Těžké začátky - třetí díl
Text: Petr Fryč | Foto: Petr Fryč | Zveřejněno: 1.10.2010 | Zobrazeno: 16 716x
Tentokrát jedeme jenom ve třech na pět dní, od středy do neděle, přes Rakousko do Slovinska, odtud do Benátska a Süd Tirol, a Rakouskem zase nazpátek. Igor s Bobem na Monsterech 1000 S, já na Multistradě 1000 DS. Sraz máme ve středu v 11:00 u OMV v Hnanicích (Znojmo). V rozpětí několika minut se sjíždíme a po krátké pauze na kávu a doplnění nádrží vyrážíme.
Napříč Rakouskem (středa)

Z Köflachu vyjíždíme po silnici č. 70 a kdesi v lese odbočujeme naprosto náhodně a prudce doprava na úzkou asfaltku, kterou vyjíždíme do obce Hirschegg. Snad hned jedno z prvních větších stavení po pravé straně je penzion, a tak neváháme a jdeme se ubytovat. A tak v pořadí: pivečko, sprcha, pivečko, večeře a další pivečko si zaslouženě užíváme deštivého štýrského večera. Snad bude ráno lépe.
První den máme za sebou 436 km.
Hnusnej slejvák a úžasné Bohinjské jezero (čtvrtek)

Cestou nenarážíme na moc míst, kde by se dalo najíst nebo napít, a tak na větší občerstvení a načerpání sil zastavujeme až dost pozdě odpoledne na náměstí v Kranji. Tady si tedy dáváme opravdu zaslouženou pauzičku na pozdní oběd. Po jídle jedeme podél dálnice A2 do Radovljice, kde odbočujeme směrem na Bled, Bohinj a Ribčev Laz. Tady už začínáme honit čas, protože vůbec nevíme, jak je to tady s ubytováním, a tak chceme stihnout nějakou ještě otevřenou turistickou kancelář. A tak taháme za plyn a na „rovnějších“ úsecích atakují naše rychloměry hranici 190 km/h. Dost šílené. Na náměstíčku v Ribčev Lazu zastavujeme přesně v 18:00. Než se rozkoukáme, kde co je, je všechno zavřeno. A tak utíkám k jediné turistické kanceláři, ve které se ještě uvnitř svítí, rukavice na rukách, helmu na hlavě (moc důvěryhodně jsem asi nevypadal) a klepu na dveře. Uvědomuji si, že v helmě to asi nepůjde. Sundavám ji z hlavy a ono to funguje. Dveře se otevírají, ochota pomoci se dostavuje a snad za pět minut už máme adresu penzionu, kde nás čekají. Popojíždíme jenom pár set metrů do obce Lepence a už jsme u penzionu. Motorky pod přístřešek za domem, osprchovat a převléknout a hurá na večeři do místní restaurace. Z Hirschegu sem to dalo slušných 275 km, ale místy to byla docela dřina.
Triglav, Vršič a další marný závod s deštěm (pátek)
Odbočujeme doleva a po široké silnici upalujeme na Kranjskou Góru. Toto snad nejpopulárnější a velice půvabné slovinské středisko nejenom letních horských aktivit, ale hlavně sjezdového lyžování pouze míjíme a pokračujeme silnicí vedoucí údolím Velika Pišnica směrem k sedlu Vršič ležícímu v nadmořské výšce 1611 m. Tato silnice o asi padesáti ostrých zatáčkách, mírné se nepočíají, překonávající hřeben Julských Alp, byla dostavěna v roce 1915 a při její stavbě zahynulo pod lavinou 400 ruských válečných zajatců. Proto se jí také někdy říká Ruská cesta. Jízda ze severní strany vyžaduje poměrně velkou předvídavost, neboť zatáčky jsou dlážděné a občas to tam klouže a do některých zatáček není moc vidět. Jižní svah je ještě o něco strmější, prakticky kompletně zalesněný a zatáčky jsou ještě víc za roh. Bezpečné předjíždění je nemožné, a tak když dojíždíme pomalu jedoucí zájezdový autobus, máme po zábavě. Raději si necháváme odstup, protože jízda za ním je o udušení. Pomalým „autobusáckým“ tempem sjíždíme do rokle, kterou protéká nádherná a divoká Soča. Pohledem na divoké peřeje se kocháme až do Kal-Koritnica, kde odbočujeme doprava a proti proudu Koritnice, po krátké zevní prohlídce zdejší pevnosti, svižným tempem stoupáme do Passo Predil. A jsme v Itálii. Krátce zastavujeme pořídit něco málo fotek u Lago di Predil a jedeme dál. Teď nás čeká nádherný, asi 27 km dlouhý sjezd divokým kaňonem ze Sellva Nevea až do Racolany v údolí řeky Fella. Podél dálnice svižně pokračujeme na Tolmezzo a od západu, přímo proti nám, se rychle sune hradba těžkých dešťových mraků a z nich už to padá k zemi. Do Villa Santina dojíždíme těsně před zavírací dobou zdejší turistické kanceláře, protože najít nocleh je tady snadnější než jezdit ode dveří ke dveřím. Ochotná slečna (nebo paní) nás posílá do hotelu Albergo Diffuso v nedalekém Laucu. Jedeme tam. Když opouštíme Villu Santinu, slejvák je tu. Do Lauca je to sice jenom šest kilometrů za sucha parádních zatáček do kopce, ale než zastavujeme před hotelem, jsme hodně mokří a voda z nás teče proudem.
Když pominu déšť na posledních několika kilometrech, byl to parádní den a 205 v klidu absolvovaných kilometrů.
Sauris, Rifugio Auronzo a Grossglockner (sobota)

