yamaha_mt09




Začalo to blinkry a skončilo sportovním naháčem. Česká přestavba Harleye od Kubajz Garage

Kubu a Michala z nenápádné dílny Kubajz Garage živí hlavně servis Harleyů, kterých je tu na zvedácích v různém stádiu rozpracování hned několik. Když si ale kluci urvou kus času, zabývají se stavbami, které vznikají čistě z vášně. Nebo z popudu postavit parádně fungujícího (a brzdícího!) Harleye, který natrhne na okruhu nejeden supersport.

Kapitoly článku

Okolnosti vzniku všemožných přestaveb jsou občas úsměvné. Třeba stavba sportovního naháče na základech docela tuctového Harleye začala tím, že si Michal, který začal s Kubajzem pracovat, pořídil svoje první „americké železo“. Konkrétně Dyna Low Rider z roku 2000. Když se pak začal porozhlížet po tom, čím by svůj nový přírůstek vylepšil, padla mu jako první do oka tuningová klasika – blinkry.

Přesuňme se teď o tři roky dál. Ony blinkry jsou skutečně na motorce, jenže zbytek motorky se změnil naprosto k nepoznání, a to včetně samotné podstaty a toho, o jakou kategorii se jedná.

První co mě na stavbě zaujalo, je její výška. Celkově se jedná o dost velkou motorku, protože použitím delší kyvky a vidlic s vyšším zdvihem se rozvor oproti standardní Dyně prodloužil o rovných deset centimetrů. Základ v Harleyi u nahrbeného, agresivního naháče, připomíná prakticky jenom motor, ale i ten se kompletně změnil.

Vezměme to nicméně odpředu. Kované přední kolo Marchesini dostalo dvojici na zakázku vyrobených brzdových kotoučů a čtyřpísty Brembo, ovládané radiální pumpou Nissin. Už na výstavě Motosalon, kde jsem se s klukama poprvé potkal, padnul ostatně tip na název „První Harley, co brzdí“. Pružení a tlumení mají na starosti nastavitelné vidlice Marzocchi z Ducati Multistrada a ze stejné motorky pochází i karbonový blatník. Brýle vidlic jsou pak vlastní výroby.

Z větší části sériový zůstal rám, kde je pořád na svém místě krk řízení a kolébka motoru. Sahalo se ale do zadní části, a to kvůli uložení centrálního tlumiče. Ten kontroluje pohyb kyvné vidlice vypůjčené z Firebladu, která byla upravená pro uložení tlumiče napřímo, bez přepákování. Asi netřeba zdůrazňovat, že kyvka z japonského superbiku není s Harleyem kompatibilní úplně v režimu plug-n-play, takže bylo potřeba upravit i uložení jí samotné, stejně jako dodělat uchycení kotouče a řetězové rozety na zadním ráfku.

Z Firebladu pochází i podsedlový rám se sedlem, zatímco nádrž je pro změnu Ducati Monster 1200. A je celkem pozoruhodné, jak elegantně to k sobě pasuje. Zato spodek nádrže Monstera nepasuje na rám Harleye ani trochu, takže musel být komplet přepracován. Různé drobné karbonové díly jsou vlastní výroby.

Řídítka jsou relativně nízká, což vytváří trochu zvláštní kontrast s pohodově umístěnými stupačkami Harleye, jejichž pozice zůstala. Jediné „rozhraní“ s řidičem obstarává maličký digitální budík Koso, umístěný ve vykrojení, které má nádrž Monsteru původně pro spínačku. Kubajz s Michalem dál posunuli motorku do 21. století i tím, že spínačku udělali na přiložení čipu, a veškeré osvětlení použili samozřejmě LED.

Motor je naopak hodně stará škola. Klasický V-Twin původně o objemu 88 kubických palců (1 442 cm3) byl kompletně rozebrán, dostal kované vnitřky a nové válce s objemem 100 palců (1 638 cm3) – ten je u Twin Camu této velikosti maximální dosažitelný, aniž by se muselo sahat do karterů. Kompresní poměr byl zvýšen z 9:1 na 10,5:1 a nechybí ani ostrá vačka. Plnění obstarává karburátor S&S Super G, výfuk je Vance Hines, a dle očekávání si s hlučností hlavu moc neláme.

Motor by měl mít maximum výkonu posunuté oproti standardu výrazně dál do otáček. Kolik toho výkonu bude, to se ale zatím neví. I když má Michal svojí Dynu (jestli se tomu Dyna dá ještě říkat) už dlouho, do finálního stádia kluci motorku dostali teprve nedávno – konkrétně v den začátku výstavy Motocykl, kde měla premiéru v rámci Bohemian Custom.

Na programu je tedy nejprve motor zajet, pak finálně vyladit, a pak se podívat, co tahle bestie vlastně dovede v ostrém nasazení. Padlo cosi o okruhu v Mostě. Samozřejmě jsem tady projevil určité obavy o náklonové úhly – koneckonců mnoho Harleyů má ve zvyku jezdit stejnou měrou po stupačkách jako po pneumatikách, ale vzhledem k tomu, o kolik se motorka zvedla, by v téhle oblasti neměl nastat žádný problém. Tak či tak takovému záměru jednoznačně fandím. Na téhle stavbě bude asi vážně sranda.

Mimochodem máte sami nějakou zajímavou přestavbu, na které jste strávili hromadu ruční práce, a o které byste chtěli vidět článek na Motorkáři.cz? Ať už jste domácí nadšenec nebo celá dílna, která se stavbou motorek zabývá, napište mi o sobě na dominik@motorkari.cz!

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 0 Kč od 0 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist