gbox_leden



Vzduchová poduška Airhawk

Tento článek asi čtete v pohodlí usazeni u počítače, ale zkuste si vzpomenout třeba na svůj první den dovolené. Už po dvou hodinách jízdy ve vedru máte totálně ztuhlý zadek, propocené kalhoty a navíc po zastavení se zezadu dozvíte, že spolujezdkyně je na tom stejně a že už ji to nebaví a že to byl blbý nápad jet tam na motorce a...


V dnešním testíku se podíváme na produkt Airhawk od firmy Sensormet. Stejně jako u gelových výplní sedla i zde se jedná o odvozenou technologii od zdravotnických pomůcek, které byly původně vyvinuty na prevenci vzniku proleženin u pacientů. Jde o nafukovací podložku z hodně odolného materiálu, dělenou na malé propojené segmenty. Vše doplňuje regulační ventil a příjemný neklouzavý potah s poutky pro upevnění na sedlo motocyklu. V nabídce jsou tři různé velikosti, které zhruba odpovídají velikosti sedla pro supersporty, naháče a největší pro cesťáky a choppery. Já jsem v testíku vyzkoušel střední velikost.
Po vybalení z krabice rozzipnete bok potahu, povolíte ventilek a nafouknete polštářek, aby byly všechny „buchtičky“ nafouklé. Jde to vcelku snadno. Airhawk položíte na sedlo, upevníte pásky pod sedlo, posadíte se a pomocí ventilku trochu ufouknete, aby se vám příjemně sedělo a polštářek přesně kopíroval vaše tělo. Nalezení správné úrovně bude pro každého jiné a chce to párkrát si při první jízdě zastavit a trochu ubrat nebo přifouknout, pak už si můžete celý zbytek dovolené jen užívat. Mně se osvědčilo nahuštění na takovou úroveň, abys sice seděl plně „na vzduchu“, ale zároveň se přes polštářek při pohybu slabě opíral o povrch sedla.

Za jízdy si „plavete“ v naprosto měkkém prostředí, které dokonale kopíruje obrysy vašeho pozadí a rozkládá hmotnost vašeho těla na velkou plochu. Již na prvních hrbolech sami pocítíte ten rozdíl a zřetelně vnímáte, že do zadku dostáváte o dost méně nárazů a vibrací než do řídítek a stupaček.
Můžu potvrdit, že když jsem si během testování jedné motorky po půl dni v sedle vzpomněl na Airhawk a nafoukl jsem ho a poprvé se na něj posadil, okamžitě jsem si jej zamiloval. Komfort je opravdu srovnatelný jedině s gelovými sedly velkých cesťáků a i nad nimi má Airhawk malou výhodu v tom, že umožňuje lepší větrání a chlazení sedací části.
Jak se ale takový mezičlánek mezi jezdcem a strojem projeví na ovladatelnosti stroje a vnímání jízdy? Nebudu na tom moc „plavat“ a při akceleraci a brždění jezdit dopředu a dozadu? Při prvních metrech ve vzduchovém sedle je to opravdu podivný pocit. Kupodivu při brždění se nic nezměnilo, ale při přidání plynu jsem se vždy posunul v sedle o něco dozadu. Ovšem ukázalo se, že stačilo podložku trochu upustit, abych neseděl úplně na vzduchu, ale cítil pod sebou i obrys sedla motocyklu, a rázem bylo po problému. Po pár kilometrech jsem na tuto pomůcku úplně zapomněl a po zbytek dne si užíval zatáček v Jeseníkách. Ovšem na sportovním motocyklu nebo jízdě s vysedáváním bych doporučoval Airhawk přes ostřejší jízdou vyfouknout a smotaný schovat pod sedlo.
Jaký je závěr tohoto testíku? Jednoznačně pozitivní. Přestože nejde o nijak lacinou záležitost (i když ve srovnání s firmami, které předělávají sedla na gelové výplně, je to skoro zadarmo), jde o dobře vymyšlený produkt, který na delší trase ocení každý jezdec. Může být dobrým řešením pro jezdce na sportovních motocyklech, když potřebují absolvovat delší přesun na okruh nebo do Alp. To samé platí pro cestovatele na endurech. Pomůže to cestovatelům na starších strojích, které už mají trochu prosezené nebo nedokonale tvarované sedlo. Řidičům chopperů značně pomůže od přenosu nerovností do páteře při vzpřímeném posazu. Airhawk je možné pořídit i pro místo spolujezdce, a zpříjemnit tak cestování vaší slečně, kterou tím přemluvíte k mnohem delším cestám - takže pokud hledáte něco pro manželku k vánocům, můžete se blýsknout třeba touto specialitkou, která se určitě bude hodit také vám ;-) Nebo zkuste na jaře zajít do pražské prodejny a půjčit si Airhawk s tím, že pokud vás tento nápad neosloví, můžete jej přinést zpět a nechat si peníze. Zatím se prý nikdo nevrátil...

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):


TOPlist