gbox_leden



Přilba Schuberth C3 Pro

Odklápěčka německé značky Schuberth je ve světě přileb bezesporu pojmem. Aktuální model C3 letos v nabídce doplnila verze s označením C3 Pro, která má za cíl uspokojit sportovněji založené jezdce. Jak jsme se ale přesvědčili během sezónního testu, v Magdeburgu toho vylepšili mnohem víc než jenom aerodynamiku.

Kapitoly článku

Nejvíc viditelným rozdílem proti standardnímu modelu C3 je decentní spojler na zadní části skořepiny. V materiálech od výrobce se píše, že tímto zlepšovákem se zvýšila přítlačná síla o 8 % a přilba je díky tomu stabilnější a odolnější vůči aerodynamickým vlivům. Když však chcete efekt spojleru vyzkoušet v praxi, poznáte jeho přínos až vyšších rychlostech, kde některé helmy mají tendenci kymácet hlavou hned jak ji vystrčíte z úkrytu za plexi. Pro turisty tedy žádný zásadní přínos, kdo se ale rád sveze svižněji, určitě ty stovky hodin práce v aerodynamickém tunelu ocení.
Samotná skořepina je vyrobená ze sklolaminátu, zesíleného technologií „S.T.R.O.N.G.”, které vděčí za relativně nízkou hmotnost. 1 650 gramů u velikosti M je na vyklápěčku se sluneční clonou hodně slušná hodnota. Stejný údaj o hmotnosti najdete i na velikostech od XXS do L, helmy s větší skořepinou XL-3XL pak váží o pár deka víc. Nikdy jsem odklápěčce netoužil, protože všechny jsou přece těžké, ale tahle mě vyvedla z omylu.
S nějakou váhou navíc musíte také počítat, pokud sáhnete po originálním Bluetooth komunikátoru, pro jehož montáž je helma z výroby připravená. V mezerách mezi vnější skořepinou a polystyrenovou výstelkou čekají na signál hned dvě antény, takže po namontování sady zvané SRC-systém se můžete domlouvat s dalším motorkářem až na vzálenost jednoho kilometru. Samozřejmě za předpokladu, že i v jeho přilbě C3 Pro bude zabudován stejný přístroj. Schuberth je kompatibilní také s jakýmkoli značky Cardo, ale dosah Bluetooth signálu se dá spolehnout jenom s vestavěnou anténou – bez ní to je u modelu C3 kolem 700 merů. Druhá vestavěná anténa v přilbě má na starost kvalitní příjem FM rádiových vln.
Při prezentaci novinky se před rokem hodně mluvilo také o změnách, provedených v interiéru přilby. Schubert se zaměřil v první řadě na úpravu vnitřní výstélky, protože u starších cé trojek se stávalo, že nepadla na každý tvar hlavy. C3 Pro má proto upravený tvar polystyrenové výplně v oblasti čela a na vyjímatelném polstru je mnohem méně švů, které také dokážou pěkně otrávit život. Zpětně si uvědomuju, že jsem skutečně nezažil ani chvíli nepříjemného tlaku do hlavy, jak tomu u nových přileb bývá. V prvních týdnech nošení mě sice trochu víc tlačily lícnice do tváří, ale i ty se časem vymačkaly tak, aby přilba stále držela pevně celou vnitřní plochou na hlavě a zároveň nepůsobila dojmem, že je někde něco navíc. Pro případy, že by se někomu totéž nepoštěstilo se standardní velikostí vycpávek má Schuberth v nabídce slabší nebo silnější lícnice.
Materiál vnitřního polstru nevypadá na pohled tak komfortně jako plyšový interiér jiných přileb zvučných jmen, protože je na něm dost snadno poznat jeho umělý původ. COOLMAX, jak se tkanina jmenuje, je ale na dotek překvapivě příjemný, a hlavně si skvěle umí poradit se zpocenou hlavou. Hodně v tom určitě pomáhá i skvěle fungující ventilace, ale po sundání z hlavy zůstává vnitřek helmy i v tom největším pařáku perfektně suchý. Skoro by se jeden divil, proč je podšívka vyndavací a může se normálně prát. Alergiky a hypochondry bude asi zajímat, že má navíc anti-balteriální a anti-alergické vlastnosti, a všechny ostatní můžu ubezpečit, že se v ní hlava cítí za každých podmínek jako v pokojíčku.
Jak už bylo řečeno, velký podíl na komfortním pocitu má dobrá ventilace. I tady Schuberth zapracoval a vyměnil horní větrák za modernější a účinnější. Proti klasické C3 nejenom líp vypadá, ale má dva větší vstupní otvory, kterými může proudit větší množství vzduchu. Nemám možnost přímého srovnání s předchozím modelem, ale podobný průvan jsem zažil jenom v jediné další přilbě, a tou byla Schuberthka S2. S upraveným bradovým náfukem a zvětšenými zadními výstupy se údajně zvýšil průtok vzduchu oproti C3 o 60 %, což je dost abstraktní hodnota, ale 9 litrů čerstvého vzduchu, který se při rychlosti 100 km/h prožene kolem hlavy každou vteřinu, to už by pro představu mělo stačit. Naopak při uzavření všech vstupních otvorů se za nižších nedostane do přilby prakticky žádný mrazivý luft zvenku, protože Schuberth vylepšil i krční límec včetně bradového deflektoru. Kryt horního větráku se navíc dá – i když to chce dost násilí – vyndat, což výrazně usnadňuje čištění od hmyzích pozůstatků.
Jednou z mála věcí, které se oproti modelu C3 nemění, je plexi. Tomu není co vytknout po stránce čistoty výhledu, ani co se týká velikosti zorného pole. Stejné plégo se hodí navíc i do sportovní S2, a dodává se včetně Pin-Locku. Ten funguje bezchybně jako ochrana proti mlžení plexi, ale zamlžení dioptrických brýlí stejně nezabrání. Ještě že se plexi dá zaaretovat zhruba milimetr nad polohou „zavřeno a utěsněno“ . U Schuberthu tomu říkají city position, dá se však praktikovat i na vesnici a vlastně i v otevřené krajině - plexi se nezavře dokonce ani na dálnici ve stotřicítce. Na horní hraně pléga nechybí ani vychytávka v podobě malých trojúhelníkových výstupků, které mají za úkol rozbíjet proud vzduchu a snižovat tím hluk.
uneční clonu, před časem hodně diskutovaný a renomovanými výrobci ignorovaný prvek, najdeme v současné době ve výbavě většiny turistických přileb. Schuberth má coby průkopník v tomto oboru má proti ostatním slušný náskok, a v případě C3 Pro pokročil zase o kousek dál. Úprava proti poškrábání na obou stranách clony je zárukou, že přes ní uvidíte i po letech používání pořád stejně čistě, zatímco ovládání pomocí systému lanek a posuvníku na levé spodní hraně přilby funguje s dokonalou přesností a lehkostí. Výhodou hlavně pro nosáče je možnost spustit clonu přesně do té polohy, jakou velikost výška kořene nosu dovolí.
S podobným citem pro detail a spokojenost zákazníka Schuberth přistoupil i k modernizaci řemínku, respektive jeho zapínacího mechanismu. Upevnění ke skořepině na čtyřech bodech není žádnou novinkou, ale možnost oboustranného nastavení vzdálenosti přezky na žádném jiném modelu nenajdete. Posunout si přezku přesně tam, kde vám vyhovuje z hlediska komfortu a zároveň se snadno zapíná a rozepíná je sice zdánlivá drobnost, ale potěší stejně jako další promyšlené detaily.
Jestli ale něco staví tuhle přilbu v hodnocení hodně vysoko, pak její dokonalé odhlučnění. Žádné pískání kolem ventilátorů, žádné hučení v místech uchycení plexi – jenom tlumený aerodynamický hluk. A je neuvěřitelně lehká – na odklápěčku se sluneční clonou až neuvěřitelně lehká. C3 Pro určitě není levná helma, ale za svoje peníze tady dostáváte prvotřídní kvalitu.
Jediná výtka směřuje na omezený výběr barevných kombinací, pokud se vůbec bílá, stříbrná a černá (mat nebo lesk) dají nazvat barvami. O něco vstřícnější je Schuberth v tomto ohledu k ženám – ty si mohou speciální verzi C3 Pro Women pořídit i s nějakou tou fešnou grafikou. Snad se nějakého odvážnějšího designu, který by se ke sportovnímu stylu jízdy hodil víc než jednobarevná provedení, dočkáme už příští rok.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):


TOPlist