Testujeme bílý šíp – Husqvarnu Vitpilen 701
Text: Honza Zajíček | Foto: Husqvarna | Zveřejněno: 21.3.2018 | Zobrazeno: 26 999x
Na první svezení na moderním kafáči od Husqvarny jsme si museli počkat dlouhé čtyři roky. V roce 2014 se staly hvězdami milánské výstavy čtyřstovkové koncepty Vitpilen a Svartpilen. O rok později se Huska vytasila se sedmistovkou a letos už je konečně ochutnáme. Čtyřstovky jsou v prodeji od začátku března, velká sedmistovka bude dostupná na jeho konci, a my letíme zjistit, jak se na ní bude jezdit.
Real Street a Simple Progressive, to jsou dvě hesla, která nové stroje provází a měla by je dokonale vystihnout. Obě naznačují, že půjde o motorky do měst a okolí kombinující návrat k jednoduchosti. Skvěle se to odráží na designu stroje, který, jak jsme se mohli přesvědčit, nesedne každému. Je tady jasná inspirace dobou minulou, kdy měly motorky vpředu pouze kulatá světla. Moderní doba ale umí tohle světlo díky LED technologiím udělat tenčí a vtisknout mu originální styl. Na světlo navazující nádrž nese charakteristické prolisy, nebo chcete-li výstupky a na menších modelech postupuje až do podsedlovky. To u sedmistovky kvůli většímu motoru a airboxu není možné, ale i u ní je dobře vidět stejný designový směr.
Na podsedlovce najdete dvoudílné sedlo a za ním už nic. Motorka je namalovaná a vyrobená podle hesla „v jednoduchosti je síla“ a to je dobře, protože tak by měl být vyrobený každý café racer, moderní nevyjímaje. Přesto je na motorce několik zajímavých designových drobností, které stojí za to a které pocitově zvyšují hodnotu stroje. Je to například nesymetrický „šev“ na vrchu nádrže, jednoduché, ale vkusné kryty chladiče, linka táhnoucí se přes předěl mezi sedlem a nádrží a pokračující až na držák zadních stupaček nebo jednoduchý digitální budík.
V uvozovkách jednoduchý je i motor, protože jde o jednoválec. Důležité jsou ale ty uvozovky, motor o objemu 692,7 ccm (105 mm x 80 mm) nemá s původními jednobuchy moc společného. Je to dobře známý motor pohánějící námi testované enduro a supermoto, a jak se můžete dočíst v testech, jde o motor povedený a zábavný. Jeho výkon 74 koní nastupuje v 8000 otáčkách, v 6 750 zase vrcholí hodnota točivého momentu s číslovkou 71. Kvůli jeho zcivilizovaní je vybaven dvojicí vyvažovacích hřídelí a systémem nuceného mazání, které pomáhá servisnímu intervalu 10 000 km. K příjemnému ovládání stroje má dopomoct i spojka APTC hlídající zadní kolo při prudkém podřazování.
Shodný se stroji na vysokých nohách je od pohledu i rám, odpružení je ale samozřejmě rozdílné. Podobnost by ale šla najít u sesterského modelu KTM 690 Duke. Přední vidlice WP má průměr 43 mm a vzadu jí doplňuje typická KTMácká odlévaná kyvka s centrálním tlumičem téže značky. Stejný jako u Duka je i zdvih 135 mm vpředu i vzadu. O zastavení stroje se stará vpředu jednokotoučová brzda Brembo s radiálně přišroubovaným čtyřpístkem a vzadu 240 mm kotouč, nad bezpečností dohlíží dvoukanálové ABS Bosch 9M. A to je také jediná moderní elektronická vymoženost na motorce, která jde navíc vypnout. Jak jsme psali, tady se koná návrat k jednoduchosti. Vlastně abychom byli úplně přesní, ještě tu najdete plyn Ride-By-Wire, ale to už je doopravdy vše.
Výčet technických specifikací dokončíme výškou sedla, jež je 830 mm nad zemí a důležitou informací o hmotnosti. Ručička na váze se u stroje bez paliva zastaví na 157 kg, to nám dělá necelých 170 kg s plnou 12 litrovou nádrží. Údaje jsou to jistě zajímavé a troufneme si tvrdit, že zabudováním povedené sedmistovky do cafe racerovského podvozku trefila Huska přímo do černého. Jestli to tak opravdu je, a jestli motorka stojí za 268 500 Kč, vyzkouším ve španělské Barceloně a okolí. Pokud vás cokoli k novince zajímá, zeptejte se pod článkem a já se na to pokusím sehnat odpovědi.
Informace o redaktorovi
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Dobrý den,
zajímalo by mě porovnání jízdních vlastností, vibrací, motoru, posezu vůči Yamaze MT-03. A jaký je standardní zvuk, bude to například možno objednat s laděným výfukem... (?)
Díky Milan
Ahoj, přiznám se, že na MT-03 jsem nejezdil, ale Vitpilen bude jednoznačně sportovnější. Ať už jde o posez, podvozek nebo motor. Ten je samozřejmě díky sedmi stům kubíků výrazně silnější, na jednoválec vibruje sice málo, ale pořád vibruje a podvozek snese hodně svižnou jízdu. Posez je taky sportovnější, je tady víc váhy na rukách... Co se zvuku týče, tak ten z výfuku neurazí, navíc bude možnost přikoupit koncovku Akrapovič.
Díky a čau, Zajoch
Ahoj,
rád bych věděl více o jízdních vlastnostech v porovnání s Dukem 690. Kolik hravosti ztratil tenhle stroj vzhledem ke své geometrii a určení. Spousta stejných dílů, ale malý Duke je pomalu SM s plasty. Dá se při opření do lomených řídítek taky tak divočit?
Díky, Jarek
Čau Jarku, Vitpilen je stále strašně hravá motorka, navíc oproti Dukeovi získal na stabilitě. Není přehnaně hyperaktivní, takže i ve vyšších rychlostech perfektně drží stopu. Není to tolik motorka na kravení za barákem, jako spíš na rychlé a účinné zdolávání serpentin za městem. A vlastně taky pěkně divoké! Během roku se ho pokusíme postavit právě proti Dukovi, tak nám drž palce, ať to dáme dohromady, protože to bude hodně zajímavý porovnání!
Díky a čau, Zajoch
Nevíte, co má ten jezdec za helmu? :)
Čau, je to Husqvarna Pilen: http://www.husqvarn...elmets/pilen-helmet/
(anebo Shark Vancore :))
Měj se
Zdravím,
jak je pohodlná jízdní pozice, dovolí i ujetí delší vzdálenosti bez následků?
Dá se na tom jet i v klidu, nebo je to jen na blbnutí?
Vejde so do rámu motor z KTM Duke 790 =0)?
Pěkný den a zábavný test,
Tom
Čau Tome, jak už je vidět podle řídítek, na kochání to úplně není. Po zimní pauze a třech hodinách divočení jsem to cítil, ale není to zase takový hardcore, aby z toho člověk po hodině slezl úplně rozlámaný. A ano, dá se jet i v klidu. Motor nevisí nervózně na plynu, takže nenutí člověka neustále tahat, ale zájemcům o klidnější ježdění bych asi kvůli posazu doporučil počkat si na Svartpilen... Na dotaz, kdy bude Vitpilen s dvouválcem jsem bohužel nedostal jinou odpověď, než úsměvy, tak budeme doufat ;)
Měj se, Zajoch.
Me by zase zajímalo jaka je reakce na plyn RbW. Jestli je odezva prijemna, neni motor prilis ucukany a jestli se z neho nevytratila typicka surovost. Diky
Ahoj,
tady musím inženýrům vyšvihnout poklonu, protože elektronický plyn je vyladěný na jedničku. Vlastně jsem o něm téměř nevěděl. Motor není vůbec ucukaný, odezva na plyn je příjemná, na mě možná až moc. Líbil by se mi trošku nervóznější, divočejší projev... V porovnání se 701 Supermoto je motor určitě hodnější, i když má stejné výkonové parametry.
Měj se, Zajoch