Týden v Rakousku

Z Moravy přez Mariazell do Taur a přes Orlí hnízdo zpět

Kapitoly článku

Den 1.  neděle 5.7.    nájezd 405 km

 

 

Brno – Retz – St.Pölten – Obergrafendorf – Frankenfels - Mariazell – Gamming – okruhem pod Melk a zase zpět blízko Mariazell – Türnitz.

 

Boční cesta před Mariazell začíná dlouhým údolím podél řeky. Hezké jen občas brzdí dědinové 50ky a 70ky. Posledních asi 50 km  jsou to takové buchlováky s krásným (asi novým) asfaltem. A protože je slunná neděle, jsou tu všichni nejen místní motorkáři. Mají to najeté a leští kolena, ale já posránek s kuframa je jenom brzdím. V Mariazell je asi nějaký motorkářský sraz nebo co…je tu od všech typů něco. Několik parkovišť plných motorek a i několik neobvyklých aut. MG ze 70.let, Fiat tak z 50.let a několik co ani nepoznám…zkrátka slunečná neděle vytáhla každý motor a policajti asi rezignovali, protože moto parkují úplně všude, značka neznačka.

Kolem poutního kostela posedává několik skupinek věřících s batohy v plné polní a kolem je spousta unifikovaných stánků se sakrálními suvenýry. Asi po hodinové přestávce pokračuji na Caming a Melk. Z campingu to není moc zajímavé, ale tady je téměř nulový provoz a povrch dobrý…tak vyženeme pavouky z kol. Za Melkem už zase točím do kopců a přes sedmero hor a sedmero dolin dojíždím do Türnitz. Beru malý kemp s mini-rybníčkem, postavit druhý stan v kempu, najíst, vykoupat a spát. 

Den 2.  pondělí 6.7.    nájezd 360 km

 

Türnitz – Reichenau  a.d.Rax – Kapellen – Gusswerk – Grossbreifling – Admont – Gatschberg – Rottenmann - Tamsweg

Noc v kempu proběhla naprosto v klidu, většina domácích večer odjela. Vzhledem k tomu, že domácí  na mě večer neměli, a ráno jsem se dozvěděl, že příjdou nejdříve v 11h, zastrčil jsem za rám dveří „pětku“ a v 8h odjíždím.

Ranní silnice super – sluníčko, nikde ani mrtváčka tak to letí. Vše po bočních klikaticích a první provoz potkávám až kolem 9.hod. Jen jeden původně plánovaný kopec musím vynechat. Silnice je uzavřena kvůli opravě a jediná objíždka vede údolím kolem celého kopce. Dobře, že jsem si koupil dálniční známku – těch 170,-Kč přežiju a právě tady jsem jel asi 15km po dálnici, ani nevím kde jsem se tam vzal….Nejvyšší bod dneška – Sölklpass 1810 mnm je přede mnou. Dolé dlouhé táhlé zatáčky farmářským krajem asi 8km. Silnice se zvedá, zatáčky utahují a asi 3km pod vrcholem jsou už jen vracečky a skoro pořád 12%. Dole v údolí bylo 26°C, tady je 17 a fučí studený vítr. Cestou dolů brzdím motorem, ale 3ka je málo, silnice záplatovaná. Přetrpím tak asi 5km a opět se klikatí krásný asfalt. V plánu byl ještě jeden kopec, ale počasí se kazí, evidentně bude pršet…na obzoru vidím proudy z nebes. V mobilu hledám nocleh pod střechou. Je to jen 7km, paráda. Bohužel chyběly asi 3km. Během pár desítek metrů jsem „durch“, ani jsem nestačil zastavit na nemoky a teď už je to jedno. Přijíždím na penzión Panoramahaus Steiner, Mariapfarr  (vedle Tamsweg)  a začínám sušit. Paní domácí mluví česky a je velmi ochotná. Je asi 5 hod odpoledne a do rána do 5 buď prší nebo lije…..tam mi není líto ani těch 40E za nocleh.

Den 3.  úterý 7.7.     nájezd   360 km

 

Tausweg – NockalmStrasse – Ebene Reichenau – Millstatt – Gmünd – Malta Hochalmstrasse – Gmünd – Radstadt

Ráno luxusní snídaně na přání, dosušení věcí venku na větru a kolem 9.hod odjezd.

První placený úsek NockalmStrasse za 13E. Je to takový dvoj-brdek s klesáním uprostřed. Z údolí

nastoupat na 2000 mnm, naklesat na 1600 mnm a zase nahoru na 2000 mnm. Silnice úzké a provoz slabý. Svižný přejezd k Millstattu a MillstätterSee. Údolí hezké, jezero hezké jen z této strany se k vodě dostanete jen za poplatek nebo vůbec. Takže dále na Gmünd (v Korutanech, nikoli u Třeboně) a vzhůru na Maltu (tentokrát není u moře) a na Malta Hochalmstrasse placenou 11E. Tohle údolí je opravdu malebné a i čekání na kyvadlový průjezd opravovaným úsekem se přežije v pohodě. U semaforu běží „stopky“ a ukazují kolik času zbývá do zelené. Nejdelší čekačka je 20min, což je akorát na svačinu a pár fotek ze stoje… Jedno z nejhezčích stoupání. Krásné přírodní scenérie, vodopády a většina zatáček otevřených tak mohu jet i na 4ku. Pár tunelů na trase je solidně udržovaných takže pohoda. Silnice končí na parkovišti u přehrady. Přímo na hrázi je vysutá vyhlídka….kdo houpne první??  Po asi půlhodince procházky a focení zase dolů na Gmünd a návštěva muzea Porsche.

Soukromé muzeum, které spolupracuje s tím velkým ve Stuttgartu, zde vzniklo jako připomínka na Ferdinandovy začátky právě tady v Gmündu, tady se vyrábělo až do r.1950. Vstupné 9E.  Až tady jsem se dozvěděl, že „Brouk“ vznikl vlastně jako důstojnické vozidlo na začátku 2. sv.války (vyrobily se jen 3 kusy na testy,  ale neujal se), že motory pana Porscheho používaly i nějaké lehké tanky, že Porsche navrhnul  „auto-skládačku“ kdy na základním podvozku byly různé nástavby a jedna verze nabízela např. z těchto nástaveb během chvilky sestavit polní traumacentum s operačním sálem ….U vstupu dostanete prospekt v češtině, můžete zhlédnout asi 20min film a nakonec pokračujete do výstavního sálu s asi 15 auty….auta se čas od času obměňují podle toho co zrovna jede do světa na výstavu a jejich místo zaplní buď něco ze Stuttgartu nebo z vlastního depozitu.

Abych se vyhnul  změti ulic, silniček a obchodních zón, najíždím na dálnici er a asi 20km to mastím na sever . Před extra placeným dálničním tunelem sjíždím zpět na obyč silnici a přes Katschberg pokračuji na Radstadt.  Pěkné údolí, široká silnice a otevřené zatáčky. U Radstadt beru kemp a nocuju.

Den 4.  středa 8.7.     nájezd   210 km

 

Radstadt – Wagrain – Jägersee – St.Johan i.P. – Bischofhofen – Saalfelden – Zell am See – Grossglocknerstrasse – Kaprun - Mittersill

Ráno odjezd kolem 8.hod ale provoz už je celkem čilý. Směřuji na Zell am See oklikou ze severu. Pěkná cesta s malým provozem, jak jinak, nahoru a dolů, levá pravá…. Na příjezdu ke známému jezeru najíždím do tunelu, no co už nadělám. Takže celé to mraveniště podjíždím spodem a zcela tak míjím nejen město, ale i většinu jezera. Vracet se nebudu, je skoro 11 hod a GG čeká.

Z Brück a.d.GGStr je to příjemných 12km k mýtné bráně. Parkuji v místě pro motorky a jdu si koupit vstup. Určitě je možné jet přímo k hlavním závorám, ale chci si taky oddechnout a zorientovat se. Platím 27E kartou. Dostanu plánek, nálepku, účet a hlavně žeton. Ten u hlavních závor nedávají, tam vám ji zvednou přímo. Takže jedu malou závorou pro motorky, vedle je ještě turniket na bicykly… počasí je super a já jsem asi poslední co tu chyběl…už jsou tu dnes úplně všichni…. Takže potkávám krásné nejnovější i starší motorky, cyklisty profíky i rekreanty, auta veterány i jeden naleštěný traktor…  Kochací jízda a vyhlídkové zastávky mě vezmou necelé 4 hodiny. Pozdě odpoledne zakotvím v Mittersill na nocleh.

Den 5.  čtvrtek 9.7.     nájezd   230 km

 

Mittersill – Kitzbühel – Berchtesgaden – Rossfedstrasse - Salzburg Hangar 7 – Bad Ischl –Bad Aussee – Bad Mitterndorf

Ráno staruji v 8 hod. Vypadalo to na rychlý přesun, ale z Mittersill do Kitzbüehil, jen 30km to trvalo 3/4hodiny .  Lyžařská mekka Kitzbühel je uprostřed malebná alpská vesnice, zdobené domy a malé obchůdky. Na předměstí  ale už jsou velkoměstské nákupní a průmyslové zóny…..škoda. Všude je značená cesta ke stanici lanovky na Hahnenkamm, ale místo cíle je jinde. Nejblíže je parkovištěP3 Ganslern.  Bohužel úplně k cílovému prostoru jsem se nedostal – privátní cesta, hotel a u cesty vehementně mávající údržbář….tudy nee. Asi nejsem první čumil dneska…. Takže se dívám alespoň z toho paroviště na vzdálenost tak 200m.  Tu „loučku“  bych za dopoledne taky sjel. Po zadku….možná. Franta Klamr to jezdil v 70.letech za 2 minuty.

Po čtvrthodince zevlování pokračuju na Berchtesgaden a dál na Orlí hnízdo. Letos dělají novou silnici z parkoviště k výtahu, takže kyvadlové autobusy nejezdí a malíř pokojů má zavřeno. Jedině jít nahoru po svých značenou turistickou cestou…. Na to ale nejsem připraven. Proto ze záchytného parkoviště vyrážím na placenou Rossfedstrasse.  Žádná obsluha, jen automaty…  v automatické pokladně platím 5E (žádná nálepka a prý bývali levnější), beru lístek s kódem a popojedu k závoře. Po načtení lístku se jedna půl-závora zvedá a vzniká štěrbina tak akorát na motorku. Cesta je příjemná, povrch dobrý a dnes už vím, že pro výhledy stačí jediná zastávka nahoře u vleku Rosfeld-Skihütte, parkoviště velké a výhled dobrý. Tak si raději užít zatáčky. Díky tomu, že „hnízdo“ má zavřeno je zde minimum lidí.

 

V plánu bylo pokračovat kolem Königssee bočníma cestama, ale asi po 20km bloudění úzkými klikaticemi vyjíždím na kraji Berchtesgadenu a už to nedávám. Jezero i se silničkami si nechám na příště a pokračuju nejkratší cestou na Hangár 7.

Propagační sídlo RedBull Racing seskupení na kraji Salzburgského letiště je volně přístupné a kromě posezení v restauraci či na baru si zde můžete prohlédnout některá vozítka a udělátka se značkou RedBull nebo TorroRosso. Je to jakýsi veřejnosti přístupný sklad závodních strojů použitých v závodech nebo při individuálních extrémních pokusech. Najdete zde monoposty F1, WRC speciály, letadla, „lidské křídlo“ apod. Ale nejvíc mě překvapily toalety v suterénu…..celé je to tak na 1/2hodinky. Takže dost extrémů, nejkratší cestou na dálnici a po ní se nechat vystřelit za město. Po pár kilometrech směrem na Vídeň sjíždím a mířím na jih na St.Gillen s úmyslem kempovat na břehu WolfgangSee…chyba!  Davy lidí a u několika kempů cedule „obsazeno“ ve mně vyvolává autistické sklony a rychle mizím na Bad Ischl , Bad Aussee a Bad Mitterndorf. Tady objevuji malý, tichý kemp s obchodem přes silnic. Mohl bych jet dál, ale líbí se mi v tomto údolí, tak zůstávám. Obligátních 12E/noc (1os, stan, moto) a plné zajištění. Večerní červánky na protějších skaliscích jsou jen super bonus.

Den 6.  pátek 10.7.     nájezd   420 km

 

 

Bad Mitterndorf – Pürgg – Liezen – Waidhofen – Scheibbs – Krems – Langenlois – Retz - Brno

Předpověď počasí říká, že odpoledne má přijít celovíkendový déšť, tak už neplánuju žádné větší zastávky. Ráno pobalím a kolem 8.hod  vyjíždím. Pěkně podle plánu, stále většinou po vedlejších cestách. Až na úsek Melk – Krems místy podél řeky, místy přes kopce je cesta víceméně nudná a slunečných 34°C mě dává těšit se na chladnou zavlhlou garáž…..a to je vše.

Celkově najeto 1.998 km (podle počítadla)

Mýto celkem:  1.700,- Kč

Noclehy celkem(2x penzion + 3x kemp):  2.900,- Kč

Benzín celkem:  2.000,- Kč

Jídlo nepočítám

CELKEM: 6.600,-Kč

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):


TOPlist