ktm_srpen




Dobře promyšlený návrat. Jak vznikala nová BSA Gold Star?

Tuhle událost jste velice intenzivně sledovali a komentovali i vy, naši čtenáři. Po pěti letech od zakoupení britské ikonické značky BSA představila indická společnost Classic Legends, dceřiná společnost gigantu Mahindra, novou šestsetpadesátku Gold Star. Jaký je její příběh? A co o znovuzrození BSA říká šéf Classic Legends Ashish Joshi? Nahlédněme pod pokličku jednoho z nejočekávanějších návratů motocyklového světa.

Kapitoly článku

BSA je zpět! Téměř přesně 50 let poté, co poslední stroj vyjel z bran továrny ve Small Heath uprostřed Birminghamu v létě 1973, což byl 63. ročník nepřetržité produkce největšího britského (a svého času i světového) výrobce motocyklů, se BSA konečně dočkala svého znovuzrození. A proběhlo to velmi stylově, 4. prosince byla při Motorcycle Live Show právě v Birminghamu představena nová šestestpadesátka Gold Star, pojmenovaná po nejslavnějším sportovním modelu. Na té se pracovalo většinu času z těch pěti let, které uběhly od doby, kdy Classic Legends, dceřiná společnost indického konglomerátu Mahindra & Mahindra, která zde drží 60% podíl, koupila práva na používání historického jména od jejich držitele, britského strojírenského výrobce BSA Regal. Podle šéfa jak Classic Legends, tak samotné BSA Ashishe Joshiho budou Zlaté hvězdy ve Velké Británii v prodeji od dubna a ke konci roku by se mohly dostat i do ostatních evropských zemí, zámoří přijde na řadu poté. Výroba bude probíhat v ultra moderní továrně Mahindry v centrální Indii, nicméně pan Joshi jasně vyslovil záměr přenést produkci do Británie, jakmile to půjde. Ale o tom si přečtěte v další kapitole v rozhovoru s panem Joshim.

Znovuzrozenou Gold Star tvořil tým stylistů z britského Redline Studios, sídlícího v Leicesteru, které vedl Bal Ghataore, jenž nyní přešel přímo pod BSA Company, aby zde pracoval na dalších modelech. Navzdory svému jménu i vzhledu je Bal rodilý Londýňan, který strávil celé mládí v Midlands kolem Coventry a pracoval už pro spoustu evropských motocyklových značek. Takže ví, jak udělat BSA, aby vypadala jako BSA. Navzdory kotoučovým brzdám tak nová motorka vypadá jako opravdová klasika, nikoli jako retro, což vyznělo na veletrhu o to víc, když hned vedle stála původní Gold Star a ty motorky si byly obrovsky podobné. I na novinku se podíváte a hned vidíte, že to je BSA. Jsou tady dva zadní tlumiče, 12litrová nádrž s chromovanými panely a linkami, dvojice ručičkových budíků s chromovanými obroučkami (a malými LCD displeji uvnitř, které však neruší), ploché dvoumístné sedlo, pod ním typické chromované držáky zadního blatníku, boční kryty motoru dělané tak, že to vypadá na oddělenou převodovku, peashooter výfuky s dvojitými stěnami (zaprvé sem pěkně schováte katalyzátory a zadruhé potrubí nezmění barvu), pseudo-OHV tunel napravo, lesklý kryt primáru, jako klasický Lucas vypadající zadní LED světlo, přední halogenové světlo s chromovanou obroučkou a kulatým budíkem se sadou kontrolek v místě, kde býval ampérmetr, prostě všechno jak u motorky z 50. let. „Naše zadání bylo, že motorka musí mít hned na první pohled DNA značky BSA, a když se na ni podíváte, nemůžete si ji s ničím splést,“ říká Bal Ghataore. „Strávil jsem celé dny v národním motocyklovém muzeu, kde jsem nasával atmosféru v expozici BSA, a doufám, že zákazníci potvrdí, že se nám to podařilo trefit dobře.“

Tahle pocta BSA motocyklům včerejška je poháněna kapalinou chlazeným jednoválcovým čtyřtaktem o objemu 652 cm3, který však nepostrádá mohutné žebrování, aby připomínal staré Gold Stary. Uvnitř je ale vše moderní, dvě vačky, dva vyvažováky, pětikvalt, antihoppingová spojka, samozřejmě vstřikování… S výkonem 45 koní při 6000 otáčkách a krouťákem 55 Nm při 4000 otáčkách je držen trochu na uzdě, aby se pohodlně vešel do evropského a britského limitu pro řidičáky A2 a do australského LAMS. „V budoucnu uděláme nějakou speciální edici Clubman nebo tak něco, kde můžeme nějaké koně přidat, nicméně teď zůstáváme na úrovni A2 a těch 45 koní s maximálkou 167 km/h je tak akorát, aby Gold Star byla příjemná motorka na projížďky plné úsměvů,“ říká Ashish Joshi. Motor vyvinuli vlastní konstruktéři ve spolupráci s rakouskou technickou univerzitou z Grazu, která už roky hraje důležitou roli u KTM, kde asistuje při vývoji jednoválců včetně toho největšího 693 cm3, který pohání 690 Enduro R nebo Husqvarny 701. „TU Graz má za sebou spoustu zkušeností s jednoválci, což bylo přesně to doporučení, které nás k ní přivedlo,“ říká Joshi. „Musím říct, že pro nás odvedli fantastickou práci. Křivka točivého momentu je skoro plochá, už od 1800 otáček máte k dispozici přes 40 Nm.“ Velký chladič je dobře zakomponován a neruší, ani když si motorku prohlížíte detailně naživo.

Trubkový dvojitý kolébkový rám vyvinul pro BSA další technický partner v projektu, britští Ricardo Motorcycles. To je oddělení založené v roce 2014 známou vývojovou společností ze sféry automotive, a to poté, co Ricardo koupilo společnost Vepro Ltd, kterou v roce 1999 založilo několik bývalých zaměstnanců Triumphu pod vedením Neila Wrighta, jenž u Johna Bloora dělal šéfa motorářů. Tenhle rám má i boční D-oblouky s kastlíky jako u originálu, kde však ukrývaly olejovou nádržku a schránku na nářadí, a je spojen s přední opláštěnou nenastavitelnou 41mm vidlicí položenou v úhlu 26,5° vpředu a kyvnou vidlicí s dvojicí tlumičů s pětinásobným nastavením pružiny vzadu. Rozvor 1425 mm je na jednoválec poměrně dlouhý, takže posádka na 780 mm vysokém sedle by měla mít dost místa. Pneumatiky Pirelli Phantom Sportscomp jsou nazuté na 36drátových hliníkových ráfcích o průměru 18“ vpředu a 17“ vzadu. Hmotnost značka udává 198 kg bez náplní a 213 kg s plnou nádrží, na což by po jednom kotouči vpředu i vzadu (brzdy Brembo, ABS Continental) mělo stačit. Pro indického výrobce a jeho klientelu je klíčová spotřeba paliva, jež činí rovné 4 l/100 km. Prostě jednoduchá, ale neuvěřitelně autenticky vypadající motorka, navíc s hodně dlouhým servisním intervalem 10 000 km, o němž se originálu ani nezdálo. Z viditelných moderních prvků je tady snad jen dvojice USB zásuvek na řídítkách a elektrický vývod na levé straně rámu pro elektricky vyhřívané oblečení. Prostě moderní klasik, jak má být.

BSA Company říká, že první Gold Stary se k britským prodejcům dostanou v dubnu, a to v pěti verzích s různým lakováním a plným katalogem doplňků. Cena bude stanovena až při začátku prodejů, nicméně má být hodně konkurenceschopná zejména v porovnání s hlavním indickým rivalem, jímž jsou dvouválce Royal Enfield 650, které v Česku začínají na 190 tisících korun. Nejvyšší verzí BSA Gold Star bude Legacy Edition ve stříbrno-chromovaném zbarvení Silver Sheen, připomínajícím DBD34 Clubman, další verze budou černá Midnight Black, zelená Highland Green, stříbrná Dawn Silver a červená Insignia Red s bílým pruhem uprostřed.

Celých pět let se hojně spekulovalo o tom, co Mahindra s BSA udělá, zejména když kapsy tohoto gigantu jsou naplněné penězi, které zajišťují, že se nebude od začátku šetřit a ještě na nesprávných místech. Ale dá se říci, že ani ti nejskalnější fanoušci BSA nečekali, že Classic Legends vytvoří něco tak dobrého, co je svým vzhledem klasická BSA Gold Star, ovšem s výkony a ovladatelností 21. století. Pokud bude i cena správná, dá se BSA předpovídat obrovský komerční úspěch a Ashish Joshi se svým týmem si zaslouží obrovský kredit za tento comeback. Ježkovy oči, to je paráda! BSA je opravdu zpět! A co o ní říká její šéf? To si přečtěte v následující kapitole.

Informace o redaktorovi

Alan Cathcart - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist