Ostrov a Motorky
Text: zzpol | Zveřejněno: 15.3.2016 | Zobrazeno: 21 249x
Man jsem navštívil v době kdy jsem žádnou svoji motorku neměl a o koupi ani neuvažoval. Nikdy bych nevěřil že Man v témže roce vše změní…
Kapitoly článku
Man je ostrov v Irském moři. Je samosprávnou britskou korunní dependencí s manskou librou. Parlament má rozsáhlou autonomii na království a zákony dle kterých pro jízdu po silnicích mimo obce platí neomezená rychlost pro všechna motorová vozidla. To umožňuje pořádat od r.1907 všemi respektovaný kultovní podnik. Oprávněně označovaný jako nejnebezpečnější závod na světě.
Motorkářským rájem jsem se chtěl jen projet na vypůjčeném skůtru v rámci poznávací dovolené v době konání TT2012. Nyní po pár letech jsem se rozhodl postřehy z cesty včetně příprav zachytit v cestopisu pro případné další zájemce z řad motorkářů, kterým jsem se do ½ roku po návratu stal opakovaně po 35 letech. Inspirací byl právě ´Ostrov a motorky´, které tuto změnu vyvolali.
V Anglii jsem již byl ale ta pravá jízda v protisměru začala až při cestě na Man.
Na tento zážitek jsem se lehce připravoval již doma při půlnočních jízdách mezi 1:00 - 2:00. V Anglii je zážitek z jízdy vlevo podpořen informací pro jízdu v pruzích a kruhových objezdech dle navigace, která mě velmi často po celou dobu pobytu utvrzovala o tom že jedu správně…
Cestu na TT jsem začal vážně plánovat v září 2011 po zaplacení 42 € zálohy za potvrzení reservace nalodění v obou směrech, které portál přepravní společnosti Steam Packet Company v době konání TT2012 nabízel. Pro cestu domů šlo o nalodění na tryskovou loď Manannan brzké nedělní ráno 3.6.12 ve 2:58 po 1. Race Day a vylodění téhož dne v Liverpoolu v 5:59.
Další volné termíny pro cestu zpět byli až týden po ukončení závodů, kdy na ostrov jezdí hlavně teenageři z Liverpoolu za zábavou a konzumací levnějšího alkoholu během cesty trajektu. Na kamiony jsou připraveni v Heysham. Ten byl také nabídnut jako jediná možnost jak se na Man dostat při cestě tam. Portál společnosti Steam Packet Company nabídl k nalodění pondělí 28.5.12 v 1:44 nad ránem a vylodění téhož dne v 7:36.
Čistých 6 dní pobytu na Manu bylo mým přáním. Doplatek 516 € byl uhrazen po upozornění mailem za tři měsíce od uhrazení zálohy. Týden na to přišli poštou palubní lístky. Rizikem bylo to, že jediný Race Day ve zvoleném termínu 2012 může být z důvodu deště posunut mimo pobyt. Byl jsem rád ale i za tuto nabídku, protože pokus o nákup palubních lístků jsem prováděl již v lednu 2011 pro cestu ještě v témže roce. Reservace trajektů v termínu 4 Race Day proběhla tehdy naprosto v pohodě. O to větším překvapením bylo zjištění že na vytištěném palubním lístku byli směry lodí opačně než jsem plánoval. Nalodění při cestě na Man v Dougles a při návratu domů v Heysham:-). Přes portál bylo možno vše stornovat a platba byla na kreditní kartu vrácena s min. poplatkem. Úspěšný pokus dostat se na ostrov se opakoval v září 2011, lákadlem byli hlavně místa :
Peel
Ramsey město s doky a typickými přístavními uličkami
Point of Ayre Mys na severní špičce ostrova
Laxey lázně s mlýnským kolem pohánějícím čerpadla důlní vody
Creg-ny-Baa kultovní místo, terasu restaurace bylo možno během prvních dnů navštívit
Paddock během prvních tréninkových dnů vstup nikdo neomezoval
Douglas s večerní Manx Telecom Stage a hudbou 70. let
Na základě potvrzených termínů nalodění jsem zabookoval cenově výhodné noční průjezdy pod kanálem La Manch v Eurotunnel Schuttle. Cena zpátečních lísků byla 148 €. Vlastní zpáteční cesta tunelem započala opět nad ránem ve 2:23 a trvala 30minut. Plánovač tras navrhl ujet 1690km za 18H. Realita vč. dostupných trajektů a Eurotunnel Schuttel vyžadovala 61H tam a 50H zpět.
Hned po vylodění v Douglas jsme absolvovali projížďku po promenádě ve směru elektrické železnice vedoucí podél pobřeží na vrchol nejvyšší hory ostrova Snaefell 621 m n.m.
Ubytování na ostrově jsem vyhledával dle přehledu uvedeném na TT portálu iomtt.com, který nabízel v době konání závodů níže uvedená místní fotbalová hřiště se sociálním zázemím a několik kempů ke kterým jsem si našel www stránky.
Dle info. ke vstupním formalitám na ostrov jsem se dočetl že je požadován doklad o potvrzeném ubytování. Poptal jsem proto 4 vybrané lokality ale žádná odpověď nepřicházela. Rozhodl jsem se proto ostrov navštívit i bez tohoto dokladu s tím, že vlastní nocování mám zajištěno v dodávce. Žádné potvrzení nikdo nepožadoval. Až v reálu dle situace na ostrově jsem pro 6 nocí zvolit 3 základny s dostupným WC, pitnou vodou a sprchou :
Camping Kirk Michael AFC 0724 466058 ( 2 noci )
Camping Ramsey AFC 07624 495801 (2 noci na fotbalovém stadionu s klubovnou a restaurací )
Poblíž bylo Bistro s WC u umělé školní zátoky kde probíhal výcvik maňanských dětí v základních dovednostech souvisejících se životem na ostrově
Přístavní doky trajektu Douglas ( 2 noci na přerušované stání po 2 hodinách bez sprchy )
Provoz na TT Course byl v době mé návštěvy na ostrově omezený a to i přes to že start tréninků byl naplánován každý den až po 18:20. Na místo na trati se bylo nutno přemístit již po poledni. Odjet pak bylo možno ve večerních hodinách. K jízdám po ostrově jsem používal Yamahu Neos která přesuny 2 osob podél pobřeží ostrova zvládla ale ideál to nebyl. Byla místa na kterých nebylo možno autem zaparkovat a skůtr byl proto vhodným dopravním prostředkem.
TT Mountain Course byl po dobu TT průjezdný pouze v jednom směru od Ramsey po Bungalow. Během uzavírek asistovala často policie, takže upozornit na sebe vjezdem do zakázané zony by jistě neušlo pozornosti.
Bungalow
Při opakovaném prohlížení záznamů z TT mám vždy velký respekt ke všem ůčastníkům TT a běhá mi mráz po zádech…
Covernor Bridge
Pit Line
Přeji Všem kdo mají podobný pocit ať nemeškají a na Man se v době konání TT vypraví, protože to stojí za to!!!