Jawa 90 cross tuning
Text: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 10.11.2003 | Zobrazeno: 38 530x
Tahle motorka vznikla proto, že jsme s otcem chtěli upravit motocykl tak, aby vše bylo funkční, decentní, precizně vytvořené, ale hlavně proto, abych na cestě nikdy nepotkal druhý podobný stroj.
Dalším důvodem byla i skutečnost, že vlastním řidičák do 125ccm a motocykly této kubatury ve slušném stavu stojí zbytečně mnoho vzhledem k potenciálu, který nabízejí. Navíc jsme chtěli dokázat, že i 34 let starý motocykl může vypadat docela moderně. Mnoho motorkářů z mého okolí mi také říkalo o exkluzivitě stroje ve své době (rok 1968 - 1974).
Zbývalo jen sehnat vhodný kousek. Protože Jawy 90 jsou značně poruchové stroje, chtěl jsem koupit motorku v dobrém technickém stavu. Po dlouhém shánění jsem koupil stroj z roku 1970. Předchozí majitel provedl GO motoru, ale to bylo snad jediné. Jinak vše bylo ve špatném stavu. Výjímku tvořil jen již zmiňovaný motor.
Započala práce. Kompletně jsme motorku rozebrali, zbyl jen holý rám. Při tom jsme zjistili mnoho dalších závad. Jelikož jsem ještě neměl jasno o barvách, které budou motocykl zdobit, provedl jsem grafický návrh na PC. Nejlépe z toho vyšla kombinace sytě žluté a modré barvy. Zbývalo nakoupit potřebné komponenty: přední cross blatník, zadní blatník z KTM, masku předního světla, "sportovnější" zrcátko, rukojeti Progrip, kufřík, zadní pneu Pirelli Strada (vzhledem k typu motocyklu docela široká) a mnoho dalších doplňků. Vše jsem kupoval nové. Ještě jsem nechal nově vyčalounit sedlo tak, aby bylo v barvách motorky (modré boky, prošívané žlutou). A začala kompletace. Každý díl byl pečlivě lakován několika vrstvami tak, aby byl lak dokonalý. Na některých dílech jsem zaschlou barvu několikrát přebrušoval, poté byly znova lakovány. To vše pro dosažení dokonalého laku. Všechny šrouby a matky byly nahrazeny za nové a jejich hlavičky jsme rovněž nalakovali. Bylo potřeba přizpůsobit uchycení blatníků. Použili jsme i jiná řídítka s hrazdou. Do přední vidlice a tlumičů jsme namíchali hustou směs hydraulického oleje, aby bylo pérování tužší. Pokud znáte Jawu 90, víte, že mají vzadu zakrytované tlumiče. To bylo potřeba změnit, proto jsme vyrobili misky, které drží péro a není zapotřebí krytů.
Motocykl byl složen den před Vánocemi, proto nebyla možnost ho pořádně otestovat (mimo 2km po mokré a zasněžené cestě v dost velkém mrazu). Postupem času následovalo i pár dalších úprav. Mírně jsem zvýšil výkon úpravou rotačního šoupátka podle dobových plánků a úpravou tlumiče výfuku. Nalepil jsem sadu decentních nálepek, nalepil podomácku vyrobené plastové mračítka předního světla atd... Hotový motocykl pak je ve 100% stavu jako nový. Laici pak mou 34 let starou tuningovou Jawku považovali za 12 let starou Yamahu atd:-) Když jsem do ní natankoval V-power, maximální rychlost na rovince dosáhla kousek přes 110 Km/h.
Vše kromě čalounění sedla jsme dělali sami s mým otcem v jeho autoopravně v Rychvaldě. Pořizovací cena "sériové" motorky byla 10 000,- . Do úprav a oprav jsem investoval přibližně 8-9000 Kč. V dílně jsme strávili půl roku intenzivní práce. Za jednu sezonu jsem na ní najezdil 9000 km. V současné době má již tato Jawka nového majitele, který je s ní, doufám, spokojen.
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz