GPS lokátor Trackito: Když chcete mít motorku pod dohledem

Krádeže motocyklů jsou bohužel každodenním strašákem téměř všech motorkářů. Řešením, jak alespoň trochu motocykl chránit, je GPS lokátor, který v případě neplánované změny polohy informuje svého vlastníka. Dnes se podíváme na produkt Trackito. Jak dopadl v našem testu?

GPS lokátor s předplacenou SIM kartou v jednom

GPS lokátor není v žádném případě nové zařízení a zejména na čínském trhu jsou k dispozici desítky různých modelů. Mně se do rukou dostalo zajímavé zařízení Trackito, které sází hlavně na jednoduchou instalaci a dlouhou výdrž baterie. To se logicky muselo podepsat na rozměrech, které jsou stále vcelku kompaktní, zařízení už ale jen tak neschováte. Tento kvádřík připomíná svými rozměry (135 x 55 x 25 mm) běžnou powerbanku, což umožní nosit Trackito v batohu nebo umístit pod sedlo motocyklu.

Bohužel to zpravidla neumožňuje zakomponovat zařízení někam do konstrukce motocyklu, aby jej nemohl zloděj jen tak vyřadit. Trackito navíc není chráněno žádným vyšším stupněm odolnosti, a tak nemůže být vystaveno dešti apod. V případě potřeby je možné oddělit část s anténou a prodloužit ji pomocí SMA kabelů, nebylo to však potřeba a navíc bych musel kabely nejprve zakoupit (nejsou součástí balení). Na přední straně je k dispozici MicroUSB konektor k nabíjení, informační LED dioda, tlačítko napájení a svorky pro externí napájení.

Kromě GPS antény je v zařízení zabudován také GSM modem a datová karta. Díky ní jsou údaje o poloze v reálném čase přenášeny na server, kde je může vlastník kdykoliv zobrazit. SIM karta je zabudovaná a nelze ji měnit. První rok používání je zdarma, následně musím za tarif zaplatit 590 Kč za rok, což není zase tak velká částka. K dispozici jsou každý měsíc 3 MB dat, mohu ale ještě čerpat z 12MB rezervy pro každý rok. V praxi tato hodnota stačí, protože zařízení není určeno pro neustálé sledování, ale spíše pro sledování polohy až v momentě krádeže. Trackito funguje ve všech zemích EU, Švýcarsku, Norsku, USA a Rusku.

GPS lokátor Trackito - specifikace

• Nabíjecí napětí: 5 V USB (6–30 V Externí)
  • Kapacita baterie: 2 200 mAh
  • Výdrž baterie: až 6 měsíců
  • Aplikace pro iOS verze 7 a vyšší a pro Android verze 4.0.4 a vyšší
  • Koupíte na Alza.cz

První nastavení zvládne každý, nesmí se ale podcenit

Autoři výrobku lákají na rychlé a snadné zprovoznění, a tak jsem byl zvědav, jak to bude reálně probíhat. Před prvním použitím jsem připojil GPS lokátor Trackito k běžné nabíječce k telefonu, abych začínal se 100 % baterie. O tom mě informovala zelená LED dioda na přední straně. Následně jsem si stáhl oficiální aplikaci Trackito pro Android (je i verze pro iOS), vytvořil vlastní účet a naskenoval kartičku s kódem v balení. Podle instrukcí jsem držením napájecího tlačítka (je nutné použít sponku v balení) přepnul do servisního režimu a dokončil nastavení.

Modul Trackito si mohu pojmenovat a doplnit fotografii pro snazší rozpoznání, pokud bych měl modulů v aplikaci přidáno více. Potěší, že aplikace běží i v češtině (používám telefon v angličtině, a tak jsem češtinu nastavil až po nějaké době používání). Od této chvíle jsem již mohl začít Trackito používat, ale je vhodné se ještě věnovat detailnějšímu nastavení modulu.

V části Nastavení lze totiž definovat citlivost a periody, ve kterých bude zařízení odesílat svou polohu a kdy přejde do režimu spánku. To vše ovlivňuje nejen přesnost a reakce zařízení při sledování polohy, ale samozřejmě i výdrž baterie. Je tedy nutné najít nějaký kompromis. V případě, že zařízení není uzamčeno (tedy nechci dostávat alarm o změně polohy), nemá smysl si nechat zasílat polohu nikterak často. Naopak v případě režimu sledování si dokážu představit zasílání polohy i klidně každých 5-30 sekund (v praxi to totiž znamená, že mi někdo motorku ukradl a já bych rád přesně věděl, kde se nachází).

Ovládání přes mobilní telefon i webové rozhraní

Aplikace v telefonu není jedinou možností, jak Trackito ovládat a sledovat jeho polohu. Samozřejmostí je webové rozhraní, kde mohu měnit stejné nastavení, ale mapa a ovládání je zpravidla pohodlnější než na telefonu. Svůj modul můžu sdílet také další osobám, kterým stačí, aby si vytvořili pod svým e-mailem účet na Trackito. Ti dostanou možnost sledovat polohu zařízení, ale i měnit jeho nastavení. Pokud tuto volbu povolím, tak i sdílet dalším uživatelům.

Výdrž baterie až půl roku, možností je i externí napájení

Velkou předností testovaného lokátoru Trackito je jeho výdrž na jedno nabití. U nejlevnějších modelů vydrží na jedno nabití model i třeba jen několik dní, výrobce u tohoto kousku slibuje až 6 měsíců běžného používání. To je dosaženo baterií s kapacitou 2200 mAh. Pokud by se ale uživatelé nechtěli o nabíjení starat vůbec, je možné Trackito připojit přímo k baterii pomocí svorek (zdroj 6-30 V DV). Kabel ale opět musíte dokoupit sami.

Výsledná výdrž bude extrémně závislá od nastavení citlivosti a period odesílání polohy a stejně tak od četnosti sledování, kdy je aktivní GPS. V běžném režimu zařízení spí a jeho spotřeba je minimální. Vzbudí se až v momentě, kdy se zařízení hne, což zajistí akcelerometr. Se zařízením jsem si hrál nejspíše více, než by udělal běžný uživatel při instalaci do motocyklu, i tak by ale výdrž dosáhla téměř 4 měsíců. Mohu tedy potvrdit, že půl roku při běžném používání je reálné. O stavu baterie vás navíc neustále informuje aplikace.

Jak zařízení fungovalo v praxi?

Trackito funguje v několika režimech, které definují jeho funkčnost a komunikaci se mnou (s aplikací). Předně je tu možnost zamčeného a odemčeného zařízení, což znamená jediné – pokud motocykl zaparkuji a chci hlídat každý jeho pohyb, modul zamknu. Pokud by se v tomto režimu změnila poloha motocyklu, do aplikace v telefonu mi přijde notifikace Alarmu a stejně tak i e-mail. Pokud bude naopak modul odemčen, nebude vyvolávat alarm při změně polohy a své souřadnice bude zasílat v pravidelných intervalech podle nastavení.

To tedy znamená, že musím po každém zaparkování a opuštění motocyklu vlézt do aplikace a modul zamknout. Před začátkem další jízdy jej pak samozřejmě odemknout. V tomto případě bych ocenil například Bluetooth konektivitu, která by automaticky rozpoznala můj telefon a zařízení sama odemkla. Po vzdálení zase zamkla. Takhle se často může stát, že zapomenu modul před jízdou odemknout, takže mi krátce po vyjetí začne telefon hučet v kapse, že kradu svou vlastní motorku. Naopak, pokud modul nechám odemčený a někdo mi motocykl ukradne, nemusím se o tom vůbec dozvědět.

Sami autoři evidentně mají tento problém v mysli, a tak lze aktivovat i oznámení změny polohy v odemčeném stavu zařízení. To v praxi znamená, že nemusím modul vůbec zamykat a každá jeho změna polohy mi přijde formou notifikace. Pokud se tak stane a motocykl mi někdo ukradne, musím ovšem modul zamknout přes aplikaci, počkat na aktivování pohybu a pak teprve spustit režim sledování pro častější zasílání polohy. Režim sledování totiž nejde v aplikaci vyvolat ručně, ale vždy jen na popud alarmu. A ten se zase spustí v případě zamčeného modulu a změny polohy. Trochu nešikovné.

S aplikací jsem obecně moc spokojen nebyl, protože na ni nebylo 100% spolehnutí. Občas už mi přišel e-mail a webové rozhraní hlásilo alarm (a pravdivě, protože se modul pohnul), ale aplikace nic nehlásila. Dokonce se v průběhu testování stalo, že aplikace nefungovala vůbec, a to na žádném telefonu (došlo nejspíše k výpadkům serveru). Paradoxně tak spolehlivější bylo používat webové prostředí i na telefonu, což na druhou stranu není tak pohodlné.

Dostačující přesnost, ale trochu delší probuzení

Na přesnost GPS lokalizace při sledování si rozhodně nemůžu stěžovat, naopak mě spíše mile překvapila. Trasa, která se po sledování vykreslila v aplikaci, korespondovala s mou trasou celkem dobře a myslím, že by nebyl žádný problém odcizenou motorku tímto způsobem najít. Motocykl parkuji v podzemní garáži, kde mají telefony slabý nebo žádný signál. Modul jsem tedy umístil pod sedlo, zamkl jej v aplikaci a nechal několik hodin v klidu.

Následně jsem simuloval ukradení motorky (několik pohybů s motorkou a následné vyvezení z garáže) a sledoval, kdy budu o takové činnosti informování. První zmínka přišla zhruba po 20-30 sekundách. V momentě, kdy je zařízení ve spánku, mu trvá o něco déle, než dá o své změně vědět. Čas byl o něco kratší v momentě, kdy byl lepší signál. V případě, že zařízení není ve spánku, je odezva do aplikace téměř okamžitá (do 5 sekund).

GPS lokátor Trackito – závěr

Potěšilo mě, že testované zařízení plnilo svou funkci tak, jak uvádí výrobce. Neměl jsem žádný problém při zavedení GPS lokátoru do provozu a v případě trackování jsem byl spokojen i s jeho přesností. Citlivost na pohyb je velmi dobrá a při maximálním nastavení jste upozornění, i když se motorka nepatrně hne. Spokojený jsem byl s výdrží na jedno nabití, která dosahuje klidně i půl roku. Není navíc problém zajistit externí napájení z baterie nebo třeba powerbanky.

Samozřejmě jsem našel i několik nešvarů. Rozměry a absence vyšší odolnosti znemožňuje zpravidla zamontování na nějaké místo v konstrukci motocyklu, umístil jsem tedy Trackito pod sedlo. Spokojen jsem nebyl s mobilní aplikací, která občas nereflektovala skutečnou situaci – nerozpoznala alarm a neukazovala skutečnou polohu. Spolehlivější tak bylo paradoxně webové rozhraní, a to i na telefonu. Stejně tak by se mi líbilo dořešit automatické zamykání a odemykání modulu, abych na to nemusel myslet.

Trackito se svou cenou 3490 Kč nepatří mezi nejlevnější řešení. Na trhu je mnoho GPS lokátorů a zejména ty čínské stojí i méně než 1000 Kč. Zde ale můžeme narazit na nepřesnou GPS a hlavně pak velice krátkou výdrž ve srovnání s testovaným zařízením. Podobné zařízení sice nemusí být v případě šikovných zlodějů nic platné, v některých případech ale může ušetřit i stovky tisíc.

Používáte nějaký GPS lokátor? Líbí se vám Trackito?

Honza Dolejš (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 178 cm

Klady a zápory

+ Snadná instalace
+ Dostatečná přesnost GPS
+ Vysoká výdrž na jedno nabití

- Nespolehlivá aplikace pro Android
- Absence vyšší odolnosti
- Nutnost manuálně zamykat/odemykat modul

Autoři článku obdrželi prémie 4 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.