Norsko 2006
Text: Jarda Ducháček | Zdroj: S. Nezdařilová a D. Rundt, R. Frank | Zveřejněno: 8.2.2007 | Zobrazeno: 30 934x
Vyrážíme v sobotu ráno 1. července z Prahy za sluníčka, které nás doprovází celý den po německých dálnicích přes sedm set kilometrů. Usínáme pod širákem na odpočívadle pár kiláků za Hamburkem s mírnou obavou, aby nás nesebrali za potulku. Protože v neděli nás čeká trajekt v Hirtshals až po půlnoci, v Dánsku odbočujeme z dálnice a lemujeme západní pobřeží. V podvečer objevujeme písečnou pláž, ideální pro opláchnutí mého Dakara v Severním moři. Davo se s tím nepárá a s Dakarem nahání hrůzu vodním skútrům. Po vodních hrátkách se ještě zastavujeme o pár kilometrů dál na písečné vyhlídce Rubjerg, kde si naposled během naší cesty vychutnáváme západ slunce. Po cestě dolů k motorkám diskutujeme, kde se tam sedmdesát metrů vysoká duna z ničeho nic vzala. O půlnoci se naloďujeme a rychle si zabíráme místečko na zádi pod hvězdami, abychom se ráno probudili Kristiansundu, nejjižnějším městu Norska. Zdržujeme se jen na snídani a vyrážíme severně po 41-čce.



Na další tři dny se přesunujeme do parku Jotunheimen. Jedeme po E 16 na východ až do Fagernes, kde uhýbáme na 51čku. Popojíždíme volným tempem a vychutnáváme si nádhernou zelenou kopcovitou krajinu zdobenou tu a tam nějakým dřevěným stavením. Za osadou Bygdin si dáváme opět italskou večeři z jednoho kastrolu, kořeněnou nádherným výhledem na obrovskou planinu s jezerem Visteren. Prostě paráda! Je skoro osm, tak sjíždíme svahem pár metrů a vybalujeme spacáky. To už se ale z dáli valí bouřka a my po bleskové poradě ujíždíme rychlostí jako Carlos před Dospiatem o pár desítek kilometrů dál. Po pěti nocích pod širákem stavíme poprvé stan. My s Davem, co chodíme pěšky nejdál do garáže a Sněžku známe jen z čítanky, plánujem v pátek zdolat Galdhopiggen, nejvyšší horu Norska. Dopoledne se přesouváme jen kousek přes horské městečko Lom a pak šotolinou k chatě Spiterstullen. Po zaplacení parkovného, které je vyšší než všechny mé dosavadní pokuty dohromady, zjišťujeme, že turisté vrchol zdolávají za 4,5 hodiny. To se asi nepodařilo třem pohřešovaným, co visí na nástěnce. Věci necháváme pod motorkama a jde se. Opět obdivujeme super výhledy a dereme se kamennými poli vstříc vrcholu v dáli. Ještě zhruba kilák docela strmě kamením a jsme tam – na první hraně. Ups, vrchol je v nedohlednu. Zatímco my jsme po další hodině chůze zralí na infuzi, Sylva jde konstantním tempem bez zastávek a s každým krokem se nám vzdaluje jako starobní důchod naší generaci. Na vrcholu si vychutnáváme parádní výhled na okolní vrcholky a ledovcové údolí hluboko po námi. Cestu dolů si zpestřujeme červencovou koulovačkou. Spíme poprvé v chatce.

Strmé serpentiny známé jako Cesta Trolů s výhledem do údolí nás už pak tolik neuchvátily, i když u nás těžko něco takového najdete. Večer pak dojíždíme po E 136 do pobřežního městečka Alesund, které se novější architekturou blíží anglickému stylu. Při hledání místa k stanování, zdoláváme cca. dvoukilometrový úsek po cyklokrosové stezce. S naloženým Dakarem si připadám na úzkých sjezdech a výjezdech asi jako slon na eskalátorech a dojíždíme maskovaní větvičkama jako vojáci elitní jednotky.
V pondělí ráno nás ze stanu opět tahá sluníčko a nálada opět až nebezpečně stoupá. Než vyjedeme za město, snažíme se zjistit od místních kde je „Atlanterhavsveien“, vyhlídková cesta spojující mini ostrůvky v Norském moři. Směrují nás na sever. Vracíme se tedy kousek po E 136 a jedeme trajektem do městečka Molde. Na trajektu s námi jedou tři místní motorkáři. Jako převážná většina, co jsme za uplynulý týden v Norsku potkali jsou podle našeho odhadu už důchodového věku. A to pětina z nich jsou ženské. Říkáme si v duchu, že toho už musí mít najeto spousty. Když se s nimi dáváme do řeči, zjišťujeme, že motorky sedlají teprve 3-4 roky. Dříve si takovou zábavu nemohli dovolit. Pokračujeme po 64-ce do Vevangu, kde začíná zmiňovaná zhruba desetikilometrová vyhlídková cesta po mini ostrůvcích a hrázích, spojovaná klenutými mosty. Několikrát zastavujeme a vychutnáváme si to.

Zbývají nám poslední čtyři dny a my točíme komidlo na jih po 70desátce a pak E6. Abychom si uvědomili, že jsme ve Skanidnávii, teplota klesá pod 10°C. Navíc krajina na východě už není tak vyjímečná, takže s minimem zastávek a po pěti stech kilácích spíme u Lillehameru. Dálniční úsek Oslo – Trelleborg bych příště vynechal, s vyjímkou odbočky na švédský ostůvek Orust. Na trajektu do německého Sasnitzu vyměňujeme dojmy s klukama z Kutné Hory, kteří byli až za polárním kruhem. V pátek večer, přesně po dvou týdnech, s více než 5000 km na tachometru jsme šťasně doma. Teď se jen rozhodnout kam příště...