ktm_unor




Představení MH 10/2011

Prázdniny jsou sice za námi, ale podle předpovědí nás čeká nadprůměrně teplé září, tak si ho pojďte zpříjemnit veselým čtením o fantastických motorkách. V novém Motohousu vám nabídneme vše – od superrychlých naháčů, dvou supersportů za výbornou cenu, srovnáváku velkých supermotardů pro zábavu až po gigantický cestovní koráb od BMW. Nebudou chybět ani pravidelné a oblíbené rubriky, takže se dočkáte našich zamyšlení, rad jak jezdit líp, profilu jednoho opomíjeného rychlíka, cestopisu z dalekých krajin, reportáže z nejbrutálnějšího dragsterskýho závodu a samozřejmě vás celým časákem provede krásná brunetka Markétka – to aby se vám lépe četlo… Užijte si ho, stejně jako jsme si my užili jeho tvorbu.

Anglie –srovnávací test

Super naháči
V dnešní době se naháči prodávají víc než kterákoliv jiná třída. Více než velká cestovní endura, víc než skútry nebo mopedy a dokonce víc než sportovní motorky. Tyto čtyři modely, které jsme do testu přivezli, reprezentují to nejlepší, nejvýkonnější a nejextrémnější, co si můžete za peníze pořídit. Není proto překvapením, že jejich výkonové hodnoty nastavily v téhle třídě nové standardy. Aprilia tvrdí, že jejich nové Tuono je nejbrutálnější naháč, který kdy spatřil světlo světa. Ducati Streetfighter je na pomyslném vrcholu evolučního řetězce. Kawasaki posunuje třídu naháčů do nových výšek. A Triumph je prostě definitivní streetfighter. Všichni můžou mít pravdu, a proto jsme je všechny vzali na projížďku, která odhalí jejich přednosti a také chyby. Nebudeme hledat rozdíly pomocí stopek na závodní trati, místo toho vyrazíme na nejdelší svezení, jaké se dá za jeden den stihnout.

Představení –MV Agusta F3 Serie Oro
Je to tak – první oficiální odhalení supersportu F3 proběhlo už loni v Miláně. Byl kolem toho velký humbuk (jak jinak) a odborná i laická veřejnost byla hladová po technických údajích a podrobnostech. Bohužel jsme je v podstatě pořád nedostali, ale tak už to zkrátka chodí. Protože jsme ale klucí šikovní, umíme si je sehnat a ty nejdůležitější vám v našem plátku naservírovat.
Možná se ptáte, proč jen jsme si vybrali limitovanou F3 Serie Oro a ne klasický model. Vysvětlení je jednoduché, je to totiž právě „Zlatá série“, která se mezi zákazníky dostane jako první. Okay, je potřeba hned druhým dechem dodat, že se nedostane mezi běžné zákazníky, nýbrž mezi sběratele. Právě těm totiž bude nabízeno celkem 200 motocyklů této edice jako prvním, a to oproti záloze asi 125 000 Kč. Za celou motorku zaplatí bezmála půl milionu korun, ale o tom až později.

Představení – HD Dyna Switchback
Jasně, nebudeme si nic nalhávat. Harley-Davidson umí vytěžit z minima maximum, jejich motorky jsou povětšinou postavené na předem daném základu (dáno řadou – Sportster, Dyna, Softail, Touring, VRSC) a obestavěné jen jinými chtělo by se říct detaily, jako jsou kola, kapotáž, řídítka. Jenže chtě nechtě nutno uznat, že tento systém funguje, a dokonce skvěle.
Takže ano, novinka roku 2012 Dyna Swichtback je „jen“ nově nastrojenou Dynou, ale za nás říkáme – nová motorka. Krom designových prvků u ní totiž byla kompletně přepracována geometrie tak, aby vyhovovala cestovatelským potřebám. Zcela nová jsou i pětipaprsková kola s nízkoprofilovou přední pneumatikou (130/70-18). Také odpružení je seřízeno tak, aby zaručovalo maximální komfort při dlouhých cestách a přesné ovládání. Dusíkem naplněné jednotrubné zadní tlumiče mají na zátěž nastavitelná dvoustupňová péra.

První svezení – nová Suzuki V-Strom
Důležitá novinka v nabídce Suzuki byla představena českým novinářům. Jedna z nejoblíbenějších motorek minulých let prošla upgradem a my už víme, jaký je výsledek!
Nejdříve pár slov o designu a k tomu, jak národ českých motorkářů tuto novinku přijal – nebo spíš nepřijal. Jak je již takovým nepsaným národním koloritem, v drtivé většině komentářů, které se objevily po odtajnění novinky na internetu, byl nový vzhled V-Stroma zatracen a zpochybňován. Prý už to není ono, „co to bývalo“, říkaly zástupy staromilců a mě teď, při prvním kontaktu s tou motorkou jako takovou, přivádí tyhle řeči k úsměvu.
TEST: KTM SMT T 990 vs. Ducati Multistrada S
Hned na začátku je nutný říct, že tyhle dvě motorky jsou drahý, a to dost. Pokud ale nemusíte řešit peníze, je jenom málo věcí, který by nedokázaly zvládnout a ještě vám při tom vykouzlit úsměv na tváři. Zábava začíná…
Je jenom málo motorek, které by se mohly v oblasti čisté zábavy z motorkaření vyrovnat nové KTM SMT. A nemluvíme tady o nějaké přehnané rychlosti, která vás dřív nebo později dostane na mříže. Kdepak, tady jde o lehkou ovladatelnost, o tu čistou a nefalšovanou radost z jízdy. SMT má tak trochu rozdvojenou osobnost. Na jedné straně je to praktická a pohodlná motorka pro každý den, na té druhé je to ostré supermoto, které chce jezdit po zadním, zvládá dlouhé stoppie, a pokud to umíte, klidně bude s radostí vrtět zadkem na plynu nebo na tvrdých brzdách. Je schopná všeho a všude – můžou to být dálnice, okresky, města nebo okruhy. Postavte ji před cokoliv a ona to bude umět.

TEST: Honda CBR1000RR Fireblade vs. Suzuki GSX-R1000 L.E.
Máme tu dvě legendy superbikového světa posledních doby. Motorky, které jsou pojmem a které už několik let představují špičku této kategorie. Po vyslovení jejich názvu se u spousty z nás projeví zvířecí instinkty.
Přestože vývoj litrových superbiků v posledních letech lehce přibrzdil, máme možnost si dneska za svoje peníze koupit motorku s parametry tak bláznivými, až se tomu nechce věřit. Honda Fireblade i Suzuki GSX-R1000 mají okolo 180 koňských sil a jejich hmotnost jen lehce překračuje dvousetkilovou hranici v plně natankovaném stavu. Jejich zrychlení je ohromující a ovladatelnost břitká jako skvěle nabroušený nůž.

TEST: Triumph Tiger 800
V redakci se čas od času odehraje scénka, která ukáže, jak se kdo z nás posunul dál, přehodnotil názory, změnil pohled. No a tento týden se odehrály hned dvě. Nejdříve Honza Karásků všechny šokoval prohlášením, že ho strašně baví oldschoolové scramblery v reklamním videu na jeansy Edwin (najdete ho u nás na webu) a že si dovede představit, že by na něčem takovém jezdil. Člověk, který vždy prosazoval absolutní funkčnost motorky, odsoudil všechno, co nezatáčelo pohledem a nenabídlo jezdci perfektní... no prostě všechno, že by chtěl tohle? Kam ten svět spěje? Druhou scénkou naznačující změny bylo moje: „Neuvěřitelně skvělá motorka!“ patřící osmistovkovému Tigeru, letošní novince britského Triumphu.

TEST: Kawasaki Ninja 250R
O malé Ninje jsme už asi psali i četli ledacos. Má ale tahle hračka co říct i jiným pilotům než rozjívené mládeži? Může si ji třeba pořídit starší chlap a náležitě si ji užít?
Otázka generačního zaškatulkování některých motorek je podle nás blbost. Říkat o nějaký mašině, že je určená výhradně pro mlaďáky a nezkušený piloty, to je svým způsobem shazování jejích schopností. Vždyť pobavit umí každá, jen musíte přijít na chuť jejímu ovládání.Kawasaki Ninja 250 je přesným příkladem takovýchto frází. Neustále o ní čteme, jak se na ní mlaďáci vyblbnou, a přitom když se dostala do našeho redakčního testu, nedokázali jsme z ní slézt. Je v ní totiž něco opojného, něco, čeho jsme se prostě nedokázali nabažit...

MH Tip: Nejznámější evropské průsmyky
Vybrat si cestovní motorku, to rozhodně není nic jednoduchého. Nabídka je rozmanitá a najít si „ten správný bike“, se kterým budete trávit dlouhý cestovatelský čas, rozhodně není jen tak. A stejně tak není vůbec jednoduché naplánovat si cestu. Přesně takovou, aby bylo na co vzpomínat.
Proto jsme pro vás připravili několik tipů právě teď na konci léta. Abyste měli dostatek času se vším řádně probrat, všechno si náležitě připravit a zorganizovat. Se všemi doporučenými destinacemi máme osobní redakční zkušenost.

TEST: BMW K 1600 GT
Nové „Káčko“ je jedna z těch motorek, kde si stačí přečíst technickou specifikaci, abyste pochopili, že bude prostě nejlepší. Řadový šestiválec, 160 koní, elektronické systémy – co dodat. Snad jen to, se v ní dneska pokusíme najít i jakýs takýs faktor zábavy.
Potkal jsem už pár lidí, kteří se mi moji lásku k novému šestiválci snažili vymluvit. „Hele, je to prostě moc komplikovaný. Zbytečně moc ventilů, které se musí po čase seřídit. Moc elektroniky, která se může rozbít. Moc váhy. Je tam toho všeho zbytečně moc,“ říkali ti posměváčci. „Až udělají něco, co bude mít čtyři válce s hydraulickými zdvihátky a řemenem na zadní kolo, tak si to koupím. Jediná věc, kvůli který se budu chtít vrátit k dealerovi, je, až sjedu gumy.“ OK, tenhle názor beru.

MH: Dopravní situace
V minulém MH jsme si vám dovolili předložit několik neuvěřitelných příhod z našeho každodenního ježdění. Byly to neuvěřitelné historky, přesně ve stylu „Co všechno se může stát…“ A jak se podle vašich ohlasů zdá, jednalo se o materiál, který vás rozhodně zaujal.
I z tohoto důvodu jsme se rozhodli v nadhozeném tématu pokračovat. Dnes na to ale půjdeme ze zcela opačného úhlu pohledu. Dovolíme si připomenout několik situací zcela běžných, vypíchnout ta nejčastější rizika.
Kam se dívat, co čekat, koho se obávat. Jednat se bude o rady běžné, stokrát ozkoušené. Přesto je dobré si leccos občas zopakovat…

Sport – profil
Andrea Dovizioso

Jaké to asi je být sportovcem, kterému nikdo netleská, nikdo ho neobdivuje a o kterém, i když on sám léta patří mezi nejužší světovou špičku, vlastně nikdo ani nic moc neví? Vítejte ve světě „anti-hvězdy“ Andrey Doviziosa...
Říká se tomu osud. Anebo taky předurčená čára života. Každý ji máme a nikomu se nechce si moc přiznávat, že spousta věcí v jeho životě je stanovena mnohem dřív, než si je začneme sami jakýmkoli způsobem ovlivňovat.
Andrea Dovozioso je jedním z jasných příkladů tohoto tvrzení. Jako by neměl vítězství v krvi, nebylo mu dáno vyhrávat. Ač je už léta neustále na špici světového jezdeckého pole (aktuálně třetí v tabulce královské MotoGP!), ač má obrovskou rychlost i neuvěřitelně vyrovnanou výsledkovou bilanci, není tváří, která by plnila přední stránky světového tisku, není jménem, o které by se každý zajímal. Ano, každý ví, jak dojeli minulou neděli Jorge nebo Valentino, ale nikdo si nevzpomene, jak dojel Andrea! Proč? No, to je právě ona předurčená čára...

Sport – Historie
Označení Formule-1 je spjato především s nejprestižnější disciplínou automobilových závodů. Před lety tu ale byla rovněž motocyklová kategorie s názvem Formule-1. Celý název byl Tourist Trophy Formule-1 (TT F-1) a vedle ní tu byly rovněž TT F-2 a TT F-3 – a nezávodilo se v nich jen tak „o kastrol nudlí“, ale všechny tři kategorie měly řádný statut mistrovství světa pod hlavičkou FIM.

Sport – závod
Těrlicko
Asi bych měl na úvod vysvětlit nadpis tohoto článku. Letošní závody u Těrlické přehrady měly náboj napětí už s předstihem, tedy než vůbec začaly. První zprávy nenechaly nikoho na pochybách, že by se na 28. ročníku Zlatého kahance měly dít věci. Letošní závod měl být totiž opepřen, kromě jiného, dvěma jízdami IRRC (International Road Racing Cup) – evropského klání na uzavřených veřejných silnicích za účasti „střelců“ z Irska, Anglie, Holandska, Lichtenštejnska, Německa, Belgie i Francie. Když k tomu přičteme krátce předtím avizovaný návrat Michala „Indiho“ Dokoupila za šikmá řídítka, byl rázem namíchán ten nejlepší koktejl pro všechny příznivce magické podívané zvané Road Racing.

Jak jezdit – jízda ve skupině
Skupinová projížďka je jednou z nejkrásnějších věcí, který se dají na motorce zažít. Na několik motorek v řadě za sebou je impozantní pohled. Pokud je ale vyjížďka nekoordinovaná, může se taky proměnit v noční můru. Držte se našich rad a budete v pohodě.

Co to máme v tlapách
Časy se mění. Pryč jsou ty doby, kdy jste našeho šéfredaktora Karla potkali pouze v závodní kombinéze a našeho dvorního stylaře Somika v čoprařském oblečku. První zmiňovaný vám tentokrát něco vypoví o turistické textilní bundě a druhý pak překvapivě o závodnických rukavicích... Mimochodem – při porovnání velikostí bychom řekli, že na oba výrobky bylo spotřebováno zhruba stejně materiálu :)

MH Exclusive – Nitro OlympX
Řeknu to jednoduše několika údaji – 1/4míle s pevným startem za 4.839 sekundy s cílovou rychlostí 492,2 km/h. To prostě chcete vidět! A nejlepší jízda Thomase Nataase byla jen třešničkou na úžasném dortu Nitro OlympX Games 2011.

Přestavba – Social Café
Pojďme se bavit o tom, jak na krásnou stavbu nepotřebujete statisíce, ale především odhodlání a chuť se učit. Kuba Martínek a jeho kafíčko ze Zephyra jsou toho zářným příkladem.
Jasně, v poslední době zaplavila svět vlna café racerů a nebudu tvrdit, že jsem neviděl hezčí, než je Kubův Zephyr. Jenže on má jednu úžasnou vlastnost, tedy vlastně kombinaci dvou. Levná krásná kafíčka jsem už potkal, ale všechno to byly dvěstěpadesátky a podobné objemy, tedy motorky, na kterých na delší štreky prostě nevyrazíte, tedy pokud vám zůstal ještě nějaký ten pud sebezáchovy.


Ojetina – Suzuki GSX-R1000
Byly to tenkrát časy, kdy o ní každej mluvil. Byly to časy za královny ER jedničky, kdy motorky ještě měly karburátory a nejsložitější elektronikou bylo zapalko a dobíjecí relé…
Byly to vlastně krásný časy, když sis tu svou královnu šteloval vlastníma rukama v garáži. A byly to právě ty časy, kdy někdo v Hamamatsu praštil pěstí do stolu, a kolínkaření už nikdy nebylo jako dřív. Ze vrat samurajské továrny totiž vykoukla GSX-R 1000 a stačilo pár dní na to, aby srazila královnu R1 na kolena. Silnice byla vzhůru nohama: vstřikování, váha, výkon – bez kompromisu. Psal se rok 1998 a se vstřikem přišla GSX-R750, tatáž vychytávka pro litr už na sebe tedy nemohla nechat dlouho čekat.

Adventura – 2. Díl
Zlatý trojúhelník. Toto jméno zní tajemně i nebezpečně zároveň. Ve skutečnosti je to několik kilometrů čtverečných velká oblast v trojúhelníku tří zemí – mezi Thajskem, Laosem a Barmou – a vyrábí se zde ¾ opia pro celosvětový trh. A přesně do těchto míst vedla druhá část naší cesty po jihovýchodní Asii...

Rozhovor – Martin Krátký
Když potkáte tohohle kudrnatýho kluka, asi byste neřekli, že je to náš nejlepší stuntrider. Takovej obyčejnej kluk. Co ale dokáže s motorkou, to je elektrizující zážitek.
Kdo už Martina v akci někdy viděl, bude znovu a znovu překvapen. Kdo ještě neměl to štěstí, tomu spadne brada nadobro. Tenhle skromnej kluk naprosto popírá fyzikální zákony a dokazuje, že talent a píle jsou stále víc než halda peněz a protekce.
I když... On těch peněz Martin doopravdy moc nemá, takže dnes se budeme bavit i o sportu, kde hmotné zabezpečení stále ještě není tím nejdůležitějším. A zároveň berte tohle povídání i jako takový malý návod. Protože pokud si za něčím skutečně jdete a dáte tomu všechno, může to být nakonec hodně, ale opravdu hodně dobrý – což záhy uvidíte!!!

Jak jezdit – Stuntriding
Martin se s námi podělil i o pár užitečných rad z ježdění. Pokud tedy chcete jezdit jako on, začněte cvičit následující:
Rozjeďte motorku na jedničku kolem 30–40 km/h. Máte prakticky tři způsoby, jak ji dostat nahoru: buď spojkou (podle nás nejlepší způsob), plynem (když máte silnou motorku), nebo tzv. vypláchnutím.

Tuning – Yamaha MT-03
Máme pro vás zcela ojedinělou záležitost – tenhle vyvoněný prototyp Yamahy MT-03 může jít do výroby, pokud o něj bude dostatečný zájem. Je to čistě na vás a to je věc v dnešní době zcela nevídaná…
Máme v redakci takovej malej seznam nedoceněných motorek. Motorek, který jsou vážně dobrý, ale nenašly si cestu k zákazníkovi. A Yamaha MT-03 do tohohle seznamu patří. Po pravdě – nechápeme proč. Vypadá opravdu funky, výborně jezdí a ještě je za slušnou cenu. Možná za to může doba, která nahrává spíš nabušeným supermotardům, ale my máme trochu jiný názor. S MTčkem může být stejná legrace jako s mnohem dražšíma mašinama a hned vám taky řekneme proč. Tady je krátká rekapitulace…

Girlhouse
Ahoj bandičko,
dneska to bude trochu seznamka. Ale nebojte, žádný házení do kupy s chlapama tu probíhat nebude, budem se seznamovat s novými možnostmi. Představím vám Hondu CB 1000R očima holky, která se do ní zakoukala. Nechci tu řešit parametry, ale pocit při jízdě na něčem tak odlišným, než jsem jezdila doteď.
Motohouse (CZ i SK) 10/2011
v prodeji od pondělí 12. září 2011
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist