sumoto_leden

Recenze akční kamery Lamax X10 Taurus

Při našich redakčních testech se stále častěji dostává ke slovu i příruční drobná audiovizuální technika a akční kamery. I díky nim vás občas můžeme ještě více přiblížit k samotnému redakčnímu testu. Jednou z mnoha variant tak může být i právě zde představená kamera Lamax X10 Taurus.

Kapitoly článku

Dnešní akční kamery mají nepřeberné množství funkcí, o kterých si běžný smrtelník před mnoha lety mohl nechat jen zdát. Každý si dle určení a zaměření jistě může vybrat a to je opravdový luxus, který je na druhou stranu u řady zákazníku velice podceňovaným faktorem při konečném výběru. Nás z logiky věci zajímají akční kamery především z pohledu jízdy na motocyklu a specifika testů a častých montáží. Na to se v krátkém seznámení s touto kamerou budu snažit zaměřit především.

Kamera jako taková vzhledem a tvarem nevybočuje z řady podobných produktů na trhu. Oproti předchozím kamerám v redakci oceňuji především dnes již zavedený standard v podobě integrovaného LCD. To usnadní manipulaci a uchycení bez nutnosti mobilního telefonu a aplikace, což je pro nás na moto i vzhledem k častým výměnám a různým nastavení opravdu důležité.

Dalším důležitým faktorem z pohledu ergonomie ovládání a jízdy na motocyklu je i nadále velice důležité veškeré dostupné ovládání přes tlačítka namísto stále častějšího dotyku, což jak se zdá je u řady výrobců stále populárnější trend. Vzhledem k našemu častému použití, voděodolné pouzdro vs rukavice a akční kamera do ruky, tak dostává kamera body už jen minimálně z důvodu zachování klasických tlačítek. Oproti obdobným kamerám, které jsem měl aktuálně v ruce, oceňuji rovněž hrubší povrch, který jen tak nevyklouzne z ruky ani při rychlé manipulaci třeba právě při výměně vodotěsných dvířek při začínajícím dešti. To jsou situace, kdy rozhodně není času nazbyt a vše se dělá ve spěchu a vzdálenost mezi sedlem a vozovkou je nebezpečně velká pro jakýkoliv objektiv. Kameru je tedy možné nastavovat a ovládat tlačítky plnohodnotně na jejím těle, a to i když je ve vodotěsném pouzdře.

Pro zaměření úhlu sklonu potom dobře poslouží i na slunci dobře čitelné 2 dvoupalcové LCD. Jsou však situace, jako jízda sólo a umístění na přilbě, kdy je nutné a daleko efektivnější vše spravovat a nastavovat přes mobilní aplikaci. Lamax má pro tento účel k dispozici mobilní aplikaci LAMAX CamApp, která je dostupná pro Android a iOS.

S chytrým telefonem, či tabletem se kamerka propojí přes vlastní Wi-Fi síť. Aplikace na Android je intuitivní a funkční, ale pravdou je, že přehnanou svižností neoplývá ani na nadupaných telefonech posledních generací. K danému účelu a pohledu z kamery a spuštění nahrávání však dostačuje. Samotné spuštění záznamu, případně foto lze pořídit i přes dálkový ovladač, který je součástí opravdu bohaté nadstandardní výbavy, kde nechybí např. i druhá baterie do kamery. To u konkurence rozhodně nebývá standardem. Všemožné držáky, 3M samolepky k uchycení, plovák, vodotěsné pouzdro, čelenka atd. lze samozřejmě pořídit dnes za pár dolarů, ale je myslím velice příjemné a správné dostat toto rovnou v balení, aby bylo vše připraveno k použití pro různé situace, které mohou nastat.

Svým širokoúhlým objektivem natáčí LAMAX X10 Taurus záběry až ve 4K rozlišení (3 840 × 2 160 bodů) při 30 snímcích za sekundu (nativně, bez dopočítávání). Efektní zpomalené záběry lze natáčet ve Full HD či HD rozlišení se 120, resp. 240 snímky za sekundu a pak také ve vysokém rozlišení 2 560 × 1 440 bodů s 60 snímky za sekundu. V pořizování videa i fotografií za všech podmínek pomáhá elektronická stabilizace obrazu i funkce pro časosběrné záznamy nebo noční fotografie. Kamera se při provozu především v záznamu 4K dost zahřívá, ale v těchto rozměrech to není zas tak úplně překvapením vzhledem k použitému výkonnému HW. Otázkou je, jak se projeví na životnosti z dlouhodobého pohledu na věc, ale to je příběh na který Vám aktuálně odpovědět neumím. Nicméně kvalitou videa se alespoň z mého pohledu prostého zákazníka, kterému však rukama prošla již celá řada akčních kamer, zdá pro daný segment a v této cenové kategorii až překvapivě nadstandardní.

Přidanou hodnotou z pohledu jízdy na motocyklu je možnost ultra rychlého snímkování (240 fps) a funkce časosběrného videa a sekvencí. Co mě opravdu potěšilo je v dané kategorii vcelku slušný záznam zvuku, který je sice s výhradami, ale stále použitelný i při vložení do pouzdra. Fotografie jsou sice možné pořizovat ve vysokém rozlišení až 16 MPix, ale osobně je považuji u této kamery jako doplňkový sport maximálně pro reportážní účely, ale popravdě to není asi důvod, proč bych si pořizoval právě tuto kameru. Vzhledem k nadstandardní výbavě a druhé baterii v ceně je výdrž něco k čemuž nelze mít ve většině situací větších výhrad. Každopádně při běžném full HD, který je asi pro nás stále nejvhodnější formát pro další běžné zpracování na internet se necelá hodinová výdrž za provozu na jednu baterii jeví jako dostatečná. Pro rychlé akce na místě a statické záběry se hodí vybavenost kovovým stativovým závitem.

Kamera Lamax X10 Taurus mě překvapila především bohatou výbavou, za kterou si u konkurence zpravidla docela slušně připlatíte. Navíc v daném segmentu potěší dobrým poměrem cena vs výkon pořízených záběrů a množství užitečných funkcí jako rychlé snímkování (240 fps) a funkce časosběrného videa a sekvencí.

Rovněž díky velice kvalitní stabilizaci obrazu a stále tlačítkovému ovládání se jeví, jako velice vhodné načiní pro naše motocyklové prostředí, které je plné neustálých otřesů. Ovládání je velice intuitivní a zvládnete ho dřív, než dopijete večer s přáteli své první pivo na cestě. K tomu nelze mít výhrad.

Parametry akční kamery X10 Taurus:

• LCD: 2 palce
  • Čočka: širokoúhlá čočka se záběrem 170º