ktm_cervenec




Testovací standardy přileb, bude nový ECE 22.06 nejbezpečnější?

Na jízdě na motorce je podmanivé to, že krotíte spoustu energie. A taky musíte dávat pozor, aby vám ta energie „nestoupla do hlavy“, a to doslova. Motorkáři všech zemí na světě mají hlavy zhruba stejné a stejně zranitelné, přesto existuje několik schvalovacích standardů a testovacích postupů bezpečnosti přileb. A s tím panuje i nepřehledná situace, protože různí výrobci vyrábějí různé verze stejné přilby pro různé trhy. Jak se v tom orientovat? Co je nejbezpečnější? Jak ovlivní ECE 22.06 náš evropský trh?

Na začátek krátká exkurze do historie přileb – na začátku století se ještě závodilo v žokejských kožených čepicích, první opravdovou přilbu s tvrdou skořepinou a měkkou vnitřní absorpční částí patentovali Lombard & Roth až v roce 1953. A již v roce 1961 vznikají první zákony o povinném nošení přileb. V roce 1963 představil americký Bell první integrálku, v roce 1979 se objevují první kompozitové přilby.

Patent přilby od Lombard & Roth z roku 1953 a první integrálka od Bellu 1963

Podobný vývoj se odehrával i v oblasti testování přileb. Již rok po úmrtí automobilového závodníka Pete Snella, který v roce 1956 nepřežil nehodu, přestože měl přilbu, vzniká na jeho počet SNELL Memorial Foundation. Tato organizace přichází s první metodologií testování SNELL a funguje dodnes. A navíc se stále aktualizuje a patří k těm nejnáročnějším a nejbezpečnějším. Jaké standardy tedy můžete na různých přilbách potkat? Když vyjmenujeme ty nejsledovanější, je to DOT, ECE, SNELL, SHARP a FIM, a k nim by bylo možné zmínit ještě spoustu regionálních. A právě tento stav vede k tomu, že někteří výrobci u stejné přilby dávají extra vrstvu absorpční látky na čelo, aby splnili jeden test, ale pro jiný region a jiný test posílí raději třeba boky. Různé požadavky platí třeba i pro snadné sejmutí přilby po nárazu a další.

Testování společnosti Arai

Testy Nolan Group

Testy Schuberthu

Americký standard DOT

Americká norma spravovaná ministerstvem dopravy USA (U.S. Department of Transportation). V současné době platí federální verze FMVSS 218. Při certifikaci se sleduje výhled, upevnění přilby, odolnost proti nárazu a proražení a také správné značení. Bohužel tato certifikace nemá až tak dobré jméno, protože testy provádí sami výrobci. Ministerstvo dělá jen namátkové vlastní testy, na které si najímá různé testovací laboratoře s různou pověstí. Současně je testován pouze náhodný výběr vzorků přileb, nikoli všechny modely. Pak už je pouze na výrobcích, zda jejich přilby opravdu všechny požadavky DOT splňují. Při nárazových testech DOT jsou sledovány pouze nárazy na plochou kovadlinu v předem definovaných oblastech, takže na tyto testy mohou výrobci své přilby předem připravit.

Standard SNELL

Soukromá metodologie organizace Snell Memorial Foundation, kterou výrobci podstupují dobrovolně. V současné době platí certifikace SNELL2015, která je považována za nejpřísnější způsob testování, bere totiž v úvahu i závodní prostředí. Přilby jsou u většiny zmíněných testů nasazené na testovací hlavu a několikrát volným pádem spouštěné na testovací kovadlinu. A právě u SNELL má kovadlina různé tvary a povoluje pouze maximální přenos energie 275g. Při testu Snell jsou nárazy naschvál cílené na nejslabší části a probíhá několik různých nárazů. Technici se třeba mohou zaměřit na slabší místo s ukotvením přezky nebo na oblast zasouvání sluneční clony a té dát nejvíc „zabrat“.

Standard SHARP

Systém známkování kvality zavedený v roce 2007 britskou vládou. V rámci testu jsou nakoupeny přilby v maloobchodu, aby byla zaručena nezávislost, od každého modelu sedm kusů. Ty jsou pak testovány v různých rychlostech a pro různé typy nárazu, na rovnou plochu i na hranu obrubníku. Výsledkem je počet hvězdiček od jedné do pěti. Testovány jsou přitom jen přilby, které již splnily certifikaci ECE 22.05, jde tedy o vyšší normu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Standard FIM

Nový standard Mezinárodní motocyklové federace FIM upravující požadavky na přilby pro závodní použití. FIM vyžaduje testování v mnohem vyšších rychlostech a vyšších energiích nárazu. Současně sleduje chování přilby při kombinovaných nárazech s nerovnoměrným zatížením, V souhrnu se dá říci, že testy FIM dávají přilbám nejvíc zabrat a výrobci se na ně nemohou nijak speciálně připravit, úhly a místa nárazů totiž nejsou pokaždé stejné. Testování v současné době provádí pouze Aragon Institute of Engineering Research na španělské Univerzitě Zaragoza. Testovány musí být všechny velikosti přilby a úspěšné modely dostanou na poutko nášivku se značkou FRHPhe-01.

Evropský standard ECE

Tento standard Evropské Komise platí ve více než 50 zemích Evropy, současný verze ECE 22.05 platí již dvacet let a naposledy byla upravena 2013. Protože se týká našeho trhu, podíváme se na ni podrobněji. Testování v tomto případě provádí nezávislé laboratoře s "razítkem" EC, bohužel poslední dobou se i zde hovoří o různé kvalitě a o tom, že v některých zemích mohou testy projít i méně kvalitní přilby. Certifikace ECE je výjimečná tím, že sleduje i řadu faktorů, které by měly pomoci předcházet nehodám. Sledují se třeba i optické vlastnosti hledí.

Přesný popis celé metodologie by byl na desítky stránek, zmíním jen to hlavní. Tím je u ECE nižší rychlost a tedy i menší energie nárazů, což by mělo souviset s nižší průměrnou rychlostí motocyklů a skútrů v evropských městech a silnicích. Při ECE testu se sleduje pád zatížené helmy na zaoblenou kovadlinu ve tvaru obrubníku z výšky 7,5 m, což odpovídá rychlosti nárazu 28 km/h. Bohužel je sledován pouze jeden jediný náraz, nikoli série či kombinované nárazy. Přilby přitom narážejí na více zaoblenou a tedy méně nebezpečnou kovadlinu než u jiných testů, testují se nárazy do pěti konkrétních bodů na přilbě. Výrobce, který chce hodně ušetřit, se při získání ECE certifikace může zaměřit jen na těchto pět bodů a třeba je lokálně posílit.

Nový standard ECE 22.06

Od roku 2022 začne platit nová verze a trojnásobný počet testování, ve kterém se většina energií zvýší zhruba o 20 %. Verze 22.06 také bude sledovat dalších 4-6 nárazových bodů, výška volného pádu se zvětší na maximálně 8,5 metru, ale bude sledován i náraz při nižších rychlostech. Dalším testem bude rotační náraz, který odpovídá kutálení jezdce po silnici po pádu z motocyklu. To bude simulovat náraz na nakloněnou kovadlinu pod úhlem 45°. Současně se zpřísní také požadavky na otevřené a vyklápěcí přilby a jejich zamykací mechanizmus, který byl až dosud při testech úplně ignorován. Nově budou testovány i plexištíty, v budoucnosti už neprojde větší zatmavení než 35 % místo stávajícího 50 %. Certifikace ECE 22.06 také zohlední stále větší rozšířenost interkomů a bude sledovat bezpečnost sluchátek, velikost oslabení výplně při jejich montáži, narušení skořepiny na vedení kabelů a další faktory.

Nová norma už má finální podobu a měla by být v nejbližších týdnech potvrzena, pak budou mít výrobci dva roky na doprodej starých modelů. Od roku 2022 tak přijdou na evropské trhy ještě bezpečnější přilby a také by měly zmizet značky, které třeba prodávaly jen v Evropě, protože v Americe by certifikaci nedostaly. Podobně jako třeba u emisních norem se to ale projeví také na ceně, protože přilby budou kvůli náročnému testování a konstrukci dražší. Naopak dobrou zprávou je, že za rok by nás mohly čekat zajímavé výprodeje stávajících modelů.

A ještě malá poznámka nakonec – bezpečnostní testy jsou hezká věc, ale ještě důležitější je, aby vám přilba přesně seděla a měla správnou velikost. Když si koupíte špičkovou karbonovou záležitost s FIM certifikátem, ale máte ji o číslo větší, pak jste právě vyhodili dvacet tisíc a své bezpečnosti spíš uškodili.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Vojtěch Lavický - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 33 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist