yamaha_demo_tour




Motohouse 9/2008

Před začátkem letošního testovacího roku jsme si udělali takovou malou statistiku a do ní jsme se rozhodli vyplňovat ledaccos, například i údaje o ujetých kilometrech na všech předváděcích motorkách. A přesně v polovině prázdnin, tedy právě v okamžiku kdy se nám všem přetočily číslovky najetých km přes 20 000 hranici, jsme vyprodukovali i tenhle sluníčkem zalitý Motohouse. Takže si na nás udělejte čas i vy, něco si přečtěte, třeba se i pobavte a snad bude zas všichno fajn…

Moto Morini Corsaro Avio
Mezi testováním záplavy nepochybně skvělých, ale někdy tak trochu bezduchých japonských motorek se mi naskytla příležitost se pár dní svézt na motorce, na kterou jsem byl dlouho moc zvědavej. Obstojný počasí a přede mnou víkend se starostmi rovnými nule. Jediné, na co jsem se musel soustředit, bylo to, kterými silnicemi, jakou rychlostí a jak daleko pojedu. Trochu ospalé letní slunce ohřívá silnice, ale ještě není tak silné, aby vám přiškvařilo kombinézu a zatemnilo mozek pařící se v helmě. Prostě ideální počasí. Pode mnou měkce duní velký, krátkozdvihový dvouválec s neskutečně velkou kompresí. Strach? Ani nápad, v tu chvíli si uvědomuju, že mi vlastně nic nechybí a hlavu mám čistou jak po desetihodinové exkurzi ve vinným sklípku…

KTM 690 SMC

Tahle mašina nás vzala hned při prvním prolistování prospektu. Agresivní tvary, ta správná barva, a navíc se fabrika chlubila hodně ostrým jednoválcem. Měla prostě všechno, co si pojančená redakce Motohousu může od motorky přát. Proto jsme co nejdřív žhavili linky do bratislavské centrály KTM a žebrali tam o klíčky k tomuhle stroji. A protože je Miro fajn chlápek, tak naše prosby vyslyšel. „Jendo, všeho nech, jedem na Vrbovku pro esemcéčko,“ prostě to nešlo vydržet. Karda byl ve svým nadšení trochu opatrnější, přece jenom je to už vyklidněnější pán, kterýho tyhle motorky „na kravení“ moc neberou. Jaký bylo ale moje překvapení, když mi večer volal: „Hele, je to hroznej blázinec, ale líbí se mi to. Jede to jako splašená sviňa…“

Krásky z Mandello del Lario
Historie značky Moto Guzzi se začala psát v roce 1920, když konstruktér Carlo Guzzi postavil s pomocí kováře Rapamontiho první motorku. Na začátku roku 1921 se k němu přidal Giorgio Parodi a za jeho pomoci (tedy spíše kapitálu jeho otce) založili v Mandello del Lario firmu Moto Guzzi. Carlo Guzzi nebyl žádný troškař a hned od začátku vsadil vše na jednu kartu – se svými dvěma jedinými doposud postavenými stroji se zúčastnil závodu Milán–Neapol, úspěch nebyl nijak valný, ale zkušenost dobrá. Ale již zanedlouho poté se do sedla Moto Guzzi posadil Gino Finzi a nebál se rovnou vyhrát závod Targa Florio na Sicílii, v té době jeden z nejtěžších závodů na světě. Tím se začala psát úspěšná závodní éra značky.

MH Exklusive Polaris 2009
Spring Creek - z fabriky do hotelu, pokus o spánek, který se kvůli časovému posunu příliš nedaří, a ráno autobusem na trať ve Spring Creek. Ta patří k nejvýznamnějším motokrosovým mekám ve státech a je to tu znát. Několik tratí různých obtížností doplňuje množství endurových tras v okolních lesích. To všechno nám má být po následující tři dny k dispozici. Na místě je několik kamionů, ale nikde žádná čtyřkolka. Jasně, všechno to před námi pečlivě schovali a představení bude show. Takže nejdřív do press roomu, kde nám šéfové jednotlivých produktových skupin představují svoje novinky

Race trip – Supersport Honda CBR600RR
Začalo to úplně nevinně krátkou návštěvou u Hradečáků v KL Intermotu. Jezdíme k nim trápit motorky na brzdě, a co čert nechtěl – jen tak ze srandy jsme Josku Kubíčka naťukli, že by nás mohl nechat svízt na tý jejich motorce „ze světa“. A ti borci nám ji fakt půjčili. Sice jenom na pět kol, ale je to holt mega drahá technika a nějaký zbytečný oplendávání prostě stojí ranec. Celá ta paráda se uskutečnila v Brně při Honda dni. Nejdřív si dávám jednu sešnu na normálním Cebru, abych pak mohl líp nasát rozdíly se závoďákem. O „ereru“ jsme v Motohousu popsali už pěkných pár stránek, takže to vezmeme jenom hopem. Podle nás je tohle absolutní ideál pro člověka, který chce jezdit jak na silnici, tak i na závodní trati. CBR je oproti ostatním šestkám (ať se vám to líbí, nebo ne) opravdovej kompromis. Není tak vyhraněná jako R6, a to z ní dělá tuze žádoucí strojek. A když k tomu ve fabrice přihodili ještě tuhle suprovní verzi v barvách Hanspree, tak to už musí za srdíčko chytit fakt každýho. Ona Honda vůbec tyhle racing srandičky umí, to se holt klukům musí nechat

Kawasaki 1400GTR vs. Yamaha FJR1300
Proplétáme se směrem k ruzyňskému letišti a já si zkouším vybavit dobu, kdy jsme dělali katalog na letošní rok a zkoumali jsme, co bude na FJR1300 pro letošek nového: Hodně se mluvilo o změně charakteristiky dávkování plynu. Z progresivní křivky se mělo přejít víc na lineární. Řidič by tím měl dosáhnout většího přehledu při zrychlování a při předjíždění by mělo ubýt slepých míst... Jestli se to dá takhle popsat. Ona totiž ta pohonná turbína, co máme teď mezi nohama, táhne jak tři pivovarští volci. A vůbec, co tady víc řešit? Moc se mi to líbí. Stačí úplný pidipřidání plynu a už to jede, bez odporu a hezky.
Líbí se mi to. V hlavě si postupně nastavuju melodii včerejšího večera, ještěrčí tanec od Doors, a tiše si pobrukuju pod hledím (tohle dělají skoro všichni dálkoplazové). Vyrážíme z Prahy. Tiše a pohodlně usazení za masivní řidítka tuze veliký cestovní motorky. Mám dojem, že teď bych byl schopnej dojet na jeden zátah až k Atlantiku, ale už před Kladnem na mě řve kontrolka: „Ty kluku jeden ušatej, já doopravdy potřebuju benzin!“

Yamaha XV1900 Midnight Star
A tak, když už jsem se všem snad dostatečně omluvil, je zapotřebí asi taky začít něco pořádného dělat, věnovat se třeba i samotnému testování. A hned na začátku se dopustím takového malého (ale důležitého a zásadního) prohlášení: „XV1900A Midnight Star si klidně kupte, jezděte na ní a milujte ji – jen proboha, na tuhle motorku nikdy nepřesedejte ze sedla nějaký (jakýkoli) jiný mašiny!!! Protože, to je potom jasná koleda o průser a pořádný problémy. Léty najetý poloměry zatáček pro XV neplatí, při oblouku v sebemenší (či sebevětší) rychlosti je všechno jinak, než jak to máte doposavad zažitý. Taková motorka s takovými rozměry jednoduše potřebuje jiný styl, návyky i dovednosti. Proto tedy ano – ale jen jako jediný motocykl do chalupy! Rozumíme si?“

ČTYŘKOLKY - speciál
Zkusili jsme to již loni a mělo to příznivý ohlas. Takže jsme tady s těmi čtyřkolovými potvůrkami zas a vám doporučujeme se na to podívat. Jezdí jich po našich luzích a hájích stále větší množství, tak je přeci potřeba se v tom přeci začít orientovat!

Yuki CSR125
Pravdou je, že supersportovní motorky nejsou na naše silnice příliš vhodné, a mluvíme-li o stopětadvacítkách, ve kterých většinu produkce pokrývají 4taktní motory, je situace ještě strašnější. Čínští výrobci to vědí, a tak se moc o kapotované stroje nezajímají, na rozdíl od velmi populární třídy streetů, která je nejen výrobně jednodušší a levnější, ale také univerzálnější. Za vším stojí vývoj, a pokud něco děláte dlouho a máte snahu, tak se zlepšení určitě dostaví. Čínské motorky jsou toho jasným důkazem. Pokrok, kterým prošly za poslední tři roky, je velice radikální a perfektně jej demonstruje Yuki CSR

OJETINA
Yamaha V-MAX 1200 - A teď si představte, že do téhle šílené doby přinesla Yamaha V-Max. Skoro tři sta kilogramů váhy a čtyřválcové véčko uvnitř mohutného trubkového rámu. Vysloveně z toho jde strach a vůbec se to nedá popsat někomu, kdo si nikdy na tuhle motorku nesedl. Fakt boží zážitek.Výhled z motorky jak z klasických Yamaha chopperů. Řídítka, ovládací komponenty, rychloměr, to znal už lecjaký majitel Viraga – jenže pak přijde ta změna. Nastartujete. Z motoru si do dvou mohutných koncovek výfuku zhluboka oddechne zlá, hodně koňová saň a doposud nadšený stoupenec easy rideru pochopí, že tady právě končí veškerá pozemsky nudná sranda. Na kapličce nad důmyslným krytem vzduchového fitru (jo, to není nádrž, ta je mezi nohama) se nervózně houpe ručička otáčkoměru, motor si i na pouhý volnoběh bere benzin tak, jako by tam padal pouze přes klasický vodní přepad

Srovnávací test Anglie
Adventure Bikes, tak oblíbené a cool – teď snad ještě víc než kdy předtím. Mašiny označované jako adventure jsou právě teď opravdu v kurzu – hlavně díky své univerzálnosti. Nové Stelvio od Moto Guzzi a kariéristka F 800 GS od BMW se pouštějí do souboje s upraveným BMW R 1200 GS a dokonalým KTM Adventure. Vítěz může být samozřejmě poutze jeden, to je snad všem, kdo čtou tyto testy, jasné…

Jak brzdit
Co může být lepšího než praktická škola za řídítky motorky. Pokud jste si právě pořídili nový stroj anebo pokud chcete jednoduše znát limity své stávající motorky, není nic jednoduššího než vzít mašinu a jít si to všechno v klidu vyzkoušet někam mimo provoz na letiště. A vyplatí se to, poznat limity. Pravda, povětšinou betonové povrchy venkovských letišťátek nebývají vzorem rovnosti, ale tím líp, alespoň si dokážete představit i horší podmínky, než jaké vás čekají na skutečných silnicích (no, i když...).

ADVENTURA
S Varanem jižní Evropou - Proč Chorvatsko a okolní státy? Chtěli jsme jednoduše moře a teplo, upřímně řečeno, šlo především o nízké náklady. Proč Varadero? Nikdy jsem tuhle motorku moc neuznával a nebyla lepší příležitost na upevnění nebo změnu názoru než dva týdny intenzivního užívání. Dnes, po návratu domů, nelituji ani jedné volby... Původně to měl být krátký článek na čtyři strany, ale nějak jsem se, plný dojmů, rozepsal, takže z toho budou dva díly adventury. Doufám, že se budete bavit.

