Balkán 2009 (Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Černá Hora, Albánie, Řecko)
Text: Miloš Nesvadba | Zveřejněno: 5.4.2010 | Zobrazeno: 38 905x
Je zimní neděle, po celé republice hlásí sněhovou kalamitu a vozovky jsou jedno velké kluziště. Za těchto klimatických a hlavně dopravních podmínek i ta naše jinak mrazuvzdorná, celoročně provozovaná motorka odpočívá v garáži. Rodinka relaxuje po nucené rozcvičce při odklízení sněhu. Topíme v krbu a já přemýšlím, že možná právě teď nastal ten správný čas, abychom konečně zavzpomínali s mou drahou polovičkou na naši letní dovolenou, a při té příležitosti se pokusili podělit o naše vzpomínky a zkušenosti i s dalšími cestovateli.
Kapitoly článku
Den první (odjezd ze Zlína, Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko)
Je to tady, konečně nastal tak dlouho očekávaný den odjezdu. Před námi je 15 dní, věřím, že báječné dovolené. Máme v plánu projet a navštívit Slovensko, Maďarsko, Chorvatsko, Republiku Srbskou, Bosnu a Hercegovinu, Černou Horu, Albánii a jako konečný cíl řeckou Lefkádu. Motocykl BMW 1200 GS Adventure je plně připravený na dalekou cestu a já s manželkou Lenkou naposledy rekapitulujeme věci, které považujme za nezbytné vzít sebou. První pokus vše narvat do tří hliníkových kufrů skončil neúspěchem a tak jsme museli společnými ústupky udělat drsné restrikce především v oblečení. Vzdal jsem se svého sbaleného saka, motýlku, lakýrek za ústupek vyhození dvou lodiček a večerních šatů z kufrů (samozřejmě žertuji). Nicméně pravdou zůstává, že ve dvou na jedné motorce jsme se museli poněkud uskromnit co se týče našeho cestovního vybavení a oblečení nevyjímaje. Ještě než sedáme na motocykl, klepu do navigace přibližnou trasu a Lenka absolvuje pár telefonátů s rodinou a přáteli. Po svém nám každý přeje šťastnou cestu a hlavně návrat. Ještě si naposledy vyslechneme, jistě jak jinak než dobře míněné rady a kázání, že jsme šílenci a dobrodruzi, protože jedeme sami na jedné motorce atd., atd. Loučíme se s dětmi, děláme první fotku, jak jsme nabalení a sedáme na mašinu. Vyjíždíme, máváme našemu rodnému Zlínu. Během slabé hodinky překračujeme hranice se Slovenskem a po okrskách mimo dálnice, si užíváme celkem poklidnou jízdu. V hlavách se nám honí vzrušené myšlenky, směsice radosti a příjemného očekávání nadcházejících dnů. První přestávku děláme v obci Matúškovo, dobře to tady známe a interně říkáme „Fazolová polévka od Slovenského Maďara“.
Je to moc pěkný penzion s restaurací s názvem Toldi. Jednoduše prvotřídní domácí kuchyně. Obsluhuje většinou majitel restaurace a je velmi milý. Bez přehánění jsem osobně přesvědčen, že ona zmiňovaná polévka je nejlepší fazolovka na světě, má drahá jistě promine, taky ji občas vaří. Po vydatném a skvělém jídle naskakujeme na koně a za burácení boxera míříme k maďarským hranicím. Loučíme se s bratry slováky (maďarské slováky nevyjímaje) a v Komárně přejíždíme přes Dunaj do ciziny - Maďarska. Heslo naší cesty zní, žádné dálnice. Přes Maďary je to i zbytečné, dlouhé táhlé a rovné úseky silnic s pár kruháčem a nějakým tím městečkem nebo vesnicí. Uvědomuji si, že už jsem daleko za strašákem našeho bodového systému a začínám z pohodové jízdy přecházet do režimu velmi rychlého přesunu. Lenka mě jen občas dloubne nebo přes intercom lehce napomene a umravní moji zběsilou jízdu, ale jinak jde vše jak má. I přes relativně vysokou cestovní rychlost se nám zdá, že se to hodně táhne, ale přes Maďarsko jsme už jeli mnohokrát, takže nic překvapujícího se nekoná. Přes uherské stepi jsme přeletěli jak nejrychleji to šlo a už podáváme pasy Chorvatskému celníkovi. Projíždíme první balkánskou zemí a za postupného stmívání začínáme hledat nějaké přespání. Držím slovo dané své drahé polovičce a do navigace BMW ZUMO 550 zadávám vyhledávání POI v sekci „Hotely“. Vyhledávání dopadlo jednoznačně, hotel v městě Kutina. Finanční limit dle našeho cestovatelského rozpočtu splňujeme bez problémů a za 413 Kuna je dvoulůžkáč se snídaní a prý hlídaným parkovištěm náš. Po malé večeři a pár deckách vína můžeme klidně spát. Skóre ujetých kilometrů za první den cca 650 km ze Zlína.
Den druhý (Bosna a Hercegovina a zase Chorvatsko):
Brzy ráno vstáváme, chystáme se na hotelovou snídani. Mé první kroky vedou ale k motorce. Zjišťuji, že je vše v pořádku, jen slečna recepční mě s úsměvem upozorňuje, že motocykl bez zjevné příčiny v noci několikrát houkal. Pomyslel jsem si, že alarm připnutý na přední kolo bude asi v nějaké poruše a později se to bohužel potvrdilo. Snídáme samé zdravé věciStavíme na oběd a dáváme si skvělou jehněčí pečínku. Platíme doslova pár šupů. Oficiální platidlo je sice Bosenská marka, ale není problém platit i čímkoliv jiným, většinou berou všechny platidla od svých sousedů. Všudy přítomné poničené domy z války už dávno nevnímáme. Bosna a Hercegovina nás už před lety okouzlila a motorkářský zážitek to u nás asi navždy umocnil. Těžko říct, jestli tou překrásnou krajinou nebo třeba i lidmi a prvotřídní kuchyní, ale pro nás je to země, kam se budeme vždy rádi vracet. Tankuji ještě do plna levný benzín a kola GS už se točí směrem k Dubrovníku. Je to tady, jsme opět v Chorvatsku, smutně se otáčíme. Nic proti Chorvatsku, milujeme moře a celé jadranské pobřeží, ostatně jako asi každý Čech, takže rychle pookřejeme a už se těšíme k Jadranu. Pozdě odpoledne přijíždíme do Dubrovníku. Okamžitě se nám podařilo sehnat vhodné ubytování, 460 Kun za oba a se snídaní nám přišlo na Dubrovník více než rozumné. Recepční v hotelu Sumratin, nám dokonce nabídl, že můžeme parkovat přímo vedle hlavního vchodu pod recepcí, takže pokažený alarm jsem mohl s klidem hodit do kufru. Na koupání v moři už bylo pozdě, ale dlouhá večerní procházka po Dubrovníku a pobřežní kolonádě, samozřejmě spojená s návštěvou zdejších stylových hospůdek, nám vše bohatě vynahradila. Skóre cesty za druhý den cca 500 km, tedy celkem 1150 km najetých od domova.
Den třetí (Černá Hora a příjezd do Albánie)
Hospůdky v Dubrovníku jsou vážně pohostinné, takže jsme se vstáváním tentokrát nijak nespěchali, ono to vlastně ani nešlo. Nicméně ještě před polednem jsme byli znovu v sedle a s velkou energií a dobrou náladou uháněli kolem pobřeží vstříc novým zážitkům. A když novým, tak doslova, jelikož do Černé Hory nás nikdy dříve osud nezavál, stejně jako do Albánie nebo Řecka. Do Černé Hory jsme z Dubrovníku dorazili zanedlouho a to i přes malé komplikace, kdy jsme se ještě s motorkou chtěli pomotat kolem Dubrovníku a stala se nám díky naší navigaci zajímavá věc. Navigace Zumo 550 nás naprosto sebejistě a neochvějně zavedlo na malou enduro projížďku, dál od pobřeží na nějaké militarizované území nikoho a všech. Asi 3x během hodinky jsme překročili hranici Chorvatska a BiH a zase zpět. Ani ne celníci, ale opalující se vojáci se samopalama z nás byli úplně na prášky, že se musí ustrojit, zvedat závoru a pořád nás lustrovat a někam telefonovat, evidentně téměř bojová akce v jejich navyklé znuděné letargii. Domluva hrozná, jelikož tam asi člověka, natož pak cizince moc nepotkávají. Pak jsme po těch vyprahlých kozích stezkách dojeli až někde, kde už starší soudruh voják pamatující ze školy Josipa Broze Tita, závoru nezvedl a snažil se nám konečně vysvětlit, že jsme v nějaké zakázané zóně a že tam sice motorkáři z Československa často zabloudí (dovede je tam mapa Garmina, moje poznámka), ale že se musíme každopádně vrátit zpět a dál pokračovat do Černé Hory přes jedinou možnou oficiální turistickou cestu a to je kolem pobřeží. Každopádně ta hodinová projížďka v té zakázané zóně byla motorkářsky naprosto úžasná a i lehce dobrodružná.Po překročení hranic Chorvatska a Černé Hory jsme zaznamenali na první pohled snad jedinou změnu proti Chorvatsku, a sice že platidlo tu už nebylo Kuna ale Euro. To jsme samozřejmě věděli předem, ale nevěděli jsme, že i ceny mají v pravdě evropské. Od místních jsme se brzy dozvěděli, že z Moskvy mají každodenní přímou linku do Černé Hory bohatí ruští podnikatelé, kteří postupně celé Montenegro skupují, stejně jako u nás např. Karlovy Vary. Potěš pánbůh pro černohorce, pomysleli jsme si, ale opak je pravdou, kolem pobřeží, kde jsme se trošku zdrželi je jiný svět, ceny brutálně nasazené a místní z toho samozřejmě profitují i s Rusy. Každopádně jsme měli štěstí a narazili na naprosto špičkovou soukromou pláž s nevídaným komfortem (www.almara-beach.com) a světe div se, zdarma.
Abych to upřesnil, jelikož samozřejmě nic není zdarma. Při otázce kolik to stojí si tu na pár hodin odpočinout, se nám dostala odpověď v brilantní češtině. Dnes nic a zítra se uvidí. Bývalá srbská studentka hotelové školy v Praze se nás tam ujala jen za nevyřčený příslib, že si to tam stejně odjíme a odpijeme. Protože máme dobré vychování, tak se taky stalo. Po koupání, odpočinku a s plnými, nadmíru spokojenými žaludky jsme vyrazili do země pro nás nejtajuplnější a nejkontroverznější z této cesty - do tolik, v dobrém i zlém, bájné Albánie. Ta
Ne že by jinde byl pořádek, ale zdálo se nám, že to není horší než jinde na Balkáně. Všude jsou také staré vojenské bunkry, popisované v článcích, to se také potvrzuje. Už je téměř tma a my jsme v onom městě a nestačíme se divit. Je pozdě večer, pořádně to tady zapáchá, město se nám zdá hnusné, ale světě div se, všude na ulicích je naprosto narváno, všichni lidé nastrojení a upravení, chodí sem a tam jako na nějaké lázeňské kolonádě. Panové bílé košile a kravaty, dámy šaty a boty na podpatcích, holčičky velké mašle a všichni pojídají cukrovou vatu nebo něco jiného. Pravda, móda jakou pamatujeme ještě u nás za socialismu. Ale ten rozpor čistých a upravených lidí a těch strašných špinavých ulic nás naprosto ohromil. Uvědomuji si, že je neděle, ale také, že jsme v zemi, kde je oficiálně převážně muslimské náboženství. Nic tomu ale nenasvědčuje. Ani mnohem později jsme na žádné ošátkované nenarazili, takže Islám tu prozrazují jen minarety kolem cest a občas nějaká mešita. Na konci města se na nás zase usmálo štěstí. Krásná nová benzinová pumpa se slibně vyhlížejícím hotelem. Na parkovišti samý lepší bourák, jak jinak než převážně z německého koncernu Mercedes. A uprostřed starý rozradostněný pán s kolem, který tvrdí nějakým mezinárodním jazykem, že bude hlídat motorku až do rána, že se máme jít klidně ubytovat. Za srandovních 50 Eur budeme spát v nejluxusnějším hotelu ve městě. Slovo nejluxusnější nás bude provázet celou Albánií, ale v téhle chvíli to ještě nevíme. Ubytování bylo opravdu velmi dobré a výtečně tam i vařili, o prvotřídním vinném lístku ani nemluvě. Tady jsme začali vnímat, že co je italské, je v Albánii oblíbené. Nabízeli především produkty italského původu. Vše platíme v hotovosti v eurech, jelikož zatím nemáme místní měnu (LEK). Platební karty tady neberou, protože prý mají pokažený přístroj a až mnohem později zjišťujeme, že karty neberou v celé Albánii nikde, jelikož obchodníci zatím nemají s žádnou z bank uzavřenou smlouvu. Ovšem už mají všude světácky označeny prodejny, restaurace, pumpy a hotely nálepkami Eurocard, Mastercard atd. Dívám se ještě z okna, a když u mašiny a svého bicyklu sedí a hlídá pán, spokojeně jako miminka jdeme spát a těšíme se na probuzení v tolik očekávané Albánii. Skóre cesty za třetí den cca. 450 Km a celkem 1600 Km najetých od domova.