Čtyři dny v rakouských kopcích
Text: JaromírRůžička | Zveřejněno: 21.5.2012 | Zobrazeno: 29 524x
Už několikrát jsme se pokusili dobýt Großglockner. Bohužel vždy se nám do toho zamotalo i škaredé počasí, a tak z hlavní „hvězdy“ našeho výletu nebylo nic. Tentokrát nám však počasí vyšlo dokonale, a tak jsme se mohli vydat na necelé čtyři dny projíždění krásných cest v rakouských kopcích.
Kapitoly článku
Každý rok spolu bojujeme, kolik volných dní se nám podaří ukousnout pro společný motovýlet a pár dní klidu a štěstí za řidítky. Ať už kvůli rodinám nebo pracovnímu vytížení. Loni to navíc bylo zpestřeno o termín očekávaného přírůstku jednoho z účastníků a povinností nastávajícího otce držet místo řídítek ruce rodičky. O dříve realizovaných pěti dnech toulání se zatáčkami si můžeme nechat zdát, a tak se již zkraje každého roku strhává boj, jestli to budou jen tři, nebo alespoň čtyři dny.
Celou vyjížďku si nakonec dávám nejprve sám a „nanečisto“ již koncem května. Stihnu to bez problémů ujet za tři dny a s rezervou... ale jsem svým vlastním pánem, na nikoho se nevážu a také nepotřebuji čas na nezbytné zastávky k debatám, co kdo cestou viděl (a taky nekouřím:-)). A tak ukecám ostatní členy výpravy, abychom si ujeli alespoň kousek cesty již první den resp. tři dny motovýletu si natáhli o půldenní přesun blíže k cíli v první den a vše si to vychutnali trochu v poklidu. Termín odjezdu je tedy zvolen na sobotu 25.6. 2011 a návrat v úterý 28.6.2011.
Den 1 – sobota 25.6. 2011 (Znojmo – Sankt Pölten - Mariazell)

Vyrážíme směr Sankt Pölten. Máme víc možností kudy jet. Pro dnešní den vybíráme přejezd přes hraniční přechod Hnánice, dále přes Retz a silnice č. 35 a 45 dojíždíme do Hornu. Odtud silnicí č. 34 podél řeky Kamp, přes Naturpark Kamptal. Je to příjemná cesta údolím s hezkými silnicemi, plná zatáček, ale také vesniček s radarovými budkami. Asi po hodině cesty dáváme na jednom odpočívadle kratší přestávku. Pak už přijíždíme do Kremsu a rovnou najíždíme na placenou rychlostní komunikaci S33 vedoucí do Sankt Pöltenu. Projíždíme centrem a po silnici č. 20 se vydáváme směr Mariazell a taky do úseků s kopečky a zatáčkami.
Trasa: Znojmo – Horn – Gars am Kamp - Sankt Pölten – Traisen – Türnitz – Annaberg - Mariazell
Najeto: 198 km
Ubytování: www.haus-franziskus.at (cena 31 Euro vč. snídaně)
Jídlo: http://www.mariazell.at/gastronomie/brauhaus
Poplatky: Rakouská dálniční známka (desetidenní 4,6 €)
Den 2 – neděle 26.6. 2011 (Mariazell – Gmünd In Kärnten)

V Kapfenbergu najíždíme na silnici č. 116, která nás dovede k nájezdu na rychlostní S6 ve směru na Leoben a která pak přechází na S36. Čeká nás asi 50 km po zpoplatněné dálnici, kdy cestou míjíme Knittelfeld a Judenburg. Tento úsek je trochu nudný, ale není velký provoz a silnice jako taková je taky pěkná. Po navazující silnici č. 317 jedeme přes Sankt GeorgenobJudenburg a Scheifling, kde odbočujeme na silnici č. 96 ve směru na Murau a Predlitz. Zde už je po čem koukat, když jedeme v údolí kolem řeky Mur. Zastavujeme na kousek odpočinku na jedné z benzinek a doplňujeme také nádrže. U městečka Predlitz odbočujeme vlevo a dáváme se na jih na Turracher Straße. Před půl dvanáctou už vjíždíme do kopců a serpentin k lyžařskému středisku Turracher Höhe k prvnímu sedlu.
Kroutícími zatáčkami, které jsou nyní zpravidla hodně utažené a dají se projíždět většinou na jedničku popř. dvojku, se šplháme zase vzhůru, kde zastavujeme u jezírka Windebensee (1950 m.n.m.), zase něco kolem vyfotíme a poté dojedeme do dalšího sedla Graupn-Höhe (2024 m.n.m.). Zde zastavujeme v místní hospůdce Glockenhütte a dáváme gulášovou polévku a espresso. Zase vše zdokumentujeme a necháme se kroutícími serpentinami vést dolů do údolí (1526 m.n.m.), abychom se hnali do druhého sedla Eisentalhöhe, které Nockalmstrasse nabízí a jehož výška je 2042 m.n.m.. Silnice je krásně postavená a v této severozápadní části má již táhlejší zatáčky. Poté opět z kopce a zde můžeme opustit Nockalmstrasse v její severní části u vesničky Innerkrems a vydat se západním směrem k silnici č. 99, po které dojedeme do Gmünd In Kärnten, kde plánujeme ubytování pro dnešní den.
Po ubytování vyrážíme slepou údolní silnicí Malta-Hochalmstrasse na prohlídku Maltatalského údolí. Určitě tato trasa stojí za „zajížďku“. Údolí je zpočátku široké a kolem silnice jsou vidět vodopády. Vstup k nim je zpoplatněn 3 €, ale nám stačí se pokochat z blízké silnice a pokračovat. „Raději“ platíme vstup hlouběji do srdce údolí, tentokráte 9 €. Kousek za mýtnicí čekáme na časově ovládaných semaforech, protože za nimi je silnice část úseku jen jednosměrná. Odtud se ráz údolí i silnice mění a přichází na řadu zúžená cesta, která se kroutí kolem skal, prochází tunely vytesanými do skály (vč. jednoho s vracečkou o 180°), místy je silnice zalévána vodou z okolních skal a občas se mezi stromy objeví vodopád. Za jedním z tunelů se nakonec otvírá pohled na betonovou hráz přehradní vodní nádrže, která je vysoká 200 m a široká 626 metrů.
Trasa: Mariazell – Gußwerk – Kapfenberg – Leoben - Sankt Georgen ob Judenburg – Predlitz – Turracher Höhe - Innerkrems - Gmünd In Kärnten
Najeto: 351 km
Ubytování: http://pension-dullnig.at/ (cena 27 € vč. snídaně)
Jídlo: http://www.hotel-platzer.at/restaurant.html
Poplatky: Nockalmstrasse (8 €), Maltatalské údolí (9 €)
Den 3 – pondělí 27.6. 2011 (Gmünd In Kärnten - Hallstatt)

Zastavujeme na celnici u obce Heiligenblut, kde platíme mýtné 19 € a také se můžeme těšit z toho, že i pro dnešní den vychází předpověděné počasí a nebe je prakticky po celou cestu bez mráčku a krásně slunečné. Konečně to tedy vychází! Některým na třetí pokus! A máme tak v deset hodin dopoledne konečně možnost po příjezdu na Kaiser-Franz-Josephs-Höhe (2 369 m.n.m.) vidět

Po vykoupání objedeme zbytek Zellerského jezera, po silnici č. 311 se dáváme na Saalfelden a po silnici č. 164 projíždíme přes Maria Alm, Hinterthal a Mühlbach am Hochkönig až k Bischofshofenu. Až na pár výjimek způsobených aktuální opravou komunikace se jedná o jeden z nejkrásnějších úseků, který jsme dosud během našeho motovýletu projeli. Silnice je samá zatáčka, několikrát vyjíždíme kopce a zase je sjíždíme, abychom mohli opět stoupat vzhůru. Minimální provoz na této komunikaci nám umožňuje sledovat i nespočet lyžařských středisek v okolí této trasy a z jedné strany horský masiv Dientenen Berge, z druhé pak hřebeny Hagen Gebirge a Steinernes Meer. Přijíždíme do Bischofshofenu, kde zastavujeme na dotankování nádrží. Projedeme centrem města a asi po kilometru odbočujeme východním směrem na silnici č. 99 ve směru na Hüttau, odkud pod označením č. 166 vede severním směrem Salzburger Dolomitenstraße. Opět se jedná o klidnou silnici s hezkým povrchem, která nás dovede až do Hallstatt a zejména posledních několik kilometrů je silnice svým hadovitým pojetím skutečnou lahůdkou pro každého motorkáře.
Trasa: Gmünd In Kärnten – Lendorf – Obervellach - Winklern – Großglockner - Brück an der Großglocknerstraße - Zell am See – Saalfelden – Bischofshofen – Hüttau – Lammerer – Hallstatt (Obertraun)
Najeto: 298 km
Ubytování: Privat Obertraum, ulice Brandgasse (cena 25 € vč. snídaně)
Jídlo: Gasthof Höllwirt, Obertraun 29, 4831 Obertraun
Poplatky: Großglockner-Hochalpenstraße (18 €)
Den 4 – úterý 28.6. 2011 (Hallstatt – Znojmo)

Před městem Bad Aussee najíždíme na silnici č. 145 a poté odbočujeme na silnici č. 320, která nás vede přes Liezen. V tomto úseku je silnice sice široká a pěkná, ale taky dost frekventovaná kamiony (nemluvě o, pro nás často nepochopitelném, omezování rychlosti) a tak jsme rádi, když za Liezen míjíme nájezdy na dálnici, většina aut a kamionů tak odpadne a my pokračujeme po silnici č. 146 na Hieflau a tím se zase dostáváme mimo provoz, na klidnou část trasy, kde si můžeme jízdou v Ennstalských Alpách vychutnávat opravdu hezky vlnící se silnici podél řeky Enns v obklopení vápencovými stěnami……i když občas se tu vynoří taky kamion a místy už má silnice své nejlepší roky za sebou.
Abychom se ze Sankt Pöltenu nevraceli stejnou cestou, kterou jsme sem před pár dny přijížděli, směrujeme se po silnici č. 1 na město Tulln. Silnice se sice ze začátku proplétá mezi rakouskými vesničkami, takže stále zpomalujeme a zrychlujeme, ale pak dlouhý úsek kopíruje elektrickou trať do Vídně a naše rychlost se tím zásadně vylepší. Poté projíždíme přes obchvat kolem Tullnu, najíždíme na dálnici S5 ve směru na Stockerau a S3 na Hollabrunn, abychom po silnici č. 303 dojeli zpět do místa, kde jsme před více než třemi dny vyrazili na cestu - do Znojma. Jak zjišťujeme, je to nejrychlejší přemístění se tratí Sankt Pölten – Znojmo, pokud už člověk nechce užívat klidnou cestu podél řeky Kamp.
Motovýlet 2011 nám tak vychází do posledního puntíku. Viděli a projeli jsme naprosto vše, co jsme vidět a projet chtěli. A až na několik kilometrů předpověděného deště jsme mohli necelých 1200 km dlouhý výlet vychutnávat pod hřejícím sluncem.
Trasa: Hallstatt (Obertraum) – Bad Aussee – Bad Mitterndorf – Stainach – Liezen - Admont - Hieflau – Lassing - Göstling an der Ybbs – Gaming – Kirchberg – Sankt Pölten – Tulln – Hollabrunn - Znojmo
Najeto: 338 km