husqvarna_svartpilen_801_2




Motoráj 6/2009

Matěj Smrž, Ondra Ježek a Vašek Bittman. Jména tří závodníků, kteří byli ochotní nám půjčit svý stroje k testování. Dva Triumphy, jedna Honda, mostecký autodrom a my – výsledkem je test, který si můžete přečíst v aktuálním čísle časopisu Motoráj.

No a když už jsme tak proháněli tyhle mašiny snů po okruhu, napadlo nás, že by nebylo marný odhalit, co všechno je třeba udělat, aby se ze sériovky stal závoďák… a kolik tahle sranda stojí. Prostě kolik peněz budete muset vysypat z prasátka, abyste se mohli zúčastnit jedný závodní sezóny.
Krom toho u nás najdete samozřejmě i další testy, ať už dlouho očekávaný bájný Aprilie RSV4, cruisera Midnight Star nebo srovnávák čtyř velkých „adventure neadventure“ – KTM SMT, Triumph Tiger, Ducati Multistrada a Moto Guzzi Stelvio. A k tomu mrak dalších žhavých informací ze sportu, atd. atd… to vše na dnes už standardních 112 stranách. Jo, a vlastně ještě bezplatná příloha Enduro & Motocross Magazin… prostě spousta čtení, spousta obrázků – a my doufáme, že se vám šestý číslo časopisu Motoráj bude líbit.

Motocykly

12 Čtyřválcová degustace
Aprilia RSV4 Factory SBK
Rozmazaný obraz, megapixely dvakrát dva centimetry, brutální zvuk vidlicového čtyřválce a jediné, co je na tom videu vidět, je nebe a kmitající ručička otáčkoměru. Jo, tak nějak vypadala moje nedočkavost u monitoru před převzetím exkluzivní novinky od Aprilie a jediné, co kazilo dojem, bylo 12 stupňů s deštěm a podobně neveselé vyhlídky na celý víkend. Chjo… proč zase já.

18 Super rychlé kočky
CBR 1000 RR, FIM Stock 1000, Ondra ježek
Triumph Daytona 675, MS Supersport, Matěj Smrž
Triumph Daytona 675, MČR, Václav Bittman

Přijíždím na mostecký autodrom a připadám si jako ve snu – na place stojí litrový stock Honda CBR 1000 RR Fireblade Ondry Ježka, Triumph MS Super Sport Matěje Smrže a další Triumph, tentokrát Stock 600 Vaška Bittmana. A co je na tom nejlepší? Všechny tyhle kočky čekají na mě, až je pořádně proženu po okruhovým asfaltu. Závidíte mi? Nedivím se, taky bych záviděl.

26 Universal soldiers
Ducati Multistrada 1100 vs. KTM 990 Supermoto T vs. Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 4V ABS vs. Triumph Tiger 1050
Jste otrávený ze stavu našich silnic a už vás nebaví věčně poslouchat drkotání vlastních zubů při jízdě na supersportu? Spousta chromu, třásně a nohy daleko vepředu nejsou pro vás zrovna tím pravým? Chcete cestovat, ale nechcete si kvůli tomu pořizovat autobus? Nechcete se při jízdě nudit? Tak si pořiďte medvídka mývala… nebo mašinu kategorie cestovní enduro, tedy adventure.
Ono to „adventure“ je trochu zavádějící, protože adventure znamená dobrodružství, a to můžete samozřejmě zažít na každý motorce (napadá mě, že třeba rychlej průjezd po hrubý šotolině na R1, případně brodění řeky na cruiseru by bylo tím úplně největším dobrodružstvím, o kterým byste se zdrátovanou čelistí vyprávěli ještě vnoučatům).


