Oslavy 120 let Harley-Davidson v Budapešti

Až při pobytu v campingu Aréna, u příležitosti konání oslav H-D 120 v Budapešti, jsem si uvědomil, že harleyáři jsou jedna velká rodina, která má hodně společného s chovateli domácích mazlíčků, co si umí díky nim snadno k sobě najít cestu…

V plánu bylo dovést  Night Traina do Štůrova na Slovensko a na parkovišti před termálním zábavným parkem Vadáš, ráno motorku nastrojit, schovat  káru do auta  a jako před osmi lety pokračovat po ose, kolem Dunaje, do zmiňovaného campingu, což jsem přesně provedl.

Ve vteřině se ale změnilo mnoho věcí. Po nasednutí na motorku a stisku startovacího tlačítka se ozvalo jen klak-klak a nic…  Doma jsem jezdil, ale neověřil si kapacitu baterky, resp.  po kolika dnech od plně nabité baterie ještě zvládne nahodit V motor, který jinak neroztáhne ani traktor. Doma jsem si později našel, že baterie byla zakoupena v červnu  2018 u dealera H-D. 5 let je prostě i na originál H-D baterku moc…

Přijít o akci, na kterou jsem se těšil že pojedu  přes půl roku  předem, se mi nechtělo, stejně jako jet do Budapešti na motorce startované přes kabely... Naštěstí na recepci resortu Vadáš toho dne seděla velmi sympatická slečna, co uměla s Googlem a  potřebné  info. o zastoupení H-D Bratislava rychle zjistila.  Chalani od cintorina vo Vrakuni mi vytrhli trn z pety:-).  Potvrdili že baterie do Softailu 2007 je skladem a dokáží jí připravit do 2 hodin k montáži. Následoval 200km přesun opačným směrem, kterým jsem před ránem přijel. Cesta do Komárna a Dunajské Stredy není v nejlepší kondici a vybrala si daň v uvolnění kurt a dokonce ztráty jedné z nich. Bylo velkým štěstím, že se tak stalo až ve Vrakuni, kde mi na to rychle upozornili ostatní řidiči… Baterie byla již připravená, když jsem si pro ni přijel a tak jsem je jen prohodil, vyzkoušel start a vyrazil zpět.

Jen se vše posunulo o 6h a tak jsem se rozhodl dle počtu cizinců u dealera H-D ve Vrakuni a stále častějšího průjezdu  skupinek motorkářů směřujících na Budapešť všude kolem, že to tam celý odvezu proti původnímu plánu rovnou do campingu, kam jsem dorazil v 16:00.

V campingu Arena  jsem měl pro stan a motorku rezervaci od doby, kdy jsem se rozhodl, že do Budapešti pojedu. Tím že jsem se tam objevil s autem, károu a motorkou se cena nezměnila. Zůstala 22 EUR za noc. Velmi příjemně na mě působila od prvního okamžiku místní komunita němců, holanďanů, belgičanů, italů, rakušanů, čechů apod… Bylo mi přiřazeno místo mezi dvěmi německými rodinami a paní vedle mi hned přišla položit několik zvídavých otázek, se kterými jsem neměl problém a tak odcházela ´in gute Lage´.

Později přijel mladý německý pár, Slim na káře, 2 kola k tomu, ihned markýza…  (Slim z káry sjel ale za 4 dny nevyjel, s kolama dojeli k nejbližší stanici Metra a omotali řetězem). Další soused byl 68letý Dieter z Hamburgu, který se později ode mne nehnul na metr. Měl navigaci z mobilu pouze do uší a ta komunikace mu přestala v Maďarsku fungovat… Ve čtvrtek brzy ráno jsem vyjel na motorce, abych  stál mezi prvními u brány s dokladem o zaplacení Rally Packu, opravňující  k vyzvednutí náramku ke vstupu do areálu po všechny 4 dny a tradiční tašky s tričkem.

Stejný doklad sloužil k vyzvednutí slosovatelného náramku o H-D Heritage s číslem. Cesta z campingu k Puskás areálu byla 8 km dlouhá a tak jsem jezdil všechny 4 dny. Slosování  o H-D Heritage proběhlo v sobotu od 20:30. Postupně jsem si prošel stánek H-D s novinkami

a soutěžícími customy ( odhaduji jejich počet na min. 80 ks v několika kategoriích), jejichž dekorování proběhlo v pátek ve 20:30 za přítomnosti Karen a Bill Davidson.

Součástí hlavního stánku H-D byli i  panely s historií H-D, doplněné veterány, často na českých SPZkách.

Poblíž jsem si všiml povědomé tváře Petra Piláta se svou freeride družinou.

Pro mě ale byla hlavním lákadlem hudební vystoupení, kvůli kterým jsem sem hlavně přijel a shlédl do soboty, do 21:00 všechna, a z těch co mi zaujala připojuji ta nejlepší videa, kdyby to někoho zajímalo.

Plocha Puskás  areálu byla zcela pro účely H-D 120 vyplněna. Pro solidní vedro jsem prošel sotva ½ plochy.

Našel si stránky s občerstvením, které mi vyhovovalo a bonusem byl hydrant s pitnou vodou. Pivo za 5 EUR mi neoslovilo. Později jsem si zakoupil nealko variantu v plechu za  1.000HUF tj. 65 Kč.

Vystál jsem si frontu před H-D official event merchandise s trikama za 15.000HUF, v akci za 7.500HUF. Nejvíc mi ale zaujala bulharka, stojící poblíž svého Dyna Fat Boba. Škoda, že neumím bulharsky, mohl jsem se jí zeptat zda nezná ´Ukulele´, prý se tak jmenují  ty bulharské hory…

Ve čtvrtek mě zaujal  kanadští Danko Jones

a  australští Airbourne, kvůli kterým jsem do Pešti hlavně přijel a nezklamali

Lidi z celého světa,  co jim tluče srdce pro to samé co Vám, mě nikdy nepřestane bavit sledovat a tak se pokusím tento zážitek ze schodů do Puskás  stadionu  alespoň trochu zprostředkovat…

Velmi mě zaujali dva čeští  servisáci, co měnili pneumatiky na stánku Metzeler. Po tom co jsem se podělil o vlastní zkušenosti s vyjmutím zadní 200mm gumy na plném disku se schovaným brzdovým  třmenem za horním výfukem a softail vidlicí, při domácí  výměně, zaznělo ´jó, Harley nedá nic zadarmo´, jsem jen s úsměvem přikývl:-)

Vedle  stánku Metzeler byla  pak  řada dalších zajímavých věcí k focení…

V pátek mě z hudební produkce zaujali italské holky  Stranger Kind of Women s cover songama  Made in Deep Purple

Za dva dny, během kterých  jsem  strávil v areálu 2 x 12h jsem se těšil, že sobota bude o H-D Parade, a to se sedí nebo jede na motorce min. 2 h…

Němec Dieter z campingu mi ale donutil v sobotu ráno tam již postávat od 9:00 s tím, že stejně nikdo nevěděl kde bude stát čelo H-D Parade, takže jsme stejně vyjeli někde ke konci  první ½  z 6.000 harleyářů.

Z H-D Parade jsem zaznamenal oba přejezdy Dunaje a uložil je hned po příjezdu domů do sekce Videa

Později jsem si vyslechl  hovor skupinky čechů, kteří se neshodli na tom, kudy H-D Parade vedla, maďarská  policie totiž odklonila původní trasu s dvojitým přejezdem Dunaje, na trasu bez Dunaje…H-D Parade končila tam kde začínala, ale nějak se to zastavilo. Když jsem začal mít pravý stehno z věčného popojíždění ogrilovaný, tak jsme sjeli z její trasy a dojeli k Gate IX, kde jsem se s Dieterem vyfotil a tuto fotku mu dle jeho přání poslal.

Z Budapešti pokračoval rovnou s obytňákem a károu na Faaker See, na každoroční sraz harleyářů… tam mu navigace do ucha určitě fungovat bude ale přesto si u stánkařů zakoupil plastový držák na mobil s navigací, kdyby přece jen… Ten den bylo v Puskás areálu naplánováno opět plno akcí, včetně slosování náramků s čísly o  výhru H-D Heritage. Slosování bylo úspěšné až na 5.pokus, jelikož na předchozí 4 do 60 sekund nikdo nereagoval…

Ten den mi z hudební produkce zaujali  němečtí The Picture Book, jejíchž budeník se toho opravdu nebál a zničil za vystoupení asi 5 palic, které létaly všude kolem…

a The Darkness  z Velké Británie

S Dietrem jsme ještě odkoukali zbytek hudební produkce a v noci dojeli 8 km do kempu. Ten den již Dieter svého H-D do káry pro kobylu neschovával… Vzhledem k uvedeným zážitkům z počátku cesty, jejich intenzitě, dusnu a horku, které panovalo po všechny dny jsem toho měl ve svých 63,5 letech po kok… Rozhodl jsem se v neděli ráno H-D naložit na káru a po dálnici s dálniční známkou pro motorku odjet zpět do Komárna a tak se taky stalo ( čekám, že si mě najdou a budu to muset vysvětlit ).

Cesta měla ještě jednu perlu.  Na již zmiňované silnici z Komárna do Veľkého Mederu  jsem najednou zaslechl  za sebou kovovou ránu a ve zpětném zrcátku viděl něco odletět ke druhé krajnici. S patřičným slovním doprovodem jsem ihned zajel ke krajnici a jdu se podívat na káru. V tom zastavuje u stejné krajnice Audi A6 v modré metle…  vystupují z něj dva občané romské národnosti, zřejmě otec se synem, menší starší, silnější a vyšší mladší, štíhlejší se sklání  a kontroluje poškození Audi, od které ´něco´ odletělo ke druhé krajnici… starší jde ke mě… říkám mu, něco leželo na silnici a vítr to nadzvedl… odpověď zněla  jen ojebávaš… trojůholník to bol… min. dvakrát opakuji, že něco zvedl vítr ode mě ze silnice…stejná odpověď… mladší z nich na Audi nic nenašel a tak se sebral a šel cca.50 m pro dotyčný předmět. Přinesl  signální tabulku 20x30cm s 1 nýtem, co mají kamiony na zadní haupně a ukazuje ji otci. Tvrdím, nic takového ze mě neodletělo… starší z nich… ojebávaš… chodz do piče…sedli do Audi a byli fuč...

Dovoluji si připojit ještě 3 fotky, kde jsem se v popisované oblasti a v Maďarsku vyskytl již v roce 1976, spolu se svými kamarády z Kaznějova a Plzně na  ´čundru s kloboukem´ vlakem do Budapešti a dále na Balaton v 16ti letech, kde jsme sbírali první zkušenosti…

Bohužel jsme nebyli ti, co se k nim dostali informace, že na Puskáš stadionu bude vystupovat některá z místních kapel Omega, Lokomotiv GT natož Deep Purple, Queen apod. o čemž jsme snili a marně doufali… Letos, po cca. 50ti letech a díky harleyářské rodině, jsem si zážitky z ´čundru´ hodně připoměl a 4 dny si užil jako návrat do mládí:-). Maďarsko bylo pro nás poloviční západ, všude reklamy Coca-Cola, Pepsi... na nádražích fungující automaty na ledovou kávu v trojhranných kartonech připomínající dnešní kartony, pečivo, keksy...

Připojuji rozpis nákladů na cestu a pobyt, kdyby to někoho zajímalo

• Vstupenka Rally Pack  144EUR   56.800HUF    3.683Kč
  • Aréna camping 4 noci    88EUR                          2.154Kč
  • Dálnice ČR                                                              310Kč
  • Dálnice SR                     12EUR                              295Kč
  • Dálnice Maďarsko                                                   196Kč
  • Pojištění                                                                   174Kč