Recenze: brýle 3F Vision Arrow

K motorkaření samozřejmě patří také nezbytná výbava, zajišťující ochranu proti nepřízni počasí či zranění, ale také zvyšující jistotu a komfort při našich jednostopých radovánkách. Jedním z nezbytných doplňků jsou také ochranné brýle, a i když se jedná o „maličkost“, tak právě ony dokážou radost z každé vyjížďky umocnit, ale stejně tak i nadobro zhatit. Mezi ty, které lze bezesporu zařadit do té první skupiny, patří i brýle 3F Vision Arrow.

Firma 3F Vision s.r.o., která má sídlo v Rudníku u Vrchlabí, vznikla v roce 2006. Filozofie firmy je obsažena již v názvu 3F - Feeling - Freedom - Fun (pocit - svoboda - radost) a charakterizuje její vizi - vyrábět produkty, v kterých se zákazníci budou cítit skvěle. Již desátým rokem jim nabízí hlavně sportovní doplňky, jako například cyklistické či lyžařské rukavice nebo ochranné přilby, stejně tak má ale ve svém portfoliu i klasické dioptrické brýle. Jejím nejvýznamnějším sortimentem jsou však ochranné brýle pro sportovní využití a s jejich výrobky se můžeme setkat zejména na lyžařských svazích, stejně jako mezi cyklisty a také offroadovými motorkáři.

Brýle pro motocyklové využití nás samozřejmě zajímají nejvíc a firma 3F Vision má pro nás ve svojí nabídce pět offroadových typů (Eagle, Evolution, Hawk, Monster a Arrow), využitelných pro motokros či enduro. Nám na začátku letošní sezóny „třiefkáři“ poskytli k otestování vlajkovou loď jejich nabídky, kterou v současné době představují brýle 3F Vision Arrow. Na jejich vývoji se podíleli i špičkoví rideři a výsledkem je nové pojetí MX brýlí, které prý firma vyrábí jako jediná na světě. Podle jejich webu je tento model výjimečný hlavně díky dvojitým vakuovým zorníkům, ale například i jednoduché a rychlé výměně skla, takže jsem byl zvědavý, jak se během ročního trápení osvědčí.

Během dlouhé letošní sezóny se brýle se mnou svezly samozřejmě nejvíce v terénu, ať už při endurokurzech, flattrackových závodech či testovacích jízdách. Ačkoliv se jedná o brýle určené pro offroad, mají za sebou pěkných pár set kiláků i po asfaltových silnicích. Po jedné sezóně jejich používání opravdu nedošlo ani k jedné situaci, kdy bych se potýkal se zapocením jejich skel. Mlha, zima, a déšť, které mě zastihly při přejezdu portugalských hor během testovačky nové Husqvarny, stejně jako saunové teploty při sedlčanském endurokurzu, kdy mi pot stékal zpoza helmy doslova v potocích – ani v těchhle situacích jsem neřešil problémy se zamlženými brýlemi, které jsou jednak protivné, ale hlavně velice nebezpečné. Za tohle „šíp“ dostává jedničku! Na ochraně proti jejich zamlžení se podílí jednak technologie VAF (vakuum anti-fog), kde je mezi dvojitým zorníkem díky speciální technologii vytvořené vakuum, ale napomáhá i jejich mohutné odvětrání, které řeší ve spodní i horní části molitanovým páskem překryté otvory.

Molitan zajišťuje také bohaté polstrování v místě kontaktu s obličejem a poskytuje tak riderovi během jízdy dobrý komfort. Velmi dobré je i možnost rychlé a jednoduché výměny poškozených zorníků, které není problém objednat. Co si budeme nalhávat – ani ten sebeodolnější plast i při pečlivé údržbě a čištění nevydrží nápor offroadových radovánek a dřív nebo později každý majitel tuhle možnost jeho výměny využije. Firma k těmto brýlím nabízí jednak jednoduché sklo s „červíky“ pro nasazení ochranných trhacích fólií (cena 549,-Kč za čiré, resp. 799,-Kč za žluté a červené revo), ale v nabídce má i sklo se systémem pro převíjení ochranné fólie tzv. roll-off (cena 1299,-Kč). Ten využijí spíše motokrosaři, kteří zejména při blátivých závodech ocení snadnější manipulaci a delší výdrž šestimetrové fólie oproti klasickým „trhačkám“.

Jediná věc, která mi nevyhovovala, byla absence silikonového proužku na stahovacím popruhu – několikrát se mi stalo, že popruh při vyšší rychlosti sesmekl z helmy a také manipulace je s ním při nasazování brýlí poté jednodušší. Brýle se nabízí ve dvojím barevném provedení 1458 (černá), 1459 (bílá) a i když by možná někdo uvítal větší barvenou nabídku, tak právě tyhle dvě barvy určitě budou ladit k jakékoliv kombinaci.

Celou nabídku firmy 3F Vision najdete najdete na jejich webu a věřte, že si vyberete i nyní, před zahájením zimní sezóny, z jejich nabídky lyžařského vybavení a doplňků.