husqvarna_svartpilen_801_2




Je libo potetovanou motorku? The Recidivist

Tetování k Harley a custom scéně patří asi jako kyselá okurka k chlebu s játrovkou. Týpci s vytetovanými rukávy na rukou, orlice, démoni a dalších motivy z pekla, naproti tomu křehké dívky s více či méně barevnými kérkami kde si jenom vzpomenete. Na srazech dost běžný jev, ale viděli jste už někdy potetovanou samotnou motorku?

Kapitoly článku

Tetovacími motivy si lidé motorky zdobí běžně. Není problém mít na nádrži stejný obrázek svého dítěte, jako nosíte na hrudníku. Akorát s tím poběžíte za airbrusherem a ne do nejbližšího tetovacího salonu. To se rozhodli změnit polští Game Over Cycles a vznikl z toho první potetovaný motocykl na světě ve steampunkovém designu.

Protože jsou autoři sami fanoušky tetování, vzali to z gruntu. Recidivistou, jak se stroj jmenuje, vzdávají hold celé tetovací kultuře vyjadřující charakter, životní styl nebo taky společenský postoj. Proto na motorce nenajdete jen samotné tetování, ale i spoustu prvků odkazujících na tuto kulturu. Tak třeba funkční přední odpružení vypadá jako stará tetovací mašinka, moderní strojky evokuje zase výfuková koncovka. A teď se podržte – při běžícím motoru se tetovací jehla koukající z koncovky pohybuje přesně tak, jako když vám strojek aplikuje inkoust pod kůži. Tomu se říká smysl pro detail.

Aby těch odkazů a symbolů nebylo málo, najdete na motorce několik prvků souvisejících s poválečnou americkou kulturou, s níž je spjaté nejen tetování, ale i rebelský životní styl válečných veteránů řádících v sedle očesaných motorek. Tak třeba zadní světlo má tvar boxeru, tvar páček brzdy a spojky zase vychází z rukojetí nožů, takzvaných motýlků. S těmihle věcmi se dobře seznámíte, pokud zlobíte a jste v ráži. Ve vašem rozletu vám naopak často brání paragrafy, jejichž tvar nese nožní brzdová páka a definitivně vás dokáží zastavit želízka. Tak jako brzdy na motorce, které jsou přimontované na držáku tvarovaném podle policejních náramků.

Začali jsme detaily, ale pojďme se taky podívat na konstrukci motorky. Ta má svůj základ, jak jinak než v Hárleji, konkrétně v modelu Heritage. Kdo by to byl řekl že? Ono z něj, krom motoru Twin Cam 96 a několika rámových částí, taky nic nezbylo. Všechno ostatní je originální práce konstruktérů GOC. Tím nejdůležitějším prvkem je rám tvořený z ocelových profilů, které jsou spojené trubkami tak, aby vše připomínalo lidskou páteř. Podobný tvar, jako mají rámové profily, najdeme i na zadní kyvné vidlici, držáku zadního blatníku nebo na přední vidlici. Jejich černá barva kontrastuje se zbylými díly z mosazi. Tu mimochodem najdeme i na motoru, nebo na řadící páce ve tvaru páčidla protažené skrz nádrž k řidičově ruce. Ano, kluci předělali nožní řazení na ruční tak, jak to bylo dřív normální. Samozřejmě je prohozené ovládání přední brzdy a spojky, jinak byste se těžko rozjeli.

Tím nejdůležitějším na téhle motorce je ale zmíněné tetování. Proto jsou díly jako boky pneumatik, nádrž, zadní blatník nebo olejová nádrž obalené světlou kravskou kůží, podobné barvě lidské kůže. Na ní se vyřídili dva polští umělci – Tomasz Lech a Krzystof Królak. Motorka byla představená už v roce 2014 na londýnské International Tattoo Convention. Jak můžete vidět na fotkách, tak na téhle nejprestižnější tattoo akci světa se ještě v rámci show na motorku tetovalo. Od té doby motorka získala několik prestižních ocenění.

A proč že to vytahujeme 3 roky starou přestavbu? Kromě toho, že pořád stojí za zveřejnění, tak i z toho důvodu, že k ní letos v GOC dodělali sajdkáru, představenou na letošní Sturgis Rally. Její konstrukce vychází ze základů použitých u motorky, najdeme tady proto stejnou černou páteř a kolem ní potetovanou kůži. Na ní se objevují podobné motivy jako na motorce, ale protože se podoby tetování, barvy a styly mění jak s přibývajícími roky, tak i s lidmi co je nosí a hlavně tetují, nejdeme tu i abstraktnější motivy inspirované například švýcarským umělcem H. R. Gigerem. Mimochodem tvůrcem hollywoodského Vetřelce. Tetování vozíku měl na starosti Artur Wiśniowski.

V sajdkáře najdeme drátěné sedátko pro otrlé, pod kterým je stylově ukryto základní nářadí. Na závěr dodáme několik čísel. Stavba motorky a sajdkáry zabrala tvůrcům 3 000 hodin, umělci s tetovacími strojky v rukou nad motorkou strávili dalších 2 500 hodin. Pokud vás motorka zaujala, podívejte se na čtrnáctiminutový dokument o jejím vzniku.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist