její jméno prodává, chtějí od ní zipy všichni. Výsledkem je našlapaný trh s falzifikáty, které zcela logicky končí na levném oblečení pochybné produkce, které se tak může nelegálně pyšnit visačkou YKK. Další, co nás překvapilo, je intenzita závěrečného kontrolování produktů. O tom, že se všechno prochází ještě v továrně, se nemusíme bavit. Jenže ony se veškeré produkty kontrolují ještě tehdy, když přijdou do jihočeského skladu, kde se vkládají do bund a kalhot chrániče, při tom se rovnou znovu zkouknou a nakonec se vše kontroluje ještě jednou, než jdou věci k zákazníkovi. Chcete mít dobrou pověst? Nemůžete si dovolit ani tu nejmenší chybičku. Proto tímhle kolečkem prochází všechno, dokonce i drobnosti jako trička nebo pásky. Nesmí utéct ani jedna nezačištěná nitka.

Výrobní kvalitu sice můžete hlídat sebelíp, ale když nemáte dobrý produkt, je vám k ničemu. Tím se dostáváme k tomu nejnáročnějšímu - zdlouhavému vývoji a zdokonalování produktů, nikdy nekončícímu koloběhu. Jako příklad si vezměme kombinézy, jeden ze základních pilířů nabídky 4SR. Tady se základní střih přes deset let příliš nezměnil, Vašek však neustále ladí drobnosti. Tu se upraví šev, tady uchycení chráničů, někde se přidá, jinde zase ubere… Když se pozorným okem podíváte na první vyrobené kombinézy a ty poslední, tak i když na první pohled vypadají úplně jinak, určitě poznáte stejné základní rysy.
O tom, že je tahle cesta správná, hovoří krom zákazníků závodníci. Ti oblékají v podstatě komerční kombinézy (že to není jen marketing, jsme se mohli přesvědčit na vlastní oči), což rozhodně není běžné. U 4SR o kvalitě běžné sériové produkce vypovídá právě jejich spokojenost. Třeba William Dunlop, úspěšný road racingový jezdec ze známého klanu Dunlopů, se nenechal přeplatit konkurenční značkou, protože byl s tou českou prostě spokojený. A že při road racingu potřebujete sakra funkční kombošku! Nebo James Ellison závodící v britských superbicích, který na rok vystřídal 4SR za jednu ze dvou největších italských značek, a pak se zase velmi rychle vrátil. To, že globálního giganta malá firma z jihu Čech nepřeplatila, je asi všem jasné. "James je ten největší puntíčkář, kterého znám. Dokáže řešit až nepochopitelné detaily, dokonce jednou prý z kombinézy vyndal všechny chrániče, protože mu překážely! Když James Ellison o něčem řekne, že už je to celkem dobré, je to největší možné vyznamenání vaší práce, jaké můžete dostat. Jsme rádi, že s námi spolupracuje, protože přesně takového jezdce potřebujeme, abychom se mohli posouvat dopředu. Jezdec, který nám za kombinézu poděkuje a řekne, že je super nejlepší, je nám z pohledu vývoje vlastně k ničemu," říká Vašek Jiruš.

Tím, že tuhle či tamtu značku jezdí Márquez, Rossi nebo v podstatě jakýkoli jiný závodník, se ale chlubí všichni, to máte pravdu. Ne všichni vám však nabídnou identický produkt. Schválně se koukněte na fotky z MotoGP či WSBK, pak si projeďte nabídku značek a porovnejte. Když budete pozorní, snadno prokouknete, že to není jen o sponzorských barvách a šití závodníkovi na míru. A to jste ani neměli možnost se podívat z rubové strany kombinézy. To je ostatně Vaškova dobrá rada při výběru jakéhokoliv oblečení. Jestli chcete kvalitu a bezpečnost, koukněte zevnitř na švy a chrániče. Jsou trojité švy opravdu trojité? Mají chrániče certifikaci? Je dostatečná?
Při prohlídce jsme se samozřejmě podívali z rubu na to, jak to on se svou partou dělá. Trojité švy na kombinézách mají ještě dvojité jištění, to samé platí pro dvojité šití i pro jednoduché. Je to samozřejmě náročné časově i finančně, jenže Vašek je prostě posedlý bezpečností a kvalitou. Chrániče? Většina jich plní Level 2 a úspěšně prošly oběma teplotními testy. Mimochodem na letošní rok by Vašek rád rozjel workshopy u svých prodejců, kde chce o šití motocyklových oděvů mluvit nejen se zákazníky své značky.

Pokud se kombinéza nemá lišit od té, co jezdí slavní závodníci, tak to musí být se vším všudy. Když budete mít stejné míry jako váš oblíbenec, můžete si ji nechat ušít přesně v tom samém designu, ve stejných rozměrech, a máte to na 100 %. Anebo si vymyslete vlastní design a buďte originální. Vlastně i z toho důvodu vznikla nová centrála nedaleko Českých Budějovic - běžný prodej konfekční produkce zajišťují silní dealeři po celé republice, tohle nové sídlo si značka 4SR postavila především jako sklad a jako centrum zakázkové výroby. Zájem o kombinézy na míru totiž stále stoupá. Když si vás tady přeměří, proberou s vámi design a plácnete si, tak se většinou do 10–12 týdnů dočkáte originální kombinézy na míru.

4SR znamená For Street Racing, proto je to logicky hlavně o kombinézách, kůži a bezpečnosti. Cestování na motorce Vaškovi není blízké, proto v jeho nabídce cestovní textilní komplety nenajdete. Nechce dělat něco, čemu dostatečně nehoví. Jediným textilem jsou bundy a kalhoty pro začínající motorkáře, kde se díky použitým materiálům podařilo stlačit cenu na pro ně únosnou hranici. Tohle nás taky překvapilo. Všichni totiž o textilu mluví hlavně jako o pohodlnějším oblečení, ale tahle filozofie dává smysl. Textilní oblečení se dá totiž ušít levněji než z přírodního materiálu, kterému v některých vlastnostech samozřejmě nemůže konkurovat. Proč se asi nezávodí v textilních kombinézách, když můžou být „1000x pevnější než ocel“? I když jsou tyhle kousky levnější, tak ale nejsou nijak ošizené, to by šla firma sama proti sobě. Hlavní idea spočívá v seznámení začínajících jezdců se značkou dostupnými a kvalitními produkty, protože když budou spokojení a půjdou do větších objemů, je dost velká šance, že zase sáhnou po 4SR.

Značka 4SR je na trhu už dlouho, jaké byly její zásadní milníky? Podle Vaška jsou čtyři. Samozřejmě jsou to kombinézy, kde za poslední rok navýšili výrobu o 110 %. William Dunlop, to je zásadní jméno, díky jehož angažmá se o 4SR začalo hodně mluvit na Britských ostrovech a značka získala mezinárodní renomé. Třetím úspěchem je zabodování v retro sféře, ve světě, který je takovým samostatným vesmírem v motorkářské branži. Poslední milník, který se se značkou táhne také téměř od jejího samotného počátku, jsou motorkářské džíny. Kdo dneska takové rifle nemá, jako by pomalu ani nebyl motorkář. Firem, co je nabízí je spousta, kalhot nepočítaně, čert aby se v tom vyznal. 4SR u svých variant na oblíbené téma sází nikterak překvapivě zase na bezpečnost a dlouholeté zdokonalování. Samozřejmě je tu kevlar, tím pádem odolnost proti prodření či roztržení, a chrániče, pro které platí už dříve uvedené. Jenže teď řekněte, kdo z vás jezdí v moto riflích a má kolenní chrániče neustále tam, kde mají být? Zkuste ty od 4SR a pak napište, jaké to bylo. Ne vážně, sami jsme do nich skočili a ten jejich patentovaný systém funguje. Ona je totiž v kalhotách všitá jakási punčocha a v ní je chránič, mimochodem ještě výškově nastavitelný. Když kalhoty nasazujete, musíte vlastně nasadit tu punčochu, ona obepne vaše koleno a nepustí. Chránič je tam, kde má být, ať děláte, co děláte. Vsedě na motorce, vestoje nebo třeba při dělání kotrmelců. Ještě víc se o nich rozepíšeme během sezóny, protože jsme je prostě museli ulovit na test. Ten první dojem se nesmí nechat jenom tak!

Ona je to vlastně pořád ta stejná filozofie napříč celým výrobním spektrem. Nejde o to mít nekonečně tlustý kalatog, ale menší množství produktů, kde se neustálé zdokonalují drobnosti až k naprosté spokojenosti, která je stejně nedosažitelná. Je vidět, že se tu nad vývojem a produkcí přemýšlí, že nejde jenom o to vydělat co nejrychleji balík peněz. Prospěch z toho máme hlavně my, uživatelé, kteří si to navíc díky výrobě ve vzdálených koutech naší planety můžou dovolit za rozumnou cenu. To je totiž strašně důležité, když se chcete prosadit i mimo ten náš rybníček a chcete vybudovat alespoň v Evropě respektovanou značku. Tam venku jsou totiž velcí dravci s úplně jinými rozpočty, objemy výroby, lety zaběhlým jménem a obřím marketingem, proti kterým se bojuje těžko. Podle Vaška to jde jedině takhle. Rozumná cena a špičková kvalita. Podle toho, co jsme v novém sídle nedaleko Českých Budějovic viděli, si myslíme, že tahle poctivá práce má šanci na úspěch. Nezbývá, než vám doporučit návštěvu když ne centrály, tak alespoň některého z prodejců, abyste se přesvědčili na vlastní oči a kůži. Jen se připravte na to, že když se vás ujme Vašek osobně, jen tak neodjedete. S jeho zápalem pro věc je strašně těžké ho utnout v jeho nadšeném vysvětlování a vyprávění :-)

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 90 Kč od 15 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
leosrehacek přispěl 6 Kč
Davcoun přispěl 6 Kč
Black123 přispěl 6 Kč
froggz přispěl 6 Kč
georgekudla přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
Uhličan přispěl 6 Kč
mike.46 přispěl 6 Kč
kyrbyc přispěl 6 Kč
Yukish přispěl 6 Kč
Kaabo přispěl 6 Kč
Murphy přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Tom97K přispěl 6 Kč
Riksa přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Související firma
  • 4SR - For Street Racing

    4SR – For Street Racing – je česká firma, vyrábějící stylové a funkční motocyklové oblečení té nejvyšší kvality. Produkty 4SR jsou vyvíjeny s ohledem na maximální bezpečnost, ať už se jedná o použité materiály, způsob šití a veškeré ochranné prvky. Věříme, že ty nejlepší technologie, bezpečnost a...




TOPlist