Motorka s turbomotorem Subaru – to je Madboxer

Stavba motorek s automobilovými motory je jednou z největších výzev pro motocyklové úpravce a stavitele z celého světa. Právě odsud vznikají ty vůbec nejšílenější kreace a novozélandská stavba Madboxer rozhodně není výjimkou.

Za celým projektem stojí Marcel van Hooijdonk, výrobce zakázkového nářadí. Tomu před několika lety poslal jeho kamarád obrázek, na kterém byl nákres motorky se zabudovaným motorem Subaru v rámu. Vyvstala otázka, zda lze něco takového dát vůbec dohromady, a tím pádem samozřejmě i výzva.

Marcel si v první řadě opatřil motor. Plochý čtyřválcový boxer z rodiny motorů EJ byl jasnou volbou, ovšem Marcel musel vybrat konkrétní provedení. Nakonec se v dílně objevil výkonnější agregát o objemu 2.5 litru, pocházející z druhé generace Imprezy WRX. V dílně se motor usadil na provizorní držák a před něj a za něj se umístila kola.

Marcel celou věc od oka změřil, promyslel si dopředu konstrukci a potom začal stavbu, která nakonec trvala celých pět let. Už od začátku bylo jasné také to, že musí být celý stroj legálně provozovatelný na silnicích Nového Zélandu. Spolupráce s příslušnými úřady byla proto nevyhnutelná.

V první řadě Marcel navrhl unikátní konstrukci v CADu na počítači. Středová část používá motor jako nosnou součást, předek a zadek je potom tvořen masivními kyvnými rameny z ocelových trubek. Vůbec nejsložitější je nicméně systém řízení, využívající natáčecího náboje kola a systému táhel.

Na motoru bylo původní jedno velké turbodmychadlo vyměněno za dvě menší, aby byl přísun točivého momentu plynulejší a čitelnější. Manuální převodovka samozřejmě využít nešla a tak se při stavbě sáhlo po dvoustupňové převodovce se sekundárním převodem pomocí řetězu.

Řazení dvou stupňů probíhá tlačítkem z řídítek a na řídítkách jsou také obě brzdové páčky. Brzdy samotné si Marcel vypůjčil od amerického Buellu a jedná se o velké kotouče, do kterých se třmeny zakusují z vnitřní strany. Jinak je ale převzatých dílů na motorce naprosté minumum. Ještě nádrž pochází z japonské Kawasaki, ale jinak si většinu dílů vyrobil Marcel sám na míru.

Výsledný pozoruhodný stroj o hmotnosti 313 kilogramů prý jezdí naprosto skvěle, síly má samozřejmě na rozdávání a co je hlavní, je na Novém Zélandu naprosto legální. Za nás tedy velmi slušně odvedená práce.

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 6 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (43x):



TOPlist