Motoráj 05/2008
Text: Motoráj | Zveřejněno: 15.5.2008 | Zobrazeno: 8 145x
Pamatujete se ještě na naše loňské reportáže z veletrhu v Miláně a Paříži? Jo? A pamatujete se, co jsme slíbili? Že se budeme co nejdřív věnovat novinkám, které jsme na těchto výstavách viděli poprvé? No, a už je to tady. Do květnového čísla Motoráje jsme připravili 9 testů zbrusu nových koní z různých stájí (ze sedel testovaných mašin jsme téměř neslezli) a doufáme, že to své si najde úplně každý – ať už se mu líbí aerodynamické křivky kapotáží sportovních mašin, klasika chopperů nebo naopak nemůže odolat volání dálek a tím pádem ho víc zajímají cestovněji koncipované stroje. Samozřejmě jsme nevynechali ani pravidelné rubriky, čili sport (ať už jde o MotoGP, WSBK nebo třeba enduro či speedway), techmánii, historii, cestopis, tip na výlet…no prostě všechno, na co jste od nás zvyklí. Koneckonců, podívejte se sami…
Motocykly
Čertík![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-12_14_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
Když jsme tedy dostali od brněnské společnosti Dmoto pozvánku k testování Bimoty DB6 Delirio, byly moje pocity dost smíšený, prostě taková schýza – na jedný straně euforie, protože Delirio se mi ukrutně líbí, na druhý obava z toho, že nebude fungovat podle mých představ a budu těžce zklamanej, což se zákonitě projeví při psaní testu. Cestou do Brna se tedy utěšuju tím, že by vlastně neměl být důvod ke stížnostem, vloni v Rimini si Gas při testování Bimot vyloženě pochrochtával blahem…
Ale už stojíme u mašiny a mně nezbývá než znovu obdivovat promakanost a smysl pro detail, s kterými bylo Delirio stvořeno. Kde by japonský návrhář použil odlitek, tam Ital s lehkostí Leonarda da Vinci vetkne konstrukci chrommolybdenových trubek, místo úchytů ohnutým drátem nebo plastovými držáky jsou kostičky z lehkýho kovu, některý díly jsou už v základu karbonový…
Zrod nové legendy?
BMW F 800 GS
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-16_19_jpg_resize_116x99__type_jpg_.jpg)
Celoroční Vánoce
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-20_22_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
Tak si to přeberte jak chcete, ale já mám za to, že ten, kdo má tuhle Duknu doma, má důvod ke stálému veselení. Prostě ta bílá mi připomene vánoční skotačení kolem stromku a za oknem tuny sněhu, ze kterých máme takovou radost, že se zubíme jeden na druhýho.
To samý nadšení a cenění zubů nastává podle mě u kohokoliv, kdo jen tuhle barvu na 848 vidí. Neskrejvaná radost vlastnit, touha sedlat něco tak hezkýho, masírovat se po městě, balit holky a jezdit na kafe, kdy tahle pěkná vločka bude stát před kavárnou a zvyšovat ego jezdce s helmou na stole, aby se vědělo, kdo ji má.
… a osmý den Bůh stvořil Rockera
Harley Davidson FXCWC Rocker
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-24_26_jpg_resize_92x99__type_jpg_.jpg)
Kdyby tenhle Haryk vznikl před pár lety, v dobách tý nejslavnější éry heavymetalu, tutově by na něm pózovali na plakátech rockoví hrdinové a Rob Halford z Judas Priest by vjížděl na pódium právě na tomhle stroji místo na dvanáctce Sportsteru. Protože málokterá motorka naplňuje svý jméno tak jako právě Rocker.
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-28_30_jpg_resize_134x99__type_jpg_.jpg)
Honda CBR 1000 RR Fireblade
Termín „mince“ není sice moc výstižný, ale podle úsloví, že každá mince má dvě strany, jsem zvolil tohle označení pro test hondí novinky letošního roku. Proč? Uvidíte sami.
Honda CBR 1000 RR 2008 byla představena vloni na podzim na francouzském motosalonu a dodnes si živě pamatuji, jak se po odhalení maskovací a dráždící plachty v obličejích novinářů z celého světa snoubil výraz údivu a zároveň nepochopení s otázkou „co to je?“. Kdyby tehdy všichni ti pisálkové stejně jako my neseděli na tiskovce Hondy, mohla by se klidně hrát hra v obracení kartiček a teprve z té správné dvojce pexes by se každý dozvěděl, že jde o Hondu s označením CBR toho nejvyššího ražení. Honda se po dlouhých letech zdokonalování typických tvarů Fireblada vydala úplně jinou cestou, jako kdyby hlavní inženýr u rýsovacího prkna omdlel a po krátkém bezvědomí se mu v hlavě spustil jinej Windows, než donedávna znal a používal…
Zabiják!
Kawasaki ZX-10R Ninja
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-32_34_jpg_resize_125x99__type_jpg_.jpg)
Ježíši, jak já bych s něčím vrknul. Vtom zvoní telefon, a že si prý můžeme vyzvednout horkou testovací novinku od Kawy, kterou je sportovní model ZX-10R. Hurá! Netrvá to snad ani dvacet minut a klečím před ní, slintaje nad jejím negližé. Oblečená je do překrásného oranžového prádelka, které jí sluší snad ještě víc než to obligátní zelené.
Passo di Moto Guzzi Stelvio
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-36_38_jpg_resize_137x99__type_jpg_.jpg)
Mašiny ze segmentu cestovních endur jsou dnes setsakra v módě, což ví asi každej, kdo se ve světě dvou kol aspoň trochu vyzná, a zároveň to potvrzují i dlouhodobé prodejní statistiky. Dobře si danou skutečnost uvědomili i Íčka (Italové) v továrně Moto Guzzi, na základě čehož přivedli k životu model Stelvio poháněný novým dvanáctistovkovým čtyřventilem (4 ventily na válec), který ze sebe umí vyždímat velice slušných 109 koní.
Pro mnoho pamětníků není cestovní enduro od Moto Guzzi ničím výjimečným, vždyť už v devadesátých letech si srdce příznivců cestování po méně kvalitních cestách získával model Quota. Jenže v té době ještě nebyla cestovní endura tolik in a Quota se místo inovace přestala vyrábět.
Bienvenu, je suis Voxan
Voxan Black Magic
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-40_43_jpg_resize_65x99__type_jpg_.jpg)
Jenže všechno jednou skončí, a tak si za slunečného odpoledne ťapkám v kůži a s helmou v ruce pro tohoto exota. Již pár let sleduji fabriku Voxan a jejich modely a vždycky jsem říkal, že to je něco extra, ale pocity, které se v tobě probudí, když se k němu přiblížíš na pár centimetrů, se dají jen těžko popsat. Jasně, Black Magic je naháč a skoro se nabízí říct, že naháč jako každý druhý, to bys ale musel být úplně slepý.
Šipka
Yamaha YZF-R6
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-44_46_jpg_resize_142x99__type_jpg_.jpg)
Lesní koráb
Kawasaki KVF 750 4x4
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-48_49_jpg_resize_94x99__type_jpg_.jpg)
Městská stíhačka
Malaguti Phantom F12R
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-50_jpg_resize_147x99__type_jpg_.jpg)
KTM 990 Adventure S
Ojetina
Rok 2002, někde v sahelu u města Dakar
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-52_53_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
Rok 2003, výrobní linka v Mattighofenu
A je to tu!!! První LCacht seskočil z výrobního pásu a míří mezi lidi.
Převrtáno, přeplněno
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-60_62_jpg_resize_100x99__type_jpg_.jpg)
V předminulém čísle jsme vám přinesli článek o žlutém XJR se šnekem před motorem a nebýt turba, vypadala by z velké dálky mašina víceméně podobně jako originál. Dnes je tu Yamaha opět, jenže překopaná do posledního šroubu. Ale ani tady homologace nechybí a pilot Unky na Turbu nejezdí jinde než v provozu.
Techmánie
Udělejte si radostdo velikosti vaší peněženky
Jak tak píšu tuhle rubriku, vzpomněl jsem si na dobu, kdy jsem začínal s motorkama já. Nebudu tady nostalgicky kňourat, jak to bylo fajn, není důvod, protože fajn to nebylo. Pominu-li to, že jsme měli na výběr mezi Jawkou a Čízou (kdo měl MZ, byl king), ani v doplňcích a oblečení nebyl moc výběr. Tedy vlastně nebyl žádný výběr, motorkářský boty nahrazovaly kanady (a i ty se blbě sháněly), rukavice se používaly svářečský, protože byly dlouhý, a většina z nás jezdila v kožených bundách, který pamatovaly druhou světovou válku. Já vím, zní to neskutečně, ale tak to prostě bylo. Naštěstí je tohle dávno za námi, dneska je nabídka všeho možnýho široká a výrobci se doslova předhánějí, čím nás upoutat. Ostatně, posuďte sami.
Redakce testuje
Ixon Iguane
Kůže je holt kůže, o tom žádná. Sice jezdím většinou v kevlarových džínách, ovšem občas by se mi kožený kalhoty hodily, ať už v chladným počasí nebo při testování – přeci jen, pokud zkoušíte, co všechno mašina dovede, může se stát cokoliv. Jenže jaký vybrat?
Zmapovat výběr kožených kalhot na našem trhu je práce pro Herkula. Nabídka je skutečně bohatá, od kožáků na choppera až po racingový specialitky, takže člověk tápe a nakonec se nezbytně uchýlí k vylučovací metodě.
Pěkný cingrlátka
Poradna – doplňky Rizoma
Koupíš si novou motorku, která je v sérii úplně stejná jako kterákoliv jiná na světě, protože jí výrobce v základu nadělí všem stejně. Co udělat, aby byla jiná? Nejjednodušší způsob, jak se odlišit, je vyhrabat doma nebo v garáži ze dna šuplíků nějakou pěknou nálepku, ale s tím se jen málokdo spokojí. Co takhle novej lak? To asi ne, když je to nový, ale tak co s tou motorkou sakra udělat, aby nebyla stejná jako ty ostatní?
Jsem tvoje...
Zapalovací svíčka
Všichni víme, že ji v motoru máme, dokonce i víme, že háže jiskru, a pokud motor nevrčí, je to jedna z prvních věcí, po které se pídíme. Dneska se ale podíváme, co přesně svíčka umí, z čeho se skládá a jak ji případně i vylepšit. Takže jiskra, zážeh, jdeme na to.
Když se ve spalovací komoře uzavře směs paliva a vzduchu, svíčka vytvoří jiskru, která zapálí směs a dojde k jejímu postupnému shoření.
Jak jezdit líp
Tipy a triky
Je pravděpodobné, že hodně z vás nad následujícími řádky ohrne nos, ale najde se početná skupina, které přicházející informace přijdou vhod. Řeč je hlavně o motorkářích a motorkářkách, kterým stroj voní novotou a na osobním počitadle zeje nula.
Vládu nad mašinou prostě nedostanete do ruky hned a vyplatí se před opuštěním garáže uvědomit si několik základních pravidel. Zlepšovat se můžete, jen když budete jezdit, když opravujete nebo hojíte zlomeninu, tak logicky nesedíte za řídítky a nezrychlíte. První sada mouder je hlavně pro ty, kterým se právě splnil sen a naleštěná mašina čeká, až s ní začnete řádit. V další etapě se budeme věnovat tomu, co dělat, když už jste v sedle a proháníte se po silnicích.
Sport
Kousek na západěPrvní klání MČR a Alpe Adria
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-66_67_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
Pochybné misky vah
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-68_73_jpg_resize_125x99__type_jpg_.jpg)
Rozhodují o tom být, či nebýt úspěšný, mnohdy vypadají komplikovaně, ale je to stále stejné zařízení jako v minulosti. Levá a pravá strana, která váží přesně a mnohdy i nekompromisně. Pro dosažení úspěchu však nestačí, aby jedna strana převážila druhou, nejdůležitější je udržet obě v rovnováze.
Stejně jako když se vám nedaří zajet jedno rychlé kolo a nejste schopni trefit v jedné sekci správné nastavení, musíte se dobrat kompromisu. To, co vypadá, že je ztrátou, může být v konečném efektu ziskem, který nejen vyváží, ale i převáží předešlou domnělou lepší variantu. Například promotér šampionátu se domníval, že závod v Číně bude pro oživení MS velkým přínosem, po několikátém pokusu naznal, že nejspíš asi ne. A tak zatímco Dorna celkem bez problémů prodloužila pořadatelskou smlouvu s portugalským Estorilem, tak smlouva o čínském závodě skončila na druhé misce vah. K vyvážení tak došlo a Čína bude nahrazena jiným závodem.
WSBK Round #3, 4
Valencie, Assen
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-74_76_jpg_resize_145x99__type_jpg_.jpg)
Plný startovní rošt čtyřkolek v Písku
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-78_79_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
Stále populárnější čtyřkolky jsou už několik sezon přítomny i při závodech supermota v ČR. Letošní sezona odstartovala v Písku 27. dubna – startovní rošt uvítal 16 jezdců obohacených o zahraniční účast z Rakouska, Polska a stálého jezdce, loňského mistra SuperQuadů Tamáše Bedo z Maďarska.
Supermoto
Start v Písku
Sezona supermota začala naráz hned ve dvou státech. U nás doma a v Německu. Díky tomu náš nejlepší jezdec Petr Vorlíček startoval v Německu a nemohl tak domácímu publiku předvést, jak se přes zimu připravil. Nutno dodat, že termínové kolizi se domácí promotér neměl šanci vyhnout. I tak se ale na start za nádherného počasí v Písku postavilo více než osmdesát jezdců ve třech třídách a dvou kategoriích.
Zanni sicilským kmotrem
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-80_81_jpg_resize_52x99__type_jpg_.jpg)
Od posledního vydání vašeho oblíbeného měsíčníku Motoráj se událo v endurových hájích několik zajímavých závodů, na které bychom se měli podívat zpětně takzvaně v cukuletu (pro zahraniční média to bude asi těžký překladatelský oříšek).
Na jihozápadní části starého kontinentu, myšleno tím Evropy se konalo pokračování mistrovství světa. Portugalské městečko Vale de Combra ožilo enduráckou manií a pořadatelé zde připravili trať, která byla opravdu endurová. Průjezdy vodou, četné sjezdy na hranici bezpečnosti, a naopak velmi těžké výjezdy, které zamotaly hlavu i předním pilotům. Specialitkou byla dvacet tři minut dlouhá časovka, o které Samuli Aro celý zadýchaný prohlásil: „… opravdu skvělý dvaadvacet minut dlouhý test…“
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-82_83_jpg_resize_138x99__type_jpg_.jpg)
Speedway info
Grand Prix odstartovala, mistra světa poznáme v říjnu. V Kršku triumfoval Tomasz Gollob. Náš Lukáš Dryml krok od finále. V domácí extralize nejlépe vykročil pražský Olymp.
Generálka
Test day, Hoškovice
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-84_85_jpg_resize_148x99__type_jpg_.jpg)
Jó zato v Hoškovicích v půlce dubna to bylo jiné kafíčko. Usoužená dragsterová dušička si po dlouhé jalové zimě alespoň trošku přišla na své a pookřála. Počasí nebylo zrovna ideální, foukal nepříjemný vítr, rtuť teploměru se vyšplhala sotva na 8 °C a dešťové kapky byly na krajíčku, ale i tak se sešli budoucí závodníci mistráku, aby absolvovali povinné testování speciálů a vyfasovali závodní licence. Ti šťastní, kterým se podařilo svého miláčka uvést do provozuschopného stavu, mohli vyzkoušet prochladlý hoškovický beton.
Retro
Monza, část 3.Historie okruhu
V osmdesátých letech se na Monzu vrátily i motocyklové Velké ceny Itálie, které po událostech z roku 1973 putovaly po jiných italských tratích. Teprve v roce 1981 se na Monze rozezněly opět motocyklové motory, a jak jinak, opět rychleji, než tomu bylo předtím. Odpovídaly tomu i změny na Monze dosud provedené.
Čtyřikrát (1981; 1983; 1986 a 1987) se tady jelo motocyklové mistrovství světa jako Velká cena národů, které vidělo převahu japonských výrobců (Yamaha a Honda) ve vyšších objemových třídách, ve kterých čtyřválcový půllitr zajel jedno kolo rychlostí nad 190 km/h. Vedoucími jezdci v té době byli Američané Roberts, Spencer a Lawson a Australan Gardner. Evropskou vlajku držely v té době italské Garelli 125 ccm, během Velké ceny 1988 vytvořil Fausto Gresini rekordní kolo rychlostí 168 km/h.
Kork Ballington
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-88_89_jpg_resize_77x99__type_jpg_.jpg)
Pokud někdo vytváří žebříčky nejlepších a nejúspěšnějších motocyklových závodníků v mistrovství světa, většinou se v nich jméno Kork Ballington neobjevuje. Bez ohledu na to, že získal stejně mistrovských titulů jako třeba Eddie Lawson nebo Max Biaggi. Možná k tomu přispělo i to, že musel zapírat svou rodnou Jižní Afriku, v jeho době probíhal velký boj proti apartheidu v této zemi, a tak Kork, stejně jako jiní Jihoafričané, startoval s anglickou licencí, aby mohl absolvovat závody i ve východní Evropě, kde na to byli přísní.
Simson
Historie továrny
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-90_92_jpg_resize_146x99__type_jpg_.jpg)
Všechno začalo už v roce 1841, kdy jistý Andreas Bauer dostal povolení zřídit na vlastním pozemku hamr. O čtrnáct let později získali tento hamr z jedné třetiny bratři Löb a Moses Simsonové a v roce 1856 v něm začali vyrábět především dřevěné uhlí nutné k výrobě oceli, a to byl rok založení firmy Simson & Co.
Cestománie
Cesta kolem Krkonoš za 0,80 dne. část I.Tip na výlet
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-94_95_jpg_resize_66x99__type_jpg_.jpg)
V takovém případě pro vás bude dnešní Tip na výlet jako dělanej, jelikož z Jablonce nad Nisou startujeme a večer se do něj opět vracíme. Ti bystřejší poznali, že se jedná o okružní jízdu, takže bude vlastně úplně jedno, který z bodů okruhu si určíte jako startovací.
Kam s mašinou za jídlem?
Restaurace Cha Cha, Poniklá
V dnešním ochutnávacím koutku zavítáme do restaurace ležící zhruba kilometr před obcí Poniklá, a to hned u silnice číslo 14, po níž vede i náš Tip na výlet, který najdete o stranu dál. Poloha restauračního podniku je pro motorkáře veskrze příznivá, jelikož se zmíněnou silnicí přímo sousedí, navíc disponuje skutečně rozlehlým parkovištěm sahajícím až k předzahrádce, ze které máte během jídla své mašiny doslova na dosah ruky. Pojedete-li ve směru od Harrachova, doporučuju hlídat si pravou stranu, po které podnik leží, jelikož byste ho v tomto směru mohli relativně snadno přehlédnout. V opačném směru to ale nehrozí, protože restauraci uvidíte už zdaleka.
Pobaltská dandysea
cestopis
![](/upload/images/cache/clanky/2008-05/12439/20100330131931-98_101_jpg_resize_132x99__type_jpg_.jpg)
Redakce
Aktuality
Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
Shop
Komiks
Cena: 65 Kč (100 Kč).