europ_asistance_2024



Přilba Cyber UX33

Do redakčního testu se nám tentokrát dostala na první pohled docela zajímavá přilba Cyber UX33. Ta při prvním ohledání zaujme především zajímavým aerodynamickým zpracováním a příznivou cenovkou - v tomto případě 3 490 Kč, což za variabilní přilbu s lehkou skořepinou APC (advanced polycarbonate composite shell) není opravdu mnoho.

Možná i proto je tématem nejednoho internetového fóra, které se točí kolem ATV a enduro s důrazem na univerzálnost a praktičnost použití. Minimálně popisem a avizovanou variabilitou v letácích se tato přilba pasuje do role opravdového univerzálního náčiní, což se opravdu hodí i nejednomu redakčnímu jezdci, takže uvidíme.
Přilba – skořepina samotná je OEM variantou, které se prodává pod různými finálními značkami, prodejci a samozřejmě i cenou. UX33 se vyrábí s dvojí velikosti skořepiny a i finální podoba se vnějším designem a barevným zpracováním liší v drobných detailech mezi jednotlivými prodejci a značkami, pod kterými ji dostanete. Naše černo-bílá je konkrétně ve velikosti XL s hmotností 1 720 g a výrobou „Made in Taiwan“. Není vybavena D kroužky, ale klasickou přezkou. Interiér je díky tvaru přizpůsoben pro nošení dioptrických brýlí. Co se výbavy týče, je zde vyjímatelný a pratelný antialergenní interiér, odnímatelný bradový deflektor (dá se vyměnit v příplatku za delší s lepší ochranou) a přední tvrzené plexi má úpravu proti poškrábání. Navíc je zde jako bonus integrovaná sluneční clona a opravdu funkční šestibodová ventilace s výpustí na zadní straně helmy. Vše v homologaci 22-05.
Variabilita je od výroby do třech možných směrů. Cestovní - enduro s kšiltem, integrální pojetí bez kšiltu a enduro varianta, kde se sejme plexi, namontují se dodávané boční kryty a jezdec může vyrazit na trať s klasickými motokrosovými brýlemi. Ke cti je to, že vše zvládnete s tím, co dostanete takříkajíc v krabici, takže není nutné žádné dodatečné nářadí. Navíc potom za příplatek v našem případě 350 Kč lze získat delší a komfortnější bradový deflektor, který se více hodí k cestovnímu zaměření přilby, ale k tomu později.
Každopádně vzhled – barva je věcí osobního vkusu, ale pravdou je, že na první pohled futuristický tvar zde má své reálné opodstatnění. Je maximálně aerodynamický a obtékání vzduchu je na všech možných strojích bezproblémové. Při prvním osahání lekce překvapí reálná velikost, kde především délka z profilu je opravdu značná. Rovněž zaujme zadní část, která je opravdu masivní a i maximum hmotnosti celku (skořepiny) je soustředěno právě do zadní části. Masivní zadní část a poněkud netradiční tvar spodní části, zde má své opodstatnění, jelikož je zde počítáno s variantou a možností použití ochrany krku v podobě „neck brace“.
Co se týče zpracování, na první pohled není špatné, ale přeci jen některé detaily především povrchové úpravy by mohly být dotaženy i o trochu lépe. Naštěstí na samotnou funkčnost to - jak se v průběhu testu ukázalo - vliv nemá, takže za mě v tomto ohledu nakonec ok. Nemám zrovna malou hlavu, takže jsem velice ocenil vnitřní prostor a celkově, jak dobře helma padne při prvním usazení - to se mi nestává zas tak příliš často. Nikde nic netlačí a a vnitřní polstrování je vcelku pohodlné. Lehce jsem se rovněž obával u takto tvarované přilby o výhled, ale v tomto ohledu byly veškeré pochybnosti opravdu liché. I přes značně vyprofilované plexi není problém při pootevřeném hledí dohlédnout, co potřebujete. Možná bych to v některé otevřené poloze přirovnal k hokejové helmě s mřížkou. Při prvním usazení na hlavu si toho všimnete, ale při delším užití už absolutně nevnímáte. Z přilby je výborný výhled do všech směrů. Jako dobrá přidaná hodnota k čirému plexi se jeví velká a vcelku dobře použitelná sluneční clona, kde snad jen spouštěcí mechanismus chce v klasických cestovních nebo sportovních rukavicích zpočátku najít ten správný grif pro okamžité vysunutí. Trochu o zvyk bude možná pro někoho také větší krok v chodu plexi, ale opět nic, co by vás v této cenové kategorii mělo vyvést příliš z míry.
Přilba je obecně velmi dobře odvětraná přes řadu otvorů. Samozřejmě není zde možnost „pinlock“, takže při chladnějším ránu se může při stání na křižovatce nebo ve šnečím tempu trochu mlžit. Jako ideál se mi však jeví tato přilba hlavně díky kvalitnímu odvětrání především do horkých letních dnů. Lehkou výtku snad jen lze mít při maximálních rychlostech k odnímatelnému kšiltu, který při předjíždění dodávky, či kamionu způsobuje trochu kmitání hlavy, ale to je jen detail, který lze naštěstí demontáží lehce napravit. Navíc s opravdovým endurem dálničních přesunů moc nedáte a na silničně zaměřených strojích je stejně lépe kšilt sundat a při rychlosti do 100 km/h ve stupačkách se jevilo na mém obstarožním TTR vše ok. Kšilt navíc docela dobře cloní, ale na vysloveně silniční hrátky ve větším tempu je díky možnosti snadné demontáže ho přeci jen lépe sundat.
Díky množství větracích otvorů a protaženému tvaru je přilba při vyšších cestovních rychlostech o poznání hlučnější než řada integrálek od renomovaných výrobců, ale zde by to bylo spíše překvapení, kdyby to bylo jinak. Obecně vzato hladina hluku nebude rozhodně větší, než v celé řadě vyklápěček. Myslím, že například majitelé modelu Caberg Justissimo mohou v tomto ohledu jen tiše závidět. Trochu více komfortu přináší delší bradový deflektor, který nám k přilbě dorazil dodatečně v průběhu testu. Ten je však již za příplatek, ale v chladnějším počasí vylepší celkový komfort a obecně sníží množství proudícího vzduchu k obličeji jezdce. Zde, snad jen menší daní za přilbu této kategorie, budete muset trochu improvizovat s uchycením rohů deflektorů uvnitř přilby, které jsou opatřeny suchým zipem, ale chybí protikus do přilby. Já jsem bez větších potíží použil nalepovací část za pár korun a problém s „plandáním“ byl vyřešen ke spokojenosti. Až na pár drobností v celkovém zpracování si celkově tato přilba vzhledem k pořizovací ceně zaslouží naši pozornost a dokáže být podle mého názoru slušným vyjádřením poměru cena vs výkon pro nejednoho potenciálního zájemce.
Na závěr je třeba říci, že Cyber UX33 prošel prozatím jen tříměsíčním testem, takže na zkušenost z dlouhodobějšího hlediska a případné doplnění pod čarou si budeme muset ještě nějaký ten čas počkat. Ze srovnatelných konkurentů cenově připadá v úvahu třeba Marushin X-MOTO. Z cenově vzdálenějších, ale z hlediska použití srovnatelných a velice oblíbených potom třeba Uvex Enduro (nově Nishua Enduro).

Informace o redaktorovi

Lukáš Růžička (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 182 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (15x):


TOPlist