hsq_obleceni1




Custom Cubs: Asijské šílenství přichází do Evropy

Honda letos oficiálně do Evropy vrací model Super Cub, nádherné retro C125 si budete moci prohlédnout zanedlouho i na Motosalonu. Tohle je ikona, nejprodávanější jednostopé vozidlo světa, jehož se za 60 let existence prodalo 100 000 000 kusů! U nás bohužel nemá prakticky historii, ale v okolním světě je to pojem. Žádný div, že na jeho bázi vznikl bezpočet různých přestaveb a vznikají další. V celém světě se rozjíždí velký boom tzv. Custom Cubs a občas na nich jezdí velmi nepravděpodobní lidé. Třeba testovači Triumphu.

Kapitoly článku

Prostě mě to pobavilo. Lee a Hayley Vigorovi jsou manželé, kteří mají stejné zaměstnání – najíždějí desetitisíce kilometrů na prototypech nových Triumphů, aby se ukázaly jejich slabiny, než půjdou do sériové výroby. „Ročně udělám kolem 160 000 km, Hayley asi tak 130 000, protože i když náš syn už je velký, pořád je dost rodinných věcí, které musí obstarat,“ říká 47letý Lee Vigor. „Oba jezdíme na Triumphech přes 500 km každý den, jsme spolu a jedeme, kam chceme. Ale když se vrátíme z práce domů, zase nasedneme a jedeme se projet – tentokráte však na našich Custom Cubech!“ Tomu se říká posedlost. A tohle šílenství kolem malých upravených Super Cubů, tedy Custom Cubů, začíná být celosvětové.
Přitom v roce 1958, když byl u příležitosti 10 let existence značky Honda vyroben první Super Cub C100, nikdo netušil, že právě vznikla globální ikona osobní přepravy a masové výroby, srovnatelná s Fordem T, Volkswagenem Brouk, Land Roverem či Jeepem. Dnes se vyrábí v 16 továrnách v 15 zemích na třech kontinentech, přičemž jestli v roce 2008 dosáhl počet vyrobených kusů závratného čísla 60 milionů, v roce 2017 už to bylo rovných sto. Kdyby se všechny Super Cuby (ať už se v průběhu let jmenovaly, jak chtěly, u nás se prodávaly třeba pod názvy Innova nebo Wave) postavily těsně za sebe, byly by pětkrát kolem zeměkoule.

Tenhle stroj je tak nezaměnitelný, že jako první v Japonsku získal trojrozměrnou ochrannou známku a v 60. letech se stal klíčovým prvkem obrovské reklamní kampaně americké Hondy se sloganem „Nejpříjemnější lidi potkáte na Hondě“, kterou tato značka dobyla místní trh. Beach Boys dokonce měli velký hit My Little Honda. Nyní, po 60 letech, přichází Honda s úplně novým modelem Super Cub C125, jenž má ještě podpořit kultovní status této legendy, když ponese výrazné retro tvary, ovšem pod nimi překvapiví moderní technikou – vstřikovacím motorem plnícím Euro 4 (samozřejmě že pořád se čtyřstupňovou převodovkou a automatickou spojkou), přední kotoučovkou s ABS, digitální přístrojovkou, LED osvětlení a bezklíčkovým zapalováním. Taky novinka stojí bez pár kaček 90 tisíc. Tohle už nemá být levné popojíždědlo.

Vzhledem k tomu, že jde o nejprodávanější jednostopé vozidlo světa, stalo se také logicky základem mnoha úprav. I když jako custom si člověk běžně představí nějakého Harleye, tak právě ta obrovská masovost a dostupnost zapříčinila, že se v Super Cubech začali vrtat jak garážisté, tak větší firmy. Celý kult Custom Cubs začal v Japonsku na přelomu milénia, a když v roce 2010 otiskl časopis Moto Champ velký článek o Custom Cubs kultuře, rozhořel se plamen po celých japonských ostrovech, odkud postupně, vlivem internetu, přeskočil i na celý svět. Tuningové díly, profesionální úpravci… Super Cuby žijí zejména asijské země jako Malajsie, Thajsko, Tchaj-wan, Vietnam či třetí největší trh světa, Indonésie. A jak mi ukázali oba britští zaměstnanci Triumphu, začíná je objevovat i Evropa.

„Brouzdal jsem po Facebooku a našel jsem týpka jménem James Gibson, kterému všichni říkají Gibbo. Je to britský guru Custom Cubů, který odstartoval celou scénu v UK, a shodou okolností bydlí kousek od nás. Tak jsem se byl podívat u něj v dílně a odcházel zcela nakažený,“ začíná své vyprávění Lee Vigor. „Jako spousta lidí na celém světě, i já jsem měl v životě několik Super Cubů. Na jednom jsem se coby dítě učil jezdit, pořád dokolečka po louce, a na jiném jsem dojížděl do své první práce. Byla to štětkou malovaná C90, za kterou jsem tehdy dal 50 liber, a byl to neskutečně levný způsob dopravy a navíc totálně spolehlivý. Ale pak jsem začal pracovat pro Triumph a úplně na Super Cuby zapomněl. A po 20 letech se do nich zase zamiloval. Gibbo a ostatní je dostávají na úplně jiný level, je to naprosto čirá zábava. Zábava vymýšlet, jak je upravit, zábava na nich pracovat, protože vám stačí ten úplně nejzákladnější vercajk, a zábava jezdit na těch upravených strojích a pozorovat, jak se lidi kolem usmívají, dokonce se s vám dávají do řeči i postarší dámy!“

Lee udělal motorky pro sebe a Hayley během pouhých osmi týdnů po práci a o víkendech, a to ze standardních Super Cubů C90, které slouží jako základ pro tyto stavby nejčastěji. Hayleyin stroj byl vlastně jen rám s doklady za 200 liber a Lee svoji motorku koupil na eBay kompletní za 450 GBP. Jenže to bylo v roce 2015, dnes počítejte minimálně s tisícovkou (cca 30 000 Kč, pozn. překl.), což je celkem raketa za 25 let starý přerostlý moped. A na pěkný Custom Cub si připravte nejméně dvojnásobek. „Moje motorka byla u původního majitele 260 km od mého domu a já měl v plánu, že to pojedu po ose. Jenže po 37 kilometrech mi praskla zadní guma a domů jsem jel dodávkou. I tak to ale bylo nejlepších 37 kilometrů, co jsem za dlouhá léta zažil. Málem jsem brečel radostí, byla to obrovská nostalgie. Od té doby mám pusu do rohlíku pokaždé, když na Super Cuba sednu. Jedu padesát s větrem ve tváři a cítím se cool a děsně v pohodě. A to oba naše stroje s velkými motory frčí bez problémů 120 km/h, což je s bubnovými brzdami a uzoučkými pneumatikami docela divočina.“

Lee stavěl oba Custom Cuby zároveň, přičemž paradoxně větší problém byl s jeho strojem, ve finále oranžovým, ač kompletním a provozuschopným. Jenže jak jej Lee rozebíral, zjišťoval, že je opotřebené vlastně úplně všechno. Oba motocykly dostaly velké „závodní“ motory Motosyko Hybrid 150, což jsou čínské agregáty Zong Ho, které firma Motosyko na ostrově Man připravuje v různých specifikacích a vy si je potom kupujete jako kompletní balíček, stačí jen namontovat. Motor YX150 s vnitřními rozměry 56 x 60 mm (148 cm3) v hliníkovém válci dává 15 koní, čili dvojnásobek výkonu původního C90, a to za pomoci skvěle znějícího závodního výfuku, 26mm karbecu Molkt s pěnovým filtrem, olejového chladiče a dalších vychytávek. Pneumatiky s bílými boky jsou Continentaly KKS10 WW, obuté na malajských 17palcových kolech Race Boy Wheels s původními 150mm bubnovkami SLS. Lee kvůli své vyšší hmotnosti dozadu namontoval čínské „lepší“ tlumiče RFY s laditelným předpětím, Hayley dostala aftermarketové s charakteristikou původního C90. Nějaká ta plechařina, lakování, spousta samolepek a na světě jsou dva unikáty, a přitom to jsou praktické a dostupné stroje.

„Původně jsem si myslela, že Lee prodělává nějakou krizi středního věku, když se na osm týdnů zavřel po práci do garáže a nechtěl mě tam pustit,“ vzpomíná Hayley s úsměvem. „Myslela jsem, že tam přestavuje nějakého Harleye, na kterém mi pak ujede a nikdy se nevrátí. Jenže voilà, jednoho dne mě zavolal dolů a z garáže vystrčil úžasného růžového Custom Cuba, kterého postavil jen pro mě! Jsem moc pyšná na něj i na motorku, kterou jsem si pak ještě doladila. Třeba těmi třásněmi a korálky, dělá to za jízdy úžasný randál, který mi připomíná okamžik, kdy jsem poprvé jela na dětském odstrkovadle. Je to opravdu neskutečný relax, kvalitu jízdu tady nehodnotíte kilometry v hodině, nýbrž počty úsměvů na kilometr…“

To je prý výraz Jamese Gibsona alias Gibba. Návštěvu jeho dílny Camphill Chop Shop logicky nemohu vynechat, nachází se nedaleko a je narvaná k prasknutí díly na Super Cuby a několika motocykly v různém stádiu rozpracování. Má dva hotové, tak je hned využíváme na focení, fialový a zelený, oba s tlustými pneumatikami

„Před čtyřmi lety jsem pracoval pro jednu bezpečnostní agenturu a montoval kamerové systémy. Nudný život,“ vzpomíná 36letý Gibbo. „Doma se mi válel Super Cub C90, chtěl jsem ho jen dát do pucu a prodat, a jelikož jsem potřeboval nějaké díly, kouknul jsem na internet a omylem narazil na facebookovou stránku malajského klubu Custom Cubů. A bylo vymalováno, zíral jsem na to s otevřenou pusou – velká kola, velké motory, tuny dílů, které jsem nikdy předtím neviděl a hlavně ty motorky! Sedí si tam na bobku v žabkách a kraťasech, v jedné ruce flexu, v druhé svářečku, a tvoří hotová umělecká díla. Prostě cool!“

„Byl jsem překvapený, že tohle v Británii nikdo nedělá, nebyla tady žádná Custom Cubs komunita. Tak jsem si svou C90 upravil venku před barákem, měl jsem akorát základní vercajk a tu flexu a svářečku. Dal jsem široké gumy, větší motor a výfuk, předělal řídítka… Jel jsem s tím na návštěvu za kamarádem, který si právě koupil KTM 125 Duke. Chtěl se svézt, a když se vrátil, prohlásil, že KTM jde na eBay. Druhý den byla pryč a on ode mě koupil mého upraveného Super Cuba. Za týden byl u mě, že koupil dalšího a ať ho taky upravím. A pak mi začali volat další kamarádi a stalo se z toho hotové šílenství!“ říká Gibbo.

„Sekl jsem s prací a začal dělat jen Custom Cuby. Manchester, Skotsko, Irsko, Londýn… Teď mám ve své facebookové skupině 9000 lidí a není den, aby mi někdo nezavolal, abych mu postavil motorku. Někdy volají i dva. Několik pilotů z britských superbiků má ode mě motorku taky, teď momentálně jich mám rozdělaných pět a fakt nestíhám. Ceny za úpravy, když si zákazník dodá svou motorku, se pohybují od nějakých 1500 liber až do 3000, které jsou lidé také ochotni za přestavbu Super Cuba utratit!“

I tak je to vlastně levná záležitost, protože jsou to opravdu parádní přestavby a představte si, co byste dali za podobně radikálního Haryka! A hlavně je to hrozně návykové. Leeův a Hayleyin 18letý syn už škemrá, aby s tátou něco přes zimu postavili, a jejich šéf v Triumphu by prý jejich Custom Cuby taky rád viděl a projel se na nich. Aby pak na těchto upravených malých Hondách nejezdila půlka zaměstnanců britské značky…

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 13x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



yamaha_brezen_mt10
Objednat reklamu
TOPlist