yamaha_demo_tour




Tříkolový Harley od PMS Bike: Zaměřeno na invalidy

Radikální customy postavené na základě H-D se nikdy nevyznačovaly kdovíjakou snahou o snadné ovládání. Spíše to bývá naopak, často to chce velké svaly a cit pro rovnováhu, abyste dokázali se strojem jezdit, a to zejména v nízkých rychlostech. Máte nějaký zdravotní handicap, zejména v oblasti nohou? Tak to na jízdu zapomeňte… Tenhle parádní Haryk je velkou výjimkou potvrzující pravidlo.

Kapitoly článku

Tříkolový Harley-Davidson, to přeci není žádná novinka! Sama továrna v Evropě už pár let nabízí hned dva modely, Tri Glide Ultra a Freewheeler. No jo, jenže to je trochu jiná písnička. Tyhle Harleye mají dvojici kol vzadu a jsou to spíš taková ATV, protože se nenaklánějí. V italské customové dílně PMS Bike stvořený stroj jménem HD-3 Spritz má dvojici kol vpředu a naklání se, přesně jako to známe z Yamahy Niken a jak to před nějakými 13 lety zpopularizoval skútr Piaggio MP3, s nímž má italský custom překvapivě hodně společného.
„Tahle motorka vznikla vlastně ze sázky,“ napsal nám na adresu svého výtvoru šéf PMS Bike Emiliano D´alessandro. „Seděli jsme s kamarády, popíjeli spritz a hecovali se. A já řekl, že není problém, abych udělal naklápěcí tříkolku. Jenže to jsem netušil, že na ní strávím 800 hodin práce!“ Vymýšlení jména naopak nezabralo čas žádný, HD-3 znamená tříkolový Harley-Davidson a ten Spritz jsme si už objasnili – prostě za to může chlast, haha.

Emiliano sám sebe hrdě označuje jako stavitele, nikoli montéra. Jelikož prý ručně vyrobil 95 % všech součástek, které dělají z tohoto motocyklu to, co je, má na to plné právo. „Celý zadek jsem vyráběl, ale to bylo to nejmenší, předek byl podstatně horší.“ Aby ne. Jestli vám přední zavěšení připomíná to z Piaggia MP3, jste na správné adrese. Pokud si myslíte, že to je předek z MP3 akorát implantovaný na rám H-D, jste vedle jak ta jedle. „Z Piaggia jsou převzaté jen dvě hlavní podpěry, zbytek jsem dělal opět celý sám přesně podle technických požadavků velkého Haryka,“ říká Emiliano. Tahle práce prý zabrala opravdu hodně času a bylo to hodně komplikované, ale výsledek se podařil.

Až v průběhu času Emiliana napadlo, že by jeho nový výtvor vlastně mohl být řešením pro lidi, kteří jsou invalidní. Řazení tak bylo předěláno na ruční nejen z estetických, ale také praktických důvodů. Spojkovou páčku najdeme přímo na řadicí páce, zakončené nepostradatelnou lebkou – člověk bez možnosti ovládat své nohy tak dokáže řadit i spojkovat pomocí levé ruky. Plynová rukojeť je na svém místě, stejně jako přední brzdová páčka, která však přes integrální systém ovládá i zadní brzdu.

Klíčové samozřejmě bylo vyřešit stabilitu a tady nás maestro D´alessandro velmi překvapil. Piaggio MP3 má tu vychytávku, že si ve velmi pomalé rychlosti dokážete tlačítkem zamknout přední zavěšení v jedné pozici. To se hodí, třeba když dojíždíte k červené na semaforu a nechcete sundávat nohy z plošin. Ovšem na HD-3 Spritzu toto funguje zcela automaticky! „Stabilizační systém je plně funkční a nemá nic společného s mechanickým zařízením na MP3,“ říká Emiliano. „Byl vymyšlen a zkonstruován jedním inženýrem a je kalibrován přesně na hmotnost motocyklu. Zasahuje pod určitou rychlostí a bere v potaz i náklon vozovky, takže prostě vždycky zastavíte s motocyklem ve vzpřímené poloze.“ Že to opravdu funguje, můžete vidět i na videu. Mimochodem právě video dokazující funkčnost a provozuschopnost motocyklu je jedním z kritérií pro účast na mistrovství světa AMD, kde loni získal HD-3 Spritz třetí místo v kategorii Modified Harley-Davidson. A ocenění sbíral i na mnoha jiných soutěžích.

VIDEO

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

I kdyby tenhle Haryk nebyl tříkolový, byla by to pořád moc pěkná stavba. Protože tady bylo sáhnuto skutečně na všechno a Fat Boye byste v tomhle motocyklu už asi nehledali. Z něj zůstal vlastně akorát rám a motor, starý známý Twin Cam 96, jenž byl ale do šroubku rozebrán a postaven znovu. A teď pěkně řve do světa z krátkých titanových výfuků. Zadní 18palcové kolo s 240mm papučí, jež mimochodem roztáčí řetěz a nikoli řemen, pochází z Breakoutu, dvojice předních ráfků, vybavená superbikovým obutím 190/55, má svůj původ v Hondách VFR750F RC36. Brzdové kotouče si Emiliano dělal sám.

Zajímavostí jsou třídílná řídítka, na nichž jsou umístěny tři menší budíky a dole pod nimi dva velké. A kapitolou samou pro sebe je povrchová úprava. Je tady opravdu velké zastoupení mosazi, a to v podobě různých držáků, mezikusů či šroubů, a detaily motoru jsou potažené 24karátovým zlatem! A to, co vypadá jako lakování, jsou ve skutečnosti plátky zlata a stříbra. Moc pěkná práce.

Nicméně to, co má sám Emiliano D´alessandro na téhle motorce nejradši, nesouvisí tak úplně s jejím vzhledem, byť na něm si dal velmi záležet. „Jsem na tenhle projekt velmi hrdý, protože umožňuje postiženým lidem jezdit na motocyklu, který se naklání a dělá všechno, co činí jízdu v jedné stopě tak krásnou.“ I když HD-3 Spritz má stopy vlastně tři. Palec nahoru!

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist