globalmoto_duben_nolan




Motohouse 5/2008

První jarní Motohouse je vždycky radost psát. První jízdní testy, první hodiny strávené na motorkách. Navíc byla v Praze velká výstava, z níž jsme si samozřejmě nemohli odpustit reportáž. K tomu je tu i nová rubrika Real World, která se nám také pro toto číslo řádně zaplnila. Plus trochu toho sportu, včetně úvahy nad další kariérou Valentina Rossiho. Takže to je asi tak v kostce a teď si to pojďme podrobněji rozebrat.

Výstava
Byla veselá, a tak jsme reportáž o tomto magickém holešovickém otevírání motocyklového jara pojali také tak. Nečekejte půdorys vystavovatelských stánků, s úžasným popisem, kde kdo co vystavoval... Naopak se spíš připravte na to, že vám ukážeme, čemu se nám podařilo zasmát a chceme to teď ukázat i vám. Takže ono vlastně „jako vždycky“, slušelo by se napsat :))))


KTM RC8
Mám pořád v živý paměti prezentační video RC8, který továrna šoupla na YouTube. Hustá trať, hustá mlha a do toho týpek na ještě hustějším hranatým bajku. Sedne na to, zapálí gumu a s hrdě zvednutým předkem si dává jednu rovinku za druhou. Pak následuje pár brzdných smyků a krásných zatáček nasnímaných širokým sklem. Prostě bomba. Žádný přicmrndávání, tohle je zábava ve svý nejčistší formě! Mám rád tenhle druh reklamy, podle mě k motorkám patří. KTM je ale asi jediná firma, která se takovýhle agresivní prezentace nebojí. Možná si pamatujete na video se SuperDukem a těma skokama přes přechody, že jo? Tak tohle je podobný…

No, ale co to tady kecám! O reklamě vám povídat nechci. Chci mluvit o motorce. O krásný motorce. O RC8. O neuvěřitelně štiplavým dvouválci, kterej jsme měli možnost ochutnat!

LITRY 2008
Litrovka supersport je mazec. Kolik z nás stojí před těmahle motorkama jak před absolutní svátostí, pročítá donekonečna ty šílený technický data a nenápadně očima hladí každou z nich... Kolik už proběhlo bezesných nocí a kolikrát už byly laskány sexy zaoblené (stěží něco zakrývající) křivky...

Je to kult, možná i tak trochu náboženství. Kdo má takovýho ďábelskýho spojence, ten už nikdy nepozná nic úchvatnějšího. A právě pro ty z vás, kteří se teprve chystáte u dveří téhle rodinky zasalutovat, je tu následující materiál. Společně s klukama na našem webu jsme dali dohromady základní postřehy a přidali jsme k nim zkušenosti z redakčního testování...

A pak už to bude jenom na vás, pro kterou zahoříte, kterou budete milovat! Není nad praktický zkušenosti!

HONDA XL700V Transalp
Jsem jezdec téměř imunní vůči machrovině. A to je pro Transalp jedna z nejdůležitějších vlastností. Jsem zvyklý si na motorku tiše sednout, škrtnout pod motorem startérem, podívat se před sebe a vyrazit. Je mi jedno kam, je mi jedno na jak dlouho a vůbec už úplně je mi šumák, jestli jsem u toho bůhvíjak rychlej. Březen – slovo dalo slovo a kluci v Hondě připravili pro Motohouse nový Transalp. Dlouho nás ale sužuje nepříjemné sněžení, takže se nakonec ani nepovedlo před testem stroj dokonale zajet. A proto mi Petr Hubáček nad novotou vonící motorkou vysvětluje: „Ber to tak, že je to takový první seznámení (test bude ještě v létě a skutečnej). Motorka není úplně zajetá, a tak se podle toho k ní taky chovej. Ale i tak myslím, že budeš spokojenej...“

A já byl. Motorku jsem za víkend přenesl přes nástrahy prvních najetých kilometrů a ve druhém týdnu jsem se jen snažil zapamatovat, jak vlastně funguje. Bylo to moje první letošní pořádnější svezení, a tak jsme si to spolu vyprdlávali absolutně v pohodě.


Kronreif – Trunkenpolz – Mattighofen
KáTéeM, tato tři písmena nevyjadřují nic jiného než jména dvou motocyklových nadšenců a jméno města, kde se tito dva průkopníci rozhodli kopnout krumpáčem do hlíny a postavit fabriku.

A právě kolem hlíny se bude točit většina naší další techniky. Sice se nám už nějaký pátek po silnicích prohání SuperDuke a náš Karel má ještě v koutku úst slinu coby pozůstatek z testování nové superbikové RC8, přesto se pánům z Mattighofenu nedá upřít jejich slabost pro terénní motorky, které dlouhou dobu tvořily v podstatě 100 % výroby KTM.


YAMAHA WR250X
Malé čtyřtaktní WRrrrrrrrr... Musíme uznat, že nás Yamaha mile překvapila, když zainvestovala do vývoje nového motoru a rámu pro enduro a supermoto o objemu 250 cm3. Ptáte se proč? Tohle není kategorie, na kterou by ostatní výrobci kladli důraz, a něco takového na trhu prostě chybí.

Při představení Yamaha zveřejnila několik zajímavých informací. Prodeje motorek na velkém a pro Yamahu důležitém americkém trhu celkově vykazují pokles, ale právě kategorie endur a off-road zažívá boom, a to platí i u nás v Evropě. Dalším důležitým faktorem je, že na trhu je nedostatek strojů, které nevyžadují tak častou údržbu jako ostrá endura, a přitom nejsou ošizeny na dalších komponentech, jako je technika a podvozek. Rekreační off-road jezdci teď mají šanci zajezdit si po lesích a polích bez toho, aby museli každých 500 km měnit olej nebo seřizovat ventily, a nepřijdou o kvalitní techniku.

One Sided Street Fight? Nerovný souboj?

Aprilia SL 750 Shiver
Tahle zbrusu nová mašinka vplula na trh strojů ve střední váze z továrny, která má v rodokmenu malý závodní dvoutakt i litrový V-twin. Motor a rám, které jsou sestrojené od píky, plyn v elektrice plus radiálně montované brzdy – to by mohla být dostatečná palebná síla k tomu, aby takovýhle stroj ve své třídě exceloval. Jestlipak se před tím vším bude jeho protivník třást?


Triumph Street Triple
Kompaktní a lehký výsledek toho, že ze sportbiku Daytony 675 sundali kapotáž, lehce přeladili motor a použili levnější brzdy a tlumení. My už víme, že se jedná o hodně speciální mašinu, která má velkou šanci vyhovět nováčkům stejně tak jako otrlým dobrodruhům. V Anglii dává jasnou odpověď na otázku „Jaká motorka se tady nejlíp prodává“.


Druhej Amík – Victory
Taky jste na Motocyklu vytřeštili oči u stánku Polarisu na ten neznámý cruiser? Přiznávám otevřeně, že jsem u něj pár desítek minut prostál s výrazem vyjadřujícím nejdřív „Bože, je to pravda?“ a pak „Mamííí, já chci, chci, chci!“. Pro většinu z nás je Victory zatím velkou neznámou, její útok na evropský trh se teprve chystá. Díky českému dovozci Polarisu jsme si ale mohli s touhle slečnou potykat už teď.

... tímto momentem vnesl Somik do Motohousu virus, který jistě potěší nejednoho čopraře, děkujeme :)))


Blátu zdar
Chceme vám vyprávět příběh o dvou klucích. Oba mají rádi motokros, ale ani jeden z nich to opravdu neumí. Teď se ale rozhodli, že do toho vletí po hlavě. Jaká pro ně bude ta nejlepší motorka? Vybrali jsme dva čtyřtakty. Dva ostrý čtyřtakty…

Pro laika vypadá jízda na krosce jako naprostá pohodička. Není to žádnej strašnej kvap, občas si skočíte a motorku posíláte do zatáček neporovnatelně nižší rychlostí než na silnici. Jenže zkuste si to někdy. Když začnete trochu tahat, ta vysoká mrcha se vám bude snažit vyrazit řidítka z ruky každých deset sekund. Zadní kolo ve skoro permanentním smyku, tlumiče využívají naplno svůj obrovský zdvih a vy se jenom modlíte, aby vám to na tý protivný roletě nenafackovalo. Zkrátka je to blázinec. Krásnej blázinec!

Skútriáda
Chceme propagovat skútry, nestydíme se za to. Ptáte se na důvod? Prozradíme vám ho. Rozhodně jde o tu šílející dopravu ve velkých městech. Jako redakce hodně cestujeme, a to i po těch největších evropských mraveništích. Všude je to stejný. Auta zvítězila nad lidstvem. Ale všude (snad jen kromě Prahy) s tím lidé bojují mrštným dopravním prostředkem – skútrem. Dostanete se všude, není problém s počtem parkovacích míst... no, zamyslete se.

Srovnávací test
Pořádný mašiny – naked muscles

MOTO GUZZI 1200 SPORT
Nejnovější kousek ze stále působivější řady téhle italské značky – 1200 Sport – je v podstatě všeho schopný streetbike Breva 1100 se širšími řidítky, minikapotáží, motorem z cesťáku Norge a vykouslými brzdovými kotouči. Jak design, tak provedení je vytříbené, s nádechem dobré kvality, což víc než příznačně odráží investice značky Piaggio. Podaří se týhle motorce (třeba právě v Británii) znovu vydobýt dobré jméno značce Moto Guzzi?


BMW R 1200 R
Vzduchem chlazený motor boxera, tlumení telelever, praktický design a hlavně to LOGO na nádrži. Ale BMW R 1200 R se nepřiblížilo k prodejním číslům, kterých dosáhlo jeho pokrevní dvojče GSko. Vidíte, a přitom právě tohle je ta pravá volba na opravdu dlouhý štreky. Jde o nejmíň doceněnou motorku, jakou kdy Němci postavili... a za solidní prachy!


