Garmin Montana 600
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 18.11.2011 | Zobrazeno: 26 952x
Po delší době se k nám do redakce dostavila za účelem testu další navigace. Na pohled obyčejný přístroj s velkým displejem, podobný spoustě dalších. Jak ale brzy zjistilim, tahle chytrá krabičky zdaleka není určena pouze k použití na motorce, spíš naopak. Outdoorová navigace toho umí mnohem víc.
Kapitoly článku
V základním softwaru navigace je kromě topografické mapy pochopitelně nahraná také aktuální silniční mapa Evropy včetně bodů zájmu – benzínek, restaurací, kempů a podobně – do jejichž nahraného seznamu si můžete přihrát i svoje vlastní POI. Při přechodu z turistického na silniční režim je potřeba přepnout způsob výpočtu trasy, jinak se na displeji před vámi bude objevovat kromě silnice také šipka, označující přímý směr k cíli. Kromě volby režimu (moto, pěšky, na kole apod.) se dá v menu nastavovat také vzhled displeje, rozlišení pak změníte snadno tlačítky (+) a (–) na dotykovém displeji přímo za provozu.
Při testu se nejlépe osvědčil vzhled klasické automobilové navigace, kde se okolní situace zobrazuje skoro přes celý displej, šipka v levém horním rohu upozorňuje na blížící se odbočku, a dole se odpočítávají kilometry a čas příjezdu do cíle. Při krátké pěší zkoušce v terénu se pak lépe hodilo uspořádání displeje, kde se vedle mapy zobrazoval ještě kompas, výškoměr a - jak se ukázalo, celkem šikovná funkce – zbývající čas do západu slunce.
Drobnou výtku bych adresoval jen čitelnosti displeje pod přímým slunečním světlem, ale to je spíš obecný problém všech displejů. Pokud jde o funkčnost, navigace pracovala při hledání trasy vždy přesně a spolehlivě. Postrádal jsem snad jedině funkci navádění v jízdních pruzích, které by zejména v neznámých městech bylo hodně platným pomocníkem. Přestože Montana není primárně motocyklovou navigací, na motorku se hodí skvěle, a jediným faktorem při pořízení může být využitelnost ostatních funkcí. Těch se uvnitř totiž skrývá ještě celá řada, a při použití výhradně na motorce je škoda za ně platit.
Hledání družic v hlubokém lese sice trvalo navigaci o něco déle, ale po chvíli si GPS signál mezi stromy vyhledala. Pak už stačilo stisknout tlačítko Hledání pokladů, a vydat se podle instrukcí na displeji k nejbližší „kešce“, jejíž souřadnice jsme si předem stáhli z PC přes přiložený USB kabel. Kdo někdy zkusil Geocaching, umí si jistě představit, jak praktická je možnost uložení podrobných informací o keších do paměti navigace, a jak se při výměně nalezišť s podobně postiženými kamarády hodí bezdrátový přenos dat z jednoho přístroje do druhého. Montana k tomuto vzdušnému transferu souřadnic a dalších důležitých dat využívá technologii ANT+.
Outdoorové zaměření navigace Montana ale ocení i mudlové (v geocache hantýrce všichni, kdo do světa hledání pokladů nejsou zasvěceni) při toulkách neznámou přírodou, lezení po horách, cyklistice a podobných venkovních radovánkách. Praktických vychytávek pro pohyb mimo civilizaci skutečně celá řada, od zobrazení všech existujících cest (tedy nejen turisticky značených) přes hledání cesty po vrstevnici, výpočet převýšení a ukládání oblíbených tras až po jejich zpětné vyhledání podle uložených fotek (u verze s vestavěným foťákem je to úplná hračka). Sportovci mohou navigaci napojit na svůj snímač srdečního tepu a ten pak sledovat přímo na displeji, geodeti zase využijí funkci výpočet plochy pozemku. Menu je skutečně bohaté, a vybere si z něj opravdu každý, kdo hledá kvalitní navigaci nejen na motorku. Doporučená cena s DPH je 12 490 Kč.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)