Přestavba
Malá slečna dynamit… Moje snaha ukázat vám v rubrice přestavba pokud možno vždy něco jiného jde tentokrát stranou. Minule cafe racer, dnes také. Odpusť mi to, milý čtenáři, mám k tomu své důvody. Za prvé mi přišlo docela zajímavé porovnat, jak se to staví z Ducati a jak z Harleye, a za druhé jsem z téhle novinky tak unesen, že vám ji prostě musím naservírovat ještě za čerstva. ACE Cafe London, kultovní bikerské místo, píše svou historii už od roku 1938. Tady se potkávali rockeři, poslouchali rokenrol a na rovné ulici před „kafem“ se pokoušeli o maximální rychlosti svých strojů. Od roku 1994 je s tímto místem neodmyslitelně spojeno jméno Marka Wilsmorea. Další jméno, Nick Gale, není milovníkům customů také neznámé, pár vavřínů už po Evropě posbíral. A právě tihle dva pánové k sobě přivzali ještě George Tsuchnikase (další z ACE Cafe) a založili léta Páně 2007 Stonebridge Motor Company. Jejich prvním výtvorem je ACE Cafe Racer

SPECIAL Opravy a servis
Takže máme rozbitou motorku a odmontované plasty. Prvním krokem by vždy mělo být jejich důkladné očištění a odmaštění, potom následuje kontrola, při které se zjistí rozsah poškození. Největší pozornost si zaslouží namáhaná místa, jako jsou úchyty, spoje apod. Past číhá v tom, že některé praskliny nemusí být na první pohled vidět, ale po nalakování „vylezou“ na povrch a vy můžete začít znova. Tyto vlásečnicové praskliny se svařují například horkým vzduchem nebo ultrazvukem. Svařování kapot ale svěřte člověku, který tomu opravdu rozumí, protože svařování doma na koleni se v tomhle případě nevyplácí. Plast můžete přehřát, ten se pak zvlní a náprava je velmi pracná a ne vždycky se podaří. V některých případech je lepší sáhnout po kompletně novém plastu, protože jeho oprava je časově náročná, nebo dokonce nemožná. My jsme v případě naší Z1000 její velkou část opravili, ale některé díly chyběly úplně

SUPERBIKE letošní Brno
Brněnský závod superbiků – balzám na dušičky všech motocyklových fanoušků! Psát nějaký raport ze závodu, bezmála měsíc po jeho odjetí, to je vždycky taková vachrlatá věc. A taky mi dá pokaždý zabrat, aby se mi to podařilo alespoň trochu vzít „za jiný konec“. Vždyť vše už bylo řečeno a beztak (jak tedy pevně věříme) tyhle skvělý závody drtivá část z vás stejně viděla na vlastní kukadla... Takže jakápak s tím štrapáce! No, nic. Jak už jste asi pochopili, průjezdy kolo od kola vám tu asi recitovat nebudu. Spíš bych se na to dneska vrhnul tak, že si vypakuju z mozkovny ty úplně největší zážitky, který mi tohle WSBK v Brně přineslo, a pokusím se vám je zprostředkovat. Třeba budete s některými z nich souhlasit... Třeba se tím vylepší i vaše osobní vzpomínka.

PŘED ČESKOU Grand Prix…
Všechno potřebné, co potřebujete vědět, pokud se rozhodnote vyrazit na závody královské třídy do Brna. A tak schválně… Superbiky poslaly čas na kolo na novém povrchu pod 1:59!!!Co myslíte, kam se asi dostanou GíPíčka... A my se rozhodli se pozastavit v boxu u každeho pilota.

Rozpálený Most
Je to možná divné, ale po mnoha letech se v Mostě letos jede pouze jeden motocyklovej závod. Po zrušení Evropy z důvodu nezájmu jezdců jsme se tak mohli těšit pouze na alpe-adrii, která k nám opět přinesla i republikový šampionát. Byl to třetí díl, ale v letošním krátkém kalendáři zlomil mistrák do druhé poloviny


+ samozřejmě všechny klasické rubriky – aktuality, listárna, Girlhouse, rozhovor s modelkou, fotoseriál…
Motohouse 7–8/2008 v prodeji od pátku 8.8.2008
* cena 99 Kč
* roční předplatné 750 Kč
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist