Motohouse 11/2010
Text: Motohouse | Zveřejněno: 21.10.2010 | Zobrazeno: 10 764x
V předmluvě k tomuto číslu to říká náš šéfredaktor Karel docela jasně: „Je čas konečně vstát a jít si udělat radost!“ Z čehož jsme si nakonec udělali i motto celého tohoto čísla – nadšení, exklusivita a navíc i potřebná špetka zábavy. Prohlédnout si tedy můžete všechny ty nové motorky z veletrhu v Kolíně nad Rýnem. Okoukněte i nadpozemský anglický test BMW S1000RR proti legendárnímu Veyronu. Nebo se zapojte do debaty o bezpečnějším ježdění v silničním provozu. Je toho hodně, co jsme na stránky tohoto čísla vtěsnali, tak doufáme, že se to bude líbit a že budete i v těchto sychravých podzimních dnech s námi...
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141704-01_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
…novinky 2011
Pokud považujete podzimní veletrh v Kolíně za předzvěst celosvětového motocyklového dění, pak mám pro vás dobrou zprávu – krize skončila
Už žádných pár ubrečených novinek jako v posledních letech, v Kolíně se většina výrobců pořádně předvedla, a to dokonce − oproti tradici − včetně Italů. Když jsme byli na Intermotu před dvěma lety, vešla se výstava víceméně do tří pavilonů, letos jich byl dvojnásobek. Zdá se, že už je po krizi, a to nás těší.
Bugatti Veyron vs BMW S1000RR
Je to naše nejhorší noční můra. Horší než bouračka. Horší než blikající modrá světla v zrcátku. Dokonce horší než probudit se a zjistit, že jste si právě koupili Harleye.
Ty dvě světla a chladič tvaru otevřený pusy kapra jsou vidět v zrcátkách S1000RR nějak moc dlouho. A teď je na mě, abych to BMW pořádně otevřel a ukázal tomuhle „hmyzu“ opravdový řád přírody: „MOTORKY jsou přece rychlejší než auta!“ Na téhle francouzské lesní silničce s krásnými serpentinami čekáte, že sportovní motorka – vlastně každá motorka – udělá z auta sekanou. V mojí profesionální kariéře zahrnující téměř 20 let testování jsem jezdil na rychlých mašinách, někdy i mnohem rychlejších mašinách. A za tu dobu se žádné auto na dostřel k mé motorce nepřiblížilo.
Srovnávací test
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141705-08_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Kategorie cestovních endur prodělává za poslední roky nejen velký boom, ale také podstatné změny, o čemž nejlépe svědčí dvě horké letošní novinky od Yamahy a Ducati.
Už jsme to dlouho nedělali, ale je pravda, že se občas ozvete, že se vám po materiálech podobného střihu stýská. Ne klasický test, ale autenticky zaznamenaný rozhovor o motorkách. Reálné poznatky v neučesaném tvaru, skutečné hodnocení „z první“, ještě čerstvě poznamenané ujetými testovacími kilometry. Dnešním tématem budou dvě motorky, které jsou pro rok 2010 novinkami a na které se čekalo opravdu s velkými nadějemi. Dvě motorky pro dospělé jezdce, určené pro silnici i terény. Dva dvouválce, které nejlépe pasují do škatulky „univerzály“.
First Ride
*HONDA VT750S
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141706-09_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
Já bych prostě chtěl, aby mi bylo zpátky sedmnáct. Usínal bych znovu pod polštářem s motocyklovýma časákama, vychutnával si jejich těžkou vůni a plánoval si, jaký to bude, až budu si moct taky vyrazit i já. Ano, byla to omamná doba, a já teď prostě závidím všem, kteří stojí na prahu své motocyklové kariéry a můžou mít takovýhle motorky. Nic komplikovaného, dvouválcový nezáludný motor, pevný rám, široká řidítka... A hlavně úplně suprová cena! Za pár kaček se naučíte jezdit, nic nepokazíte – a díky konstrukci motorky to bude i tuze velká zábava.
