yamaha_demo_tour




KTM RC8 1190

Ještě teď mám v živé paměti okamžik, kdy se plachta pomalu snášela k zemi a kousíček po kousíčku se odhalovala superbiková krasavice KTM RC8 1190. Za několik okamžiků se ocitla rakouská divoška kompletně v negližé a všichni přítomní nestačili hltat její ostré křivky. V italském Milánu v listopadu 2007 se představila světu vůbec první oranžová superbiková KTM v historii.

Že mattinghofenská továrna offroadové mašiny umí, ví asi každý, komu učarovalo kouzlo blátivého potěšení. Motokrosové a enduro motocykly KTM patří mezi světovou špičku. Oranžovým strojům však ani silnice není cizí. Nahaté SuperDuky si ve své kategorii vytvořily také velice slušné renomé. Silniční malorážky 125 a 250 si v seriálu Grand Prix silničních motocyklů vedou bezpochyb dobře.
Nicméně ryzí superbike rakouské továrně v nabídce stále ještě chyběl. Jeho čas nastal letos. První studie supersportovní KTM, ze které RC8 1190 vychází, byla k vidění už na výstavě v Tokiu roku 2003. O dva roky později bylo rozhodnuto, že bude zahájena sériová výroba RC8, se kterou se KTM bude snažit výrazně promluvit do světového šampionátu World Superbike.

Objem motoru 1148 ccm tyto ambice jen potvrzuje. Pro „káteemácký“ superbike byl vyvinut kompletně nový dvouválcový motor V75˚, vážící pouhých 64 kilogramů. Jedná se o čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec s osmi ventily. Jeho potenciál je 113,8 kW, tedy asi 155 koní při 10 000 ot/min. Velká pozornost byla věnována kroutícímu momentu, který se pyšní hodnotou 120 Nm a to již při 8000 ot/min. Tyto hodnoty vypadají na papíře velice zajímavě a můžou být dobrým předpokladem pro sportovní použití. Nejvýkonnější sériový motor KTM využívá elektronické vstřikování Keihin a šestistupňovou převodovku.

Pro první oranžový superbike byl inženýry navrhnut zcela nový páteřový rám z chrom-molybdenových trubek různých velikostí průměru. Díky tomu je jeho hmotnost pouhých 7,5 kg, což je až o pět kilo méně, než ostatní rámy podobné konstrukce. Důležitou součástí šasi RC8 je kyvná vidlice ze dvou částí, zhotovená z anodizované slitiny a kovových plátů.
Jak je známo, KTM po dlouholetých zkušenostech s odpružením WP nemohla ani v tomto případě sáhnout do jiných vod. Na RC8 1190 je montována přední plně stavitelná vidlice typu upside-down o průměru 43 milimetrů. Také zadní centrální odpružení WP monoshock je samozřejmě plně stavitelné.

Ergonomii byla v KTM u tohoto modelu věnována velká pozornost. Díky tomu je obrovským přínosem pro individuelní „set up“ možnost nastavení stupaček a řídítek hned v několika polohách, stejně jako nastavení výšky sedla. Stavitelné jsou páčky přední brzdy a spojky, ale také řadící páky a zadní brzdy. V sedle RC8 si tak můžou svůj pracovní prostor přizpůsobit svým potřebám jezdci nejrůznějších proporcí. Mít možnost přizpůsobit si jezdeckou polohu stylu jízdy na silnici nebo na závodním okruhu, není u této třídy motocyklů vůbec k zahození.
Ani u brzd RC8 nenechali u oranžových nic náhodě. Použity jsou brzdící systémy značky Brembo, která s továrnou KTM už nějaký ten pátek spolupracuje. Na předku jsou montovány dva 320-ti milimetrové disky v kombinaci se čtyřpístkovými radiálními třmeny.
Vzadu pracuje dvoupíst společně s 220-ti milimetrovým diskem.
Lehká pětipaprsková litá kola by měla přispět k lepším jízdním vlastnostem, především k jednoduššímu ovládání stroje a změně směru jízdy. Obuty mají sportovní pneumatiky rozměrů 120/70 ZR-17 vepředu a 190/55 ZR-17 vzadu.

Velkou chloubou rakouské továrny je fakt, že RC8 1190 se všemi náplněmi a plnou nádrží je pod hranicí 200 kilogramů.

To vše poskytuje víc než dost argumentů, proč se už teď můžeme pořádně těšit na první zážitky, které budeme moci prožít díky redakčnímu testu v sedle vůbec prvního superbiku našich sousedů.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist