europ_asistance_2024



H-D Night Train Adventure III

Z původního záměru navštívit vytrvalostní závody Endurance World Championship, pořádané letos poprvé na Slovensku se postupně vyklubal výlet do míst, která jsou mi blízká a která by mohla případně zajímat i ostatní motorkáře.

Kapitoly článku

Cesty po Slovensku měli pro mě vždy konkrétní cíle. Letos to byla mimo jiné zmiňovaná
osmihodinovka pořádaná jako 5.závod šestidílného seriálu EWC, poprvé na Slovakia Ringu u Dunajské Stredy       

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Na Slovensko jezdím rád.  Při jedné nedobrovolné návštěvě  na 365 dní v kuse jsem tam také navštívil řadu turisticky zajímavých míst. Tato místa jsem ale mohl pozorovat převážně jen se zakloněnou hlavou. Až na několik málo výjimek.

  

Jako při hromadném výstupu na Kl´ak a následné tůře po hřebeni ke Strečnu. Tehdy před 35 lety pronesl za mnou stojící spolubojovník památnou větu „ a na ktorů piču som tuna išiel´ ? “

Vím ale díky tomu navždy, že na Slovensku je daleko víc příležitostí k nádherným pohledům na okolní krajinu z výšky, než u nás. Chtěl  jsem toho letos co nejvíce využít  a  cílem při plánování trasy na motorce byli i výhledy do „Slovenských dolín“.  Je to sice něco jiného než z pod plachty V3Sky, ale i to mělo své kouzlo :-)

Cestu po Slovensku jsem plánoval na 9 dní  s využitím Autovlaku  Praha – Humenné (805km) .  Jízdenku s lůžkem jsem si zakoupil cca.

1 týden  před odjezdem přímo z  PC (odjezd SO 22:00 ).

Cena jízdenky byla 324 + 1512 KČ za  přepravu motorky.

Platbu jsem provedl kartou. Ihned po zaplacení jsem si jízdenku( lůžko) a doklad pro motorku vytiskl. Současně jsem si stáhl a ručně vyplnil  PDF formulář jako  Závaznou objednávku cesty Autovlakem.  Všechny tři doklady vč. ručně vyplněného PDF formuláře z domova jsou v odbavovací  kanceláři ČD ( je hned vedle nakládky ) předkládány zaměstnanci ČD, který vystaví další dva doklady na základě předložené občanky a malého techničáku. Doklady se podepisují. Jízdenku a doklad pro motorku odebere průvodčí při nástupu do vlaku.   

Do Humenného je nástup do odbavovací kanceláře k odbavení  2 hodiny před odjezdem vlaku. Nakládka  Autovlaku  probíhá  nejprve dle nejvzdálenější cílové stanice  Humenné, Košice, Poprad.

Dál vlak nejede. I když jsem přijel na čas  nástupiště bylo zaplněno čekajícími motocykly i automobily. Na nástupišti již nejde nic koupit.

  

Neunikl jsem pozornosti ukrajinského motorkáře sedícího na Uralu se sajdou. Ural měl SK SPZ a pán říkal, že na ní jede z Dortmundu po ose.

Uznale pokyvoval nad mojí zateplenou  výstražnou bundou, jejíž materiál si mnul mezi prsty.  Nakládka vagonu do Humenného začala na čas.

 Je nutné mít vlastní kurty. Zaměstnanec ČD provede pouze zajištění stavitelnými dorazy kol a celkovou kontrolu. Byl jsem vděčný že mám kurty dostatečně dlouhé. Motorky stojí na bočním stojanu a tahem kurt se doladí jeho zatížení. 

Rozjezd vlaku spustil nevypnuté alarmy. V Bohumíně bylo již vše vyřešeno…

2. DEN_neděle

Do Humenného jsme  přijeli se zanedbatelným zpožděním. Ihned po sjezdu z rampy jsem vyjel směr Stropkov,  v.n.  Vel´ká Domaša, Svidník, Dukelský průsmyk (75km).

Cesta ubíhala rychle, provoz je minimální. Jedou hlavně poláci.

Duklu jsem znal jen podle obrázku památníku z učebnice dějepisu a chtěl jsem léta znát realitu.

Jsem rád že jsem naplánoval cestu až do Humenného (původně jsem na Duklu jet  nechtěl a plánoval vyjet z Popradu a ze Spišského hradu se vracet ). Již samotná cesta k Dukle je pro Čecha zážitek a pochopíte to  když  stojíte  vedle  sochy vojína, strážícího ve svistu větru  památná místa kudy se ubírala  Československá  historie

Nad památníkem, těsně před vjezdem do celního prostoru je odbočka pro motorová vozidla k věži s muzeem, ze které je viděl  Dukelský průsmyk (celý je v Polsku) jako na dlani.  Vstupné činí  1 Euro. Na ochoz Vás vyvezou výtahem.

Další cíl na trase byl Spišský hrad. Cestou foukal nepříjemný vítr ale cesta ubíhala rychle. Volil jsem trasy po Slovensku většinou dle mapy rychlostních silnic, na kterých je jízda na motorce nezpoplatněna.

Na hrad vybírají vstupné 6 Euro, prohlídka s výhledy ale stojí za to.

Na nádvoří hradu je bufet a WC.                         

Cesta pokračovala pod Tatrami směrem na Ružomberok a Vrůtky, kde jsem chtěl přespat a hodně brzy ráno vyjet na Martinské hole. Tomuto úseku cesty bych přirovnal slogan, jestli chcete zažít Ameriku jeďte na Slovensko. Krajina se svými panoramaty a do ní zařízlá rychlostní silnice s mnoha mimoúrovňovými křižovatkami je zážitek sám o sobě.  Umocnil jsem si ho zastávkou na kávu a kyselicu u pumpy

Slovnaftu za Popradem.

K tomuto úseku se váže ještě jedna historka. Na pumpě mě oslovil mladý slovenský motorkář na chopperu Yamaha „ kam idete pane ? “

Řekl jsem mu, že do Vrůtek.  A on „ veď tam nič nie, my ideme na Donovaly “.  Nevím co tam bylo ale podle toho jak vypadali myslím,

že by se tam líbilo  i mě :-)  Odjeli spořádaně ve dvojřadu  a  striktně dodržovali  předepsanou 130ku. Chvíli jsem se jich držel ale nijak jsem do ATC Turiec Vrůtky podél Váhu nespěchal…

V ATC Turiec Vrůtky se totiž opravdu vůbec nic nekonalo… v úžasu jsem objel kemp i z druhé strany a v údivu se zeptal kolem jdoucího pána zda neví  kde by se dalo ubytovat jinde v nejbližším okolí. Chvíli přemýšlel o Ružomberoku  ale v zápětí mi nabídl nocleh ve své chatce, která byla  součástí zahrádkářské kolonie. Neváhal jsem ani vteřinu. Po probdělé noci  v lůžkovém vagonu a ujetých 300km jsem bezmyšlenkovitě zacouval mezi  bonsai, nabídl pánovi 10 Euro a bydlel.

Pán ještě obešel sousedy, že mu přijel kamarád na nocleh do chatky, nechal puštěnou televizi  a rozloučili jsme se :-)  

3.DEN pondělí

Hned brzo ráno jsem opustil zahrádkářskou kolonii, vše udělal jak bylo domluveno a  vyjel  směr hrad  Strečno a před tím ve 4:00 ještě stihl vyjet na Matinky

Na pumpě jsem zjišťoval zda je průjezdný úsek pod  skaliskem hradu. Neprůjezdný bývá prý pouze o víkendech kdy se pracuje na sanaci skály. Vlastní hrad v brzkých ranních hodinách přístupný za 5 Euro nebyl, ale policie na konci přístupové silnice k hradu, se značkou zákazu vjezdu byla již na místě J. 

Využil jsem přívozu přes Váh za 1,40 Euro,  který tak významně zkrátil cestu do Vrátne doliny. Lanovka za 13 Euro na Vel´ký Kriváň jezdí v hodinových intervalech.  Z výstupní stanice je to na vrchol ještě 200m a dá se to stihnout do 1H intervalu lanovky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Cesta zpět do Těrchové  vede  „ Jánošíkovymi dierami “.

Na úpatí stráně stojí majestátně  Juro  Jánošík  v nadživotní velikosti.

Dále již nic nebránilo přesunout se k místu druhého ubytování.

Tím byl Horský hotel  Kl´ak  ve Fačkovském sedle (21 Euro/noc).

Jako náhradní evtl. byl vytipován  ATC Bela Nizne Kamence nebo ATC Slnecne skaly Rajecké Teplice, oba v provozu :-)

Po výstupu na vrchol Kl´ak  s převýšením 550m, který  i se zpáteční cestou  zabere 3,5H  přijdou jistě k chuti speciality místní Koliby

 (5,50 + 1,80 Euro plzeň) 

4.DEN úterý

Dle plánu následoval přesun do Banské  Bystrice  přes harmanecké serpentiny a následně  dvě možnosti ubytování. Vodní tábořiště Iliasa na Hronu  poblíž Bystrice ( nebyl v provozu ) nebo ATC Neresnica u Zvolenu. 

Ten den  jsem  ale i po 2H návštěvě  exponáty našlapaného Muzea SNP v Banské Bystrici ( 1918 – 1945 )  stihl dojet až do ATC Neresnica (8,90 Euro/noc) .  Vstupné do muzea  je 0,5 Euro + 2,5 Euro a můžete fotit co chcete.

Do Zvolena jsem chtěl dojet hlavně proto abych mohl ještě týž den navštívit  vrchol  nad městem s inspirativními  troskami Pustého hradu.

Odměnou po 2H výstupu (260m) byl první Zlatý Bažant 10° (1.30 Euro)

5.DEN středa

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Po brzkém  vstávání následovala cesta do Nitry resp. k  Zotavovně pod vrcholem Zobor ( zvenku zotavovny je vynikající bufet ). Na vrchol jsem plánoval 2,5H výstup (290m).  

Přímo nad  Nitrou se pak tyčí vrchol  Pyramída, na němž stojí věž  pro telekomunikaci vedle Miléniového památníku s přebohatou historií.

  Z vrcholu bude ještě pár let vidět kudy vedla do r. 2009 sedačková  lanovka na vrchol (v provozu do 1993 ) a  plošina pro zájemce  k letu z vrcholu :-)

Cesta dál pokračovala ke Kolibě u Šidla v Kalne nad Hronom, kde jsme si udělali  společné  foto se sympatizujícími ( mj. věkem rovnými ) slovenskými motorkáři které tímto zdravím J 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Ten den byl plánovaný dojezd do ATC Vadaš průchozí s Vadas Thermal Resort  ve Štůrovo (19Euro/noc vč. celodenní vstupenky do Aquaparku)

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Štůrovo je poslední místo kde Dunaj opouští Slovensko.

6.DEN čtvrtek

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Aquapark je plný lákadel a to nejen pro milovníky vody, čehož jsem plně využil a dlouze relaxoval J

7. DEN pátek    

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Z rána jsem vše sbalil a odjel směrem Radvaň nad Dunajom do podobného Resortu s ATC a  službami pod názvem Thermalpark  Dunajska Streda  (17Euro /noc vč. celodenní vstupenky do Aquaparku)

Jen pro info. menu  5,50Euro + 1,5Euro Langoš.

Zajel jsem se ten den ještě podívat na 13km vzdálený Slovakia Ring.

Vstupenku jsem měl zakoupemou v předprodeji za 15Euro.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Od 18:00 do 19:30 proběhla mj. autogramiáda EWC.

Do té doby jela Alpe Adria Road Racing Championship kvalifikace.

8. DEN sobota

V den závodu jsem přijížděl na 13:00 do areálu a uvaděči ukazovali ať jedu stále dál a dál až jsem byl nasměrován na parkoviště u hlavní tribuny. Bylo nás tam jen pár motorkářů ??? 

Osmihodinovka začala velmi zostra a tak to i zůstalo. MotoGP na 8H :-)

Vítězný tým za tu dobu ujel 1340km průměrnou rychlostí 165km/h.

První pády na sebe nenechali dlouho čekat.

Pořadí na špici  94, 1,  111  se ustálilo až poslední hodinku.

9. DEN neděle                                                       

V neděli  jsem opustil kemp v Dunajske Strede a vyrazil k soutoku řek Morava - Dunaj.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Soutok se nachází přímo pod posvátným vrchem, na kterém se tyčí hrad Děvín. Za řekou Morava je již Rakousko.

Hraniční řekou s Rakouskem pro čechy je pouze Dyje, která tvoří 60km severně od Děvína  soutokem s Moravou podobný hraniční cíp se Slovenskem a Rakouskem. Bohužel tam ale žádný hrad nikdo nemá :-)

Putování po Slovensku jsem zakončil průjezdem Valticemi, výstupem na Svatý kopeček nad Mikulovem (140m) a po té v Mikulově na malebném náměstíčku :-)

Na motorce jsem ujel pohodových 1530km. Po Slovensku 1150km.

S průměrnou spotřebou 5,8 L za jednotnou cenu 1,25Euro (max.120km). Nutné náklady na cestu tak jak je popsána činili  8200Kč.

Mimo jsem si dopřál jídlo a pití za 3000Kč :-)

 

S pozdravem Míra

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):


TOPlist