YAMAHA MT-01
Suzuki B-King? Fuj – kolos od Yamahy s motorem z bitevního křižníku. Byl to první divoký show bike, který šel do sériové výroby a pravděpodobně jasný pokus o výrobu „prodejního trháku“. Naneštěstí tohle kouzlo s krouťákem nabušeného twina a nádherně zpracovaným rámem silniční motorky nebylo zezačátku zrovna levnou záležitostí, takže pro hodně lidí to byl jen sen a střet formy s realitou...


REAL WORLD
Co se tentokráte dočtete v rubrice o skutečném světě? Když už jsme v tomto čísle několikrát nakousli téma „KTM“, tak se také necháme provést po této fabrice. Nakoukneme jim do kuchyně a Filip nám o tom poctivě povypráví.

Další článeček je od Somika a popisuje strasti nováčka na čtyřkolce. Náš redaktor ho vykoupil vlastním zdravím, tak si toho važte :)))

A dnešní raritkou je HuDly s úplně nejdelším názvem na světě!

JAK NA CESTY
Nemažeme nikomu med kolem úst, ale říkáme na rovinu: „Všechno jde, když se chce“. Sepsali jsme hlavní poznatky z našeho cestování na motorkách a rádi se s vámi podělíme. Doufáme totiž, že rozhýbáme i ty poslední pecivály, který jsou ještě stále doma přivázaný k plotně :)))

Další věcičkou v Real Worldu je článek o zajíždění nových motorek. Dělali jsme to letos poměrně hojně, a tak jsme to taky hodili na papír. No, uvidíte...

Adventura – druhá část cestopisu po Jižní Americe. Minule jste si to asi rozečetli, tak teď to dokončíme.


SPECIAL – oleje
Představte si motor moderní motorky, 11 000 už dneska nejsou žádné vysoké otáčky, každá soudobá šestka se jim jen vysměje. V motoru se nám všechno točí šílenou rychlostí, díly jsou slícované na setiny milimetru. Když si k tomu přidáme všudypřítomnou materiálovou roztažnost vznikající třecím teplem a samotným spalovacím procesem, máme z toho docela solidní bitku kdo s koho – vyhraje olej a dokáže všechno uchladit a namazat, anebo vyhraje motor a spokojeně se zadře?

Už z prvních pár vět je jasné, jaké jsou dvě hlavní úlohy oleje uvnitř motoru – chladit a mazat (to je skoro jako chránit a pomáhat), jenže to není všechno, olej má v motoru ještě spoustu jiné práce. Musí „dotěsňovat“ taková místa, jako jsou pístní kroužky, přechody hnacích hřídelí mezi jednotlivými částmi motoru apod. V motorech, kde jsou ventily ovládány pomocí „hydroštosů“, musí i při dlouhodobém zatížení motoru přenést dostatečné a hlavně přesné množství síly potřebné k otevření ventilu.


Vyhrávat se bude
Valentino Rossi. Byl a stále ještě je největší motocyklovou hvězdou světa. Jeho epochální kariéra však byla přibrzděna v posledních pár letech řadou kontroverzních rozhodnutí. Bude ještě někdy Valentino oním neohroženým závodníkem k neporažení?


JEREZ – Historie
Tenhle okruh byl postaven v roce 1986 a do seriálu nejprestižnější série motocyklových závodů byl zařazen hned o rok později. Celkem byl dějištěm šampionátu zatím dvacetkrát, s výjimkou roku 1988 tedy nepřetržitě. Příjemné podnebí poskytuje po většinu roku týmům také široké možnosti pro testování. Snad i proto je od svého vzniku tradičně prvním evropským závodem Grand Prix a vždy dává fanouškům možnost vidět, jak jsou na tom všichni zúčastnění... Zdali se ale dá podle výsledků z Jerezu skutečně odhadovat průběh následující sezony, to je otázka. A pravě nad ní jsme se rozhodli maličko pozastavit.


Závody – MotoGP, WSBK
Jelo se toho za poslední měsíc hodně, a tak jsme se rozhodli v tom pořádně prohrabat. Klasická Grand Prix – i stále populárnější superbike – mají své nové i staronové favority, přičemž úvodní závody většinou slouží k tomu, že se nám to už zkraje tak hezky „rozkastuje“. Vysoko jsou i naši kluci, takže všechno O. K.


GIRLHOUSE
Tentokráte na dvě strany. To je mazec. Gerry se rozjela a udělala holkám radost jedním hodně výživným rozhovorem. Přidáme k tomu listárnu. Somův pohovor s modelkou Michel... a to už je vlastně skoro konec... děkujeme za pozornost a těšíme se zase příště :)))



Motohouse 5/2008 v prodeji od 18. 4. 2008.

* cena 99 Kč
* roční předplatné 750 Kč
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist