Testujeme Yamahu Ténéré 700
Text: Honza Zajíček | Foto: archiv, Yamaha | Zveřejněno: 22.5.2019 | Zobrazeno: 26 508x
Víme, jak vypadá, známe její parametry, objednávky už dávno frčí, ale to nejdůležitější – jak jezdí, pořád nevíme. To se brzy změní, protože jsme jako jediná česká redakce dostali pozvánku na oficiální testování do Španělska, takže se ptejte, co vás o Tenerce zajímá.
Kapitoly článku
Tohle je nejočekávanější novinka Yamahy ne tohoto roku, ale posledních čtyř let. Ano, první zvěsti o chystaném sedmistovkovém cestovním enduru jsme přinesli už v dubnu roku 2016, kdy se objevily první obrázky testovaného prototypu. Pravda, tehdejší motorka byla vzhledově na hony vzdálená finální verzi, ale už tehdy se vzedmula vlna nadšení a zájmu o tohle lehké obratné a dostatečně výkonné cestovní enduro. Teď už nezbývá než doufat, že se to čekání vyplatilo a že si s tím v továrně dali pořádně záležet. Dvojnásob to platí pro cca stovku lidí, která si novou motorku v Čechách rezervovala, aniž by v podstatě viděla sériovou podobu. Na výstavě Motosalon byl totiž k vidění jenom další prototyp.
Co je ale důležité, že se nová Tenerka od té, co objížděla svět v rámici World Raid, liší jen v maličkostech. Většina netrpělivých zájemců by parametry určitě dokázala vychrlit i po probuzení ve tři hodiny ráno, ale pro jistotu si je pojďme ještě připomenout. Dvouválcové srdce pochází ze známého naháče MT-07, respektive jejího cestovnějšího provedení Traceru 700 a nabídne 73,5 koní a 68 newtonmetrů. Oproti zmiňovaným sourozencům tady je kromě lehkého hýbání s výkonem a trošku jiného naladění také odlišný sekundární převod. Nemusí se zdát, že toho výkonu bude nějak moc, ale ona motorka váží s plnou 16litrovou nádrží 205 kilogramů, na což se konkurence moc nechytá. Komu by se zdál objem nádrže malý, může ho uspokojit udávaný dojezd více než 350 kilometrů, na reálná čísla si ale budeme muset ještě chvilku počkat.
Nová Ténéré se prezentuje jako skutečné cestovní enduro a tomu by měla odpovídat i podvozková výbava. Když začneme od páteře, tak ta je zbrusu nová dvojitá kolébková z trubek a doplňuje ji pořádná hliníková kývačka. Kola mají pořádný enduro rozměr 21 a 18 palců a zdvihy odpružení 210 milimetrů vpředu a 200 vzadu schroupnou kdeco. Hodně se debatuje o nevhodném motoru, že je na enduro moc vysoko. No, na to jak se to projevuje na ovladatelnosti, si počkáme do testu, každopádně světlá výška problém nebude, má hodnotu 240 milimetrů a motor je navíc ze série schovaný za solidně se tvářící šusplech.
Z další rallyové výbavy musíme zmínit kokpit s šikovnou hrazdičkou, kam by se bez problémů mělo vejít potřebné navigační příslušenství, kryty rukojetí, ploché enduro sedlo, pořádné zubaté stupačky s vyjímatelnou gumou nebo systém ABS, který by měl dovolovat ovládání a deaktivaci i během jízdy. Jednoznačný trumf je ale cena. Při online objednávce je do 31. července 249 990 korun a o tom se může konkurenci jenom zdát. To je dost ušetřených peněz, které můžete obratem do motorky zase vrazit zpátky. To kdyby vám náhodou nějaké komponenty nevyhovovaly, toužíte po kufrech, výfuku nebo se vám líbí jeden ze dvou kompletních balíčků příslušenství.
Teď už zbývá jenom položit Vláďovi své dotazy a případně se sbalit a vyrazit o víkendu 8. a 9. června do Beskyd, kde ve Velkých Karlovicích zastaví kamion Yamaha s 13 testovacími motorkami, které budete moci prohnat po okolní během hodinové testovací jízdy.
Vláďa ve Španělsku ale neotestuje jenom sedmistovku Ténéré, nýbrž také naháče XSR700 ve verzi XTribute. To je reminiscence na legendární XT500, nicméně připomíná ho hlavně vzhledově, tady nějaké větší terénní choutky nehledejte. Oproti standardnímu XSR totiž motorka dostala jenom jiná řídítka, velké zubaté stupačky s vyjímatelnou gumou, lehce terénní Pirellky MT60RS a ploché sedlo. Zbytek jsou jenom drobné kosmetické detaily, které ze standardního XSR dělají líbivého moderního silničního scramblera. A i na něj můžete směřovat své dotazy.
Aktualizováno:
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Jake je sedlo a jaky je doslap s porovnani ktm 790R?
MadMike, díky za dotaz. Sedlo se mi libí a nemám s ním problém, je docela úzké a tak akorát tvrdé. Leží ve výšce 875mm, ovšem bude dostupné i nižší nebo dokonce celý kit na snížení. Měřím 173cm a jednou nohou došlápnu úplně, oběma jen na špičkách.
Ako je to s pozíciou v stoje, na ktorú sa sťažovali na motorcycle.com? Je to naozaj tak široké a prekážajúce pravej nohe pri brzdení?
Metric, mě naopak pozice ve stoje seděla dobře a pokud něco, možná bych snesl širší řidítka. Pokud mi něco vadilo, bylo to víko spolu s krytem spojky vedle stupačky, které při jízdě v sedě nepříjemně tlačilo do lýtka. Díky za dotaz.
Na nic se zeptat nechci. jsem zvědavý na testování. Jestli tedy nějaké bude, nedivil bych se ničemu:)
Mig_35, i tak dík za příspěvek. Druhé větě teda moc nerozumím...
Ahoj, prosím o to základní, tedy kompletní technické údaje včetně užitečné nosnosti. Děkuji.
Veškeré údaje budou u článku z první jízdy. Dík.
Příběh T7 sleduju pozorně od zacátku a její uvedení na trh vnímám dost emotivn?. K pánům z Iwaty bych měl celou řadu dotazů. Teď už je ale jedno..,hlavně,že je venku a přeju motorce jen zdar!
Prosím o info k akci ve Vel. Karlovicích?
FilipTenere, díky za Tvůj příspěvek.Veškeré informace o akci v Beskydech najdeš na webu a sociálních sítích českého zastoupení Yamaha. Na Yamaze Ténéré 700 se dost zásadně podílel evropský vývojový tým a také já jsem rád, že už je venku. Tím spíš, že funguje moc dobře.
https://www.yamaha-m...-open-for-business-/
Jaky je pri jizde rozdil mezi standardnim a rally sedlem?
Od kolika otacek jde jet bez cukani?
A ta pozice prave nohy ve stupackach uz tu zaznela.
Slávek-TDM, jezdili jsme jen standardní sedlo, takže bohužel srovnávat nemohu. Motor je neskutečně pružný a plynulý, takže funguje bez cukání v celém spektru. Dá se používat už od nějakých 2500 ot./min. Ve stoje mi nic nepřekáželo a byl jsem v pohodě, v sedě mi celkem citelně vadilo víko spojky, jak už zaznělo. Dík.
Kolem téhle motky se vznáší teorie, že má dost vysoké těžiště. Co na to testman Vláďa? Dík
soccer, díky za dotaz. Po tom, co se kolem těžiště vyrojilo tolik vášnivých spekulací, byl jsem na tohle hodně zvědavej. Po prvním svezení musím říct, že je všechno v pořádku a jízdní vlastnosti včetně ovladatelnosti jsou parádní. Plně natankovaná motorka váží 204 kilo a to je sakra slušný údaj. Opravdu se není potřeba mít obavy, ba naopak, motorka je výborně ovladatelná a lehká do ruky. Ptal jsem se na pocity i jiných zahraničních novinářů a všichni byli nadšeni.
Jaké sedlo bude v seriové výbavě? Změnil se průběh výkonu ve spodních otáčkách proti MT 07 nebo je vše řešeno jiným sekundárním převodem? Bude motor ve spodních otáčkách dostatečně pružný na jizdu v terénu? Jaká bude užitná nosnost? Díky moc
V sérii je dvoudílné sedlo. Ano, sekundární převod je jiný. V terénu je reakce motoru velice citlivá a vše funguje hezky čitelně. Za mě velká spokojenost. Motor se dá používat už od dvou a půl tisíc a to bez cukání, vibrací a dalších nervózních projevů. Díky za dotaz.
Mohl by jsi se vyjádřit k odstupňování převodovky, hlavně jak na sebe navazují 1 a 2, případně ještě 3 vzhledem k jízdě v terénu?
Kolik cca ot. motor točí na 6 při 130km/h?
Jiří BN, jednička a dvojka jsou celkem blízko u sebe a převodovány do síly. V náročném členitém terénu jsem nejčastěji používal dvojku, trojku. Při 130 km/h točí motor na šestku cca 6000 ot./min. a na při stovce 4500 ot./min. Díky za dotaz.
Dobrý den.
Zajímá mě názor na podvozkové komponenty a kde budou zhruba jejich meze. Vše je strašně indivuduální a těžko popsatelné pro každého jednotlivce. Tak to napíši jednoduše a česky. Je ta potvora schoná se rozvášnit a bezpečně přejet hezkou českou rozbitou louku, která je samozřejmě moje :), vy rychlostech 80 a více? Děkuji
Cong156, díky za otázky. Plně stavitelné pérování Kayaba funguje velice dobře a za mě spokojenost. Vše samozřejmě ovlivňuje moře nejrůznějších faktorů, jako je třeba váha jezdce apd. Já vážím bez výstroje 70 kilo a i při vyšších rychlostech pérování fungovalo v terénu velice dobře. Myslím si, že pro drtivou většinu jezdců bude dostačující až za humna. Takže si myslím, že tahle potvora při osmdesátce na našich polňačkách a loukách nezklame.
Zajímalo by mě z čeho je materiál držící hrazdu na navigaci (plast, kov), z videa se mi zdálo že se dost třepe budík už při jízdě po šotolině, jak je to se vzduchovým filtrem je pod nádrží nebo dobře přístupný pod sedlem.
grampax,dík za dotaz. Hrazda je kovová a konstrukce z kompozitního materiálu. Je pravda, že se přístrojovka docela citelně klepe, tím spíš v terénu při vyšším tempu.
Jaké je pohodlí pro jezdce o výšce 195cm?
Lajsa, díky za otázku. Já měřím 173 centimetrů a proto za sebe nemohu říct. Byl tam s námi jeden rakouský čahoun a když jsem se ho zeptal, tak říkal, že je v pohodě. Každopádně si myslím, že při 195 cm je docela oříšek se poskládat na jakoukoliv motorku.
Ahoj. Co spolujezdec a jízda ve dvou? To sedlo vypadá hodně sportovně. Vydrží spolujezdec (manželka
)cestu do Alp?
Angel1. Díky. To bohužel nebyla příležitost vyzkoušet, ale vyzkoušíme při klasickém redakčním testu. Osobně si myslím, že se bude dát fungovat i ve dvou, nicméně z mého pohledu chybí pro spolujezdce hlavně madla.
Můj dotaz je prostý a ideálně na závěr recenze - Koupili byste si ji?
Kdybych uvažoval o motorce této kategorie, rozhodně by byla v nejužším výběru. Každopádně poměr cena, výkon je výborný a dost pádným argumentem.
Ahoj, zajímá mě:
- chování a ovldatelnost v terénu, jak je těžká, co si s ní můžu dovolit. Jenom lesní cestu nebo i kousek více? Jízda ve stupačkách...
- Srovnání s BMW GS800, případnwě Suzuki VStrom 650 - myslím, že spousty lidí bude tenerku srovnávat s těmito motorkami (lehce jeté BMW GS 800 x nová Tenere 700)
- Jak se chová na silnici v rolii klasického cestovného endura? Stačí výkon? Co krytí před větrem? Opět prosím srovnání s BMW GS800, VStrom 650
- Jízda ve dvou, je to nutné zlo, nebo se spolujezdec pohodlně sveze?
Pokud v budoucnu uděláte srovnávací test motorek viz níže bude to super
V terénu
Na silnici
Jízda ve dvou
- Yamaha Tenere 700
- Suzuki VStrom 650
- BMW GS850
- Triumph Tiger 800
V terénu funguje velice dobře a jak jsem se přesvědčil, lesní cestou to pro ni všechno teprve začíná. Ve stupačkách se mi jezdilo dobře a nebylo nic, co by mi vyloženě nevonělo, na rozdíl od pozice v sedě. Na srovnání se zmíněnou konkurencí odpoví srovnávací test, který bychom pochopitelně rádi realizovali. Všechno se dá vnímat, až když jsou motorky v jednu chvíli na jednom místě a ve stejných podmínkách. Výkon je pro normální cestování a občasné svižnější zablbnutí na zakroucených asfalkách v pohodě a maximálně adekvátní dané kubatuře a výkonu cca 74 koní. Vzhledem k tomu, že větrný štítek není obzvlášť rozměrný, funguje dobře. Nemůžu říct, že by byl na houby a nebo naopak. Prostě tak akorát. Jak ve dvou, už zaznělo výše a nutným zlem to nebude.
Zapomněl jsem: ktm 790R
K2, díky za námět. Jasně, tohle bychom moc rádi realizovali, tak uvidíme, co se podaří dát dohromady.
Ahoj,
kolik váží Vláďa a pokud se s Tenerkou "odlepí" (mírně skočí) od země je při cestě zpět na dorazech?
Vážím cca 70 kilo bez výstroje. Během prezentace jsme byli ve vzduchu docela často a následné dopady úplně v pohodě.
Ahoj Vláďo, hezky si to dávkuješ :) Nejdřív 790tka a teď Tenere, která má pro mne skoro posvátnou auru :)
Ale - viděl jsem naživo 790 (ne eRkovou) a je to příšerně mrňavá (nízká) motorka. Nevím jak eRko.
Jak je na tom Tenerka? Já mám 197 cm. Ta moje stará koza je vysoká dost, ale je malá v podélném směru.
Tak prosím srovnání velikosti, posedu a několikrát vzpomenete ovladatelnosti vzhledem k tomu jaksi obludně zastavěnému motoru z MT sedmičky.
Díky, Standa
Jo jo, Stando, je to slušná dávka, to teda jo. Ano, 790 mě při prvním kontaktu taky překvapila hodně drobnou stavbou. Naproti tomu Yamaha působí o fous větším dojmem, ovšem při jízdě je velice dobře ovladatelná. Při mé výšce 173cm nemám pochopitelně problém ani s jednou a popravdě, skoro dva metry výšky si ani nedovedu představit na žádné mašině, tím spíš offroadové. Srovnání bych opravdu nechal raději až na okamžik, kdy budou motorky vedle sebe, protože jedině tak to bude mít vypovídající hodnotu. Díky za dotazy a přeju, ať si ji brzy vyzkoušíš.
Plánuje se na příští rok nějaké výraznější zdražení T7? Cena je zatím natolik příznivá, až to zavání "zaváděcí" cenovkou a nerad bych napřesrok smutně koukal na 289.900kč.. Díky
Tak na tohle neznám přesnou odpověď, ale co mi bylo naznačeno, cena by měla být oproti zaváděcí jen o málo vyšší a nemělo by to být tak citelné, pravděpodobně někde kolem 500 euro.