Cestování autovlakem
Text: Filip Tichý | Foto: Matěj Oliva | Text: Tereza Kubátová | Zveřejněno: 16.7.2009 | Zobrazeno: 115 638x
Autovlak je fenoménem tranzitní dopravy posledních let. Pokud se chystáte strávit dovolenou u sousedů na Slovensku nebo míříte přes Slovensko na Zakarpatskou Ukrajinu, můžete ukrajovat velmi jednoduchým a pohodlným způsobem kilometry právě díky autovlaku. Zkrátit si cestu po kolejích ale můžete i do Chorvatska a dokonce i na jih Francie. V tomto článku vám poradíme, jak na to.
Kapitoly článku
Příklad: Autovlakem do Chorvatska - Rychlík Jadran
Rychlík Jadran patří mezi autovlaky, jedinou možnou nevýhodou která by se dala vytknout nebo také ocenit je, že možnost naložení a vyložení vozů je možná pouze v počáteční a cílové stanici, tedy Praha Hlavní nádraží a Split. Nemůžete tedy nastoupit nikde cestou, zároveň ale nehrozí, že by se Vám cestou Vaše vozidlo z vlaku ztratilo.![](/upload/images/cache/clanky/2009-07/14013/20100330133149-0_1020_886915_00_jpg_resize_149x99__type_jpg_.jpg)
„K zavedení pravidelného letního spoje nás přivedl velký zájem našich klientů v minulé sezóně. Mnozí řidiči rádi dají přednost cestě vlakem, když vědí, že jejich auto jede s nimi. Ušetří si tak hodiny strávené za volantem a přitom se můžou hned z nádraží vydat na cesty ve vlastním voze," vysvětluje Aleš Ondůj, ředitel Odboru marketingu v osobní dopravě ČD a dodává: „Držitelé In-karty/Rail plus mají navíc velké slevy na jízdném. Například čtyřčlenná rodina se dvěma dětmi do patnácti let zaplatí za zpáteční jízdenku 6 783 korun, u párů se dvěma dětmi do šesti let je to 4 951korun."
![](/upload/images/cache/clanky/2009-07/14013/20100330133149-autozug_jpg_resize_142x99__type_jpg_.jpg)
Nakládka vozů začíná přibližně dvě hodiny před odjezdem, kolem osmé hodiny raní. Před naložením vozů na vlak se sepisují protokoly a v podstatě se vozy zaevidují, zaměstnanec drah zkontroluje doklady od vozidla a z malého technického průkazu opíše do formuláře potřebné údaje o vozidle. Na pokyn se s vozem každý sám vyšplhá na vagón. K nákladnímu terminálu se dostanete z Italské ulice, asi 300 m od křižovatky U Bulhara. Důležité je, že k motorce musíte mít vlastní upevňovací popruhy, kterým motorku bezpečně upevníte. Po naložení všech vozů se vagón zapečetí a zamkne. Bez obav lze ve voze nechat úplně všechno. Ale během cesty se k němu nedostanete. Ve srovnání přístupu českých drah a chorvatské protistrany vyplývá, že v ČR projde téměř vždy tak jak má, ve Splitu většinou s časovou prodlevou a protokoly se nekonají, jen si odškrtnou shodné SPZ a je to. Podrobné informace najdete zde.
Jak uvázat motorku
Upevnění motocyklu k vlaku rozhodně nepodceňujte, stav našich a slovenských železnic dá všem upínákům docela zabrat! Takže se zastavte ve specializovaném obchodě s autopříslušenstvím (nebo v nouzi i na každé větší pumpě) a nakupte pár kurtů s ráčnou a naučte se s nimi pracovat. Na rozdíl od vázání třeba na vlek za auto musíte u vlaku počítat s velkými rázy do stran například při přejezdu výhybek. počítejte také s omezením výšky vagonu zhruba na 150 cm, u velkých cestovních endur může být nutné sejmout plexištíteka zrcátka.Po nájezdu na vlak motorku postavíte na hlavní nebo boční stojan, necháte zařazenou rychlost a zepředu i zezadu kola zapřete pomocí klínů, které jsou na plošinách k dispozici a šroubují se do postranních drážek (jsou dělané pro auta, ale pro motorku poslouží také dobře). Pak motorku pomocí kurtů přitáhnete k okolním traverzám a bokům vagonu. Při stahování k zemi přes sedlo nezapomeňte popruh podložit látkou nebo molitanem, aby se sedlo neošoupalo. Je dobré mít k dispozici také několik hodně dlouhých popruhů, protože u prostřed vlaku nejsou žádné háčky ani madla, takže budete muset popruh táhnout až na protější stranu vlaku nebo v nouzi aspoň k vedlejší motorce. Popruh by nikde neměl být tažený přes ostrou hranu, myslete na to že se bude celý den nařásat a o ostřejší roh či hranu se může pomalu rozedírat.
Při upevňování motorky k zemi požádejte spolujezdce, aby si na mašinu sedl a zatížil tak odpružení, jinak by se motorka pohupovala a popruhy by nedržely tak pevně. K upevnění motorky samozřejmě používejte pevné prvky jako rám, madla spolujezdce či držáky stupaček, upevnění za blinkry či zrcátka příliš užitku nepřinese.
Poslední důležitá rada - nazepomeňte kratším popruhem stáhnout vysunutý stojánek (hlavní či postranní) k přednímu kolu, jedině tak budete mít záruku, že se za žádných okolností nemůže při poskočení vlaku sklopit. Někteří cestovatelé také doporučují pomocí gumy stáhnout páčku přední brzdy, takže přední kolo zůstane zabržděnév - to bych ale osobně na cestu trvající celou noc nedoporučoval, brzdovým pístků takové zacházení nemusí zrovna prospět.
Na Slovensko
Vlak jezdí vždy přes noc (tam i zpět) a cena vyjde i s příplatkem za lehátko zhruba na 1000 Kč za řidiče a motocykl. Podrobné informace najdete zde.
Na západ
Ještě před rokem se dal vcelku pěkně využít autovlak Německých drah, který vás i s motorkou odvezl z Mnichova až na jih k hranicím Francie a Španělska. Bohužel letos mapka spojů ukazuje, že k cestě do francouzského Narbonne lze s autem či motorkou nasednout pouze v Berlíně případně ve Frankfurtu, což pro našince vzhledem k vyšším cenám německých drah asi příliš lákavé nebude. Uvidíme, třeba se napřesrok zase nabídka spojů rozšíří.Podrobné informace spolu s odkazy na výpočet jízdného najdete zde.
Na jih
Další možností přepravy motocyklu po kolejích je cesta z Vídně do Říma či Florencie s rakouskými drahami. Za 100 Eur tak můžete třeba cestu na Sicílii hodně zkrátit, i když připravit se o přejezd Alp by přeci bylo škoda. Podrobnosti o tomto spojení najdete zde.Pokud máte další zážitky či rady, připojte je prosím do komentářů pod článkem nebo zašlete link na adresu autora, rádi článek doplníme o další zkušenosti.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm
Matěj Oliva - (Odebírat články autora)