Přehradní hráz stojí za zastávku a vyfocení hluboké strže, do které je zaklesnuta. Od přehrady pokračujeme přes Suris a tady začíná silnice nádherně stoupat a kroutit se po strmém svahu až do Sella di Razzo (1760). Okolní hory jsou úžasné a na krásné horské silnici je úplně minimální, nebo spíš vůbec žádný provoz. Z horského hřebene sjíždíme do Vigo di Cadore, odbočujeme na silnici č. 48 a přes Auronzo di Cadore, podél řeky Ansiei, vyjíždíme k jezeru Misurina. Zastavujeme u jedné z řady restaurací, u které už parkuje množství motorek, dáváme si něco k jídlu a v mapách studujeme další trasu. Je velice příjemné počasí a po předchozích deštích nádherně čistý, svěží horský vzduch. Pouhých něco málo přes 7 km odtud je Rifugio Auronzo.
Nejdelší nakonec (neděle)

Po snídani sjíždíme údolím a odbočujeme na frekventovanou údolní silnici č. 311. Aby to nebyla zase taková nuda, v St. Johann i.P. odbočujeme na Wagrain a Flachau a kousek pod Radstadtem najíždíme na Salzburger Dolomitenstrasse, kterou přes Bad Abtenau dojíždíme k Hallstätter See.
Tady se usazujeme v příjemné vyhlídkové restauraci na břehu a pozorujeme provoz na jezeře. Je neděle a na zdejších údolních silnicích je poměrně živý provoz. Jedeme obezřetně a držíme se v krátkých rozestupech. Takto projíždíme Bad Ischl, pomalu se posouváme podél Traun See až do Gmundenu a až tady se provoz trochu zmenšuje. Po silnici zvané Österreich Romantikstrasse, ve směru Schloss Neuscharnstein, Kirchdorf a. d. Krems a Steyr, je jízda moc příjemná a pěkně ubíhá. Jedeme bez zastávek a zastavujeme až u kavárny na nábřeží v Greinu. Máme za sebou slušnou porci kilometrů, a tak si zasloužíme trochu delší odpočinek. Také proto, že odtud nás čeká fantastických více než 70 km po silnici 119 do Zweetlu, které si chceme patřičně užít. Také proto, že to je poslední parádní svezení na cestě domů. Od Zwettlu už je to jenom přesun a čím blíž to je do středních Čech, tím je to horší. S Igorem máme tuhle silnici z minulých kratších cest už trochu najetou, a tak si zatáčky důkladně užíváme. Po téhle silnici se dá jet rychle, a přitom je to velice bezpečné, protože je přehledná a většinou je také díky vysekaným příkopům vidět daleko za zatáčky. V parádním tempu dojíždíme do Zwettlu a zastavujeme u pumpy na doplnění nádrží. Tady se naše cesty rozcházejí. Igor s Bobem pokračují co nejdál po rakouských silnicích na Moravu a já jedu už sólo jízdu na Novou Bystřici, Jindřichův Hradec, Tábor a Benešov. První informaci, že už jsem zase na českých silnicích, pominu-li jejich výrazně horší stav, dostávám od řidiče staré Škody 120, který mi vjíždí do cesty, samozřejmě bez blinkru, v okamžiku, kdy už jsem při předjíždění skoro vedle něho. Asi si řekl, že po levé straně mu to půjde líp. Blahořečím super brzdám a skvělé ovladatelnosti Multistrady. Ač jsem za ním jel dost dlouho, ten blb vůbec netušil, že je na silnici kromě něj ještě někdo další. Odtud až do Benešova to jde bez problémů. A tady dělám pro změnu já za celých pět dnů první a naštěstí poslední chybu. Při sjíždění z hlavní silnice na odbočku na Týnec nad Sázavou – jak už se cítím skoro doma po 525 kilometrech – přehlížím (také díky keřům až do silnice a jeho nerozsvíceným světlům) auto přijíždějící ke mně zleva po hlavní silnici. Naštěstí tam nebyl štěrk a brzdy pořádně zabraly. Trochu jsem se musel oklepat, soustředit se a pak už to šlo až do garáže. Ono ujet po čtyřech docela náročných dnech 535 km, a z toho posledních víc jak 200 km sám, není sranda.
Tak takhle nějak vypadaly první roky našeho ježdění po alpských silnicích. Mezi tím jsme absolvovali celou řadu kratších, třeba třídenních výletů po Dolním a Horním Rakousku, Štýrsku nebo Korutanech. V následujících letech jsme najezdili další tisíce kilometrů Rakouskem, Severní Itálií, Bavorskem, Slovinskem, ale také po Toskánsku, Burgundsku a nebo třeba jihofrancouzské Provence. Zkušenosti získané hlavně během těch prvních let našeho alpského ježdění jsou k nezaplacení a absolvovat takovéto cesty doporučuji každému, kdo chce skutečně jezdit – ne jen popojíždět – a cestovat na motocyklu.
Petr Fryč
Autor je vydavatelem knihy Alpský motorkářský průvodce. Knihu je možné objednat na e-mailu alpy@motorkari.cz. Cena knížky je 279 Kč (bez poštovného)
Při objednávce prosím uveďte: jméno, adresu, psč a počet kusů, které objednáváte. Zboží vám dojde na dobírku (+80 Kč poštovné).
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?