Motohouse 4/2010
Text: Motohouse | Zveřejněno: 7.3.2010 | Zobrazeno: 11 387x
Každý časák jednou dospěje k bodu, kdy nastane čas k viditelným změnám. A jak říká náš nový hlavní editor – nebuďme přece „přizdispáči.“, pojďme si to dát! Takže, hurá s chutí do toho. Deváté narozeniny Motohouse jsou tady (když nepočítáme katalogy, to už byly dvanáctiny) a my jsme se je rozhodli oslavit tím, že jsme další číslo opět napěchovali tím nejzábavnějším, co přinesla motocyklová zima. Tady je ochutnávka...
Litrové sporty – kompletní test
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-1_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
vs. YAMAHA YZF-R1
vs. KAWASAKI ZX-10R
vs. SUZUKI GSX-R1000
vs. APRILIA RSV4 FACTORY
vs. BMW S 1000 RR
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-3_jpg_resize_97x69__type_jpg_.jpg)
Když člověk poprvé přimontoval benzinový motor na rám kola, sotva mohl tušit, že to dospěje až někam sem. Máme tu šest motorek o objemu 1000 cm3, s rychlostí cca 290 km/h, výkonem 160 bhp+ (v jednom případě dokonce 190 bhp), které mají reflektory, poznávací značky a pořídíte je i se zárukou!
BMW Concept 6
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-4_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Kdo si přečetl úvodní test litrových superbiků (zdobící začátek tohoto MH), musel pochopit, že motocyklová produkce BMW právě překročila svůj stín. Zavedení rýsovači nabubřelých boxujících super-cesťáků vtrhli vloni do zavedeného světa litrových sportovních motorek s modelem S 1000 RR... no a nadělali tam pořádnou rotyku! A to bez náznaku jakýchkoli rozpaků, navíc s takovou pompou, že ostatní výrobci byli jako by rázem odsouzeni ke vhození pomyslného ručníku do ringu!
Classic Games
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-5_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Když se motorka doopravdy povede, není problém, aby se v produkci své značky udržela i víc než dvě desetiletí. A v období, kdy se jednotlivé modely střídají na trůnech co dva roky, je to až k neuvěření, že se něco podobného ještě vůbec může dít. Legendární, povedené a milované kousky má skoro každá fabrika a jejich fanoušci se počítají na zástupy. A co víc, mnoho z těchhle „trvalek“ se budou prodávat nejen letos, ale bezesporu i dál.
Provedeme vás nyní tímto světem, přičemž si na konci dopřejeme opravdový jízdní test motorky, o které jsme přesvědčeni, že je pravou královnou klasiky. A o co tady dnes půjde? O krásné nekomplikované motory, o střídmé a vkusné lakování a o styl, který se neokouká. Vítejte ve světě toho opravdu nejklasičtějšího, co byste si mohli na současném motocyklovém trhu přát.
Jak na to
... v pubertě![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-7_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Není to tak dávno, co jste dostali občanku, vlastníte čerstvé noty na motorku a chcete nasbírat první zkušenosti? My vám teď doporučíme, jak na to...
RRX 50
Éra ostrých dvoutaktních malorážek je už nenávratně pryč. Pověstný diktát převzaly čtyřtakty nejrůznějších vlastností a výkonů, některé poměrně zdařilé, jiné dost bídné úrovně. A tak jsou poslední menší baštou voňavého modrého dýmu úplně nejmenší padesátky, které představují naprosto první krůčky mlaďase v motocyklové společnosti.
Tango 250
Nápad zkřížit trialovou motorku s endurem, a vytvořit tak ideální posunovadlo do města, mimo silnice a na blbnutí, vzniknul původně u Yamahy. Zhmotněním tohoto konceptu je Tricker, který se nám nesmazatelně vryl do paměti díky neskutečnému fun-faktoru, kterým oplýval. A Rieju Tango je motorka postavená na stejném principu.
Když jsem si na Tango poprvé sednul, chvíli jsem si říkal, jestli na něj nejsem trošku přerostlej. Je to nízký, drobný a v pase neuvěřitelně štíhlý stroj.
Půvab motocyklové reklamy
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-8_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Letmá exkurze po inzerátech na motocykly minulosti nejspíše vzbudí pobavený úsměv nad milou atmosférou starých dobrých časů, někdy i nad jakousi roztomilou naivitou. A stejně jako sbírání a renovace veteránů, tak i tyto související, dnes již můžeme směle říci artefakty, mají své příznivce a sběratele.
Někteří podnikavci s nimi také čile obchodují – nejvíce jich lze nalézt na eBay, případně na stránkách shopů, specializujících se na on-line prodej plakátů a tisků, jako je třeba art.com nebo allposters.com. Ceny se pohybují v závislosti na atraktivitě tématu, rozměru a zarámování od pěti do několika desítek dolarů.
Srovnávací test
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-10_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
Výkon 102 koní, maximální rychlost 228 km/h, naše spotřeba 6,5 l/100 km, váha 198 kg (provozní)
SUZUKI GSF650 Bandit
Výkon 85 koní, mMaximální rychlost 203 km/h, naše spotřeba 5,3 l/100 km, váha 215 kg (provozní)
TRIUMPH Street Triple
Výkon 108 koní, maximální rychlost 211 km/h, naše spotřeba 6,8 l/100 km, váha 165 kg (bez náplní)
Chcete jezdit jako Vorlas? Pak potřebujete TUHLE MOTORKU!
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-11_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Piloti velkoobjemových sportovních mašin teď asi budou nad dvěstěpadesátkovým motardem ohrnovat nos, ale vydržte, protože tohle bude fakticky dobrý. Tenhle prcek by totiž dal vaší erjedničce na motokárový trati kolo ve třetím průjezdu! Každej, a tím myslíme úplně každýho, kdo měl šanci tuhle malou Yamahu řídit, se vrátil s totálně vysmátým ksichtem.
V-Twin Racing Street Custom
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-12_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
K tomu musím říct, že ještě před dvěma hodinama jsem nebyl schopnej s tou motorkou ani zatočit, netušil jsem, jak se to dělá. Jen si to představte, délka týhle motorky je děsivých 2410 mm, což je pocitově srovnatelné s těmi nekonečnými australskými silničními vlaky, nebo jak se tomu říká.
Jak s tím šetřením?
Všechny závodní série od formule 1 až po MotoGP bijí na poplach. Jak udržet závody atraktivní, ale zároveň je nepřivést k bankrotu? Musí se šetřit – i když vlastně nikdo neví, jak to správně udělat.Jde o takový věčný koloběh. Vyhlásí se všeobecné heslo: „Musíme začít šetřit, aby byl náš sport schopný přežít...“ A každý si myslí, že spasí svět – jenomže motorsport funguje podle vlastních specifických pravidel a už od pradávna je jasné, že zvítězí ten, kdo bude mít v autě (motorce) něco víc než jeho protivník!
A podle toho se také jednotliví hráči (týmy, jezdci, fabriky) chovají. Takže je moc hezké, že na začátku jsou mnohá líbivá slova o šetření, ale nakonec se to stejně nějak „zvrtne“ a celé tohle škrtání výdajů mívá pravidelně spíš opačný efekt – týmy a vývojáři vlastně neušetří nic, naopak utratí daleko víc, protože jsou nuceni pilovat k dokonalosti i ty nejprťavější maličkosti.
Colin Edwards
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-14_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Po testech v Sepangu, kde cvaknul pátý čas
„Ráno jsem měl pocit, že snad ze sebe budu muset zamést pavučiny. Ale pak se to docela rozhejbalo, takže spokojenost, jen tři desetiny ztráty na Lorenza. Letošní motory mají vydržet mnohem víc než ty loňský, a to je docela zajímavý, protože mi připadá, že ten letošní má ohromnou sílu hlavně dole. A letošní gumy – to je vážně hodně velká pohoda, jenom jsem se smál pod přilbu, co všechno si ještě můžu dovolit...“
WSBK – Phillip Island
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-15_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
V roce 88, když série WSBK odstartovala svou pouť po světových okruzích, to byla taková víceméně provinční záležitost. Místo, kde se proti sobě postavilo pár zajímavých jezdců na zajímavých strojích – ale rozhodně to nebylo nic světoborného, o co by se měli zajímat pohlaváři elitního světa Grand Prix.
Byl to vlastně takový pokus přivést na okruhy smysluplně produkční motorky, a jak tak šla léta, pomalu se to začalo i dařit – a to hlavně díky velkým jménům. Přišel Carl Fogarty, začala velká epocha italských motocyklů, přišel fenomén Ducati.
Vím, nesmím se zastavit!
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-16_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
„Pavel Kuzma je jedním z prvních lidí v tomhle oboru, se kterým jsem se osobně seznámil, a upřímně vám řeknu, že kdyby byla většina lidí mezi motorkama tak pohodová jako on, bylo by nám všem na tom světě hned víc do zpěvu. Proto se prosím nedivte otevřenému (někdy až k popichování vedoucímu) stylu tohoto materiálu – to proto, že šlo prostě o povídání dvou motorkářů a kamarádů.“
Prubli jsme to...
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-17_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Testování výdrže a odolnosti přileb. Jistě jsme o tomto tématu všichni už ledascos četli a celkem logicky předpokládáme, že všichni máme výsledky takových testů v úctě – anebo ještě jinak řečeno, že by si nikdo z nás přilbu bez homologace nekoupil.
To je v pořádku. Ale umíme si sami představit, co taková přilba doopravdy vydrží a kam až lze při jejím „používání“ zajít? Asi těžko... Proto jsme za vás provedli tři malé testy, ve kterých si nechceme hrát na profesionály ze státního zkušebního ústavu, ale půjde nám jen a jen o ukojení vrozené zvědavosti.
Tři naše otázky?
* „Opravdu mi přilba zachrání lebku, až se někde začnu kutálet?“
* „Jak moc to bude bolet, až do něčeho narazím?“
* „A co když mi ve finále palici přejede dvoutunový terénní auto – mám šanci to přežít?“
God save the Coffee???
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-18_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Jmenuje se celým jménem Triumph Speed Triple 955i a svou budoucnost měl předurčenou už při koupi. Bude z něj kafáč! Jenom s tou výjimkou, že místo závodů od kavárny ke kavárně po anglickejch okreskách se z něj měl stát závoďák brázdící český a Česku přiléhající okruhy v Czech Endurance Cupu.
Véčkový diktát
M![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-19_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
I když je počet válců, co se týče výsledného charakteru, velmi podstatný, daleko důležitější je celková konfigurace motoru. A žádný typ motoru nemá tak očividnou účinnost, vyhraněnost a entuziasmus jako véčko.
A proč vlastně? Pokud se podíváte zpět do starší motocyklové historie, úplně jasné indicie nenajdete, nebo alespoň ne z pohledu masového rozšíření. Ano, Harley-Davidson používal véčkovou konstrukci od počátku a dá se říct, že i rodící se slavné evropské značky šly chvíli touto cestou.
Jenže právě Evropané se od tohoto směru brzy odchýlili a zaměřili se na řadové dvou-, tří- a čtyřválce. Stačí se podívat na britskou sériovou produkci od padesátých do počátku sedmdesátých let nebo na motory používané v této době v Grand Prix (Norton, MV Agusta, Honda...).
Udělá lepší benzin moji motorku silnější?
Minulý měsíc jsme byli![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-21_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
Adventura 2/2 – Keňa a Tanzanie
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-22_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Nervozita mě budí za svítání a ani nemám moc chuť na snídani. Večer jsme akorát přešli přes hranice Keni a čeká nás slavná „Moyale highway“ – vyhlášené pohřebiště podvozků a pneumatik. Vyrážíme už po sedmé hodině, abychom do večera zvládli dojet do 250 km vzdáleného Marsabitu. Po hodině jízdy si říkám, že to není zase taková hrůza, když mi GPS ukazuje ujetých padesát kilometrů. Štěrk je docela uježděný a koleje jsou nevýrazné. I další hodinu pokračujeme ve stejném tempu, než přijde na řadu první defekt. Přece jen nás není dvacet jako ve formuli 1, a tak když se k tomu přičte svačina, hodina je slušný čas :-) Při tempu dopolední etapy jsme se už odpoledne viděli na farmě, když cítím, jak mi motorka víc a víc plave. Proti ostrému slunci hůř rozeznávám volně sypané šutry velikosti baseballového míčku, které bubnují o hliníkový kryt motoru.
2010 Yamaha YZ450 – revoluce, pouhé vylepšení nebo slepá ulička?
![](/upload/images/cache/clanky/2010-03/15513/20100330134346-23_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Motohouse (CZ i SK) 4/2010 v prodeji od úterý 9/3/2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK verze roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?