sumoto_leden



Garmin Montana 600

Po delší době se k nám do redakce dostavila za účelem testu další navigace. Na pohled obyčejný přístroj s velkým displejem, podobný spoustě dalších. Jak ale brzy zjistilim, tahle chytrá krabičky zdaleka není určena pouze k použití na motorce, spíš naopak. Outdoorová navigace toho umí mnohem víc.

Kapitoly článku

Nová řada Garmin Montana zahrnuje 4 modely, my jsme testovali základní verzi Montana 600 s interní pamětí 4 GB, ve které je jako součást standardní výbavy nahraná turistická mapa TopoCzech v měřítku 1:25 000. Kdo se častěji dostane mimo zpevněné cesty a  používá cyklostezky, asi dá přednost verzi Montana 600 PRO s podrobnější mapou TopoCzech (1:10 000) a bonusovým přístupem do cyklistické mapy Cyklo Czech. Vyšší model Montana 650 pak má ve výbavě navíc integrovaný 5 MB fotoaparát, 8 GB paměti a topografickou mapu celé Evropy v měřítku 1:100 000. TopoCzech je opět na výběr v měřítku 1:25 000 nebo 1:10 000. Všechny navigace Montana jsou kompatibilní s běžnými turistickými, automobilovými, leteckými a námořními mapami, a nabízí také možnost dohrání vlastních rastrových map. Kromě vnitřní paměti lze mapy načítat ze slotu na dvě paměťové karty microSD o celkové kapacitě až 8 GB. Všechny dodané mapy lze využít jak v GPS navigaci, tak při práci plánování tras nebo zálohování dat na PC.
Společnou výbavou všech variant pak je vestavěný barometrický výškoměr s automatickou kalibrací, a přesný tříosý elektromagnetický kompas. Z pohledu motocyklisty zaujme hlavně velký, 4" TFT displej, a odolnost proti vodě (podle normy IEC 529 dosahuje stupně IPX7) a vibracím. Velkou výhodu vidíme v kapacitě lithiového akumulátoru, který po správném zformátování a v optimálních tepelných podmínkách dokáže bez dobití napájet pracující navigaci až 16 hodin. To je mnohem déle, než většina z nás běžně tráví bez přestávky v sedle. Zásah do elektroinstalace motocyklu a připojování dobíjecího držáku nastálo tak není bezpodmínečně nutné, pokud se ovšem nechystáte do odlehlých končin, kde není klasickou 220V nabíječku s USB koncovkou do čeho zapíchnout. A ještě lepší na tom je, že lithiovka se dá snadno nahradit třemi tužkovými bateriemi, které utáhnou provoz navigace dalších 22 hodin. Budete-li tedy Montanu používat na motorce jen sporadicky, stačí pomocí RAM systému upevnit na vhodné místo obyčejný držák Garmin bez kabelů. Hlasové povely mohou doputovat přímo k vašim uším přes 3,5mm jack a sluchátka.
V základním softwaru navigace je kromě topografické mapy pochopitelně nahraná také aktuální silniční mapa Evropy včetně bodů zájmu – benzínek, restaurací, kempů a podobně – do jejichž nahraného seznamu si můžete přihrát i svoje vlastní POI. Při přechodu z turistického na silniční režim je potřeba přepnout způsob výpočtu trasy, jinak se na displeji před vámi bude objevovat kromě silnice také šipka, označující přímý směr k cíli. Kromě volby režimu (moto, pěšky, na kole apod.) se dá v menu nastavovat také vzhled displeje, rozlišení pak změníte snadno tlačítky (+) a (–) na dotykovém displeji přímo za provozu.
Při testu se nejlépe osvědčil vzhled klasické automobilové navigace, kde se okolní situace zobrazuje skoro přes celý displej, šipka v levém horním rohu upozorňuje na blížící se odbočku, a dole se odpočítávají kilometry a čas příjezdu do cíle. Při krátké pěší zkoušce v terénu se pak lépe hodilo uspořádání displeje, kde se vedle mapy zobrazoval ještě kompas, výškoměr a - jak se ukázalo, celkem šikovná funkce – zbývající čas do západu slunce.
Ale ještě zpátky k motorkovému režimu. Velikost displeje je při vhodném umístění navigace dostatečná a díky rozlišení 272x480 pixelů přehledně zobrazuje okolní situaci. Ovládání v rukavicích se dá také absolvovat bez zásadní újmy na nervové soustavě a výpočet trasy probíhá relativně rychle. Cíl můžete hledat podle adresy, souřadnic, bodu zájmu, oblíbených míst, nebo jen tak píchnout virtuální špendlík kamkoli do mapy a nechat se vést nejkratší nebo nejrychlejší cestou.
Drobnou výtku bych adresoval jen čitelnosti displeje pod přímým slunečním světlem, ale to je spíš obecný problém všech displejů. Pokud jde o funkčnost, navigace pracovala při hledání trasy vždy přesně a spolehlivě. Postrádal jsem snad jedině funkci navádění v jízdních pruzích, které by zejména v neznámých městech bylo hodně platným pomocníkem. Přestože Montana není primárně motocyklovou navigací, na motorku se hodí skvěle, a jediným faktorem při pořízení může být využitelnost ostatních funkcí. Těch se uvnitř totiž skrývá ještě celá řada, a při použití výhradně na motorce je škoda za ně platit.
Když ale někdo rád vyplavuje adrenalin jízdou na motocyklu, je dost pravděpodobné, že mu nebudou cizí ani další outdoorové aktivity. Právě na takové zákazníky u Garminu mysleli při vývoji nové řady Montana, a předložili jim tenhle univerzální model pro všechny příležitosti. Přes poměrně velké rozměry se přístroj vejde do běžné kapsy u bundy, postranní kapsy  na batohu nebo pod slídu cyklistické brašny na řídítkách. Při pěší túře ale nejspíš většinu času budete stejně držet navigaci v ruce, kam Montana díky ergonomickému tvaru a příjemnému protiskluzovému povrchu příjemně padne. Otočný displej se automaticky přizpůsobuje vodorovné či svislé poloze navigace, takže před sebou máte vždy správně zorientovanou mapu. Předpokládá se, že Montana bude často muset pracovat v lese, a proto je vybavena GPS přijímačem se zvýšenou citlivostí a vyšší přesnosti zaměření dat.
Hledání družic v hlubokém lese sice trvalo navigaci o něco déle, ale po chvíli si GPS signál mezi stromy vyhledala. Pak už stačilo stisknout tlačítko Hledání pokladů, a vydat se podle instrukcí na displeji k nejbližší „kešce“, jejíž souřadnice jsme si předem stáhli z PC přes přiložený USB kabel. Kdo někdy zkusil Geocaching, umí si jistě představit, jak praktická je možnost uložení podrobných informací o keších do paměti navigace, a jak se při výměně nalezišť s podobně postiženými kamarády hodí bezdrátový přenos dat z jednoho přístroje do druhého. Montana k tomuto vzdušnému transferu souřadnic a dalších důležitých dat využívá technologii ANT+.
Outdoorové zaměření navigace Montana ale ocení i mudlové (v geocache hantýrce všichni, kdo do světa hledání pokladů nejsou zasvěceni) při toulkách neznámou přírodou, lezení po horách, cyklistice a podobných venkovních radovánkách. Praktických vychytávek pro pohyb mimo civilizaci skutečně celá řada, od zobrazení všech existujících cest (tedy nejen turisticky značených) přes hledání cesty po vrstevnici, výpočet převýšení a ukládání oblíbených tras až po jejich zpětné vyhledání podle uložených fotek (u verze s vestavěným foťákem je to úplná hračka). Sportovci mohou navigaci napojit na svůj snímač srdečního tepu a ten pak sledovat přímo na displeji, geodeti zase využijí funkci výpočet plochy pozemku. Menu je skutečně bohaté, a vybere si z něj opravdu každý, kdo hledá kvalitní navigaci nejen na motorku. Doporučená cena s DPH je 12 490 Kč.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku



TOPlist