Navitel G550 Moto: Funkční navigace za pár korun

V dnešní době je GPS navigace samozřejmost. Je v každém mobilu, v chytrých hodinkách a polohu umí zaznamenat třeba i lepší foťák. Když chcete navigaci na motorku, máte dvě možnosti. První je spoléhat se na telefon, který ale potřebujete také k jiným aktivitám a který není primárně stavěný pro navigování. Druhou možností je speciální motorkářská. My se dnes podíváme na navigaci české značky Navitel, kterou dostanete za více než rozumnou cenu.

Kapitoly článku

Na začátek si dovolím rozproudit debatu ohledně navigování mobilem. Má ho každý pořád u sebe, navigaci zvládá i ten nejlevnější, krytů a držáků je k tomu bezpočet, tak proč ne? Představte si ale tenhle scénář: jedete silnicí kde jsou pěkné zatáčky, nic moc provoz, takže si to náležitě užíváte. Jenže v jedné zatáčce to nevyjde, ať už z jakéhokoli důvodu, a vy jdete ven. Motorka letí nalevo, vy napravo, a když se dokutálíte, zjistíte, že máte zlomenou nohu a že se nemůžete ani hnout. Nikde nikdo, jediné co vás může zachránit je mobil a vytočení čísla 155. Jenže ten je na motorce, která je x metrů od vás a vy se k ní nedostanete…

Jestli vás tenhle podle mě vcelku pádný argument nechal zapřemýšlet o standardní navigaci, tak přidám hned další výhodu, kterou jsou mapy. Navigace nepotřebuje mobilní data, takže vás povede i tam, kde není signál nebo kde by vás data stála balík. Navitel navíc nabízí doživotní aktualizaci mapových podkladů a to za cenu, která je na poměry motorkářských navigací lidová. Model G550 Moto seženete s obsáhlým příslušenstvím kolem 3500 korun. Za to dostanete samotnou chytrou krabičku, držák navigace se stříškou a kloubem, základnu s objímkou na řídítka, přísavku na sklo v případě použití v autě, napájecí kabel pro klasickou 12V zásuvku, napájecí kabel s USB konektorem a napájecí kabel s holými dráty pro pevné připevnění ke stroji. Dále v krabici najdete klasický mini USB kabel pro připojení do počítače, plastovou pinzetu, potřebnou dokumentaci včetně stručného návodu a součástí balení je také malý stylus šikovně zasunutý do držáku navigace. Instalace je jednoduchá, stačí zvolit správnou vymezovací gumovou podložku a přidělat objímku držáku na řídítka. Do něj pak zacvaknout držák navigace a utáhnout. Nutno říct, že jsem za celou dobu používání neměl problém s povolováním kloubu a to ani na špatných silnicích. Fajn je, že v rámci držáku je krátký kabel, takže v případě sundávání držáku nemusíte odendávat celou kabeláž, stačí kabel rozpojit.

Tím jsme se dostali k tomu, jak navigace funguje. Její prostředí je jednoduché, na poměry navigací svižné a sžití se s ní mi nezabralo moc času. K samotnému navigování nemám žádnou výtku. Pouze po prvním zapnutí jí chvíli trvalo, než se vzpamatovala a zjistila kde je, pak ale přicházely pokyny včas a stíhala vše, jak měla. Přístroj jde ovládat i v rukavicích, tady mám ale první výtku. Displej není zrovna dvakrát přesný a některá tlačítka jsou malá, což mě několikrát přivedlo málem k šílenství. Když si například chcete oddálit nebo přiblížit trasu, občas si v rukavicích ťuknete vedle a můžete začít znovu. Nedej bože pokud chcete navigaci ovládat tahem jako mobilní telefon. Tady se prostě projevuje rezistivní technologie displeje, bez které by ale na druhou stranu nešel ovládat v rukavicích vůbec. Snadnou pomocí může být stylus v držáku, který s trochou cviku vytáhnete i v rukavicích a ovládání vám výrazně usnadní.

Samozřejmostí je možnost plánování vlastních itinerářů a tras, možné je také importovat připravenou trasu ve formátu .gpx. To samé jde i obráceně v případě, že si zapnete takzvaný záznam stopy. Navigace jednoduše zaznamená vaší trasu, kterou následně můžete exportovat. Mínus oproti konkurenci, která přichází ale s několikanásobně vyšší cenovkou, vidím v nepřítomnosti režimů volby trasy. Před startem navigace vám přístroj nabídne tři trasy, ze kterých si můžete vybrat, chybí ale volby jako nejkratší, nejrychlejší a hlavně „nejzatáčkovitější“. V tom vidím velké plus dražší konkurence, která dokáže vybrat cestu motorkáři téměř na míru. Navitel se to snaží dohnat alespoň navigací vzdušnou čarou pro dobrodruhy. Tuhle variantu jsem zvolil při cestě na Moravu, kdy mi společnost dělala Ducati Scrambler. Navigace v tu chvíli spojí vzdušnou čarou vaší pozici s cílovou destinací a výběr trasy je pak jenom na vás, což zajistí spoustu zajímavých zážitků.

Chytrá krabička se také umí spojit přes bluetooth s interkomem, takže vám diktuje jízdní pokyny rovnou do ucha a umožňuje i poslech hudby. Hudební přednes ale patří spíš k těm horším. Celý přístroj je samozřejmě voděodolný, což se osvědčilo při jízdě v dešti a celkově působí krabička robustním dojmem. Bohužel na straně 4.3" displeje je realita poněkud jinde, protože je hodně náchylný na poškrábání. Dvě delší cesty a podívejte se na fotky. Úplně v rukavičkách jsem s navigací nezacházel, ale také je pravda, že jsem ji nijak záměrně neničil. Chvíli se povalovala v batohu, potkal ji nějaký prach z polních cest, ale nic extrémního. Na tom by to chtělo zapracovat a v případě koupě doporučuji pořídit nějakou ochrannou fólii. Samotný displej by také mohl být o chlup konstrastnější a barvy živější, což by zlepšilo čitelnost na přímém slunci. Naštěstí je tady ale kšilt držáku, který spolu s nastavitelným kloubem dokáže leccos zachránit.

Stejně jako má své plusy a mínusy samotná koncepce navigace ve zvláštní krabičce, tak svoje plusy a mínusy má i Navitel G550 Moto. Jako navigace pro nenáročné funguje dobře, své úkoly plní jak má, jen k tomu nepřináší nic navíc. To ale ospravedlňuje její nízká cena.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 1.1 Kč od 15 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Související firma
  • NAVITEL

    Společnost NAVITEL se zabývá vývojem navigačního softwaru a hardwaru a poskytováním řešení pro digitální mapování v oblasti automobilových navigačních systémů. NAVITEL jsou moderní multiplatformní a vícejazyčné navigační aplikace pro Android, iPhone/iPad, BlackBerry, Windows Phone, Windows CE, TIZEN...



TOPlist