38 Velká malá hvězda

Yamaha XVS950A Midnight Star
Úplná novinka od Yamahy se snaží podchytit skupinu příznivců lehčích cruiserů, kde želízko v ohni u této kategorie značce dost vychladlo. Oblíbená půlnoční hvězda zeštíhlela, prvně na objem 1300 a po tomto úspěchu v odlehčovací kúře pokračuje až na obsah necelých 950 ccm. Při testování tohoto motocyklu mne napadla slova známé písničky „… nic není jako dřív, nic není jak bejvávalo, bohužel, bohudík…“ Když jsem si přebíral tohoto „malého“ cruisera od Yamahy, nemohl jsem se ubránit myšlence, kam to všechno kráčí, kam až to může dospět. Motorka o obsahu téměř litr je malá? A když už litr, tak burácející těžký hřmotný dvouválec, kterého zvládat bude opravdu chlapská dřina.

42 Kamzík s korbou
EMU Tractor 700 UTV
Vozidla třídy side-by-side coby kříženci mezi čtyřkolkou a teréňákem se začala poprvé objevovat kolem začátku tisíciletí. Většímu rozšíření však bránil nedostatek vhodných pohonných jednotek a potom taky cena, protože půl milionu za divnou věc nikdo dát moc nechtěl.

44 Zlatý osmdesátý – Kentoya Winner 250
Citysurfers
Dvěpade – nevděčný objem, pro teenagera nepovoleno, pro ostatní malé. A přesto mají čtvrtlitry svoje místo mezi ostatními bajky. Dostala se nám do drápů jedna taková malá, sympatická mrška jménem Kentoya Winner 250 – mašinka čínské výroby, a tak jsme zvědaví, jak se předvede.



46 Není skútr jako skútr – Yamaha Majesty 400/ABS
Citysurfers
Majesty už na první pohled dělá čest svýmu jménu, teda hlavně zadek připomínající záď námořního škuneru nebo (pro ty, kteří nevědí, jak vypadá škuner) pivovarský kobyly. Ale i ostatní rozměry jsou impozantní a o tomhle skútru se vážně nedá říct, že by patřil mezi drobky. O to překvapivější je manipulace na místě a nebyl jsem línej vytáhnout znovu z kapsy techničák – nojo, fakt váží 220 kilo, já bych hádal minimálně o 70 míň…

48 Extrovertní král
Suzuki B-King – ojetina
Koncept Suzuki z roku 2001, představený na výstavě v Tokiu, mne zaujal natolik, že jsem si už tenkrát přísahal, že ji prostě musím mít. Jenže léta utíkala a soudruzi ze země vycházejícího slunce si dávali hodně načas. Po dlouhých téměř sedmi letech se konečně objevila i u nás a já v lednu, v tu největší zimu, táhl jednoho z prvních Králů do své garáže. Ale konstruktéři ten krásný extravagantní a agresivní exponát očesali a uhladili natolik, že z původního nakrčeného pantera, připraveného k brutálnímu vraždění nevinných litrů, vykouzlili ladného lva s poněkud roztřepeným ocasem. Litry sice hravě zvládá, ale tak nějak s klídkem zkušeného, větrem ošlehaného barda...

50 Řaďák po americku
Ransom Serpent
Ze Spojených států, které daly světu první choppery, přichází nová vlna strojů a jedním z jejích otců je stavitel Wayne Ransom. Tomu se místo V-twinů zalíbily sportovní čtyřválce a Serpent je už několikátým dílem na superbikové téma.

Techmánie

8 Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Tak jsem nedávno opět zůstal stát v úžasu nad lidskou hloupostí. Volal mi známý, že položil svoji R6 a jestli vím o někom, kdo by mu ji dal dohromady. Samozřejmě mě zajímaly podrobnosti, a tak jsem se dozvěděl, že příčinou havárky byl prasklý řetěz, naštěstí v nízký rychlosti, takže známý vyvázl s pár modřinama – motorka dopadla podstatně hůř, škoda se dle odhadu vyšplhala k padesáti litrům. Ptal jsem se, jak tam ten řetěz měl dlouho, prý asi měsíc (!) Následoval tedy zákonitě dotaz na značku řetězu a odpověď mi vyrazila dech – ani neví, značka tam žádná není a on ho koupil na inzerát, protože stál polovičku toho, co by dal za značkový…

10 Český nápad, západní kvalita a východní cena
Redakce testuje – MX oblečení SETTE
Tradiční prodejce KTM Sette z Vlašimi obohatil trh o další novinku ve světě offroadu. Cenné letité závodní zkušenosti dynastie Kuklíků se promítly do vývoje vlastního motokrosového oblečení. Samozřejmě, může se jednat o průměrné oblečení s natištěnou vyzkoušenou obchodní značkou Sette, ale výrobce se chlubí špičkovou kvalitou a promyšleným funkčním střihem. Jak je to tedy doopravdy? 50 hodin tvrdého testování v těch nejtěžších podmínkách přineslo odpověď.

52 Tři už jsou tým
Koncepce motorů – tříválce
Je těžké mluvit o tříválcích a nemyslet přitom na Triumphy, ale přesto nejde o jediného výrobce, který vsadil na tuto kartu. Nabízí se spekulace, jaké výhody uvedené uspořádání může mít nebo jestli jde pro Angličany pouze o šťastné číslo.

60 Jak se vám sedí?
Umístění pilota v sedle má jeden ze zásadních vlivů na jízdní vlastnosti
Hodně lidí, kteří se při řízení necítí ve své kůži, má podobný problém, a to ten, že se jim špatně sedí a nevědí, jak se na stroj usadit.
Mimoto vaše pozice v sedle ovlivňuje taky řízení samotné, schopnost přenášet váhu v zatáčkách, při brzdění nebo naopak akceleraci. Je lepší sedět vepředu, vzadu, nebo uprostřed? Ptát se taky můžete, kam se přesouvat během manévrů, jak moc se narovnávat, nebo hrbit, jestli držet ruce jak dvě tyče, nebo je pokrčovat, to vše zásadně ovlivňuje chování motorky pod vaším velením.

62 Neskákat, neklouzat
„Antihopingové“ spojky
„Antihopingové“ spojky jsou zmiňovány v poslední době často, a to proto, že jde o součástku, s jejímž použitím se může každý výrobce zaslouženě vytahovat. S vysvětlováním efektu a funkce se nikdo výrazně nenamáhá a ne každý tedy musí vědět, o jaký mechanismus jde a jestli je na motorce vůbec potřeba.

64 Repase tlumičů
Na našich rozbitých silnicích, je tlumič tím, co nejvíce brečí
Tlumiče, nebo v dnešní době lépe řečeno vidlice a centrální tlumící jednotky, jsou na motorce neustále pracujícím náčiním, a i když se může zdát, že nemají příliš těžkou práci, opak je pravda. Na našich rozbitých silnicích, kdy mulda střídá díru, ta zase spáru se záplatou, je tlumič tím, co nejvíce brečí. Proto není od věci věnovat těmto komponentům příkladnou péči a čas od času je repasovat, popřípadě minimálně vyměnit olej.

70 Mírný pokrok taky pokrok
Technický vývoj čtyřkolek
Pokud jde o snahu konstrukčních oddělení, čtyřkolky nikdy nebyly takovým středem pozornosti jako například superbiky nebo krosky, kde vítr změn zavane většinou rok co rok. Na rozdíl od situace dejme tomu před deseti lety je dnes všechno na stále modernější cestě a občas se objeví řešení, které stojí za uznání.
V dřívějších dobách neměl nikdo ani potřebu čtyřkolky nějak výrazně modernizovat, hlavně proto, že donedávna šlo v první řadě o pracovní prostředky a nějakou výraznější inovaci nikdo ani nepotřeboval.

Sport

74 Mokrosuchý Německo
2. závod C.E.C. Eurospeedway Lausitz
Když padlo rozhodnutí o místě konání druhýho závodu Czech Endurance Cup 2009, zajásal jsem. Na Eurospeedway Lausitz jsem slyšel jen samou chválu a navíc to mám nedaleko za barákem (tedy cca 130 km dlouhý kousek). Počasí mělo vyjít taky dobře a uchlácholen průběhem prvního letošního závodu jsem předpokládal, že půjde o hezký dva dny plný napětí, ovšem bez porušování pravidel a zbytečnýho, nesmyslnýho riskování, který provázelo téměř celý minulý ročník. No… řeknu to rovnou: jako prognostik bych chcípnul hlady.

80 Období dešťů v MotoGP
Dokonale pohřbená naděje v kalužích vody a nasosaném kačírku
Hrozně by nás a nepochybujeme o tom, že i vás zajímalo, kdy, jak a čím se před časem podařilo naštvat sv. Petra tak, že nyní ze své pozice plýtvá vydatnými přívaly vody vždy, když zaburácí závodní motocykly z MotoGP. To pak nejste daleko pocitu se domnívat, že místo na závodech MS, se nacházíte spíše v monzunovém pásmu.
Ani Velká cena Francie a o dalších čtrnáct dní později další závod v toskánských kopcích, kousek od malebné Florencie, nebyly tou výjimkou. Na druhou stranu se však někomu vedlo tak, že mohl tvrdit, že mu shůry pršelo, až lilo štěstí, jiný zase mohl naopak smutnit nad zpackaným závodem.

86 Obrněná jízda mezi lehkou pěchotou
WSBK Round 5 – 7; Monza, Kyalami, Tooele
Dalšími třemi závody v týdenním sledu pokračoval seriál WSBK. Zatímco italská Monza měla plný program, tedy včetně litrových a šestkových štoků, jihoafrická dráha v Kyalami a americká Miller Motorsports Park v Tooele hostily pouze superbiky a supersporty.



92 „Vostrý zatáčky“
300 zatáček Gustava Havla, Hořice
Podkrkonošské Hořice jsou nazývány městem kamene, stejně tak by se mohly nazývat městem motocyklů. Vždyť první motocyklový závod se tady jel už v roce 1936 a přes několik přestávek se jezdí dodnes, dokonce dvakrát v sezoně.
Tím prvním je vždy závod, nebo jak říkají domácí, „vostrý zatáčky“, oficiálně pojmenovaný 300 zatáček Gustava Havla.

96 Brno, rychlosti plno
Alpe Adria Cup a MMČR
Na brněnském Masarykově okruhu se o předposledním květnovém víkendu konal nabitý závod Alpe Adria šampionátu a především Mistrovství ČR silničních motocyklů. Proč byl tak nabitý? Asi nejen proto že se zde už za pár týdnů uskuteční jeden z dílů šampionátu WSBK, a tak přijela celá litrová squadra týmu MSRacing.

98 Vyklidí staré pasty pozice? Nastane střídání stráží?
Speedway info
V Grand Prix návrat k „normálu“, v Leszně dominovali zkušení. V ME se Pepe Franc podívá do ruského vnitrozemí. A v družstvech jsme se prokousali do semifinále. Plus desítky dalších závodů, ve kterých se jezdilo furt doleva.

102 18. Drag Day
Rozporuplné pocity z prvního závodu
První závod vždycky vzbuzuje rozporuplné pocity, protože se na něj každý těší, ale přitom má obavy, jak to všechno dopadne. Není možné ho brát jako zahřívací nebo přípravný, protože i tady se rozdají bodíky, které by v celkovém počítání mohly chybět. Ačkoliv se zima pokaždé zdá dlouhá, najdou se tací, kteří první závod nestihnou, protože motorka nefunguje, jak má, nebo nedorazily objednané díly nebo slíbené peníze.

Retro

104 Junak
Historie továrny
Také Polsko mělo vlastní motocyklový průmysl, ačkoliv málo známý. Dokonce tam v období 1928 až 1972 bylo 28 různých motocyklových výrobců. Jejich výroba má dlouhou tradici, i když výroba motocyklů, o kterých budeme dnes hovořit, začala až v době po druhé světové válce a netrvala ani příliš dlouho. Dlouhá je ovšem historie továrny, která je vyráběla.

108 Jan de Vries
Další z pánů jezdců
Holandsko je země jízdních kol, kol s pomocným motorem a mopedů. Každý mladík musel některý z těch motorizovaných vozidel mít a mnoho jich chtělo na nich závodit. Není tedy divu, že Holanďané sbírali hodně úspěchů právě v nejslabší třídě „kolibříků“. Jedním z nejúspěšnějších byl právě Jan de Vries.


110 Le Mans
Historie okruhu
Jestliže je americká trať v Indianapolis považována za nejslavnější motoristickou trať světa, potom se francouzský Le Mans bezesporu může chlubit nejslavnějším závodem světa, Je jím samozřejmě čtyřiadvacetihodinový závod automobilů. Ale v Le Mans se objevily také motocykly a o tom si budeme povídat.

Redakce

6 Aktuality
7 Soutěž o lístky na WSBK Brno
Jako každý rok, i letos pro vás máme pár volňásků na rundu SBK, která se jede koncem července v Brně. Teda pár… vlastně pět párů, takže 5 z vás má šanci získat dva lístky.
101 Shop

Enduro & Motocross magazín

Motocykly

4 Malí velcí výtržníci a nadopovaný příbuzný
WR125X, WR125R, WR 250X

Je vidět, že Yamaha si své příznivce hodlá získávat od nejmenších kubatur. Nabídka stopětadvacítek téhle japonské značky se totiž rozrostla jako houby po dešti.
WR125 je další malorážka, která se po vzoru své objemnější příbuzné WR250 zrodila pro tento rok v dílně Yamahy. Stejně jako dvěapůle, i tahle líbivá dváca je k dispozici ve dvou modifikacích. Jásat mohou jak začínající příznivci endura, tak silničního motardu.


Reportáž

12 Mistrovský primariát na severu Čech
O víkendu se jel první závod mistrovství ČR v motokrosu – MITAS JUNIOR CUP 2009. Motokrosový potěr zavítal na sever Čech do Krásné Lípy, na zcela nově upravenou trať, která by se nemusela stydět ozdobit se přívlastkem evropská.

14 Evropa přitvrzuje
Pro pokračování evropského seriálu v enduru se sjeli jezdci do maďarského městečka Tokod. Pořadatel připravil okruh na velmi malém placu, v oblasti bývalého vojenského prostoru, který je v současné době určen právě motocyklům.

18 Country poločas
Seriál MČR v soutěži Crosscountry pokračoval na jednom z našich nejslavnějších závodišť, v Sedlčanské kotlině.
A čtvrtý závod Crosscountry tentokrát připravili pořadatelé z AMK Police nad Metují a na celkové úrovni závodů bylo vidět, že práce, kterou odvedli na areálu, se vyplatila.

22 Holky v blátě
Čekáte souboj spoře oděných dívek v ringu plném bláta? Omyl. Dnes půjde o motokrosový seriál METEOR CUP. Podobných seriálů, zaměřených na široké spektrum výkonnosti jezdců, je v republice několik, ale METEOR CUP se od ostatních liší především třídou Dívčí pohár.

24 Mistrovské body z Kaplice
Jihočeská Kaplice se stala druhým místem, kde se rozdělovaly mistrovské body motokrosového seriálu Profi Auto Iveco Cup. Dobře připravená, ale náročná trať v Blanské kotlině přilákala 135 jezdců.

26 Ztraceni v prachu – ITP ESSOX CUP Milovice 2009
Na proslulém milovickém tankodromu si dali začátkem května dostaveníčko milovníci offroadu na dvou i čtyřech kolech všech myslitelných výkonnostních úrovní, aby se zde poprali o body do celkového pořadí a o pomíjivé okamžiky slávy na stupních vítězů ve čtvrtém závodě seriálu závodů ITP ESSOX CUP 2009.

28 Žerava se dočkal bedny
Po patnácti letech se opět na slavném holickém závodišti sešla světová motokrosová elita. Holice se staly dějištěm pátého závodu patnáctidílného světového motokrosového seriálu MX3.

Portrét

10 SMX
Martin Šťastný je dalším bývalým závodníkem, který se vydal cestou práce pro mládež. Martin v současné době vede mladý motokrosový tým SMX, a vlastně nejen motokrosový.

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist