globalmoto_duben_nolan




Motoráj 12/2008

Sláva, konečně jsme vykopli vysokým obloukem poslední číslo tohoto roku a můžeme se aspoň na čas věnovat rodinám, partnerkám, zvelebování hnízda či opravám a úpravám našich motorek… Jednoduše řečeno, teď se budeme chvíli flákat. Tedy opravdu jen chvíli, na začátku února 2009 jsme zpět, jako už tradičně s dvojčíslem. Ale zpět k číslu aktuálnímu a k tomu, co vás v něm čeká a nemine (tedy pevně věříme, že nemine).

Samozřejmě testy, vybrané tak, aby si to své našel každý: Sláva prohnal dvojku exkluzivních střel značky Bimota, všichni jsme si zalítali na sedmeru krkavců… teda ne krkavců, co to plácám, sedmeru nahatých šestek jsem chtěl říct, Scoob s Gasem se na chvíli proměnili ve dvojici desperádů na strojích se sedly proklatě nízko, vyzkoušeli jsme duo lehkonohých Husarů, Honzík s Hanzzem se zasvinili při testování čtyřkolých novinek značky Yamaha… No prostě testovali jsme a psali jako o život. Závodníci se s námi mohou ohlédnout za rokem 2008, ať už se to týká MotoGP, WSBK, motardů, plošiny, draků a vůbec všeho dalšího, co má motor a dvě kola. Ovšem samozřejmě nekoukáme jen zpátky a proto jako první, ve spolupráci s Ondrou Coufalem z IV Racing, přinášíme informace o nadcházející sezóně populárního seriálu C.E.C., především tedy o zásadních změnách, které rok 2009 přinese – a není jích málo.

Nezapomínáme ani na obvyklé rubriky, ať už jde o citysurfers, quad, tip na výlet, cestopis, historii, techmánii, ojetinu… No jasně, je to tak, jako vždy jsme i tohle číslo doslova nabušili informacemi. A protože nastal její čas, je tu i příloha v podobě populárního Enduro & Motocross Magazinu, ve kterém se dozvíte vše, co potřebujete o téhle kategorii vědět (a báli jste se zeptat).
Jo, abych nezapomněl – máte poslední možnost zúčastnit se soutěže o hodinky Tissot z limitované serie MotoGP! Tak abyste pak neskuhrali, že jste to prošvihli… byla by škoda nechat si ujít nabídku, kterou jinde nedostanete.
A to je asi tak všechno – takže přejeme hezké a hlavně klidné Vánoce, Nový rok bez kocoviny a super sezónu 2009!

Motocykly

12 Krasavice naostro
Ducati Monster 696 vs. Honda CB 600F Hornet vs. Kawasaki ER – 6n vs. KTM 690 Duke vs. Suzuki GSX 650F vs. Yamaha FZ 6S vs. Yamaha MT – 03
Řeč samozřejmě není o lehkých ženách, ba ani o těžkých. Jsou sice taky kolikrát krásné a přitažlivé, hezky se vlní a vábivě mrkají, jenže v porovnání s některou z testovaných nahých motorek stojí ve finále za pár let „používání“ takový baťoh, že by si člověk mohl koupit všechny motorky z tohoto testu a dávat jim za uši, co hrdlo ráčí… a bez řečí.
V jedné internetové diskusi se do sebe z hecu pustili kluci, kteří vlastní „kapoty“, a druhá partička, která sedlá a závodí na naháčích. Ti byli označeni jako krotitelé „půlmotorek“ a my se drželi za břicho z následujících komentářů, kdy půlmotorkáři hrdě odpověděli plasťákům větou „počkej, až tě předjedu v kterýkoliv zatáčce… a venkem!“ Následoval dotaz „myslíš kačírkem?“ Kluci si fakticky dali záležet na volbě provokativních slov a pobavili tím minimálně polovinu lidí na stránkách vytrvalostních závodů, populárního C.E.C. My jsme se tedy rozhodli v praxi vyzkoušet, jak na tom ty dnešní naháče jsou – a výsledek je vskutku slušný.
Bandu neoblečených prezentovalo 7 strojů.

22 Vyšší sorta
Bimota DB5 & DB7
Kdykoliv přijdu do kontaktu s Bimotou, jako první se musí nabažit oči, teprve pak zbytek smyslů. Nejraději bych se posadil do pohodlného křesla a nechal před sebou motorku promenovat na pomalu se otáčejícím molu, stejně, jako když malíř studuje ženskou, kterou se snaží poté zachytit na plátno. Bimota prostě není jako každá druhá, je jiná a přitahující. Nejde jen o kus materiálu, a proto se vždy na test strojů Bimota hrozně těším, ale taky se zároveň klepu nervozitou. Svírající se břicho totiž moc dobře ví, že se nejedná o tuctové kusy, ale o špičku, která s sebou zákonitě nese i vyšší cenu. Na redakční test jsme dostali pozvání od brněnského prodejce D-Moto, který nám do rukou svěřil dva stroje s označením DB5 S biposto a DB7. Obě motorky jsou oděné do kapot a skrývají ve svých rámech motory od italské horkokrevné Ducati. V den testování a focení obou strojů jsme si dali dostaveníčko příznačně ve Farinových zatáčkách starého Brněnského závodního okruhu, kde místní bikeři brousí stupačky a slidery svých kombinéz kolikrát do pozdních hodin.

28 Gejša versus Rambo
Harley-Davidson Sportster XL 1200 Nightster vs. Kawasaki VN 900 Custom
Iron horse his wife, iron horse his life, chraplá Lemmy Kilmister od Motorhead v jednom ze svých největších hitů a málokterá kategorie motorek tohle naplňuje jako právě choppery, a tak není divu, že jim jejich majitelé většinou zůstávají věrní. Dá se to těžko vysvětlit, tohle musíte prostě zažít a nemá význam odsuzovat něco, co jste nezkusili. Ta pohoda, pocit svobody, vítr ve vlasech nebo kapky deště romanticky klouzající po pleši, silný stroj mezi koleny… v tu ránu si připadáte jako ten největší bourák pod sluncem. Ale konec agitace, dejme tomu, že to máte v hlavě srovnaný, nepotřebujete už nikomu dokazovat, jaký jste úžasný závodníci, a mlsně koukáte po nějakým čopříku. Výběr je dnes dostatečně velký, nicméně my jsme pro vás otestovali takový dva, dalo by se říct, protipóly. Harley-Davidson Sportster XL 1200N Nightster, americkýho mariňáka a japonskou gejšu, Kawasaki VN 900 Custom.


32 Yamaha na všech čtyřech
Sportovní a užitkové čtyřkolky
Přestože se evoluce člověka snažila několik desítek milionů let postavit ze čtyř na dvě končetiny, my jsme ke konci sezony využili pozvání Yamahy do Stodu u Plzně, abychom naproti trendu vývoje našeho druhu znovu klesli ze dvou na čtyři. Povozili jsme se na většině modrobílé čtyřkolové produkce a perfektně zorganizovaný blátivý den plný gejzírů bahna a přetočených driftů rozhodně stojí za memoár ve vašem oblíbeném plátku, takže žádné výmluvy a vzhůru do čtení.
Je všeobecně známo, že nejdříve práce a teprve potom zábava. Vykládáme si toto letité moudro po svém a věnujeme se tedy nejdříve pracovním čtyřkolkám, které mezi sebou pro sezonu 2009 přivítaly novou 550 Grizzly.

36 Nečekané setkání – Yamaha X-MAX 250
Citysurfers
V létě jsme si dali s klukama sraz na autodromu v Sosnové u České Lípy na focení hromadného testu kapotovaných motorek. Všichni přijeli na supersportech, jen Hanzz (testmen, fotograf a grafik), zkrátka univerzál pro všechno, přijel na skútru.
Možná to zní komicky, ale ve finále X-MAX najel na okruhu pomalu víc kilometrů než všechny testované kapotáže dohromady. Proč? No protože nás strašně bavil.

38 Nízko létající bombardér – Moto Guzzi V11
Ojetina
Italská klasika, vibrátor, bahenní pumpa, koza, italský železářství a já nevím, jak ještě se těmhle strojům říká. Motor původem z motorové muly se dožil ve zdraví 21. století a jede jako o život. Je to jedna z posledních motorek těžící z filozofie devadesátých let 20. století – poctivá velká mašina bez hromady elektronických systémů, přinášející svému pilotovi při jízdě ten správný pocit z ovládání velké strojovny se sportovním duchem.
Nicméně je to mašina, která tě možná zaujme na první pohled a bude se ti o ní zdát – pak tě vítáme mezi námi v prvním družstvu. Tou druhou a nutno přiznat mnohem početnější skupinou jsou lidé, které tahle krasavice nechává naprosto chladnými, což moc nechápu, ale je to tak... V11 se vyznačuje kombinací klasických linií – dlouhá nádrž a oblá prdelka připomínající broučí krovky připomíná slavné období, kdy továrna Moto Guzzi sbírala vavříny na světových kláních, s moderními konstrukčními postupy i designovými principy, které platí, nebo spíš platily v prvních letech tohoto tisíciletí. A ten motor! Impozantnější strojovnu v útrobách normální motorky taky jen tak nepotkáš.

40 Chopperům zvoní hrana
The Monster
Všechno se jednou okouká a v Americe to možná schytají choppery. Určitě nikdy nezmizí naplno, ale stavby jako Monster jim možná začnou dělat těžkou hlavu.
Dílna Candscustom z osady Mocksville v Severní Karolíně seká jednu stavbu za druhou, ale za poslední dva roky to byl pouze jeden chopper. Vše ostatní postavili nadšenci na základě japonských čtyřválců a časem rozjeli i výrobu komponentů, pomocí kterých si můžete váš superbike předělat do stejného stylu jako Monster.

Techmánie

8 Udělejte si radost
Byli jste celej rok hodný? Fakt? Tak to se můžete těšit na Vánoce, zřejmě na vás Ježíšek nezapomene a pod stromečkem najdete nějakej dárek (třeba svetr s vyšitým sobem, fusekle, knihu Ekologický chov včel nebo něco podobně hodnotnýho). No a my ostatní, kterým nějak to nezlobení nevyšlo a který Ježich mine s pohrdavým úšklebkem, si nadělíme dárek sami. Třeba něco z následující nabídky.

10 Redakce testuje – S hlavou v oblacích
Přilba GIVI AIR 10.4
Světoznámý výrobce motokufrů a v poslední době i hodně dobře designově vypadajících a funkčních přileb Givi přichystal pro fanoušky skútrů a nahatých stylových motorek lákadlo v podobě demi-jet otevřené helmice s označením AIR 10.4 s perfektně promáklou ventilací pro letní parné dny, kdy musíme kličkovat přervanou dopravou, ve které to občas vypadá jak v sauně.

42 Hlavně klid a gumy v teple
Ohříváky na pneumatiky
Gumy ohřáté na provozní teplotu dovolují závodníkům vypálit naplno hned ze světel, a proč je vlastně nepoužíváme v běžném provozu?
Samozřejmě je pro většinu motorek do běžného provozu otázka nahříváků zbytečná, protože předehřev nemá vliv na dlouhodobou teplotu pneumatiky. Ta je závislá na venkovních podmínkách, samozřejmě na teplotě vozovky a na tom, jak s motorkou zacházíte. Jsou ale stroje a případy, kdy uvedení gum do provozní teploty ještě dřív, než motorka opustí garáž, má svoje opodstatnění. Řeč je o dnech, kdy se třeba vrátíte z práce a máte ještě dvě hoďky čas si jít zajezdit. S vidinou kosení zatáček a omezeného času se nadšený pilot často už vidí v zákrutách, ve kterých je potřeba být co nejdřív. Takže rychle na sebe hodit kombinézu, nahodit stroj a vyrazit fofrem přes město k oblíbeným zákrutám. Jenže hned z nuly se pneumatiky k vozovce zrovna nelepí, a než se dostanete z města ven, je přilnavost nic moc. Potom stačí nějaká krizovka, za brzdu vezmete o něco víc a nezahřátá pneu vás plynulým smykem sešle k zemi.

46 Proti větru, proti dešti
Možností, jak se vyrovnat s průtrží mračen, je několik, například pořídíte oblečení s membránou
Počasí je nevyzpytatelné a není motorkář, kterému by se líbilo jezdit, když leje jako z konve. Možností, jak se vyrovnat s průtrží mračen, je několik, buď se navlečete, že nepoznáte,i kdyby sněžilo, ale daní pak budou litry potu a opruzeniny. Nebo si řeknete, že pršet nebude, a zkusíte to, případně pořídíte oblečení s membránou. Ta nepustí vodu dovnitř, ale na druhé straně je prodyšná a místo toho, že byste měli pod bundou vlastní počasí, propustí kožní výpary ven.

48 Rychlé mazivo
Závodní vs. běžný olej
O oleji pravděpodobně moc často nepřemýšlíte. Maximálně, když ho jdete koupit nebo necháváte měnit, i tak prostě koupíte to, co bude na krámě, a dalšího půl roku se maximálně podíváte, jestli v motoru ještě je. Kdybyste ale šli na věc od lesa, tak jako Kawasaki při vývoji olejů pro tovární tým v MotoGP, honily by se vám hlavou jiné myšlenky.
Firmy vyrábějící oleje a další věci spojené s technikou se často vytahují zkušenostmi ze závodů a zrovna olejářská loga jsou ve startovním poli vidět docela často. Jenže mezi tím, co maže motor v MotoGP, a olejem ve vašem stroji je logicky rozdíl, a jak je to všechno doopravdy, jsme se zeptali Philippa Girarda. Ten je technickým ředitelem gigantu Total-Elf a otázky mířily hlavně na spolupráci s továrním týmem Kawasaki v MotoGP.

50 Klopené zatáčky
Když se asfalt v zatáčce sklání na druhou stranu, není průjezd vůbec sranda
Když je zatáčka klopená tak, že se o ni dá opřít, jde o radost a každý si ji rád užije. Ale nejsou všechny zákruty takové, a když se asfalt sklání na druhou stranu, není průjezd vůbec taková sranda.
Je hodně míst, kde se po cestě cítíte dobře a užíváte si je, ale záporně klopené zatáčky to nejsou. Můžete tahle místa projíždět třeba stokrát, a stejně to nebude nikdy tak uvolněná jízda jako po rovině nebo při sprintu do vrchu. Když se do toho přidá ještě některá ze známých nástrah, jako třeba rozbitý povrch, zvlněný asfalt nebo zapomenutý posyp od silničářů nebo JZD, o zážitku se nedá mluvit už vůbec. Za nezáživným pocitem stojí hlavně účinek gravitace, a protože mozek přítomnost neviditelné mocnosti dobře cítí, podvědomě čeká nějakou levárnu. Na ni se připravuje na motorce nepotřebným stažením zadku a svalů na rukou, a protože v křeči se stroj neovládá nejlíp, je potřeba se záporného sklonu přestat bát. Ale ne přestat mít respekt, protože když je se asfalt svažuje směrem k pravé krajnici, je adheze menší a ustřelení jednoho z kol je blíž.

52 Poradna – Péče o vstřiky
Že občas neuškodí zkontrolovat vstřikování, napadne málokoho
Při servisování motorky se většina z nás v první řadě stará o motor, řetěz, pneumatiky nebo brzdy. Dřív to byly i karburátory, ale jak přešli výrobci na vstřikování, seřizování podtlaků nebo čištění plovákových komor se ze seznamu údržby vytratily. Zůstalo po nich prázdné místo a to, že občas neuškodí zkontrolovat vstřikování, napadne málokoho.
Na první pohled se zdá, že „stříkačka“ je bezúdržbová věc, a navíc mate i to, že jde o novodobou technologii. Jenže jestli máte jednu z prvních GSX-R se vstřikováním, má za sebou motorka svoji první dekádu, a ať chcete nebo ne, deset let je dost dlouhá doba na to, aby se mohlo někde něco stát.

54 Jsem tvůj...
Omezovač otáček
Proč právě omezovač otáček? Na dnešních strojích, snad kromě Ducati, je najdeš všude a bez milosti ti zkazí radost z perfektního rozletu vždy, když to nejméně potřebuješ. Věcička je to jednoduchá, takže si také povíme, proč je montován a čím se řídí jeho hodnota. A navíc to, co platilo před deseti lety, dnes neplatí a zítra to bude veteránská tematika, takže je nejvyšší čas se přiučit.
Vše se totiž točí kolem vrtání a zdvihu čili objemu motoru. Je jasné, že otáčky znamenají výkon, což platí obzvláště u šestistovek a nižších objemů, ale proč tomu tak je, si řekneme za chvíli. Pojďme se ale mrknout, co vlastně motor dělá – saje vzduch, spaluje benzin a zplodiny vyfukuje do potrubí. Vypadá to easy, ale vzduch musí být s palivem v poměru 14,7 : 1, což je ten nejlepší poměr pro hoření.

Sport

56 CEC 2009
Aneb co nás čeká v příštím roce
V roce příštím se zkusíme posunout tam, kde jsme chtěli být od začátku. Rozšíříme podnik, jehož pevným základem je a bude CEC, o další dny, přidáme tréninkové jízdy a nějaký ten závod. Vypadne nám z toho první český klubák a snad vzbudí stejnou pozornost jako CEC sám o sobě. Když jsme chystali příští sezonu, chtěli jsme uspořádat celkem 6 akcí, a to alespoň na 4 různých okruzích. Ideálně šest na šesti, ale nestihli jsme ty další dva postavit a ostatním to taky trochu trvá.
A kam se teda v roce 2009 podíváme? Celkem 6 dní strávíme na okruhu v Brně, 6 dní na okruhu v Mostě. To už všichni jezdí poslepu. Síly se ale značně srovnají na dvoudenní akci na Lausitzringu, zajímavém okruhu postaveném na bývalých uhelných dolech u Drážďan, a dá-li bůh, stavebníci, zelení, EU a čert ví, kdo do toho ještě mluví, pojedeme se podívat i na nově budovaný okruh na Slovensku – Slovakiaring. Oficiálně by měl být představen někdy počátkem prosince a do provozu by jej měli uvést v červenci.

58 Rückblick IDM 2008
Německej mistrák je fakt naprásklej a jako třešnička na dortu účast Michaela Schumachera
Německej mistrák je fakt naprásklej, horda kvalitního materiálu, kolem toho dost kvalitních techniků a vše završeno kopicí pilotů, jejichž zvučná jména ať už v minulosti, současnosti nebo i v blízké budoucnosti prošla, procházejí nebo projdou světem velkých cen nebo kolotočem WSBK. Jako třešnička na dortu navíc účast Michaela Schumachera, který odjel víc jak polovinu šampionátu, a letošní rok budiž zapsán jako vstup krále F1 mezi ostré jednostopé závodníky. Jak se šušká už od léta, rozhodně to nebylo jen plácnutí do vody. A tak se nejspíš mistr volantu bude stejně mistrovsky dál prát i s řídítky litrového bajku.
Sečteno podtrženo, přičteme-li k výše uvedenému účast českých jezdců a celkové pojetí těchto závodních akcí, stal se pro nás tento šampionát poměrně zajímavým!

60 Co „světem“ vládne, I .část
Je vůbec výjimečnost MotoGP opodstatněná?
Stačilo učinit ve velmi krátkém čase několik rozhodnutí a rozevřený zobáček mezi pomyslnými miskami vah obou světových silničářských šampionátů začal zavírat svá „hladová“ ústa. Nemá cenu polemizovat o tom, zda se jednalo o rozhodnutí správná, či ne, neboť jsou tak jako tak stejně neměnná. Nicméně není se čemu divit, když se fanoušci motocyklového sportu začali zajímat o to, proč, v čem a zda vlastně vůbec je výjimečnost MotoGP opodstatněná.
Naším úkolem není stavět se na jednu či druhou stranu, i když se to občas může zdát, nýbrž cílem je přinést vám co největší a nejpestřejší spektrum informací z obou šampionátů, jakož i myšlenek, které vás donutí přemýšlet o tom, co je a co není dobré, či která ze stran motocyklového sportu je ta správná. Na druhé straně je možná dobře, že se fandové přou a novináři mají zase o čem psát, poněvadž to celé věci nějakým směrem pomůže. Oproti tomu však, jak tvrdí můj táta, zaplať pánbůh, že mají kluci aspoň ještě na čem závodit!

64 Komunismus hadr
Rozhovor s odcházejícím Haraldem Bartolem
Více týmů, více motocyklů a o to více jezdců na motocyklech značky KTM. Podobného obrázku se vám však již v nadcházejícím roce ze strany rakouského výrobce v nižších kubaturách šampionátu MotoGP nedostane, neboť továrna upustila od „rozpustilého luxusu“ a po roční anabázi své aktivity značně omezila.
Nezavinila to však ani hospodářská krize, ani případný nedostatek partnerů, kteří by aktivity rakouského výrobce v silničním motocyklovém sportu finančně podpořili. Důvodem jejich očesání nejsou ani kapacitní možnosti závodního oddělení, které se sice cítilo letos velmi přetížené, ale jak nám řekl sám technický ředitel, nebylo by vůbec komplikované počet osob v závodním oddělení zvýšit. Tím hlavním a dosti pádným důvodem je chování promotéra šampionátu společnosti Dorna, které právě Harald Bartol, coby již zmíněný technický ředitel KTM, bez jakýchkoliv skrupulí přirovnal ke komunismu. Je to opravdu tak? Není to jen zhrzenost z předem plánovaného úspěchu, který se KTM letos nezdařil? Nejedná se o rozmar „starého pána“, jenž je v závodním světě oprávněně považován za uznávanou kapacitu?

68 Back in business
Proč se vrací Sete Gibernau?
Anebo pěkně hezky česky, zpátky do práce. Tedy ne že by Sete Gibernau zrovna musel do pracovního procesu, protože jako potomek slavného rodu Bultó to asi nemá zapotřebí, jenže poté, co jej jeho milá manželka Estherka kopla do zadku, i když to vlastně bylo spíše naopak, protože ji chytil s někým jiným, tak mu nic jiného ani nezbylo.
Pokud se ovšem nechtěl zbláznit. Co byste taky už od jednou rozvedené modelky čekali? Její první manželství trvalo rok a skoro stejně dlouhou dobu pak trvalo i to druhé. Právě s „vysloužilým“ motocyklovým závodníkem, který byl minimálně po dvě sezony více než jen důstojným soupeřem Rossimu. Sete strčil helmu do vitríny a opustil Španělsko. Odstěhoval se do švýcarských hor, kam zvuk závodních motorek dolehne jen stěží. Nesmíte se však setkávat s různými dalšími VIP osobnostmi z motoristického sportu, to vás pak začnou zaručeně svrbět ruce. Obzvláště pak v případě, že život stojí za „prd“ a vy zjistíte, že vaše rozhodnutí bylo možná zbytečně unáhlené. Španělští novináři v okamžiku, kdy se dozvěděli o rozchodu, nevynechali jedinou příležitost, aby do „Gimba“ nezašili.

70 Zpět do bodu A
Kruh se uzavřel a jméno Max Biaggi je znova spojeno se značkou Aprilia
Kruh se uzavřel a jméno Max Biaggi je znova spojeno se značkou Aprilia. Italové jásají. Ztracený syn je zpět. Vrátil se však na závěr své motocyklové kariéry do míst, kde se mu nejvíce dařilo, proto, aby jeho pomalu zapadající hvězda ještě jednou silně zazářila, nebo to bude jen prodloužení agonie?
Popravdě řečeno, jásají jen někteří. Nejvíce by se zřejmě jeho fanouškům líbilo, aby italská motocyklová diva dostala místo v továrním týmu Ducati. Jenže to se nestalo. Nejspíše nějaký chytrý úředník, který má na starosti čísla a nezajímá ho motocyklový sport, dokázal předem odhadnout, že s nastupující celosvětovou hospodářskou krizí by angažování ne zrovna levného Maxe Biaggiho mohlo být záležitostí velmi riskantní, která by byla nejen drahou záležitostí, ale třeba také akcí bez patřičně úspěšného efektu. Ale kdo ví, co vše za tím bylo?

74 Fotopelmel 2008
Trošku jiné fotografie z Márova světa
Tak jako každoročně vám i letos na těchto čtyřech stránkách přinášíme tak trošku jiné fotografie. Jelikož je to letos poslední a tím pádem tak trošku silvestrovské číslo, věříme, že nám prominete odlehčenou verzi obrázků ze zákulisí Moto GP. Doufáme, že vás pobaví a dají vám zapomenout na starosti všedních dnů, na spory fanoušků o to, kterej ten jejich kůň je lepší, atd., a že nám zachováte náklonnost jako v celém letošním motoroce, který zas tak rychle utekl. Díky za vaši přízeň.

78 WSBacK 2008
Ohlédnutí za sezonou WSBK
Může nás těšit, že Brno je stále populární, má své pevné místo ve WSBK, a tak můžeme plánovat program na jeden víkend v příštím roce. Bohužel ještě před ukončením letošní sezony bylo jisté, že po Silverstone zmizí v příštím roce ze scény další anglický kultovní okruh, Brands Hatch, a to kvůli nesplnění finančních požadavků. Bezesporu nejpříjemnějším překvapením letošní sezony byl okruh v portugalském Portimao, v turistické oblasti d’Algarve. Prozatím jsou slyšet jen slova chvály na čtyřiapůlkilometrový okruh vedoucí z kopce do kopce, který skýtá jezdecky zajímavé pasáže a doslova žraso pro fotoreportéry a kameramany. Také závod na Miller Motorsports v USA byl dobrým zpestřením šampionátu. Závody SBK v USA (AMA Superbike) jsou na vysoké úrovni a jistě by diváci uvítali v takovém závodě více kategorií WSBK, tedy alespoň supersporty. Jenže teď svět začíná šetřit a jistě se to dotkne i motocyklového sportu, tak nevím, nevím…

82 Několik povedených pokladů
Supermoto & Superquady
Vánoce, Vánoce přicházejí a k nim patří vždycky něco extra. Všichni se snažíme udělat radost někomu blízkému a my chceme potěšit oko každého milovníka, fanouška či příznivce motardů a quadů. Z fototrezoru jsme pro vás vytáhli několik povedených pokladů uplynulé sezony MMČR Supermoto. Takže si užívejte, kochejte se a do roku 2009 přejeme všechno SUPER!




84 Nicki pod kudlu, klokani do háje
Speedway info
Plochá dráha: jedna sezona skončila a dvě další začínají. Halucinace? Schizofrenie? Kdeže, zatímco se Evropa chystá na ledové závodění s ohřebíkovanými motorkami, tak u protinožců se vesele závodí na škváře. Co jinak? Klasika – vyjednávání kontraktů, dělání kalendářů… Účtování a drby.


86 Koncem roku šrotu trochu
Obdivovatelé kuriózních likvidací motorů
Tak letos nějak nevím, jestli je to dobře, nebo špatně, prostě železo nelétalo vzduchem jako přecházející roky. Z pohledu závodníků určitě super, protože každá destrukce znamená ztrátu času s opravou, a hlavně odliv penízků, kterých je stále nedostatek. Z pohledu našeho článku a obdivovatelů kuriózních likvidací motorů je to zklamání, protože není pořádně nad čím mudrovat. Ale na druhou stránku buďme rádi, protože ušetřené prostředky, nervy a čas nám budou kompenzovány v nové sezoně ještě nadupanějšími a rychlejšími stroji, a to je přeci mnohem zajímavější.

Retro

88 Reims-Gueux
Historie okruhu
I dnes si budeme povídat o jedné francouzské trati, která také patří mezi ty, na něž už můžeme jenom vzpomínat. Leží v části Francie, která má velice sympatické jméno Champagne, a tento kraj proslavila podobně jako známý vinařský výrobek pocházející ze stejné oblasti.
Motoristický život v oblasti okolo Reims začal už před první světovou válkou. První motocyklový závod v oblasti Reims se jel 2. června 1912. Není už známo, mezi jakými místy okruh ležel, ví se jenom tolik, že závod byl dlouhý 225 km. Zvláštností bylo to, že nebyly vypsány objemové třídy, tak jak to bylo v té době už obvyklé, ale podle určení klubových pořadatelů. A tak vidíme, že ve třídě 300 ccm zvítězil Miguel Franquebalme na Terrotu, třídu 400 ccm tovární jezdec Peugeotu Paul Péan, a to, že tento první závod byl už mezinárodní, dokládá vítězství Angličana Grahama Fentona na Triumphu ve třídě 500 ccm. Závod se vydařil, a tak nebylo divné, že se opakoval i v příštím roce.

90 Tom Herron
Další z pánů jezdců
„Mojí ctižádostí ve sportu je vyhrát světové mistrovství.“ To jsou slova irského jezdce Toma Herrona a pravděpodobně by tohoto cíle dosáhl. Bohužel ho nedosáhl. Ale nepředbíhejme. Nicméně byl mu blízko, byl to člověk, který se stal superhvězdou, ale nikdy neztratil svůj charakter.
Tom W. Herron se narodil 14. prosince 1948 v irském Lisburnu. Ještě nevyrostl z chlapeckých obleků, když se jeho oči začaly zatoulávat ke dvěma rychlým kolům, a potom již netrvalo dlouho a vše si řádně vyzkoušel. Jako řada jiných si nakonec „přičichl“ ke všemu, co se na dvou kolech jezdí (jezdil trial, dokonce v mistrovství světa, vyzkoušel i motokros a plochou dráhu), ale rozhodnutí pro silniční závody padlo po vítězství v závodě North West 200 roku 1970 ve třídě třistapadesátek po velkém souboji s Tommy Robbem.

92 Moto Morini
Historie továrny
Italská značka Moto Morini může sloužit jako vzor továrny, která vznikla, dostala se velmi vysoko, potom následoval pád až na úplné dno, ale zase přišel nový vzestup a dnes opět vyrábí kvalitní a oblíbené motocykly.
Zakladatel firmy Alfonso Morini se narodil 22. ledna 1898, právě v době, kdy se motocykly vydaly dobývat svět. Je dost možné, že burácení těchto prvních motocyklů zůstalo od té doby v jeho hlavě.
Ještě jako velmi mladý začíná s opravováním motocyklů. V šestnácti letech si otevírá svou vlastní dílnu, ale brzy musí její činnost ukončit, protože vypukla první světová válka. Války využil k pronikavému zvýšení svých znalostí o motorech: jako dobrovolník začal pracovat v osmé motocyklové jednotce v Padově.

Cestománie

96 Na západ od Pradědu
Tip na výlet
Každý rok v září trávím prodloužený víkend v Jeseníkách. Táhne mě tam jejich zvláštní, zadumaná a někdy až ponurá, nicméně uchvacující atmosféra. I když zde mám mnohé objevené a projeté, pořád je v nich hodně co k navštívení a prozkoumání. A tak tomu nebylo ani v letošním, motorkářsky příznivém podzimu.
Protože dnešním cílem průzkumu budou západní svahy Jeseníků, a Červenohorské sedlo je zavřeno, volba je pouze jedna – přes Skřítek tam a Ramzovou zpět. Nebo opačně.

98 Kam s mašinou za jídlem?
Restaurace Dělnický dům, Raspenava
Je nám všem v redakci jasný, že v tomto období asi valná většina z vás na mašině nejezdí. Buď totiž venku lítá a leží to bílé svinstvo, nebo panuje kosa jako v ruským filmu (Mrazík), doplněná o bohaté zásoby solného roztoku na silnicích.
Nicméně i tak by vás těchhle pár řádků mohlo zajímat v případě, že do lokality Frýdlantského výběžku plánujete výlet na jaro, nebo pokud patříte mezi hardcore enduráře, co ve stupačkách jezdí i teď v zimě.

100 Válení v Alpách…, I. část
cestopis
Tak nějak se to seběhlo, že jsme se s Ranžou, JiBem a Faudym dohodli, že spolu vyrazíme dobýt pár alpských cílů. Je fakt, že tomu předcházela spousta jiných dohod, nápadů a plánů, závěrem z toho však vyšly právě Alpy.
V pátek 15. 8. se odpoledne za vydatného deště přesouvám do Prahy, abych si částečně zkrátil sobotní přesun na Rozvadov, kde máme společný odjezd. Najeto i s blouděním po Praze 431 km
Sobota 16. 8. 2008 – Ve čtvrt na deset stojím na pumpě v Rozvadově a bohužel jsme zde jen tři a tak to i zůstane po zbytek našeho výletu. JiB je marod se zády a tahle cesta by mu určitě k lepšímu nepomohla… I to se stává. Vyrážíme na dálniční vopruzcestu směr Švýcarsko.

Redakce

6 Aktuality
7 Soutěž
Hra MotoGP 08
Zakončení soutěže o hodinky Tissot
53 Shop
V prodeji od 12.12.

Enduro & Motocross Magazín

Motocykly

4 Bratři Vikingové
Husaberg FE 450 a FE 570
Za podpory mistra Smetse, techniků Husabergu, a hlavně šéfkonstruktéra Gustavsona se po tři dlouhé roky připravovala značka na zcela novou dvojici motorek , které měly premiéru ve slovenském Sverepci na motokrosové dráze, která byla ochuzena o skoky vyhazující do výšky a nahrazena vložkou přes louku a les, kde se doslova couralo nohama po kořenech a padlých stromech. A copak se předvádělo a testovalo? Dvojice fungl nových eFéčEk o obsahu 450 (449,3 ccm) a 570 (565,5 ccm).

Reportáž

12 Gladiator Games Ostrava 2008
Do ostravské ČEZ Arény se přenesly gladiátorské souboje ze starého Říma. Nestáli však proti sobě ozbrojení otroci, ale jezdci celosvětové špičky freestyle motocrossu.



16 Gladiator Games Praha 2008
Týden uplynul jako voda a celá gladiátorská show se přestěhovala z ostravské ČEZ Arény do pražské O2 Areny. Do Prahy jsem se těšil. Největším lákadlem bylo hvězdné obsazení pražské gladiátorské FMX show.



18 Ostravská MotoXshow 2008
Pouhý týden po klasickém motokrosu na venkovní trati se uskutečnil halový závod v ostravské ČEZ Aréně.
Vše začalo skupinou bubeníků Jumping Drums. Poté následovaly jednotlivé rozjížďky, které podle vyřazovacího systému vygenerovaly skupiny jezdců, kteří mohli nastoupit do finálových jízd. Po oba dny z těchto rozjížděk postupovali jezdci, kteří tvoří špičku i v klasických motokrosech.

20 X. BIKE COUNTRY JÍLOVICE
Když v roce 1999 převzal Martin Smrž, otec známých závodníků Jakuba a Matěje, štafetu pořadatelství silničářského motokrosu od Jaroslava Huleše a dal závodu název Bike Country, jistě netušil, jaký monstrózní závod se z toho vyvine za deset let. Bike Country postupně přestala být pouze záležitostí silničářů a stala se závěrečným závodem sezony, všeobjímajícím téměř všechny motocyklové disciplíny.

Portrét

23 ENC racing team
Dalším týmem, který je vidět nejen na domácím endurovém poli, ale i na poli evropském, je ENC racing team vedený Josefem Klimešem. Ve své „stáji“ má svého syna Luboše, Martina Maláta, Petra Huška, Tomáše Loukotu a Tomáše Hainzla. Zajímalo nás, jak vše vzniklo.

Rozhovory

25 Mistři 2008
Ti nejlepší z nejlepších se sešli v pražském hotelu Top

26 Absolutně nejrychlejší muž českého endura
David Čadek, vítěz třídy E1

28 Monopol jménem Kuklík
Martin Kuklík, mistr republiky enduro ve třídě E2

30 Dobře pojištěný učitel
Radek Toman, mistr republiky v enduru, třída E3

Poradna

10 Rychlejší regenerace
Při přetížení jednotlivých svalových skupin a snaze vrátit se do tréninku nebo do závodů co nejrychleji nelze samozřejmě vystačit jen s preventivním cvičením, masážemi a občasnou rehabilitací. Dnes si proto povíme něco o novince, která se šíří nejen sportovním světem, ale oslovila už i mnoho praktických lékařů. Jedná se o takzvané kineziologické tejpy.



Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist