globalmoto_duben_nolan




Motohouse 5/2010

„Co je na tomto Motohouse jiné a netradiční?“ Prošli jsme poctivě stránku za stránkou a došlo nám, že tentokrát to bude hodně moc o novinkách, o tom nežhavějším železe určeném pro nadcházející sezony! Je nám velkou ctí, že vám můžeme jako první v ČR zprostředkovat jezdecké dojmy z nové Multistrady, velké GSX1250F či tolik očekávané dvanáctistovky VFR! Navíc na titulní straně je nečekaně dobrý Haryk a jako hlavní anglický test porovnání tří nejbrutálnějších mega-naháčů současnosti... Už to začalo, tak do toho pojeďte s námi!

První CZ test

Ducati Multistrada 1200

Co je na nové Multistradě nejzajímavější? Umí se stisknutím čudlíčku převtělovat ve 4 stroje různého charakteru. Pokud zrovna nesignalizujete blinkrem, slouží jeho vypínací tlačítko na levé rukojeti jako volič mezi 4 módy: Sport, Touring, Urban a Enduro. A tím posledním bych začal. Přestože postavou se MTS asi nejvíce blíží (štíhlému) cestovnímu enduru, k jejím terénním schopnostem panuje jistá skepse. Ducati v terénu, kdo to kdy slyšel? Před pár lety by to bylo stejné sci-fi, jako kdyby se Ducati pustila do čoprů.

První CZ test

Test Suzuki GSX1250FA

Suzuki GSX1250F rozhodně není čistokrevný dálkový polykač kilometrů. Ve své základní verzi je to spíš velmi dobře fungující a nenáročný sporttourer se silným motorem, se standardním podvozkem a s průměrným vybavením. Až vlastně s příplatkovými kufry a cestovními vychytávkami dostává opravdový smysl. I tak je pořád malinko jinde, než jsou velké cesťáky konkurence, ale pro Suzuki výrazně hraje streetový rodokmen a výsledná cena. Podle mého názoru může být pro spoustu jezdců hodně zajímavou a univerzální alternativou.

FIRST RIDE

Honda VFR1200F

Jednoduše jsme se zařekli, že i když se už v řadě konkurenčních časáků objevilo nespočet převzatých testů téhle motorky, bylo pro nás nové VéeFeRko natolik zásadní záležitostí, že jsme nechtěli opisovat něčí rozumy. Chtěli jsme získat vlastní pohled, dát vám vlastní doporučení.
A proč nám na tom tolik záleželo? Alespoň ze své pozice (tedy jako autora tohoto článku) mohu potvrdit, že pro mě je tahle motorka opravdický kult. Že ji mám v srdci. Když jsem zkraje devadesátých let přemýšlel o svém prvním „Japonci“, byl pro mě stroj s jednoramenným závěsem zadního kolo doslova modlou, a kdykoli jsme přijeli na sraz a bylo tam nějaký VéeFeRko, nemohl jsem od něj odrhnout oči.

KTM Freeride

Do elektrických motorek se vrhli dokonce i výrobci, u kterých bychom to rozhodně nečekali. KTM, která jako poslední drží naživu vývoj dvoutaktů, představila projekt Freeride. Tak tady ho máte!
První motorku bez emisí představila KTM už v říjnu 2008 a teď je před námi tak trochu druhá generace, která už má hodně blízko do sériové výroby. Mluví se dokonce o tom, že by se tyhle motorky mohly dostat do produkce už během jediného roku – na jaře 2011. Všechny samozřejmě okamžitě napadne, že jejich cena bude drobátko někde jinde, ale omyl. KTM se nechala slyšet, že cena půjde pod 10 tisíc eur, takže žádný propastný rozdíl oproti spalovacímu motoru se nekoná. A to nejen v ceně – dokonce i v poměru výkonu a hmotnosti jsou obě motorky srovnatelné. To by přece nebyla KTM, kdyby jejich sériová motorka nebyla „ready to race“.

Hyper nakeds

Jedním z nejdůležitějších faktorů jízdy na motocyklu je pocit úžasné akcelerace. |Čím větší motor, tím větší je to nášup. A hlavně, když k tomu přidáte ještě několik stovek kilogramů hmoty kolem vás, nemůžete z toho vylézt jinak, než že budete mít na zádech husinu. Pojďte tedy s námi zadržet dech a vylezme si na tři největší naháče, které kdy brázdily silnice „britského“ kontinentu.

TRIUMPH ROCKET III ROADSTER
*max. rychlost 199,5 km/h
*výkon 123 bhp
*váha 367 kg

BMW K 1300 R
*max. rychlost 276 km/h
*výkon 158 bhp
*váha 243 kg

Suzuki B-King
*max. rychlost 246 km/h
*výkon 168 bhp
*váha 255 kg

PŘEDSTAVENÍ: Novinky Yamaha 2010

Japonská fabrika Yamaha přišla na začátku letošního roku se dvěma novinkami. Pojďme si je v rychlosti představit, ať víme, s čím letos „ladičky“ potrápí svou konkurenci...
Yamaha FZ8
Konec šestistovkových naháčů? Bude tahle nenápadná novinka znamenat skutečnou revoluci?
Historie modelu FZ se začala psát roku 1985, kdy pod označením FZ 750 vyjel sportovní bajk s předním světlem z autobusu. Zajímavostí je, že se nabízel v celo- nebo polokapotované verzi a výkon motoru byl 106 koní! (To je náhodička...) Výroba skončila na začátku 90 let.
Yamaha XT1200Z Super Ténéré
Pokud se mezi sebou motorkáři baví o dobrodružném cestování, většinou myslí na legendární Dakar a s ním spojená velká cestovní endura. Pravda, ty dnešní jsou spíš „cestovní“ než „endura“, přesto se terénu obávají méně než jejich majitelé.

TÉMA PNEU: Trefa do černýho

Tahle nová guma od Dunlopu to nebude mít lehký. Pustila se totiž do segmentu, kde je to dobrými pryžemi pořádně našlapaný. Ale vydržte, protože tohle bude fakticky dobrý.
Na vodě na Yamaze R1:
*Bridgestone BT-016lehce klouže na předku, raději se vůbec nedotýkám brzdy
*Michelin Power Pure – po chvíli v zatáčkách mizí nervozita
*Dunlop SportSmart má na výjezdu ve smyku nejlepší grip, zajíždím nejlepší čas
Na suchu na Suzuki GSX-R1000:
*Michelin Power Pure jsou zklamáním, motorka trpí vysokofrekvenčními vibracemi
*Bridgestone BT-016 fungují skvěle, cítím jen drobné nepřesnosti v náklonech
*Dunlop SportSmart – pořadatel testu věděl, proč povolil přímé porovnání, jejich guma ostatní poráží i na suchu

TEST Harley-Davidson XR1200X

Trefili to... Zapomeňte na všechno, co jste si až dosud mysleli o Harlejích! Všechno je jinak. Tohle je úplně jiná liga. It´s not a chopper, baby.
Nestává se mi to moc často, většinou potřebuju pro nadšení z motorky ujet pár kilometrů, ale tady to bylo hned. Po dvou zatáčkách a jedné dlouhé rovince „házim kuknu“ na Carlose a směju se tomu, jak doposud ohrnoval nos: „Hele, je to v pohodě, doladili to, je to ono!“. Zcela jasně si totiž vzpomínám na pocit částečného zklamání při loňském testu XR1200 a na ty věci, které ho způsobily.
Prvně jsem si u XR1200 stěžoval na divný, příliš vzpřímený posaz, díky kterému nebyla perfektní odezva od předního kola. Xko má sedlo posazené o 3 cm výš a nižší řidítka trochu víc ohnutá dopředu, takže posaz je perfektní. „Cítím, dědečku, já to cítím!“ Druhým negativním faktorem předešlé verze byla měkčí a hlavně nenastavitelná přední vidlice. U XR1200X mi natvrdo nastavený a skvěle komunikující podvozek přišel tak dobrý, že jsem se zpočátku ani nepodíval, co to je zač.

TEST Kawasaki VN1700 Voyager

Taky jsem si neuměl představit, že by Japonci vyrobili křižník silnic po americku. Nebudeme si nic nalhávat. Čopry, cruisery a všechny jejich odnože vymysleli v Americe už v době, kdy měl zbytek světa dojem, že s motorkou se dá jezdit jen na okruhu nebo na ryby. A tak je dodnes USA tím nejdůležitějším trhem, kam podobné motorky směřují. Ne že by třeba v Evropě byla o čopry nouze, ale poměr oproti ostatním typům motorek je absolutně nesrovnatelný s tím, co se vidí na silnicích mezi New Yorkem a San Franciskem.
A právě tohle je taková motorka. Je to vlastně cruiser nastrojený do cestovního kabátu a upravený pro polykání nekonečných a většinou rovných mil amerických routes. A není žádným tajemstvím, že většina produkce VN1700 Voyagera poputuje na severoamerický kontinent. Podle Kawasaki budeme my v Evropě pouze paběrkovat. Upřímně, ani se nedivím, tohle není motorka pro nás.

Skútr

Yamaha patří mezi výrobce, kterým skútry opravdu jdou. Konkrétně jejich T-MAXe považujeme za úplně nejlepšího maxiskútra, kterýho si můžete koupit. Je to totiž jediný skútr, o kterým se dá v klidu napsat, že jezdí tak dobře jako sportovní motorka. A to je pořádná pochvala! Už loni se nám líbil X-MAX 250, protože se v jízdních vlastnostech hodně podobal velkýmu T-MAXu. Stabilita, ochota do zatáček a velmi slušnej motor – to byly jeho hlavní devízy. Teď ale přijíždí novej model, kterej bude chtít na jeho úspěch navázat.
Pod kapotou (teda sedlem) se nic nezměnilo, nebylo proč. Pořád má ten šťavnatej jednoválec o objemu 249 cm3 s 15 kW a hlavně 21 Nm, který skútru dávají skvělou dynamiku. Maxík se dokáže parádně odpíchnout od semaforu, takže nikde nebudete překážet. Stovka je tam za pár vteřin a na tacháči se může objevit i 140 km/h, což už je slušnej kalup. Vysoká maximálka znamená, že Maxe můžete klidně vzít i na delší projížďku a nemusíte ho používat výhradně po městě.

SPORT – přírodní okruhy

Zraky motocyklových fanoušků se obracejí zpět ke klasickým silničním závodům. A dá se říct, že je to směr, který má hlavu a patu!
Zažili jsme si to asi už všichni. Přijeli jsme prvně do Hořic na legendární závod 300 zatáček Gustava Havla, postavili se vedle trati, a když se kolem nás prohnala ta třicítka bláznů na litrových motorkách, přejel nám po zádech mráz. Byly to jen nepatrné zlomky vteřiny, ale v mozku už navždycky zůstala ta chvilka úžasu a nevyslovitelné: „No, to snad ani nemůže být pravda...
Fascinace motocyklovými závody v ulicích měst ale není novinka, na kterou by přišla až naše generace. Kdepak. Závody ve všech možných koutech a v těch nejneuvěřitelnějších uličkách se tu jezdily už za první republiky a třeba v padesátých letech nebyl problém, aby se silniční motocyklový závod jel o víkendu na 5 různých místech a třeba hned v několika objemových kubaturách.

SPORT - závod

První závod v sezoně je vždycky svátek. A pro nás, fanoušky, jeden z nejočekávanějších dní v roce. Tak tedy pojďme a připojme se...
Víkend zalitý umělým petrolejářským sluncem přinesl světlo do nejtemnějších komnat našeho netrpělivého očekávání. Neznámem zahalené slůvko Moto2 dostalo poprvé jasnou podobu a všichni už teď víme, že to budou „ale sakra“ dobrý závody! Když po startu vyjel houf těch 41 divočáků do prvních metrů závodu, bylo to, jako když se začnou rojit divoké včely. Velkolepé, strhující...
... a vzbudilo hned respekt. I tomu nejposlednějšímu divákovi totiž hned od prvních metrů došlo, že hranice mezi úspěchem a propadákem bude v tomto balíku daleko těsnější, než jsme byli zvyklí. Vyrovnat se s tak nabitou konkurencí nebude lehké, což bezesporu od prvních metrů pochopili i oba naši kluci. V tomhle chumlu zakufrujete, ani nevíte jak.

SPORT - Profil

Leon Haslam

Koukalo se na něj jako na protekčního klučíčka. Naskočil v osmnácti do elitních pětistovek – a neuspěl. Padnul na hubu a musel zpět... vlastně až na samotný začátek.
Po loňské sezoně
»Když jsem byl malý, rozhodoval jsem se mezi golfem a motorkami. No, mašiny mi byly nakonec bližší, ale když jsem loni viděl ty ohromné finanční potíže v týmu Johana Sigefelta, tak jsem si nejednou řekl, jestli jsem kdysi neměl zůstat na tom zeleném hřišti.
Jenomže, všechno zlé je k něčemu dobré. Loňský rok mi otevřel cestu do MS Superbiků a na Hondě se mi podařilo i pár moc hezkých výsledků, včetně 4 pódií a fantastického víkendu v Assenu. No, a to pomohlo tomu, že jsem se letos dostal do fabrickýho týmu Suzuki, u kterého vidím potenciál, můžeme uspět.

SPORT – Superbike

V portugalském Portimãu jsme měli čas na rozhovor s Milošem Čihákem. A téma bylo jasné – spojí se nakonec dva největší motocyklové šampionáty světa? A jak to bude s okruhovými závody dál?
Hlas Miloše Čiháka znáte asi všichni. Ano, tenhle „Milda“ je známým TV komentátorem motocyklových závodů, ale zároveň to je i pozoruhodně čiperný chlápek, který je například koordinátorem jednoho z největších českých motocyklových týmů, trenérem Lukáše Peška a sám v neposlední řadě i donedávna aktivním okruhovým závodníkem. Kdo jiný by tedy měl vidět do zákulisí motosportu líp než on? V Portugalsku bylo z našeho krátkého povídání poměrně nevšední posezení, které jsem se nakonec rozhodl zveřejnit. A proč? No protože mě baví, jak tyhle nepříliš všední názory razí i někdo jiný než já...

OLEJE Speciál

Kdo maže, ten jede. Náš dlouhodobý test Yamahy FZ1 Fazer vstoupí do třetího roku trvání a my jsme si prubli, jaké to je být zákazníkem běžného předsezonního servisu...
Mazání, oleje, to je hlavní náplní tohoto speciálu, a tomu se také budeme věnovat při popisu několika základních úkonů, ze kterých byste měli motorce před začátkem sezony dopřát co nejvíc. Rady to jsou jednoduché, povětšinou obrázkové, a vy se tak můžete na vlastní oči přesvědčit, že na tom nic není.
Oleje a maziva používejte v množství a specifikaci, jakou udává výrobce ve svých servisních manuálech, a nemůžete nic pokazit. A dobrý pocit z toho, že jste pro „tu svou“ něco udělali, ten je k nezaplacení.

PŘESTAVBA – SE Service Harrier


Švéd Stellan Egeland asi nebude úplně normální chlapík. Před sestrojením téhle kreace musel mít několik dost divokých snů.
Jméno jeho firmy SE Service není ve světě customů žádnou novinkou, velice úspěšné jsou jeho stroje v sériích AMD (oficiální mistrovství světa a Evropy v přestavbách). V roce 2007 se mu dokonce podařilo s nádherným retrobikem Hulster 8 Valve v mistrovství světa zvítězit. A to není rozhodně málo. Také Harrieru se dařilo, vloni si odvezl z AMD World Championship Of Custom Bike Building čtvrté místo v kategorii Freestyle.
A rozhodně si to zasloužil. Egeland totiž prvním strojem ze série „Modern customs“ zbořil vše, co bylo v motocyklovém designu zaběhlé, tvary připomínají spíš letadlo nebo stavební stroje. Většinu dílů má na svědomí sám Stellan, značná část motocyklu je vyrobena z hliníku a karbonu.

Adventura - Skotsko

„… a uprostřed zatáčky najednou ležel dřevěný trám. Takhle se na skotských silnicích upozorňuje na „přechod pro ovce“. Vzal jsem za brzdy, a to přesně ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že silnice je pokrytá čerstvou ovčí mrvou – a moje Suzuki GT550 se po té kaši začala klouzat. Za mnou na motorce seděla moje starší sestra Erika. Byla to právě ona, kdo mě na nápad vyrazit do Skotska přivedl.“
„... tenkrát jsme slyšeli, že v těch končinách hodně prší, a tak jsme do svého starého vojenského bavlněného báglu napakovali dvě sady pláštěnek. Vešlo se tam i všechno ostatní, co jsme na cestu potřebovali: foťák, oblečení, stan a dva spacáky. Navíc jsem byl majitelem tankvaku a byl jsem na to patřičně hrdý – byl to Harro Elefantenboy (německá klasika), jediný, který byl před třiceti lety k dostání. Když jsem ze své Suzy chtěl dostat pořádný tempo, znamenalo to kolem 50 km/h.“

FLASHBACK - Zaniklé značky

Ekonomická krize – spojení, které je v poslední době skloňováno ve všech pádech. Bohužel se tento fenomén dotkl také světa motorek – po první zavřené továrně, americkém Buellu, padl černý Petr také do Francie a pohřbil značku Voxan. Současný malér ale není rozhodně prvním, který pohřbíval motocyklové továrny. Mrtvých značek jsou stovky. Koukněme stručně na historii některých z nich.
Téma první - Velká hospodářská krize...V roce 1929 přišel nejprve pozvolný pád cen akcií, a protože byl propad trvalý, došlo k masivnímu rozprodávání, a tím i rapidnímu snížení cen. To bylo velkou ranou pro americkou ekonomiku, která se následně rozšířila na většinu kapitalistických ekonomik světa. Krize v krátké době způsobila prudký nárůst nezaměstnanosti a pokles produkce, který se samozřejmě dotkl i továren na výrobu motocyklů.

VÝSTAVA - Brno

Jeden velký otazník, tak by se dalo mluvit o prvním ročníku brněnského veletrhu Motosalon 2010. Někteří tápali, někteří vynechali, ale většina nakonec přece jen přijela. Jak to dopadlo?
To, co se odehrálo na české motocyklové scéně hned při startu letošní sezony, se nedá nazvat jinak než jako čecháčkovská přiblblost...
Tedy alespoň viděno pohledem běžného motorkáře. Otázky byly logické a bylo je slyšet odevšad: „Proč probíhají dvě výstavy ve stejném termínu? Proč se musím rozhodovat, kam pojedu? Proč už Incheba neohlásila konec a snaží se nadále držet všemožným způsobem pražskou výstavu při životě? Jak by se jí to dařilo bez přítomnosti Bohemia Customu? Přijedou do Brna vůbec lidi?“ A další a další otazníky běhaly hlavou všem, a to i v okamžicích, kdy jsme poprvé vstupovali do pavilonu P brněnského výstaviště.
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: aktuality, listárna, fotoseriál, tlapy, 4kolky, Girlhouse, technika a jedna rada, jak lépe jezdit, Plakáty Aprilia, Moto Guzzi
Motohouse (CZ i SK) 5/2010 v prodeji od úterý 20.4. 2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK verze roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist