gbox_leden



Bagster: sedla na míru

Francouzskou značku Bagster máte možná spíš spojenou s koženkovým potahem na nádrži vaší motorky, a k němu připnutým tankvakem. Záběr téhle firmy je ale mnohem širší. Úspěšně se věnuje například úpravám motocyklových sedel, a to nejen estetickým. Objednat si u ní můžete pohodlnější pěnovou nebo gelovou výplň, jiný tvar sedla či nový potah - a to prakticky v libovolné barvě.

Kapitoly článku

Navrhovat a vyrábět sedla na motorky asi nebude zrovna jednoduchá práce. Vždyť jde o největší plochu, se kterou jsme za jízdy v kontaktu. A navíc se sedla dotýkáme poměrně citlivou částí těla. U supersportů nebo motokrosů, kde se moc nekouká na pohodlí, je to ještě celkem pohoda, ale i tam hraje důležitou roli tvar, sklon a povrchová úprava. A ještě složitější je to u motorek, kde se očekává jistá míra cestovního komfortu. Úzké tvrdé sedlo nabízí asi tolik pohohodlí jako kladina, měkké křeslo ale také automaticky neznamená celodenní pohodu. Je to zkrátka o hledání kompromisu a materiálu, který se ani neprosedí, ani vám neudělá na zadku mozoly. Kdo najezdí na motorce tři tisíce kiláků za rok, ten to asi moc řešit nebude. Pro vášnivého mototuristu je dlouhodobé pohodlí dost zásadním předpokladem spokojenosti. A sedla dodávaná z fabriky často nároky takových cestovatelů nesplňují.

Východiskem z nouze může být speciální úprava sedla, kterou se ve velkém zabývá například zmíněná francouzská značka Bagster. Se třicetiletými zkušenostmi není v oboru rozhodně žádným nováčkem ani outsiderem - upravuje sedla na stovky modelů všech významných motocyklových značek, včetně těch, které už se dávno neprodávají. Pokud má motorka rok výroby 1995 a vyšší, Bagster na ní dodá potah - buď v originální podobě, nebo barevný - i vnitřní polstrování.

Sortiment zahrnuje kromě sedel a potahů na nádrže také zavazadla, ale k těm až později. U sedel dá se nabídka rozdělit na dvě základní skupiny: estetickou stránku věci řeší samotné potahy, a pro zvýšení komfortu jsou tu pak navíc kompletní výplně. Pokud vám tedy k naprosté spokojenosti chybí na sedle jenom jiná barevná kombinace nebo vyšívané logo, stačí si vybrat ze vzorníku jenom design, objednat samotný potah, a pak si ho nechat u čalouníka na vlastním sedle vyměnit. Jednodušší, ale dražší cestou, je koupit celé nové sedlo včetně potahu. Bagster má ale skladem sedla jenom pro zhruba dvacítku nejprodávanějších modelů. Z těch novějších jsou mezi nimi například Yamaha MT-07 nebo Honda Africa Twin - samozřejmě v barevných kombinacích, které ladí k motorkám. A nechybí ani varianty s vyšitým logem.

Když však chcete sedlo vyladit i z hlediska komfortu, bude objednávka už trochu složitější. Na nejvíce rozšířené modely motorek má Bagster opět skladem hotová sedla s vylepšeným polstrováním a často i jiným tvarem - například na Yamahu Tracer dostanete místo originální lavice pěkně odstupňované sedlo s příjemnou opěrkou pro bedra jezdce a vyvýšeným místem pro spolujezdce. Pokud však váš model motorky není v nabídce tzv. Ready Luxe, je třeba sundat stávající sedlo - teď po sezóně je na to ideální doba - a poslat ho přes české zastoupení (Nokamoto Hradec Králové) do fabriky. Úprava sedla včetně přepravy zabere zhruba měsíc, což se mimo sezónu dá v pohodě přežít. A Bagster má vlastní manufakturu v oblasti Bretaně, takže se nemusíte bát, že by se vaše sedlo zatoulalo někde v Asii.

Objednávání funguje tak, že si v Nokamotu vyberete na sedlo z databáze Bagsteru podle reálného vzorníku materiálů požadovanou kombinaci barev, které se spolu s dalšími úpravami (materiál polstru, změna výšky sedla apod.) zapíšou do formuláře. Ten pak odejde jako průvodka s originálním sedlem do Francie, a slouží jako zakázkový list. Je to sice jenom obyčejný papír, ale na druhou stranu sedláři dostanou všechny vaše požadavky pěkně černé na bílém.

Výrobou sedel téměř na míru však sortiment Bagsteru zdaleka nekončí. Seženete tu zmíněné potahy na nádrž, jejichž sortiment je možná ještě širší než u sedel, a také nejrůznější moto-zavazadla od tankvaků přes boční a zadní brašny až po batohy na záda. To všechno v různých velikostech, barvách i tvarech. Aktuálním sezónním artiklem jsou pak zateplené návleky na ruce, nebo ochranné zástěry. Ty ve Francii používají celoroční jezdci nejen na skútrech, ale i na velkých motorkách, jako je třeba BMW R1200 GS.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):
Související firma
  • Nokamoto

    Oficiální importér motocyklového oblečení Clover, Bering, Segura a přileb Shark a zavazadlových systémů Bagster. Oficiální dealer motocyklů Honda a náhradních dílů. Servis motocyklů Honda.



TOPlist