*MV Agusta Brutale 910
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141706-10_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
2 nebo 4: Co žere víc?
Je tupé, docela chladné ráno, někde hluboko v červenci. Nad rodnou chaloupkou našeho pana šéfredaktora zvolna vylézá tmou ještě jakoby zdrogované sluníčko a my se pomalu šouráme ven. Čeká nás hodně těžký den. Pojedeme hodně kilometrů, a navíc na
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141706-11_jpg_resize_257x180__type_jpg_.jpg)
V garáži zvolna uvádíme do pohybu Ducati Monster 1000 a Fazera téže kubatury. Obě motorky jsou asi tak stejně veliké a postrádají větrný štítek. Což je pro náš test také důležité, protože se nebude nikdo moct vymlouvat, že rozdíly jsou zapříčiněny rozdílem aerodynamiky.
Test Triumph Scrambler
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141706-12_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
KTM 690 SMC
Když někde zaslechnu něco o motardech, okamžitě se mi rozjedou koutky. A je to přesně kvůli motorkám, jako je tahle. Na motorkách jezdím už nějaký ten pátek a samozřejmě mě to pořád baví. Občas mě ale přepadnou myšlenky v takovým tom stylu, jestli všechny ty supervýkonný supersporty nejsou až moc výkonný a tím pádem i „mimo mísu“. Vždyť už se na tom na normálních silnicích nedá skoro jezdit…
…a hned jakmile mě přepadnou takovýhle chmury, skočím na motárda, a vím že mám řešení. Na světě jsou motorky, který dokážou dát stejně (nebo ještě víc radosti) a přitom v relativně malý rychlosti? Ano, tahle kategorie zažívá v poslední době velký boom a nezdá se, že by tenhle vzestup měl v nejbližší době končit.
Krosky KTM na rok 2011
Už léta se hledal lék na vytahané (nebo dokonce utrhané) ruce z nekompromisní SX-F 450 a na vykloubené zápěstí dávající permanentně full gas z SX-F250. Pozornost však byla na místě, jelikož se na obzoru rýsoval „mechanický pomeranč“ kombinující pozitiva z obou modelů, eliminující navíc i jejich tolikrát přetřásaná negativa.
Vypadalo to, že se skutečně zrodí bike disponující ovladatelností čtyřtaktní dvěpade a s
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141706-14_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Bezstarostná jízda
Když se řekne Easy Rider, vybaví se mi v první řadě film, ale hned vzápětí celá jeho podstata – svoboda. Easy Ride je pro mě osobně onen moment, kdy je čas nepodstatnou veličinou, kdy nemusím nikam spěchat, můžu vychutnávat cestu, užívat. Tu a tam se zastavit, lehnout si na chvilku na louku a nasávat slunce, jet cestou necestou, pak si dát kafe u stánku na koupališti, pokecat s místními, večer udělat oheň v lese a přespat pod tou nejlepší střechou, hvězdným nebem. To všechno lépe ve dvou a více lidech. Sólo to jde taky, ale lépe to chutná, když se máte s kým podělit.
Pravdou je, že Honza s Carlosem tohle moc neznají, není to jejich životní styl. A jelikož Carlos vehementně chtěl okusit, o čem to je, vznikla vloni na jaře myšlenka na takový „easy ride by motohouse“. Jako že dáme dohromady tři čopry (co jiného přeci?) a vyrazíme si na dva dny někam pod širák. Skútr Suzuki Burgman 400
Skútry pro mě vždycky znamenaly maloobjemový prdítka, který jsou super na rychlý
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141707-16_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
Velký Burgman je k dispozici ve verzích s motorem o objemu 400 cm3 a 650 cm3. My se teď ale zaměříme na slabší motorizaci, protože podle nás toho nabízí tolik, že víc už není potřeba. Pohání ho čtyřdobý jednoválec s rozvodem DOHC.
SPORT GP + WSBK
Motocyklová elita zná jména svých letošních mistrů.
Ptáte se, proč Aprilia vyhrála superbikové mistrovství světa? Odpověď je jednoduchá – protože je v současném superbikovém poli ta nejsilnější a nejlepší! Italové zas jednou nasypali do vývoje závodní motorky těžké peníze, řádově se mluví až o dvojnásobku oproti konkurenci, a ty náklady se jednoduše musely někde projevit.
Při posledním závodu sezony v Magny-Cours už to bylo vidět pouhým okem. Utažené úzké zatáčky trestaly u konkurence každou chybičku, naopak Biaggi mohl na výjezdu ze zatáčky klidně zastavit (třeba se i uklonit) a hned v následující pikovteřině ho to po přidání plynu zas táhlo dopředu jako slon. V tom je vítězný moment ročníku 2010… Aprilia RSV4 je v této podobě daleko blíž svými vlastnostmi speciálu MotoGP než superbiku
Profil Dani Pedrosa
V královské třídě MotoGP je to letos jako na houpačce. Na začátku sezony byl jednoznačným králem Jorge Lorenzo a jeho suverenita byla tak jasná, že nikoho nepřekvapí, že tenhle třiadvacetiletý Španěl dokázal v úvodních 12 závodech ročníku 2010 stát 12x na bedně, a dokonce 7 závodů z toho vyhrát! Navíc se zranil jeho největší rival Valentino Rossi a už už se zdálo, že Jorgemu nemůže cestu k úspěchu vůbec nic zkřížit. Jenže člověk míní a souhry okolností mnohdy mění (ke všeobecnému obveselení). Přišel 13. závod sezony napasovaný na nový okruh v Aragonii a výsledek v cíli přináší i sem tam kritický hlas: „Dani Pedrosa je ve druhé části sezony oproti Jorgemu lepším jezdcem, je v lepší fazóně a rozhodně má náskok i díky lepší technice HRC.“ Novinové komentáře uvádějí nové a nové argumenty, takže nemohlo přijít nic jiného než následující úvaha.
Od Brna smazal Dani z Lorenzova bodového náskoku téměř 20 bodů. Po Aragonii (tedy pět závodů před koncem) byla jejich diference v tabulce už jen 56 bodů, a to nebyla úplně nezdolatelná propast. Pro továrního jezdce Hondy Daniho Pedrosu navíc hovoří celá řada kladných argumentů, včetně toho nejdůležitějšího – že má zbytek letošní sezony, na rozdíl od svého konkurenta, na čem dojet!
Zámořský trip jménem AMA
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141707-19_jpg_resize_70x99__type_jpg_.jpg)
SPORT – Bol d´Or 2010
Jdeme na to, takže zabalit foťáky, z povinnosti spacák, ač se toho stejně moc nenaleží, něco piv a hlavně pár plechovek nápoje, co vám dodá křídla a nedá spát. A jak začít takové
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141707-20_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Jak rychlá R1 skutečně je?
Pro porovnání hodnot jsme použili hodně údajů z našeho okruhu v Brně. To proto, abyste si dokázali co nejvěrněji představit, co zde srovnáváme. Předpokládáme totiž, že naši domácí trať ve většině případů všichni dobře znáte a takhle pohromadě z toho dokážete ledacos vyčíst.
Podle nás ale porovnání časů a maximálních rychlostí ukazuje nad všechno jednu nejzákladnější pravdu – sakra si važme toho, v jaké době žijeme, je skoro neuvěřitelné, že se dnes dá na krámě koupit motorka, která tak blízce atakuje výkony skutečných speciálů.
A proč je na obrázku Cal Crutchlow? I na to odpovíme jednoduše. Když pozorně prohlédnete údaje, zjistíte, že tenhle Angličan vlastní v Brně již dva rekordy. A na příští rok podepsal do satelitního týmu Tech3 do MotoGP.
Mistrovství světa custom biků
Říkáte si, že je to nemožné? Jak můžou uspořádat Mistrovství světa? Jak pochytají všechny zajímavé customy z celé planety? Jednoduše, AMD totiž není jen závěrečné světové finále ve Sturgis, ale hned 22 akcí v 17 zemích: USA, Rakousku, Anglii, Francii, Německu, Maďarsku, Irsku, Itálii, Mexiku, Nizozemí, Portugalsku, Rusku, Jižní Africe, Španělsku, Švýcarsku, Švédsku ...a díky Bohemian Custom Show, také v České republice!
Z těchto regionálních soutěží a každoročního Mistrovství Evropy vycházejí světoví finalisté. Díky tomu se může AMD pochlubit celkovou účastí kolem 1 milionu motocyklových nadšenců a to už se opravdu může mluvit o „Official World Championship of Custom Bike Building“.
V kolotoči AMD se občas objeví i český zástupce – písečtí VMP Motorcycles letos obsadili se svým strojem Vortep jedenácté místo v Evropě, v roce 2007 přivezl VAV-tuning třináctou pozici ze světa...
Krugger Veon
Frederic Bertrand alias Krugger se profesionálně věnuje motocyklům necelých deset let, ale může se pochlubit slušnou sbírkou ocenění. A teď k nim přidal i to nejvyšší, titul AMD World Champion. Jeho motorky vždy vynikaly nejen zajímavým designem, ale také neotřelými technickými nápady, novými myšlenkami. Když se mu vloni podařilo s retro cruiserem
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141707-22_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Rozhovor
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141708-24_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Takže nejdřív uveďme téma. Domluvili jsme si rozhovor s Leošem Tržilem na prezidiu v Praze a chtěli jsme vědět jediné: „Jaký je v reálu skutečný náhled policistů na nás, na motorkáře?“ Že z toho bylo nakonec skoro dvouhodinové povídání, to je jen dobře − svědčí to totiž o faktu, že tady neberou lidi na motorkách jen jako potenciální problém.
Motorkáři jsou určitě riziková skupina, a to hlavně při pohledu na následky jejich dopravních nehod. Není jich tolik, ale když někde havaruje motorka, bývá to většinou s vážným zraněním, nebo s nějakou komplikací. Proto se ptáme…
FLASHBACK - Ojetiny
Podzimní měsíce jsou z hlediska nákupu ojetiny vskutku ideální dobou. Na všechno je dostatek času, díky nedostatečné poptávce je možné si domluvit zajímavou cenu, a co je snad vůbec nejdůležitější, když se vám motorka z inzerátu nebude líbit, není tak těžké nad ní mávnout rukou a dojet si pro jinou. Takovou výhodu na jaře už mít nebudete, protože to se už musí jezdit, a mnohdy pak zákazník koupí v prazvláštní krizi motorku, o kterou by jinak ani nezakop’.
Náš dnešní výběr vychází ze zkušeností našich vlastních testů i z anoncí na ty samé motorky, které nám poměrně často píšete, a nebo jsme je sebrali po servisech a na internetu. Každopádně uvedené motorky doporučujeme, což vskutku neznamená, že byste si neměli koupit nějakou jinou
Tak šťastnou ruku...
ADVENTURA Mongolsko
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141708-26_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
DESIGN a jeho tváře
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141708-27_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
Narodil se v roce 1956 v jihoafrické městě Uitenhage. Svou kariéru začal v reklamním průmyslu, kde pracoval pro Ford Motors. Zde se projevila jeho vášeň pro automobilový design, která ho dovedla až ke studiu dopravního designu na Royal College of Art v Londýně. Po studiích nastoupil do
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141708-28_jpg_resize_141x99__type_jpg_.jpg)
PLAKAT
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: plakáty, aktuality, listárna, tlapy nebo rady, jak lépe jezdit.
![](/upload/images/cache/clanky/2010-10/17064/20101018141709-titulka_11_CZ_jpg_resize_71x99__type_jpg_.jpg)
Motohouse (CZ i SK) 11/2010
v prodeji od čtvrtka 21. října 2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz