Motoráj 12/2008
Text: Motoráj | Zveřejněno: 14.12.2008 | Zobrazeno: 9 218x
Sláva, konečně jsme vykopli vysokým obloukem poslední číslo tohoto roku a můžeme se aspoň na čas věnovat rodinám, partnerkám, zvelebování hnízda či opravám a úpravám našich motorek… Jednoduše řečeno, teď se budeme chvíli flákat. Tedy opravdu jen chvíli, na začátku února 2009 jsme zpět, jako už tradičně s dvojčíslem. Ale zpět k číslu aktuálnímu a k tomu, co vás v něm čeká a nemine (tedy pevně věříme, že nemine).
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-22_27_jpg_resize_143x99__type_jpg_.jpg)
Nezapomínáme ani na obvyklé rubriky, ať už jde o citysurfers, quad, tip na výlet, cestopis, historii, techmánii, ojetinu… No jasně, je to tak, jako vždy jsme i tohle číslo doslova nabušili informacemi. A protože nastal její čas, je tu i příloha v podobě populárního Enduro & Motocross Magazinu, ve kterém se dozvíte vše, co potřebujete o téhle kategorii vědět (a báli jste se zeptat).
Jo, abych nezapomněl – máte poslední možnost zúčastnit se soutěže o hodinky Tissot z limitované serie MotoGP! Tak abyste pak neskuhrali, že jste to prošvihli… byla by škoda nechat si ujít nabídku, kterou jinde nedostanete.
A to je asi tak všechno – takže přejeme hezké a hlavně klidné Vánoce, Nový rok bez kocoviny a super sezónu 2009!
Motocykly
12 Krasavice naostroDucati Monster 696 vs. Honda CB 600F Hornet vs. Kawasaki ER – 6n vs. KTM 690 Duke vs. Suzuki GSX 650F vs. Yamaha FZ 6S vs. Yamaha MT – 03
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-12_21_jpg_resize_225x99__type_jpg_.jpg)
V jedné internetové diskusi se do sebe z hecu pustili kluci, kteří vlastní „kapoty“, a druhá partička, která sedlá a závodí na naháčích. Ti byli označeni jako krotitelé „půlmotorek“ a my se drželi za břicho z následujících komentářů, kdy půlmotorkáři hrdě odpověděli plasťákům větou „počkej, až tě předjedu v kterýkoliv zatáčce… a venkem!“ Následoval dotaz „myslíš kačírkem?“ Kluci si fakticky dali záležet na volbě provokativních slov a pobavili tím minimálně polovinu lidí na stránkách vytrvalostních závodů, populárního C.E.C. My jsme se tedy rozhodli v praxi vyzkoušet, jak na tom ty dnešní naháče jsou – a výsledek je vskutku slušný.
Bandu neoblečených prezentovalo 7 strojů.
22 Vyšší sorta
Bimota DB5 & DB7
K
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-22_27_jpg_resize_143x99__type_jpg_.jpg)
28 Gejša versus Rambo
Harley-Davidson Sportster XL 1200 Nightster vs. Kawasaki VN 900 Custom
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-28_31_jpg_resize_159x99__type_jpg_.jpg)
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-28_31b_jpg_resize_159x99__type_jpg_.jpg)
32 Yamaha na všech čtyřech
Sportovní a užitkové čtyřkolky
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-32_35_jpg_resize_134x99__type_jpg_.jpg)
Je všeobecně známo, že nejdříve práce a teprve potom zábava. Vykládáme si toto letité moudro po svém a věnujeme se tedy nejdříve pracovním čtyřkolkám, které mezi sebou pro sezonu 2009 přivítaly novou 550 Grizzly.
36 Nečekané setkání – Yamaha X-MAX 250
Citysurfers
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-36_jpg_resize_139x99__type_jpg_.jpg)
Možná to zní komicky, ale ve finále X-MAX najel na okruhu pomalu víc kilometrů než všechny testované kapotáže dohromady. Proč? No protože nás strašně bavil.
38 Nízko létající bombardér – Moto Guzzi V11
Ojetina
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-38_39_jpg_resize_137x99__type_jpg_.jpg)
Nicméně je to mašina, která tě možná zaujme na první pohled a bude se ti o ní zdát – pak tě vítáme mezi námi v prvním družstvu. Tou druhou a nutno přiznat mnohem početnější skupinou jsou lidé, které tahle krasavice nechává naprosto chladnými, což moc nechápu, ale je to tak... V11 se vyznačuje kombinací klasických linií – dlouhá nádrž a oblá prdelka připomínající broučí krovky připomíná slavné období, kdy továrna Moto Guzzi sbírala vavříny na světových kláních, s moderními konstrukčními postupy i designovými principy, které platí, nebo spíš platily v prvních letech tohoto tisíciletí. A ten motor! Impozantnější strojovnu v útrobách normální motorky taky jen tak nepotkáš.
40 Chopperům zvoní hrana
The Monster
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-40_41_jpg_resize_167x99__type_jpg_.jpg)
Dílna Candscustom z osady Mocksville v Severní Karolíně seká jednu stavbu za druhou, ale za poslední dva roky to byl pouze jeden chopper. Vše ostatní postavili nadšenci na základě japonských čtyřválců a časem rozjeli i výrobu komponentů, pomocí kterých si můžete váš superbike předělat do stejného stylu jako Monster.
Techmánie
8 Udělejte si radostByli jste celej rok hodný? Fakt? Tak to se můžete těšit na Vánoce, zřejmě na vás Ježíšek nezapomene a pod stromečkem najdete nějakej dárek (třeba svetr s vyšitým sobem, fusekle, knihu Ekologický chov včel nebo něco podobně hodnotnýho). No a my ostatní, kterým nějak to nezlobení nevyšlo a který Ježich mine s pohrdavým úšklebkem, si nadělíme dárek sami. Třeba něco z následující nabídky.
10 Redakce testuje – S hlavou v oblacích
Přilba GIVI AIR 10.4
Světoznámý výrobce motokufrů a v poslední době i hodně dobře designově vypadajících a funkčních přileb Givi přichystal pro fanoušky skútrů a nahatých stylových motorek lákadlo v podobě demi-jet otevřené helmice s označením AIR 10.4 s perfektně promáklou ventilací pro letní parné dny, kdy musíme kličkovat přervanou dopravou, ve které to občas vypadá jak v sauně.
42 Hlavně klid a gumy v teple
Ohříváky na pneumatiky
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-42_45_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
Samozřejmě je pro většinu motorek do běžného provozu otázka nahříváků zbytečná, protože předehřev nemá vliv na dlouhodobou teplotu pneumatiky. Ta je závislá na venkovních podmínkách, samozřejmě na teplotě vozovky a na tom, jak s motorkou zacházíte. Jsou ale stroje a případy, kdy uvedení gum do provozní teploty ještě dřív, než motorka opustí garáž, má svoje opodstatnění. Řeč je o dnech, kdy se třeba vrátíte z práce a máte ještě dvě hoďky čas si jít zajezdit. S vidinou kosení zatáček a omezeného času se nadšený pilot často už vidí v zákrutách, ve kterých je potřeba být co nejdřív. Takže rychle na sebe hodit kombinézu, nahodit stroj a vyrazit fofrem přes město k oblíbeným zákrutám. Jenže hned z nuly se pneumatiky k vozovce zrovna nelepí, a než se dostanete z města ven, je přilnavost nic moc. Potom stačí nějaká krizovka, za brzdu vezmete o něco víc a nezahřátá pneu vás plynulým smykem sešle k zemi.
46 Proti větru, proti dešti
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-46_47_jpg_resize_74x99__type_jpg_.jpg)
Počasí je nevyzpytatelné a není motorkář, kterému by se líbilo jezdit, když leje jako z konve. Možností, jak se vyrovnat s průtrží mračen, je několik, buď se navlečete, že nepoznáte,i kdyby sněžilo, ale daní pak budou litry potu a opruzeniny. Nebo si řeknete, že pršet nebude, a zkusíte to, případně pořídíte oblečení s membránou. Ta nepustí vodu dovnitř, ale na druhé straně je prodyšná a místo toho, že byste měli pod bundou vlastní počasí, propustí kožní výpary ven.
48 Rychlé mazivo
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-48_49_jpg_resize_154x99__type_jpg_.jpg)
O oleji pravděpodobně moc často nepřemýšlíte. Maximálně, když ho jdete koupit nebo necháváte měnit, i tak prostě koupíte to, co bude na krámě, a dalšího půl roku se maximálně podíváte, jestli v motoru ještě je. Kdybyste ale šli na věc od lesa, tak jako Kawasaki při vývoji olejů pro tovární tým v MotoGP, honily by se vám hlavou jiné myšlenky.
Firmy vyrábějící oleje a další věci spojené s technikou se často vytahují zkušenostmi ze závodů a zrovna olejářská loga jsou ve startovním poli vidět docela často. Jenže mezi tím, co maže motor v MotoGP, a olejem ve vašem stroji je logicky rozdíl, a jak je to všechno doopravdy, jsme se zeptali Philippa Girarda. Ten je technickým ředitelem gigantu Total-Elf a otázky mířily hlavně na spolupráci s továrním týmem Kawasaki v MotoGP.
50 Klopené zatáčky
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-50_51_jpg_resize_140x99__type_jpg_.jpg)
Když je zatáčka klopená tak, že se o ni dá opřít, jde o radost a každý si ji rád užije. Ale nejsou všechny zákruty takové, a když se asfalt sklání na druhou stranu, není průjezd vůbec taková sranda.
Je hodně míst, kde se po cestě cítíte dobře a užíváte si je, ale záporně klopené zatáčky to nejsou. Můžete tahle místa projíždět třeba stokrát, a stejně to nebude nikdy tak uvolněná jízda jako po rovině nebo při sprintu do vrchu. Když se do toho přidá ještě některá ze známých nástrah, jako třeba rozbitý povrch, zvlněný asfalt nebo zapomenutý posyp od silničářů nebo JZD, o zážitku se nedá mluvit už vůbec. Za nezáživným pocitem stojí hlavně účinek gravitace, a protože mozek přítomnost neviditelné mocnosti dobře cítí, podvědomě čeká nějakou levárnu. Na ni se připravuje na motorce nepotřebným stažením zadku a svalů na rukou, a protože v křeči se stroj neovládá nejlíp, je potřeba se záporného sklonu přestat bát. Ale ne přestat mít respekt, protože když je se asfalt svažuje směrem k pravé krajnici, je adheze menší a ustřelení jednoho z kol je blíž.
52 Poradna – Péče o vstřiky
Že občas neuškodí zkontrolovat vstřikování, napadne málokoho
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-52_jpg_resize_105x99__type_jpg_.jpg)
Na první pohled se zdá, že „stříkačka“ je bezúdržbová věc, a navíc mate i to, že jde o novodobou technologii. Jenže jestli máte jednu z prvních GSX-R se vstřikováním, má za sebou motorka svoji první dekádu, a ať chcete nebo ne, deset let je dost dlouhá doba na to, aby se mohlo někde něco stát.
54 Jsem tvůj...
Omezovač otáček
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-54_jpg_resize_137x99__type_jpg_.jpg)
Vše se totiž točí kolem vrtání a zdvihu čili objemu motoru. Je jasné, že otáčky znamenají výkon, což platí obzvláště u šestistovek a nižších objemů, ale proč tomu tak je, si řekneme za chvíli. Pojďme se ale mrknout, co vlastně motor dělá – saje vzduch, spaluje benzin a zplodiny vyfukuje do potrubí. Vypadá to easy, ale vzduch musí být s palivem v poměru 14,7 : 1, což je ten nejlepší poměr pro hoření.
Sport
56 CEC 2009Aneb co nás čeká v příštím roce
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-56_57_jpg_resize_178x99__type_jpg_.jpg)
A kam se teda v roce 2009 podíváme? Celkem 6 dní strávíme na okruhu v Brně, 6 dní na okruhu v Mostě. To už všichni jezdí poslepu. Síly se ale značně srovnají na dvoudenní akci na Lausitzringu, zajímavém okruhu postaveném na bývalých uhelných dolech u Drážďan, a dá-li bůh, stavebníci, zelení, EU a čert ví, kdo do toho ještě mluví, pojedeme se podívat i na nově budovaný okruh na Slovensku – Slovakiaring. Oficiálně by měl být představen někdy počátkem prosince a do provozu by jej měli uvést v červenci.
58 Rückblick IDM 2008
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-58_59_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
Německej mistrák je fakt naprásklej, horda kvalitního materiálu, kolem toho dost kvalitních techniků a vše završeno kopicí pilotů, jejichž zvučná jména ať už v minulosti, současnosti nebo i v blízké budoucnosti prošla, procházejí nebo projdou světem velkých cen nebo kolotočem WSBK. Jako třešnička na dortu navíc účast Michaela Schumachera, který odjel víc jak polovinu šampionátu, a letošní rok budiž zapsán jako vstup krále F1 mezi ostré jednostopé závodníky. Jak se šušká už od léta, rozhodně to nebylo jen plácnutí do vody. A tak se nejspíš mistr volantu bude stejně mistrovsky dál prát i s řídítky litrového bajku.
Sečteno podtrženo, přičteme-li k výše uvedenému účast českých jezdců a celkové pojetí těchto závodních akcí, stal se pro nás tento šampionát poměrně zajímavým!
60 Co „světem“ vládne, I .část
Je vůbec výjimečnost MotoGP opodstatněná?
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-60_63_jpg_resize_151x99__type_jpg_.jpg)
Naším úkolem není stavět se na jednu či druhou stranu, i když se to občas může zdát, nýbrž cílem je přinést vám co největší a nejpestřejší spektrum informací z obou šampionátů, jakož i myšlenek, které vás donutí přemýšlet o tom, co je a co není dobré, či která ze stran motocyklového sportu je ta správná. Na druhé straně je možná dobře, že se fandové přou a novináři mají zase o čem psát, poněvadž to celé věci nějakým směrem pomůže. Oproti tomu však, jak tvrdí můj táta, zaplať pánbůh, že mají kluci aspoň ještě na čem závodit!
64 Komunismus hadr
Rozhovor s odcházejícím Haraldem Bartolem
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-64_67_jpg_resize_66x99__type_jpg_.jpg)
Nezavinila to však ani hospodářská krize, ani případný nedostatek partnerů, kteří by aktivity rakouského výrobce v silničním motocyklovém sportu finančně podpořili. Důvodem jejich očesání nejsou ani kapacitní možnosti závodního oddělení, které se sice cítilo letos velmi přetížené, ale jak nám řekl sám technický ředitel, nebylo by vůbec komplikované počet osob v závodním oddělení zvýšit. Tím hlavním a dosti pádným důvodem je chování promotéra šampionátu společnosti Dorna, které právě Harald Bartol, coby již zmíněný technický ředitel KTM, bez jakýchkoliv skrupulí přirovnal ke komunismu. Je to opravdu tak? Není to jen zhrzenost z předem plánovaného úspěchu, který se KTM letos nezdařil? Nejedná se o rozmar „starého pána“, jenž je v závodním světě oprávněně považován za uznávanou kapacitu?
68 Back in business
Proč se vrací Sete Gibernau?
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-68_69_jpg_resize_66x99__type_jpg_.jpg)
Pokud se ovšem nechtěl zbláznit. Co byste taky už od jednou rozvedené modelky čekali? Její první manželství trvalo rok a skoro stejně dlouhou dobu pak trvalo i to druhé. Právě s „vysloužilým“ motocyklovým závodníkem, který byl minimálně po dvě sezony více než jen důstojným soupeřem Rossimu. Sete strčil helmu do vitríny a opustil Španělsko. Odstěhoval se do švýcarských hor, kam zvuk závodních motorek dolehne jen stěží. Nesmíte se však setkávat s různými dalšími VIP osobnostmi z motoristického sportu, to vás pak začnou zaručeně svrbět ruce. Obzvláště pak v případě, že život stojí za „prd“ a vy zjistíte, že vaše rozhodnutí bylo možná zbytečně unáhlené. Španělští novináři v okamžiku, kdy se dozvěděli o rozchodu, nevynechali jedinou příležitost, aby do „Gimba“ nezašili.
70 Zpět do bodu A
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-70_73_jpg_resize_154x99__type_jpg_.jpg)
Kruh se uzavřel a jméno Max Biaggi je znova spojeno se značkou Aprilia. Italové jásají. Ztracený syn je zpět. Vrátil se však na závěr své motocyklové kariéry do míst, kde se mu nejvíce dařilo, proto, aby jeho pomalu zapadající hvězda ještě jednou silně zazářila, nebo to bude jen prodloužení agonie?
Popravdě řečeno, jásají jen někteří. Nejvíce by se zřejmě jeho fanouškům líbilo, aby italská motocyklová diva dostala místo v továrním týmu Ducati. Jenže to se nestalo. Nejspíše nějaký chytrý úředník, který má na starosti čísla a nezajímá ho motocyklový sport, dokázal předem odhadnout, že s nastupující celosvětovou hospodářskou krizí by angažování ne zrovna levného Maxe Biaggiho mohlo být záležitostí velmi riskantní, která by byla nejen drahou záležitostí, ale třeba také akcí bez patřičně úspěšného efektu. Ale kdo ví, co vše za tím bylo?
74 Fotopelmel 2008
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-74_77_jpg_resize_66x99__type_jpg_.jpg)
Tak jako každoročně vám i letos na těchto čtyřech stránkách přinášíme tak trošku jiné fotografie. Jelikož je to letos poslední a tím pádem tak trošku silvestrovské číslo, věříme, že nám prominete odlehčenou verzi obrázků ze zákulisí Moto GP. Doufáme, že vás pobaví a dají vám zapomenout na starosti všedních dnů, na spory fanoušků o to, kterej ten jejich kůň je lepší, atd., a že nám zachováte náklonnost jako v celém letošním motoroce, který zas tak rychle utekl. Díky za vaši přízeň.
78 WSBacK 2008
Ohlédnutí za sezonou WSBK
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-78_81_jpg_resize_112x99__type_jpg_.jpg)
82 Několik povedených pokladů
Supermoto & Superquady
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-82_83_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
84 Nicki pod kudlu, klokani do háje
Speedway info
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-84_85_jpg_resize_136x99__type_jpg_.jpg)
86 Koncem roku šrotu trochu
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-86_87_jpg_resize_60x99__type_jpg_.jpg)
Tak letos nějak nevím, jestli je to dobře, nebo špatně, prostě železo nelétalo vzduchem jako přecházející roky. Z pohledu závodníků určitě super, protože každá destrukce znamená ztrátu času s opravou, a hlavně odliv penízků, kterých je stále nedostatek. Z pohledu našeho článku a obdivovatelů kuriózních likvidací motorů je to zklamání, protože není pořádně nad čím mudrovat. Ale na druhou stránku buďme rádi, protože ušetřené prostředky, nervy a čas nám budou kompenzovány v nové sezoně ještě nadupanějšími a rychlejšími stroji, a to je přeci mnohem zajímavější.
Retro
88 Reims-Gueux![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-88_89_jpg_resize_156x99__type_jpg_.jpg)
I dnes si budeme povídat o jedné francouzské trati, která také patří mezi ty, na něž už můžeme jenom vzpomínat. Leží v části Francie, která má velice sympatické jméno Champagne, a tento kraj proslavila podobně jako známý vinařský výrobek pocházející ze stejné oblasti.
Motoristický život v oblasti okolo Reims začal už před první světovou válkou. První motocyklový závod v oblasti Reims se jel 2. června 1912. Není už známo, mezi jakými místy okruh ležel, ví se jenom tolik, že závod byl dlouhý 225 km. Zvláštností bylo to, že nebyly vypsány objemové třídy, tak jak to bylo v té době už obvyklé, ale podle určení klubových pořadatelů. A tak vidíme, že ve třídě 300 ccm zvítězil Miguel Franquebalme na Terrotu, třídu 400 ccm tovární jezdec Peugeotu Paul Péan, a to, že tento první závod byl už mezinárodní, dokládá vítězství Angličana Grahama Fentona na Triumphu ve třídě 500 ccm. Závod se vydařil, a tak nebylo divné, že se opakoval i v příštím roce.
90 Tom Herron
Další z pánů jezdců
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-90_91_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Tom W. Herron se narodil 14. prosince 1948 v irském Lisburnu. Ještě nevyrostl z chlapeckých obleků, když se jeho oči začaly zatoulávat ke dvěma rychlým kolům, a potom již netrvalo dlouho a vše si řádně vyzkoušel. Jako řada jiných si nakonec „přičichl“ ke všemu, co se na dvou kolech jezdí (jezdil trial, dokonce v mistrovství světa, vyzkoušel i motokros a plochou dráhu), ale rozhodnutí pro silniční závody padlo po vítězství v závodě North West 200 roku 1970 ve třídě třistapadesátek po velkém souboji s Tommy Robbem.
92 Moto Morini
Historie továrny
Italská značka Moto Morini může sloužit jako vzor továrny, která vznikla, dostala se velmi vysoko, potom následoval pád až na úplné dno, ale zase přišel nový vzestup a dnes opět vyrábí kvalitní a oblíbené motocykly.
Zakladatel firmy Alfonso Morini se narodil 22. ledna 1898, právě v době, kdy se motocykly vydaly dobývat svět. Je dost možné, že burácení těchto prvních motocyklů zůstalo od té doby v jeho hlavě.
Ještě jako velmi mladý začíná s opravováním motocyklů. V šestnácti letech si otevírá svou vlastní dílnu, ale brzy musí její činnost ukončit, protože vypukla první světová válka. Války využil k pronikavému zvýšení svých znalostí o motorech: jako dobrovolník začal pracovat v osmé motocyklové jednotce v Padově.
Cestománie
96 Na západ od PraděduTip na výlet
Každý rok v září trávím prodloužený víkend v Jeseníkách. Táhne mě tam jejich zvláštní, zadumaná a někdy až ponurá, nicméně uchvacující atmosféra. I když zde mám mnohé objevené a projeté, pořád je v nich hodně co k navštívení a prozkoumání. A tak tomu nebylo ani v letošním, motorkářsky příznivém podzimu.
Protože dnešním cílem průzkumu budou západní svahy Jeseníků, a Červenohorské sedlo je zavřeno, volba je pouze jedna – přes Skřítek tam a Ramzovou zpět. Nebo opačně.
98 Kam s mašinou za jídlem?
Restaurace Dělnický dům, Raspenava
Je nám všem v redakci jasný, že v tomto období asi valná většina z vás na mašině nejezdí. Buď totiž venku lítá a leží to bílé svinstvo, nebo panuje kosa jako v ruským filmu (Mrazík), doplněná o bohaté zásoby solného roztoku na silnicích.
Nicméně i tak by vás těchhle pár řádků mohlo zajímat v případě, že do lokality Frýdlantského výběžku plánujete výlet na jaro, nebo pokud patříte mezi hardcore enduráře, co ve stupačkách jezdí i teď v zimě.
100 Válení v Alpách…, I. část
cestopis
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-100_103_jpg_resize_74x99__type_jpg_.jpg)
V pátek 15. 8. se odpoledne za vydatného deště přesouvám do Prahy, abych si částečně zkrátil sobotní přesun na Rozvadov, kde máme společný odjezd. Najeto i s blouděním po Praze 431 km
Sobota 16. 8. 2008 – Ve čtvrt na deset stojím na pumpě v Rozvadově a bohužel jsme zde jen tři a tak to i zůstane po zbytek našeho výletu. JiB je marod se zády a tahle cesta by mu určitě k lepšímu nepomohla… I to se stává. Vyrážíme na dálniční vopruzcestu směr Švýcarsko.
Redakce
6 Aktuality7 Soutěž
Hra MotoGP 08
Zakončení soutěže o hodinky Tissot
53 Shop
V prodeji od 12.12.
Enduro & Motocross Magazín
Motocykly4 Bratři Vikingové
Husaberg FE 450 a FE 570
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx04_09_jpg_resize_166x99__type_jpg_.jpg)
Reportáž
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx12_13_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Do ostravské ČEZ Arény se přenesly gladiátorské souboje ze starého Říma. Nestáli však proti sobě ozbrojení otroci, ale jezdci celosvětové špičky freestyle motocrossu.
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx14_17_jpg_resize_87x99__type_jpg_.jpg)
Týden uplynul jako voda a celá gladiátorská show se přestěhovala z ostravské ČEZ Arény do pražské O2 Areny. Do Prahy jsem se těšil. Největším lákadlem bylo hvězdné obsazení pražské gladiátorské FMX show.
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx20_21_jpg_resize_238x99__type_jpg_.jpg)
18 Ostravská MotoXshow 2008
Pouhý týden po klasickém motokrosu na venkovní trati se uskutečnil halový závod v ostravské ČEZ Aréně.
Vše začalo skupinou bubeníků Jumping Drums. Poté následovaly jednotlivé rozjížďky, které podle vyřazovacího systému vygenerovaly skupiny jezdců, kteří mohli nastoupit do finálových jízd. Po oba dny z těchto rozjížděk postupovali jezdci, kteří tvoří špičku i v klasických motokrosech.
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx20_23_jpg_resize_81x99__type_jpg_.jpg)
Když v roce 1999 převzal Martin Smrž, otec známých závodníků Jakuba a Matěje, štafetu pořadatelství silničářského motokrosu od Jaroslava Huleše a dal závodu název Bike Country, jistě netušil, jaký monstrózní závod se z toho vyvine za deset let. Bike Country postupně přestala být pouze záležitostí silničářů a stala se závěrečným závodem sezony, všeobjímajícím téměř všechny motocyklové disciplíny.
Portrét
23 ENC racing team
Dalším týmem, který je vidět nejen na domácím endurovém poli, ale i na poli evropském, je ENC racing team vedený Josefem Klimešem. Ve své „stáji“ má svého syna Luboše, Martina Maláta, Petra Huška, Tomáše Loukotu a Tomáše Hainzla. Zajímalo nás, jak vše vzniklo.
Rozhovory
25 Mistři 2008
Ti nejlepší z nejlepších se sešli v pražském hotelu Top
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx24_31b_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
David Čadek, vítěz třídy E1
28 Monopol jménem Kuklík
Martin Kuklík, mistr republiky enduro ve třídě E2
30 Dobře pojištěný učitel
Radek Toman, mistr republiky v enduru, třída E3
Poradna
10 Rychlejší regenerace
![](/upload/images/cache/clanky/2008-12/13143/20100330132506-emx10_11_jpg_resize_132x99__type_jpg_.jpg)
Jak se Vám líbil tento článek?