gbox_leden



Krásný třidenní program

To máte stejné jako dobré jídlo, pití, film nebo knížku. Nepřejí se a neomrzí. Tak je to i s ježděním po rakouských silnicích. Pro toho, kdo si nemůže udělat čas na nějakou delší cestu a nebo kdo preferuje právě takovéto prodloužené víkendy je to naprosto ideální.

Poslední dubnový víken se naše, částečně stabilní a průběžně se doplňující, partička vypravila na oblíbené Dolnorakouské a Štýrské silnice. Pro nás už klasika, ale protože je to vyzkoušené a fakt doporučení hodné ježdění, nezbývá mi než se o to podělit. Takže to tentokrát nebude ani tak o dojmech, ty nechť si každý vytvoří sám, ale o poměrně podrobném popisu trasy i s tím, kde je to zábavné a kde ještě zábavnější. Na celé trase se příjemně střídají rychlejší přejezdové, vyhlídkové a vyloženě technické úseky, kde si bohatě užijí milovníci jízdy v pořádných náklonech. Relativní nuda je to pouze při nutných průjezdech větších měst, kde se občas člověk trefí do dopravní špičky, ale to se dá zvládnout. Výhodou těchto tras je také to, že si je můžete dát v obou směrech, protože je to pokaždé jiné jak pro jízdu tak i pro pohled na krásné hory. Navíc se to všechno dá příjemně jet na prakticky každém motocyklu.

Pátek

Sraz byl domluven po jedenácté u benzinky OMV v Hnanicích (kousek od Znojma). Odtud vede trasa po příjemně rychlých silnicích přes Retz, Horn, údolím řeky Kamp (moc příjemná silnice) na Langenlois, Krems a.d.Donau a St. Pölten. Odtud přímo k jihu po Niederöstereich Barock-Strasse až do Traisenu, kde se odbočí doleva na silnici č. 18 a po osmi (8) km doprava na Halbach a Kalte Kuchl. A tady nás čeká dalších 22 km nádherné jízdy stále mírně stoupajícím údolím, kde si každý dostatečně užije. I větší partička se může klidně roztrhat, protože na konci tohoto úseku čeká povinná zastávka v motorkářské hospodě Kalte Kuchl. Po cca 145 km jízdy (z Hnanic) se kratší odpočinek hodí.
Přímo za hospodou začíná deseti kilometrový úsek neskutečných zatáček a na většině délky je položen nový, perfektně drsný asfalt. Tady to je fakt velká zábava, ale tomu kdo tudy pojede prvně doporučuji dost velkou dávku opatrnosti, protože ti co to tady znají a vědí kam mají v zatáčkách koukat, tady jezdí docela rychle.
Doporučuji každému, kdo potřebuje hezky zakulatit pneumatiky.
V údolí odbočíme doleva na krásnou silnici č. 21, vedoucí podél řeky Salza a po ní dojedeme do Terzu. Tady odbočíme zase doleva na silnici č. 23, do údolí řeky Mürz a v Mürzstegu pro změnu doprava směrem do průsmyku Niederalpl (1223). V klesání do Aschbachu je několik nádherných zatáček, kde se to dá fakt užít. V údolí zahneme doprava, okrajem se protáhneme kolem Mariazell směrem na Halltal a po asi čtyřech kilometrech odbočíme doprava na úzkou asfaltku vedoucí do Mooshubenu. Tady jsou dva příjemné penziony kde se dá, pokud nejede moc lidí a není hlavní turistická sezona, prakticky vždy ubytovat.
Trasa Hnanice – Mooshuben = cca 235 km
Kontakt na ubytování: www.mooshubenwirt.at,

Sobota

Protože je vždy příjemnější jezdit bez objemných zavazadel, doporučuji ubytovat se na obě noci na jednom místě.
Ráno vyjíždíme přes Mariazell jižním směrem, nejprve do průsmyku Seebergsattel (1253). Lehké stoupání do průsmyku a krásné zatáčky v klesání do Seewiesen (974). V Au odbočíme doleva na silnici stoupající přes Turnau do sedla Pretalsattel (1071). Odtud sjedeme do Mitterdorf i. Mürztal, držíme se vpravo na Kindergdörfl a tady zahneme doleva na Birkfeld. 34 km moc příjemného, vyhlídkového svezení, zpestřeného řadou krásných technických úseků, stoupání a klesání v nádherných zatáčkách.
Při průjezdu Birkfeldem je třeba držet se stále vpravo a nepřejet odbočku na Gassen. Po krásné silnici přejedeme sedlo Strassegg (1163) a za ním odbočíme doleva na Teichalm. Po cca 8 km stoupání dojedeme k jezeru u kterého stojí restaurace jak dělaná pro příjemný odpočinek.
Taichalm je nádherné místo ležící v nadnořské výšce cca 1500 m. Vedou tudy krásné vyhlídkové silnice, na jejichž stavu se ale notně podepsala letošní zima a tak je nutné jet poměrně opatrně.
Z Teichalmu si to namíříme na Fladnitz a.d.Teichalpe, odbočíme doleva na Passail a po šesti km znova doleva na silnici stoupající na Heilbrunn. Přehoupneme se přes horský hřeben a naprosto fantastické, skoro nové silnici sjedeme do Haslau bei Birkfeld a nazpět di Birkfeldu.
Za Birkfeldem vjedeme do nádherného, úzkého a hodně zatočeného údolí, kterým vede překrásná silnice mírně stoupající směrem na Miesenbach bei Birkfeld. Městečkem projedeme hezky pomalu, pak zase můžeme pořádně zatáhnout za plyn a za horským hřebenem odbočíme ostře doleva na Wenigzell.
Silnice plná krásných vyhlídek.
Odtud sjedeme do Waldbachu a tady, skoro na začátku vesnice pro změnu ostře doleva na Sankt Jakob im Walde. Kousek mírné stoupání údolím zakončené serií krásných zatáček, kde doporučuji mírnou opatrnost, protože se sem nafoukává prach ze sousedního kamenolomu a někdy to klouže.
Ideální místo na oběd. Přímo na návsi, pod kostelem, stojí „Bikers friendly“ pension. Nedá se minout.
Kousek za kostelem odbočíme doprava na úzkou asfaltku vedoucí přes hřeben Kaltenegg do místa zvaného Inneres Kalteneg, kde odbočíme doprava směrem do průsmyku Freistritzsattel (1298), Otterthal, tady doleva a dál na Gloggnitz a do údolí řeky Schwarza. Z Hirschwangu an der Rax nás čeká 26 km naprosto excelentní jízdy, kdy jedna zatáčka střídá druhou, občas přes horizont nebo utahovák kolem skály, stále podél krásné řeky. Na konci tohoto údolí odbočíme doleva a po třech kilometrech, tentokrát ale z jiné strany, přijedeme opět k hospodě v Kalte Kuchl, která je víkend co víkend, prakticky za každého počasí, doslova obložena nepřeberným počtem nejrůznějších motorek.
Odtud si dáme již známé zatáčky, takže můžeme jet trochu rychleji a tentokrát to do Mooshubenu vezmeme kratší, přímější cestou.
Délka tohoto okruhu je bezmála 340 km, ale díky perfektním silnicím a několika příjemným přestávkám je to v pohodě stravitelné i pro spolujezdkyně.

I cesta nazpět do Čech nebo na Moravu je velice atraktivní.

Sjedeme do údolí a odbočíme doleva na Mariazell, kde je pár krásných zatáček na zahřátí pneumatik. V Mariazell doporučuji dotankovat, protože dost kilometrů není žádná pumpa. Hned za Mariazell se silnice začíná krásně kroutit a po 19ti km odbočíme doleva na silnici č. 28. Toto je nádherný jezdecký a pokud to spolujezdec zvádá psychicky, tak i spolujezdecký zážitek. V krásně pravidelném rytmu se střídají levé a pravé zatáčky, pomalé i rychlé, a k tomu krásné výhledy na okolní hory a doly. Takhle to jde celých 26 km až do odbočky na silnici č. 25, po které pokračujeme směrem na Ybbs a.d. Donau. Tady přejedeme po koruně hráze Dunaj a odbočíme doleva, proti proudu, na silnici č. 3 směrem na Grein. 19 km odpočinkové jízdy po levém břehu Dunaje a těsně před Greinem odbočíme na silnici č. 119, Greiner Bundesstrasse.
No a odtud nás čeká cca 75 km fantastického svezení, které nemá cenu popisovat. To si opravdu musí každý zažít sám. Na prvních asi 15ti km je navíc fungl nový asfalt, takže se dá jet dost pod plynem a i tak hodně na jistotu.
Z Zwettlu je to už opravdu více méně přesun domu. Jednoduché, přímé úseky umožňují poměrně vysoký průměr a vysokou míru koncentrace vyžaduje zase až jízda po našich silnicích.
Trasa z Mooshubenu do Slavonic představuje necelých 230 km.
Petr Fryč

Autor je vydavatelem knihy Alpský motorkářský průvodce.  Knihu je možné objednat na e-mailu alpy@motorkari.cz. Cena knížky je 279 Kč (bez poštovného)

Při objednávce prosím uveďte: jméno, adresu, psč a počet kusů, které objednáváte. Zboží vám dojde na dobírku (+80 Kč poštovné).

Informace o redaktorovi

Petr Fryč - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (12x):


TOPlist