globalmoto_unor




Yamaha Niken na druhou, to je přestavba polských Game Over Cycles

Už jste si na tříkolovou Yamahu zvykli a vlastně vám nepřijde zase tak divná? Tak právě pro vás tu je přestavba z Polska, která posílá zvláštnost Nikena do další dimenze. Vlastně se není čemu divit, protože přestavby z této dílny vždycky vynikaly svou divností a zároveň skvělým řemeslným zpracováním.

Kapitoly článku

Když Yamaha na podzim roku 2017 šokovala sériovou verzí naklánějící tříkolky, hned si získala pozornost šéfa Game Over Cycles (GOC) Stanisława Myszkowskeho: „Niken je pro mnoho lidí revoluční a pro spoustu přinejmenším kontroverzní. Přesně takhle lidé reagují na naše přestavby, a to je také důvod, proč jsem se o něj od začátku zajímal. Technologicky na té motorce není co měnit. Vrchol japonského inženýrství a konstruktérských schopností dává Nikenu skvělé jízdní vlastnosti, ale od prvního momentu kdy jsem ho viděl na živo, jsem věděl, že bychom ho mohli upravit a dát mu trošku jiný charakter.“

Vcelku se to povedlo, nemyslíte?

A jak řekl, tak také v dílně udělali. Vzali sériového Nikena a z něj sundali veškerou karoserii a plastové díly. Když už byl Niken oholený na kost, chopili se pánové leštících past, filcových kotoučů a začali leštit. Kdo někdy něco leštil, určitě dá za pravdu, že to není žádná sranda. A že se tady kluci něčeho naleštili! Rukama jim prošla všechna kola, zadní kyvná vidlice, držák zadního blatníku, držáky stupaček, kryty motoru, kompletní rám a samozřejmě také celé přední zavěšení včetně tlumičů. Když už byla motorka rozebraná, sáhlo se na techniku, i když nešlo o nic radikálního. Motor dostal otevřené filtry a svody Akrapovič s divoce tvarovanou koncovkou, na rám přišroubovali vlastní trubkový podsedlák s minimalistickým sedlem, nově vyrobený je také box pro baterku a vyměněny byly i páčky na řídítkách. Potom už se mohli v GOC směle vrhnout na tu nejtěžší část.

„Všechny plasty jsme vyměnili za hliníkové, díky kterým se stroj zostřil a získal na agresivitě bez ztráty svých aerodynamických schopností. S ohledem na rychlost Nikena můžeme říct, že teď tahle motorka prořezává vzduch téměř jako samurajský meč,“ směje se Myszkowsky. Hlavní výzvou při výrobě nové karoserie byla složitá konstrukce Nikena s komplikovaným předním zavěšením, které mu umožňuje zatáčet a zároveň se naklánět. Při vyrábění nové tváře museli pánové dbát na to, aby se jednotlivé díly nepotkaly a neomezily správnou funkci celého zavěšení. Právě tohle balancování mezi originálním vzhledem a zachování stoprocentního fungování všech komponentů bylo při stavbě to nejtěžší. Člověk si tenhle konstruktérský oříšek uvědomí hlavně při pohledu zpředu. Zatímco sériový Niken má svou tvář pevnou, ten od GOC má světla spojená se zavěšením, takže se při naklánění hýbou a dávají ještě víc vyniknout tomuto specifickému technickému řešení.

Oproti tomu se výroba ostatních dílů může zdát jako hračka. Přední blatníky, kryty chladiče, nádrž, zadek motorky a zadní blatník, všechno je spolu se zbytkem masky a krytem budíku ručně vyrobené z hliníku. Tady stojí podle nás za pozornost hlavně kryt řídítek. Hodně komlikovaný tvar v sobě skrývá zároveň kryty rukou, zrcátka a na pravé straně je zabudovaná nádobka na brzdovou kapalinu. Škoda jen, žeto nedotáhli a neudělali to i s ovladači, to už by nemělo vůbec chybu. Aby toho ale nebylo málo, z boční strany hliníkových basterů najdete drobný nápis Niken. Stejný nápis znázorněný japonským znakem najdete na přední kapotě a jako pověstná třešnička na dortu je ve znacích na chladiči napsaná filozofie značky Yamaha – Odvaha stanovit vyšší cíle beze strachu ze selhání.

V GOC se rozhodně ničeho nebojí. To už jsme si během těch let zvykli. Na přerodu Nikena strávili celkem 1400 hodin práce, které byly hned při premiéře nového stroje po zásluze oceněné. Na Custombike Show v německém Bad Salzuflenu, kterou podle pořadatelů navštívilo letos přes 32 000 návštěvníků a kde přes 300 vystavovatelů prezentovalo více než 1000 motorek, získal GOC Niken cenu za nejšílenější motorku výstavy. Vůbec se tomu nedivíme. 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist